Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 mei 2006, 21:46   #21
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader Bekijk bericht
Iedereen heeft de vrijheid zich van die lijst te laten verwijderen indien de behoefte zich ooit zou voordoen.
We kunnen misschien eens beginnen met niemand ongevraagd op die lijst te plaatsen, in plaats van de zaken om te keren.
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 07:43   #22
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Voor wat betreft uw tweede voorstel, registratie van religieuze aanhang, voorspel ik bezwaren op historische gronden vanwege bepaalde religieuze gemeenschappen.
Bezwaren vanuit religieuze gemeenschappen zijn even belangrijk dan bezwaren vanuit atheïstische gemeenschappen. Alleen betaalt een religieuze niet voor een atheïst, maar een atheïst wel voor een religieuze... Nu zou u betalen voor de marsmannetjes?... Die bestaan misschien ook weet u...
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 19:48   #23
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
feit blijft dat het doopsel en vormsel ondergaan maakt dat ge levenslang op de ledenlijst staat van de rkk - en aangezien veel mensen dat niet weten kunnen ze er nog steeds prat op gaan de grootste geloofsgemeenschap te zijn. Terwijl er geen kat meer naar de mis gaat. Moest men voor hun ledenlijst enkel de koppen tellen van de regelmatige kerkgangers ik denk dat ze dan minder leden zouden tellen dan de islam.
Normaal gezien wordt er aan ouders die hun kind willen laten dopen en aan volwassenen die zich laten dopen tijdens de doopselcatechese uitgelegd wat het doopsel juist inhoudt. Ook de betekenis van het vormsel moet tijdens de vormselcatechese duidelijk gemaakt worden. Ook in de lagere school wordt de betekenis van beide sacramenten in de r-k godsdienstlessen uitgelegd. Dus dat de mensen niet weten dat ze door middel van het doopsel lid worden van de rooms-katholieke kerk, klopt niet.

Dat er heel wat zeer jonge kinderen gedoopt worden, daar heb ik niets op tegen. Ook zij mogen deel uitmaken van de geloofsgemeenschap. Dat de ouders dan de keuze voor hun kind maken, is voor mij geen bezwaar. Het is nu eenmaal de taak van de ouders om keuzes te maken die ze het beste achten voor hun kind. Men kan het een beetje vergelijken met de schoolkeuze, keuze van jeugdvereniging/sportclub, e.d.

Ik ben wel van mening dat het beter zou zijn indien het vormsel, althans in onze streken, zou verschoven worden van 12 jaar naar 18 jaar. Op die manier wordt het vormsel een echte persoonlijke keuze van de jongere, i.p.v. een keuze die hem/haar vaak wordt opgelegd door de (groot)ouders. Voor 12-jarigen kan er dan een viering met een niet-sacramenteel overgangsritueel in de plaats van het vormsel komen.

Er zijn op de wereld minder rooms-katholieken dan moslims. Het is het aantal christenen dat hoger is dan het aantal moslims.
Uiteraard zouden er minder rooms-katholieken zijn indien men enkel diegenen zou nemen die wekelijks naar de mis gaan. Maar waarom zou men dat nemen als bepalend criterium voor lidmaatschap? Rooms-katholiek zijn, houdt immers veel meer in dan de "zondagsplicht".
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 20:03   #24
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
...volgens mij heeft hij liever mensen die desnoods helemaal niet in god geloven, homo zijn, elke week losbandige seks bedrijven, die behoren tot de zogenaamde marginalen en ja zelfs moslims die wel doen wat hij zegt. Die wel van hun naaste proberen te houden zoals van zichzelf, die zich wel in woord en daad bekommeren om de armen en de zwakkeren. Ipv als een schijnheiligaard elke zondag te zitten prevelen en enkel in de vorm, als een hol ritueel het brood zitten delen en voor de rest van de week de hongerigen laten kreperen.
soit dat denk ik dus he
Ik denk dat u hier gelijk heeft. Maar ik vind het wel belangrijk om te onthouden dat Jezus meer verlangde van zijn volgelingen dan enkel goed te zijn voor de zwakkeren en de hongerigen van de maatschappij.

Jezus zei: "U zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: U zult uw naaste liefhebben als uzelf." (Mt 22, 37-39)
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 00:26   #25
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Ik denk dat u hier gelijk heeft. Maar ik vind het wel belangrijk om te onthouden dat Jezus meer verlangde van zijn volgelingen dan enkel goed te zijn voor de zwakkeren en de hongerigen van de maatschappij.

Jezus zei: "U zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: U zult uw naaste liefhebben als uzelf." (Mt 22, 37-39)
en het derde dat daar aan gelijk is zou dan kunnen zijn : U zult de armen en degenen die iedereen veracht beminnen als uzelf

of met nog andere woorden

God ( Dé koning ) zal hun antwoorden:
“Ik verzeker jullie, alles wat je voor één van deze minste broeders van Mij hebt gedaan, heb je voor Mij gedaan.” (het kobafevangelie 25,40)

veel mensen zoeken god maar de armen ( naasten ) die zowat overal onder hun neus lopen vinden zij niet - wanneer zij de armen verachten dan beseffen ze niet dat ze god verachten - vergeef het hen vader want zij weten niet wat zij doen .
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 5 mei 2006 om 00:33.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 00:35   #26
Jezus Christus
Burger
 
Jezus Christus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2005
Berichten: 122
Stuur een bericht via MSN naar Jezus Christus
Standaard

en vergeet vooral niet

ik was zelf ook een arme luis he
__________________
[SIZE=4]Koninkrijk zal komen en koninkrijk zal gaan maar mijn woorden zullen in een eeuwigheid niet vergaan. [/SIZE][SIZE=2]VWS[/SIZE]

Laatst gewijzigd door Jezus Christus : 5 mei 2006 om 00:38.
Jezus Christus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 01:08   #27
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
[SIZE=4]Invloed katholieke kerk in de wereld stagneert[/SIZE]
Nu de andere religies nog. We gaan er op vooruit.
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 18:38   #28
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Goed nieuws, maar wat daarvoor in de plaats komt is zelden atheïsme...
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 18:45   #29
Divine
Burger
 
Divine's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 april 2006
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Nu de andere religies nog. We gaan er op vooruit.
*Kruist vingers...
Divine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 19:40   #30
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Nu de andere religies nog. We gaan er op vooruit.

Religie is cultuur. Nog even -als u uw zin krijgt- en u kunt terug als een aap de bomen inklauteren.

Voorwaar, ik zeg u, mijn vrienden: religie is niet op de terugweg, het is terug. Over twintig jaar zal het katholieke geloof terug heersen over de beschaafde wereld.

Laatst gewijzigd door MaXiMuS : 5 mei 2006 om 19:40.
MaXiMuS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 21:08   #31
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Bezwaren vanuit religieuze gemeenschappen zijn even belangrijk dan bezwaren vanuit atheïstische gemeenschappen. Alleen betaalt een religieuze niet voor een atheïst, maar een atheïst wel voor een religieuze... Nu zou u betalen voor de marsmannetjes?... Die bestaan misschien ook weet u...
U zegt? De georganiseerde vrijzinnigheid, waarvan de aanhang ook al terugloopt, krijgt ook subsidies. Het huidige regime heeft deze overigens aardig opgetrokken. Het geloven in marsmannetjes laat ik Chesterton indachtig graag aan u en collega-atheïsten over.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 23:22   #32
Basy Lys
Minister
 
Basy Lys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
... Wat men ook zou kunnen doen is de RKK ( en dan natuurlijk meteen alle geloofsgemeenschappen ) verplichten hun ledenlijsten opnieuw op te maken....
Interessant! Uitermate interessant!

Waar worden die ledenlijsten bijgehouden?
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 07:39   #33
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Interessant! Uitermate interessant!

Waar worden die ledenlijsten bijgehouden?
De "ledenlijsten" v.d. rooms-katholieke kerk zijn de doopregisters. Iedere parochie bewaart het eigen doopregister.
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 12:43   #34
Basy Lys
Minister
 
Basy Lys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
De "ledenlijsten" v.d. rooms-katholieke kerk zijn de doopregisters. Iedere parochie bewaart het eigen doopregister.
Dat zijn dus doopregisters, geen ledenlijsten.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 15:07   #35
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Dat zijn dus doopregisters, geen ledenlijsten.
Door het doopsel word je lid van de rooms-katholieke kerk. Dus is het doopregister weldegelijk een ledenlijst van de rooms-katholieke kerk.
__________________
Spiritus vivificat

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 6 mei 2006 om 15:07.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 15:15   #36
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
Voorwaar, ik zeg u, mijn vrienden: religie is niet op de terugweg, het is terug. Over twintig jaar zal het katholieke geloof terug heersen over de beschaafde wereld.
Te lang in de zon gestaan?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 16:07   #37
_Yahya_
Parlementsvoorzitter
 
_Yahya_'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2006
Locatie: De aarde
Berichten: 2.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader Bekijk bericht
Van de Islam doet men alsof ze maar één kerk vormt, niets is minder waar... dat zal u het best opvallen in de opsplitsing sunnieten en sji'ieten, maar er zijn er wel nog veel meer!
Voor het christendom verwijst men steeds naar dezelfde katholieke kerk alsof ze representatief zou zijn voor het volledige christendom... FOUT.
In tegenstelling tot Islam evolueert het christendom met de moderne kennis die de mensheid verwerft.
heb je een probleem met de islam ofzo ??
een moslim gaat niet naar een afrikaan en afrika en geeft voor hem/haar 20 $ of 20 € om katholiek te worden , nee nee zo iets mag niet volgens de islam.. ga een afrikaan en geef hem wat eten, geld of kleding en wordt wat je wilt, katholiek, atheist, budhist ..
moslims niet, moslims met de koran en het geloof van niemand aanbidden naast de enige God, de Schepper van alles..
Islam is Islam, geen moslim, shi'jeet, sonniet, zijn moslims en geen islam.. dus
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 20:40   #38
Webcrusader
Provinciaal Statenlid
 
Webcrusader's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Berichten: 793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht
heb je een probleem met de islam ofzo ??
een moslim gaat niet naar een afrikaan en afrika en geeft voor hem/haar 20 $ of 20 € om katholiek te worden , nee nee zo iets mag niet volgens de islam.. ga een afrikaan en geef hem wat eten, geld of kleding en wordt wat je wilt, katholiek, atheist, budhist ..
moslims niet, moslims met de koran en het geloof van niemand aanbidden naast de enige God, de Schepper van alles..
Islam is Islam, geen moslim, shi'jeet, sonniet, zijn moslims en geen islam.. dus
Begrijp jij zelf wel iets van wat je schrijft??? Wat een chaos...
__________________
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking.
De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam.


''
Webcrusader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2006, 09:34   #39
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Door het doopsel word je lid van de rooms-katholieke kerk. Dus is het doopregister weldegelijk een ledenlijst van de rooms-katholieke kerk.
dus maw de katolieke kerk maakt zuigelingen lid die zich daar niet eens van bewust zijn.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2006, 14:09   #40
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
dus maw de katolieke kerk maakt zuigelingen lid die zich daar niet eens van bewust zijn.
Inderdaad, ook zuigelingen mogen lid worden van de room-katholieke kerk.
Ik zie niet in wat daar mis mee is. Waarom zouden jonge kinderen geen lid mogen worden? Het zijn trouwens niet alleen zuigelingen die gedoopt worden. Ook volwassenen laten zich dopen.
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be