Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 december 2004, 14:55   #41
JusticeLover
Banneling
 
 
JusticeLover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
Amaai, bij zo'n diepgang van de argumentatie voel ik me echt wel héél klein worden. U erkent blijkbaar géén enkele van de feiten die ik vermeld, u betwist ze al ebvenmin, u geeft géén andere, relevante feiten, buiten wat algemeenheden en verder herhaalt u wat u eerder reeds stelde.

Het feit dat ik expliciet stelde dat Turkije wel een zeker recht had op militair ingrijpen, mits ze dat natuurlijk doet onder de voorwaarden waaronder zo'n militair ingrijpen volgens internationaal volkerenrecht moet gebeuren;, zelfs dat zegt u blijkbaar niets. het is dus voor een een zwart-witzaak. En de Grieken zijn naturlijk de zwarten.
Nee dat heb ik niet gezegd, maar je verdraait feiten. Maar ik snap niet waarom je zegt dat VS en EU TC steunen. TC heeft maar één bondgenoot Turkije. Al die andere landen zijn Grieks gezind.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 14:57   #42
JusticeLover
Banneling
 
 
JusticeLover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyr de Dietser
Nee, want Cyprus is Grieks.
Europa, Azië & Afrika is Turks.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 15:08   #43
rebetis
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 november 2004
Berichten: 20
Standaard

Turk4ever
De inval was in het belang van Turkije en de VS. Om de hele problematiek beter te begrijpen moet je alle ontwikkelingen zien in context van de Koude oorlog. De VS wou een oplossing voor Cyprus die het best de belangen van het Westen kon dienen. De VS zou nooit bondgenoot Turkije in gevaar brengen, integendeel, de hulp van Turkije was juist nodig om hun doel te bereiken. Toen in '64 Turkije klaar stond om Cyprus aan te vallen, werden ze door president Johnson teruggefloten, hij dreigde ermee om Nato's garantie om Turkije te verdedigen in te trekken als ze door hun inval een Sovjet interventie zouden uitlokken. Hij was van oordeel dat de omstandigheden niet optimaal waren voor een invasie, de politieke gevolgen zouden desastreus zijn. President Inonu gaf achteraf toe dat de Turkse militaire dreiging bedoeld was om het Packard-plan tegen te houden. Packard was een Brits commandant die pogingen ondernam om vluchtelingen uit beide kampen terug naar hun huis te sturen onder VN-begeleiding om zo de weg te openen voor het herstel van de unitaire staat. Zijn pogingen hadden zelfs veel steun van de locale gemeenschapsleiders, maar hij werd tegengewerkt door de politieke leiders, het strookte helemaal niet met de plannen van de VS en Turkije. Achteraf werd Packard aan de kant gezet door George Ball.
Aangezien Makarios steun zocht bij de niet-gebonden landen en werd verweten contacten te hebben met de Sovjets, werd hij door de VS gezien als een paria. De oplossing was een opdeling, daar was de VS nu van overtuigd. Het feit dat de junta aan de macht is gekomen dankzij de VS is ook geen toeval (Papadopoulos stond op de CIA loonlijst sinds '52). Ze waren ook overtuigd dat Cyprus in communistische invloedsfeer zou geraken en dus moest Makarios uit de weg. De junta en Ankara hadden zelfs contacten ivm de opdeling van Cyprus, Ankara was zelfs op de hoogte van een couppoging in '72 die achteraf werd afgeblazen. Clerides zei dat ze die informatie hadden onderschept toen dit bericht van Ankara naar de TC ging.
De VS beweert officieel dat er een fel protest was tegen de coup en dat ze op voorhand Ioannidis hadden verwittigd geen coup te plegen, maar toenmalig VS-ambassadeur in Athene Henry Tasca beweerd dat hij geen enkel opdracht heeft gekregen vanuit Wahsington om Athene tegen te houden. Griekse vliegtuigen mochten niet stijgen door de Amerikanen, ze dreigden zelfs om deGriekse vliegtuigen neer te halen, daarmee dat er ook zo weinig weerstand was vanuit Griekse zijde.
Ik vertel dit allemaal om jullie aan te tonen in welke omstandigheden zich de ontwikkelingen hebben afgespeeld. Jullie kunnen natuurlijk blijven geloven dat het ging om de TC te helpen, maar zoals je kunt zien is de waarheid veel ingewikkelder, ikzelf probeer nog steeds informatie te vergaren die een beetje meer licht op deze zaak kunnen werpen, ik voel er niks voor om louter Griekse propaganda te lezen.
Voor wat het Annan-plan betreft begrijp ik niet goed waarom de aanwezigheid van het Turks leger nog nodig is. Waarom hebben ze dan "ja" gestemd als ze de GC niet vertrouwen en nog steeds angst hebben voor aanslagen. Inderdaad, ze hebben beloofd mee te werken, maar dat betekent niet dat ze eender welke plan moeten aanvaarden. Een anectode ivm met dat, tijdens de voorlaatste dag van de ondehandelingen in Zwitserland zag ik een rechtstreekse inteview op de Griekse zender met Ali Birand en hij beweerde dat de Turkse zijde zeer tevreden waren over het beoogde resultaat en dat ze zich moesten inhouden met juichen om de GC niet op te hitsen. Achteraf heeft Annan zelf de knopen doorgehakt met nog een heel klein voordeel voor de TC.

El Turco
Wat wilt je weten over het 1960 constitutie, het was iets wat opgelegd werd en de enige die inzag dat dit problemen zou geven was Makarios, maar hij had geen keus, dit of verdere bloedvergiet, zijn keuze was gemaakt om dit onwerkbare plan een kans te geven, helaas. Toenmalig VN baas Galo Plaza heeft deze constitutie "het meest bizare plan in mijn leven" genoemd.

"Zolang er embargo is moet Turkije met zijn leger aanwezig zijn."

Inderdaad, maar aan het plan was dit niet te zien, zelfs bij een reunie (en een opheffing van het embargo) zou het leger nog blijven, niet te accepteren in mijn ogen.

Off-topic
Aangezien ik geen onderwijs in Griekenland heb gehad, kan ik niet met zekerheid antwoorden, wel heb ik gehoord dat er inderdaad in geschiedenisboeken de Turken soms als barbaren worden beschreven en dit is iets waar we aan moeten werken, ondertussen zijn we goede weg ingeslagen in onze onderlinge relaties, dit zal met de tijd er ook uitgeraken.

Groot Griekenland of "Megali Idea" is ook geschiedenis en dit sinds 1923, niemand die daar nog aan denkt op een serieuze manier, misschien enkele extremisten, maar ja, die kunnen we blijkbaar nooit uitroeien.
Over Constantinopel praten de Grieken in een nostalgische context, het is een heel belangrijke hoofdstuk in onze geschiedenis, meer moet je daar niet achter zoeken.

Nog een prettig nieuwjaar allemaal
rebetis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 15:21   #44
Dixie
Secretaris-Generaal VN
 
Dixie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 21.083
Standaard

Azie en Afrika zijn misschien turks maar Europa zekers niet haha
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 15:48   #45
JusticeLover
Banneling
 
 
JusticeLover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie
Azie en Afrika zijn misschien turks maar Europa zekers niet haha
Europa is meer Turks dan Afrika zene
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 18:25   #46
sinan123
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 september 2004
Locatie: Rotterdam
Berichten: 3.785
Standaard

Citaat:
Nee, want Cyprus is Grieks.
België is Romeins.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 20:26   #47
EXTREEM
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 9 november 2004
Berichten: 933
Standaard

tukije is een land,die landgenoten uitmoord.Zie wat ze doen met de koerden.En niet alleen landgenoten,onlangs in Gent
EXTREEM is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be