Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 oktober 2012, 23:39   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
geef dan bewijzen...
Waarom zou ik bewijzen moeten geven? Als het om bewijzen ging, praatten we over wetenschap. Niet over geloof.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 23:40   #22
Dixie
Secretaris-Generaal VN
 
Dixie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 21.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou ik bewijzen moeten geven? Als het om bewijzen ging, praatten we over wetenschap. Niet over geloof.
ah, je gelooft dat god bestaat ok
__________________
sus antigoon pfff, die Belgische kaart geeft toch enkel wat
sociale en politieke voordelen, maar van onze
roots doen we geen afstand, dit zou verraad
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 23:43   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
ah, je gelooft dat god bestaat ok
Neen, ik geloof in God.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 23:43   #24
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
ah, je gelooft dat god bestaat ok
De meeste joden niet dan ?
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 23:48   #25
Dixie
Secretaris-Generaal VN
 
Dixie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 21.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
De meeste joden niet dan ?
weet ik veel en eigenlijk interessert me dat helemaal niet
__________________
sus antigoon pfff, die Belgische kaart geeft toch enkel wat
sociale en politieke voordelen, maar van onze
roots doen we geen afstand, dit zou verraad
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 23:50   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
weet ik veel en eigenlijk interessert me dat helemaal niet
Merkwaardig antwoord voor iemand die dweept met de Joden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 03:08   #27
Rizzz
Parlementslid
 
Rizzz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2007
Locatie: Wollongong, NSW, Australia
Berichten: 1.727
Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the way you think Bekijk bericht
So what?
Zelfs als het waar zou zijn, iemand wordt van de ene gekke levensovertuiging geconverteerd naar een andere, big deal.

Godsdienst is een medium voor mensen om hen te helpen omgaan met de harde realiteit van het leven en de dood.
M.a.w, gelovig zijn is een teken van zwakte, en iemand met een zwakke geest kan je nu eenmaal alles wijs maken dat de realiteit er wat rooskleuriger laat uitzien.
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 05:00   #28
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
die door de kapitalistische legers verwond of gedood zijn.
Mag ik U er vriendelijk op wijzen dat "kapitalistisch leger" even oxymoronisch is als atheistische drievuldigheid of als communistische derivaten ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 07:48   #29
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the way you think Bekijk bericht
Dit zijn een aantal veronderstellingen die niet berust zijn op feiten en bewijzen. Zolang jij niet kan bewijzen dat Mohamed (vzmh) Gabriel niet heeft gesproken is jou veronderstelling niets waard! Mohamed (vzmh) kwam daarnaast niet om bewijs of uitleg te geven over iets. Hij zei enkel dit is de vermaning van de heer wie er lering uit wil trekken die trekt er lering uit wie dat niet wil trekt dat niet.

Vrede zij met jou.
In godsdienst kun je niets echt bewijzen voor of tegen, daarom vond ik het vreemd dat je voor pietluttigheden harde bewijzen wil zien. Een feit is wel dat niemand echte bewijzen heeft dat er iets goddelijks is, evengoed voor het bestaan van Superman. Ze staan beiden in de boekskes, dat is hun enige bewijs van bestaan.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 08:08   #30
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the way you think Bekijk bericht
Zolang jij niet kan bewijzen dat Mohamed (vzmh) Gabriel niet heeft gesproken is jou veronderstelling niets waard!
Mijn stelling: Planeet mars wordt door smurfen bewoond.

Zolang jij niet kan bewijzen dat er geen smurfen op Mars wonen is mijn stelling juist.

Mijn stelling: Mekka bestond nog niet ten tijde van Mohammed.
Bewijs jij nu maar eens het tegendeel.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 08:49   #31
E. Migrant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 oktober 2011
Berichten: 1.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the way you think Bekijk bericht
Vervolgens zal deze staat een gigantische leger krijgen die alle kolonialisten zal verwijderen uit de Arabische landen en de renaissance zullen realiseren voor de moslims.

Vrede zij met jou.
Ah ... the Religion of Peace !
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 09:15   #32
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the way you think Bekijk bericht
Vervolgens zal deze staat een gigantische leger krijgen die alle kolonialisten zal verwijderen uit de Arabische landen en de renaissance zullen realiseren voor de moslims.

Vrede zij met jou.
Ah ... the Arabic renaissance ! Al-Nahda ! Al-Nahda !
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 15:34   #33
the way you think
Lokaal Raadslid
 
the way you think's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2011
Berichten: 316
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, ik geloof in God.
Mooi antwoord!! Echt top!!

Voor deze mensen (kapitalisten) is God een irrationeel ideaal. Hoe onmisbaar het ook mag zijn voor de menselijke wil en het menselijk handelen, het kan voor de ongelovigen geen onderwerp zijn van kennis. Zij kijken niet naar de normatieve lading, het gaat hen enkel om de bestaande orde. Dit is het positief recht, wat betekent dat de de gekozen overheid gehoorzaamt dient te worden, die het geluk van de meerderen in de samenleving nastreeft. Dit betekent dat als de meerderheid van de samenleving nationalistische ideeën heeft binnenkort wij een tweede Hitler als overheid kunnen verwachten die niet de Joden zal pakken, maar het zal munten op de moslims. Het positief recht is constant aan verandering onderhevig om deze reden veranderen de wetten ook constant. Ieder persoon die een redelijke wezen is en kan redeneren zal tot conclusie komen dat wij nimmer de status quo als uitgangspunt kunnen nemen voor ons handelen. Dit zou immers beteken dat wanneer het geluk van de meeste mensen ligt het het plunderen van andere landen (kolonialisme) het geldende recht zou zijn waaraan mensen zich aan zouden moeten onderwerpen. Deze ongelovigen die zich immers rationeel noemen kijken niet naar legitimiteit, maar naar legaliteit. Eigenlijk zijn zij niet rationeel, maar oerdom en onwetend. Zij roepen op tot vrijheid van meningsuiting, maar proberen daarnaast de mening van anderen te beperken. Zij geven aan dat de schepper niet bestaat, terwijl de wetenschap aantoont dat vanuit levenloze materie nooit vanzelf iets is ontstaan. Deze mensen hebben een zeer laag intellectueel niveau van denken. Je kan beter met een aap in gesprek gaan, dan met een natuurlijke persoon die alleen zijn eindeloze behoefte najaagt en zichzelf de status geeft van redelijke persoon

Laatst gewijzigd door the way you think : 10 oktober 2012 om 15:36.
the way you think is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 15:42   #34
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the way you think Bekijk bericht
Zij roepen op tot vrijheid van meningsuiting, maar proberen daarnaast de mening van anderen te beperken.
Ah ?

Citaat:
Zij geven aan dat de schepper niet bestaat, terwijl de wetenschap aantoont dat vanuit levenloze materie nooit vanzelf iets is ontstaan.
Het is een beetje raar om aan "science envy" te lijden en foute beweringen vanuit "wetenschappelijk" standpunt aan te halen, terwijl natuurlijk het eerste wetenschappelijke standpunt is dat we ons niet bezig houden met extra-natuurlijke scheppers he.

Vanwaar die nood om "de wetenschap" als gezagsargument in te voeren om trachten iets aan te tonen dat reeds het in tegenspraak is met het eerste uitgangspunt van elke wetenschappelijke aanpak.

Maar ten tweede is het oeverloos oliekoekendom om zelfs maar een seconde te denken dat zelfs al mochten er scheppers of wat dan ook bestaan die niks met de materiele wereld die door de wetenschap beschreven wordt, te maken hebben (maw, dat de wetenschappelijke doctrine er dus fundamenteel naast zit), dat die wat dan ook te maken zouden hebben met het personnage dat in een oud boek dat de indirecte overlevering is van een of andere woestijnbarbaar beschreven staat, zou te maken hebben, niet meer dan met Roodkapje of Suske en Wiske he.

Als er al iets bovennatuurlijks zou bestaan, zal het in de verste verte natuurlijk niks te maken hebben met een of ander raar verhaaltje dat is opgetekend lang geleden in een of ander stukje van het midden oosten, he, niet meer dan dat dat een of andere recente striptekenaar zou geinspireerd hebben.

Om zoiets zelfs maar 10 seconden kunnen te denken moet je echt al je denkvermogen in de koelkast gestoken hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 15:50   #35
the way you think
Lokaal Raadslid
 
the way you think's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2011
Berichten: 316
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
In godsdienst kun je niets echt bewijzen voor of tegen, daarom vond ik het vreemd dat je voor pietluttigheden harde bewijzen wil zien. Een feit is wel dat niemand echte bewijzen heeft dat er iets goddelijks is, evengoed voor het bestaan van Superman. Ze staan beiden in de boekskes, dat is hun enige bewijs van bestaan.
Je kan het niet bewijzen, dus jou veronderstellingen zijn niets anders dan dode letters. Daarnaast gaat het mij niet om de afkomst van de boodschap. Het maakt mij helemaal niet uit of Mohamed (vzmh) een engel zag of iets anders. Het gaat mij enkel om de inhoud van zijn boodschap. Wie het was of hij nou Piet, Achmed, Mozes, Jan, rijk, arm, mooi, lelijk is doet er niet toe. Het gaat erom wat zijn inhoudelijke boodschap was. Zijn boodschap is mijn levensvisie en de levens visie van miljoenen anderen mensen. Dat jij daar afgunst van heb, kan ik niets aan doen.

Laatst gewijzigd door the way you think : 10 oktober 2012 om 15:51.
the way you think is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 15:59   #36
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the way you think Bekijk bericht
Het gaat mij enkel om de inhoud van zijn boodschap. Wie het was of hij nou Piet, Achmed, Mozes, Jan, rijk, arm, mooi, lelijk is doet er niet toe. Het gaat erom wat zijn inhoudelijke boodschap was. Zijn boodschap is mijn levensvisie en de levens visie van miljoenen anderen mensen. Dat jij daar afgunst van heb, kan ik niets aan doen.
DAT, daarentegen, is natuurlijk uw goed recht, en een wijze manier om naar een religieuze tekst te kijken. Als je je leven kan inspireren door zoiets en je voelt je daar beter bij, is dat een goeie zaak.

Maar kom dat niet aan iemand anders opdringen, he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 18:29   #37
Dixie
Secretaris-Generaal VN
 
Dixie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 21.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merkwaardig antwoord voor iemand die dweept met de Joden.
dus jij denkt dat alle Joden gelovig zijn of zo hilarisch
__________________
sus antigoon pfff, die Belgische kaart geeft toch enkel wat
sociale en politieke voordelen, maar van onze
roots doen we geen afstand, dit zou verraad
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 18:33   #38
Dixie
Secretaris-Generaal VN
 
Dixie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 21.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the way you think Bekijk bericht
Mooi antwoord!! Echt top!!
god heeft me zonet gebeld met de melding 'dat hij al goed heeft gelachen hier op het forum'
__________________
sus antigoon pfff, die Belgische kaart geeft toch enkel wat
sociale en politieke voordelen, maar van onze
roots doen we geen afstand, dit zou verraad
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 18:44   #39
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mag ik U er vriendelijk op wijzen dat "kapitalistisch leger" even oxymoronisch is als atheistische drievuldigheid of als communistische derivaten ?
Dat mag, Patrick, al bedoelde ik daarmee dat alleen de 'kapitalistische' VS belang heeft/had, om Irak 2 keer binnen te vallen (massavernietigingswapens ??) en nu al bijna 10 jaar een onwinbare oorlog voert in Afghanistan, onderwijl andere Europese landen meesleurend in die tragedie.

Nu weten we ook stilaan dat 'het brengen van democratie by all means' in die moslimlanden, een drogreden van formaat is.
Ondertussen werden/worden warlords in landen als Egypte, Tunesië, Egypte, Libië, Syrië etc, door Uncle Sam heel gul voorzien om de 'Arabische Lente' te implenteren, net door die shariah-rebellen royaal te voorzien van dodelijk speelgoed.
De media doet de rest wel.

En in de fond, wie juist verdient er zakken vol geld en invloed aan die oorlogen ?
Niet de democraat noch Achmed en Fatima in de straat, wel de big time kapitalisten, waarvan Obama slechts de goedbewaakte loopjongen is.
Vandaar m'n 'ongelukkige' slip of the tonque daarover.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 18:57   #40
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the way you think Bekijk bericht
Mooi antwoord!! Echt top!!

Voor deze mensen (kapitalisten) is God een irrationeel ideaal. Hoe onmisbaar het ook mag zijn voor de menselijke wil en het menselijk handelen, het kan voor de ongelovigen geen onderwerp zijn van kennis. Zij kijken niet naar de normatieve lading, het gaat hen enkel om de bestaande orde. Dit is het positief recht, wat betekent dat de de gekozen overheid gehoorzaamt dient te worden, die het geluk van de meerderen in de samenleving nastreeft. Dit betekent dat als de meerderheid van de samenleving nationalistische ideeën heeft binnenkort wij een tweede Hitler als overheid kunnen verwachten die niet de Joden zal pakken, maar het zal munten op de moslims. Het positief recht is constant aan verandering onderhevig om deze reden veranderen de wetten ook constant. Ieder persoon die een redelijke wezen is en kan redeneren zal tot conclusie komen dat wij nimmer de status quo als uitgangspunt kunnen nemen voor ons handelen. Dit zou immers beteken dat wanneer het geluk van de meeste mensen ligt het het plunderen van andere landen (kolonialisme) het geldende recht zou zijn waaraan mensen zich aan zouden moeten onderwerpen. Deze ongelovigen die zich immers rationeel noemen kijken niet naar legitimiteit, maar naar legaliteit. Eigenlijk zijn zij niet rationeel, maar oerdom en onwetend. Zij roepen op tot vrijheid van meningsuiting, maar proberen daarnaast de mening van anderen te beperken. Zij geven aan dat de schepper niet bestaat, terwijl de wetenschap aantoont dat vanuit levenloze materie nooit vanzelf iets is ontstaan. Deze mensen hebben een zeer laag intellectueel niveau van denken. Je kan beter met een aap in gesprek gaan, dan met een natuurlijke persoon die alleen zijn eindeloze behoefte najaagt en zichzelf de status geeft van redelijke persoon
Vandaar dat de meeste gelovigen te vinden zijn in quasi intellectueel ongeletterde middens...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be