Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 maart 2013, 00:45   #1
fbpolitics
Gouverneur
 
fbpolitics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.265
Standaard Betaalde parkeerboete + deurwaarder !!

Ik heb een andere topic omtrent parkeerwachter en het beleid om de staatskas te vullen, met dank voor de reacties.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=181796&page=2
Hierbij staat nog een vraag open waarom men niet in hoger beroep zou kunnen gaan voor uitspraken omtrent kleine bedragen. Ik heb dit nog niet kunnen navragen, maar ga een advocaat nemen voor onderstaande.


Parkeerboete gehad wegens geen ticket.
Betaal 25€, en krijg ik 3 maanden nadat ik heb betaald een brief dat een gerechtsdeurwaarder aan mijn deur zal komen
Reden: ik heb de aanmaningskosten niet betaald. Say what??
Bedrag: 180€
Wat hebben ze die 3 maanden ertussen gedaan?? De kassa laten tikken Vraag die men zich hierbij stelt: waarom geen 3 jaar wachten??
Ik ben zelfs voor een ander geval naar het parkeerbedrijf gegaan, en daar hebben ze me niets gezegd van een openstaande betaling, en nu komen ze af met een deurwaarder

Er is geen openstaande betaling, want ik heb betaald!

Welkom in BE.
__________________
- Om onze vrijheid die onder luid applaus blijvend wordt ontnomen terug te krijgen, zal een enorm grote meerderheid vallen.
Het enige doel is de coronapas, de schande, die te allen prijze blijvend zal en moet worden ingevoerd.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2013, 09:00   #2
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Een advocaat en een rechtszaak die je gaat verliezen zal je meer dan 180€ kosten.

Betaal het, en spuug dan je gal, maar bespaar jezelf tijdverlies, gerechtskosten en advocaten erelonen.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2013, 09:30   #3
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Een advocaat en een rechtszaak die je gaat verliezen zal je meer dan 180€ kosten.

Betaal het, en spuug dan je gal, maar bespaar jezelf tijdverlies, gerechtskosten en advocaten erelonen.
Dat is waar zij op rekenen.

Gewoon parkeerbon, en bewijs van betaling voorleggen (waar de datum op staat) en klaar is kees.

Op de besluiten zeker duidelijk zetten dat de tegenpartij moet worden veroordeeld voor de kosten van het geding. (gerechtskosten dus)

Laatst gewijzigd door giserke : 15 maart 2013 om 09:32.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2013, 09:32   #4
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Hierbij staat nog een vraag open waarom men niet in hoger beroep zou kunnen gaan voor uitspraken omtrent kleine bedragen. Ik heb dit nog niet kunnen navragen, maar ga een advocaat nemen voor onderstaande.
Voor kleine bedragen kan je inderdaad niet in hoger beroep gaan (1240 euro voor de vrederechter, 1860 euro voor de rechtbank van eerste aanleg en de rechtbank van koophandel). Cassatie blijft wel mogelijk.
Heeft er iemand hier ooit een boete gehad terwijl de ticketautomaat kapot was?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2013, 09:36   #5
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Gezien hij de boete betaalt heeft, heeft hij de boete aanvaard.
Als ik me neit vergis, gaat het over onterecht aangerekende aanmaningskosten. (Tenminste als je kunt bewijzen dat je op tijd hebt betaald)
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2013, 18:25   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Eer er een deurwaarder komt, is er wel wat meer briefwisseling geweest. Die wordt niet zomaar op wandel gestuurd.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2013, 19:59   #7
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dat is waar zij op rekenen.

Gewoon parkeerbon, en bewijs van betaling voorleggen (waar de datum op staat) en klaar is kees.

Op de besluiten zeker duidelijk zetten dat de tegenpartij moet worden veroordeeld voor de kosten van het geding. (gerechtskosten dus)
Love it.

Meer nog, je eigen advocaatkosten terugvorderen en een eis stellen wegens tergend en roekloos geding.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2013, 00:53   #8
fbpolitics
Gouverneur
 
fbpolitics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.265
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Een advocaat en een rechtszaak die je gaat verliezen zal je meer dan 180€ kosten.
Betaal het, en spuug dan je gal, maar bespaar jezelf tijdverlies, gerechtskosten en advocaten erelonen.
Ik bekijk dit anders: dit is waar parkeerbedrijven op rekenen, zodat deze zelfs onrechtmatig kunnen geld verdienen. De vele moeite die de kleine man moet doen om nog zijn gelijk te kunnen halen tegenover de staat
Inderdaad, een proces is allang een schijnvoorstelling om de kassa te spekken. Maar wanneer komt hier nu eens een einde aan? Hoe lang gaat de bevolking dit nog slikken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Gezien hij de boete betaalt heeft, heeft hij de boete aanvaard.
Als ik me neit vergis, gaat het over onterecht aangerekende aanmaningskosten. (Tenminste als je kunt bewijzen dat je op tijd hebt betaald)
Het feit dat ik heb betaald, staat zelfs op de brief van de deurwaarder. Bankuittreksel heb ik overgemaakt aan advocaat.
Op tijd betalen: ik heb de periode rond Kerst en Nieuw laten voorbijgaan, en heb betaald.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Eer er een deurwaarder komt, is er wel wat meer briefwisseling geweest. Die wordt niet zomaar op wandel gestuurd.
Een parkeerbedrijf dat vroeger jarenlang onrechtmatig persoonlijke gegevens opvraagt om boetes te kunnen schrijven, en daarna een wet moet aanmaken met terugwerkende kracht om hun illegale activiteiten toe te dekken... En dit soort geldgewin dreigt met gerechtsdeurwaarders

Als er een gerechtsdeurwaarder in het spel komt, zou ik het schrijven toch iets gerichter maken, zijnde aangetekend.
Maar neen: men rekent op een gewone brief, waarbij men 100% belevering van brieven voorop houdt, en zegt dan dat er aanmaningskosten zijn

En er zijn nog een aantal details die ik met mijn advocaat bespreek, want dit soort is van het ergste die men kan hebben.


Hoe lang nog??


- - - -


PS:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Voor kleine bedragen kan je inderdaad niet in hoger beroep gaan (1240 euro voor de vrederechter, 1860 euro voor de rechtbank van eerste aanleg en de rechtbank van koophandel). Cassatie blijft wel mogelijk.
Heeft er iemand hier ooit een boete gehad terwijl de ticketautomaat kapot was?
Thanks voor deze verduidelijking.
__________________
- Om onze vrijheid die onder luid applaus blijvend wordt ontnomen terug te krijgen, zal een enorm grote meerderheid vallen.
Het enige doel is de coronapas, de schande, die te allen prijze blijvend zal en moet worden ingevoerd.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 16 maart 2013 om 00:55.
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2013, 12:03   #9
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Voor kleine bedragen kan je inderdaad niet in hoger beroep gaan (1240 euro voor de vrederechter, 1860 euro voor de rechtbank van eerste aanleg en de rechtbank van koophandel). Cassatie blijft wel mogelijk.
Heeft er iemand hier ooit een boete gehad terwijl de ticketautomaat kapot was?
Ik. In Brussel. Had nochtans een briefje gelegd met de melding dat de automaat kapot was. Bon, de boete kwam toe in het frans. Ik heb ze gemeld dat ik geen frans begreep en ik dus ook niet wist waarom ik een brief kreeg van de franse politie.

Nooit meer iets van gehoord.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2013, 15:51   #10
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Ik bekijk dit anders: dit is waar parkeerbedrijven op rekenen, zodat deze zelfs onrechtmatig kunnen geld verdienen. De vele moeite die de kleine man moet doen om nog zijn gelijk te kunnen halen tegenover de staat
Inderdaad, een proces is allang een schijnvoorstelling om de kassa te spekken. Maar wanneer komt hier nu eens een einde aan? Hoe lang gaat de bevolking dit nog slikken?


Het feit dat ik heb betaald, staat zelfs op de brief van de deurwaarder. Bankuittreksel heb ik overgemaakt aan advocaat.
Op tijd betalen: ik heb de periode rond Kerst en Nieuw laten voorbijgaan, en heb betaald.


Een parkeerbedrijf dat vroeger jarenlang onrechtmatig persoonlijke gegevens opvraagt om boetes te kunnen schrijven, en daarna een wet moet aanmaken met terugwerkende kracht om hun illegale activiteiten toe te dekken... En dit soort geldgewin dreigt met gerechtsdeurwaarders

Als er een gerechtsdeurwaarder in het spel komt, zou ik het schrijven toch iets gerichter maken, zijnde aangetekend.
Maar neen: men rekent op een gewone brief, waarbij men 100% belevering van brieven voorop houdt, en zegt dan dat er aanmaningskosten zijn

En er zijn nog een aantal details die ik met mijn advocaat bespreek, want dit soort is van het ergste die men kan hebben.


Hoe lang nog??


- - - -


PS:

Thanks voor deze verduidelijking.
Ik zal je niet tegenhouden om je persoonlijke kruistocht te beginnen.

Onafgezien wie gelijk heeft en wie gelijk krijgt, zou ik voor zo'n bedrag en zo'n onbelangrijke zaak persoonlijk mijn tijd en geld in iets anders en leukers investeren.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2013, 16:27   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.400
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik heb iets soortgelijks voorgehad in een grijs verleden. Doordat de electronische betaalmethodes in een benzinestation uitlagen, en ik door een toeval alleen guldens op zak had kon ik dus niet betalen. Uiteindelijk gaf de uitbater me de optie om een schuldbekenteins af te leggen en te ondertekenen. Wat eigenlijk niet meer is dan een formulier met een belofte zo snel mogelijk te betalen met een overschrijving.

Ik betaal de dag erna, omdat de bank dan pas open was.

2 maand later een aanmaning te betalen, met interesten. De 800 frank benzine was aangevuld met 2000 frankjes voor de aanmaningskosten.
Ik stuur een kopie van de overschrijving naar het incassobureau.
2 weken later een nieuwe aanmaning. 5000 bef+800 bef.

Ik vraag een kameraad om raad. Die schrijft een brief , ik stuur die brief samen met weer een kopie van de betaling.

Nooit nog iets van gehoord. Als je een brief ondertekend met de juiste titels, dat helpt. "secretaris van de syndicatie van...."
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2013, 10:58   #12
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Eer er een deurwaarder komt, is er wel wat meer briefwisseling geweest. Die wordt niet zomaar op wandel gestuurd.
Maar is die briefwisseling wel naar het goede adres gestuurd?

Ik spreek uit ervaring van mijn kinderen.

Maar er is meer. Als je na maanden belt naar de politie dat ze geen enkele reactie gegeven hebben op jouw brieven ivm een zaak (onterechte boete), zegt men doodleuk dat er te weinig personeel is om die post te verwerken. En dat de computer automatisch nieuwe aanmaningen met hogere boetes blijft sturen.

Kom mij niet meer praten van parkeerboetes en onterecht aangerekende sleepkosten. In Leuven kennen ze daar ook iets van.
En dan komt zo een madam een briefke afgeven. Weigert te zeggen waarover het juist gaat. Pas als ze weggaat geeft ze de brief af en zie je dat die persoon een gerechtsdeurwaarder was.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2013, 11:33   #13
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
.
Heeft er iemand hier ooit een boete gehad terwijl de ticketautomaat kapot was?
http://www.politics.be/nieuws/5140/
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2013, 10:56   #14
lohabra
Schepen
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Onafgezien wie gelijk heeft en wie gelijk krijgt, zou ik voor zo'n bedrag en zo'n onbelangrijke zaak persoonlijk mijn tijd en geld in iets anders en leukers investeren.
Daar hopen die bedrijven natuurlijk op. Als zijn versie klopt (ik was er uiteraard niet bij), dan heb ik er alle begrip voor dat hij zich niet zomaar laat intimideren.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 01:59   #15
fbpolitics
Gouverneur
 
fbpolitics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.265
Standaard

Ik heb met een advocaat overlegd, en er niets tegen te beginnen -als kleine man.

Ik stel vast dat een gerechtsdeurwaarder geen bewijzen nodig heeft dat alle info bij de "wanbetaler" is gekomen: welk bewijs is er dat ik ooit de tweede aanmaning met extra kosten heb gekregen (cfr aangetekend schrijven)? Men gaat ervan uit dat de post een 100% belevering heeft -> iets wat alle politieke partijen vanuit hun standpunt zéér graag zullen horen na het debacle met het spoor en bijkomende sneeuw.
Probeer eens iets in een rechtzaak te bewijzen, of voor eender welk schrijven dat enige rechtsgeldigheid heeft (abonnement, verhuring...) en je hebt een aangetekend schrijven nodig. Hier spreken we over een parkeerbedrijf dat dreigt met gerechtsdeurwaarders, en een aangetekend schrijven acht men niet nodig

Toegegeven: de eindejaarsfeestdagen heb ik laten voorbijgaan want met dergelijke geldklopperij ga ik me dan niet bezighouden. Iets daarvoor zou ik de tweede aanmaning hebben bekomen, en dus heb ik betaald op basis van het eerste schrijven. Bijna 6 maanden later komt een gerechtsdeurwaarder

Pittig detail: ik stond tegen de rijrichting in geparkeerd, en dus fout geparkeerd. Er mocht dus in eerste instantie nooit een parkeerboete worden uitgeschreven, want niet de bevoegdheid van een parkeerwachter.
Verder zegt een andere parkeerwachter dat hij niet mag schrijven voor voertuigen bij bord
De parkeerwachters gebruiken dus 2 maten en 2 gewichten.

Pittig detail 2: twee weken voor het leuke bezoek van de gerechtsdeurwaarder, was ik bij het parkeerbedrijf om nog een openstaande boete te laten schrappen (er was een ticket beschikbaar).
Het parkeerbedrijf heeft niets gemeld dat er een procedure met gerechtsdeurwaarder boven het hoofd hangende was


Ik vraag me af hoe ver dit zou zijn gegaan zijn gegaan had ik niet betaald -na advies advocaat?
Opmerking: bij de gerechtdeurwaarder vraag ik uiteindelijk om een betalingsbewijs, want achteraf kunnen ze nogmaals zeggen dat ik niet heb betaald -ze hebben toch geen bewijzen nodig van (niet-)betaling. De medewerker acht een dergelijk betalingsbewijs niet nodig. Pas als ik na een derde keer heb gevraagd om voor ontvangst te tekenen, met enige verhoging van stemvolume, heeft men getekend. De andere medewerkers vonden dit nog lachwekkend ook

-> We zijn dus bezig over een parkeerticket waar men mensen bedreigt zonder sluitend bewijs!!
Mijn conclusie: deze mensen hebben enkel rechten, en zijn er om geld te inkasseren. Plichten hebben ze niet.
Dit is legale diefstal waarbij parkeerbedrijven en gerechtsdeurwaarders de wet bovenhalen naar hun eigen goeddunken.



Waarom bestaan eigenlijk parkeerbedrijven? Kan men het parkeren op de openbare weg niet verwerken in de verkeersbelasting? Of is de bestaansreden enkel om de kassa te laten tikken?



Boete bij niet werkend automaat: zeker.
Pas als ik het parkeerbedrijf onderstaande foto had doorgestuurd, heeft men dit geschrapt.
Hun uitleg: "Wij zien niet automatisch dat een apparaat niet werkt. Pas als er melding is, kijken we dit na". -> Excuseer?? Geen automatische melding bij fouten?? Het kan wel automatisch voor openstaande betalingen
Ondertussen heeft het parkeerbedrijf alle boetes die dag in de zak gestoken van alle mensen die geen foto hadden genomen!




En zo heb ik nog een verhaal over het wettakelen. Maar dat voor een andere keer.
__________________
- Om onze vrijheid die onder luid applaus blijvend wordt ontnomen terug te krijgen, zal een enorm grote meerderheid vallen.
Het enige doel is de coronapas, de schande, die te allen prijze blijvend zal en moet worden ingevoerd.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 29 maart 2013 om 02:11.
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be