Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 december 2017, 21:19   #381
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Dit is niet 'zich vanalles permitteren'. Dit is gerechtigheid eisen.
U bent vrij hardhorig. Daarom raad ik u aan om gewoon een rechtszaak aan te spannen tegen de eerste werkgever bij wie u meent gediscrimineerd te worden. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur steken dat u die rechtszaak verliest. Ook in beroep.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2017, 21:36   #382
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bent vrij hardhorig. Daarom raad ik u aan om gewoon een rechtszaak aan te spannen tegen de eerste werkgever bij wie u meent gediscrimineerd te worden. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur steken dat u die rechtszaak verliest. Ook in beroep.
Dan moet die werkgever wel uitdrukkelijk zeggen dat ik om een hoofddoek ben geweigerd en dit tot gevolg hebben dat mijn uitkering wordt geschrapt.
En voor de jobs waarvoor ik solliciteer (hulp) boekhouding, zit een hoofddoek echt niet in de weg.

Anders ga ik me niet moe maken en in de kosten jagen.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 16 december 2017 om 21:37.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2017, 21:38   #383
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Dan moet die werkgever wel uitdrukkelijk zeggen dat ik om een hoofddoek ben geweigerd en dit tot gevolg hebben dat mijn uitkering wordt geschrapt.
Als er een dresscode is in het bedrijf en u wilt zich daar niet aan conformeren, mag de werkgever in alle wettelijkheid zeggen dat u geweigerd werd omwille van uw weigering om zich daaraan te houden (en dus uw hoofddoek af te doen).

U maakt geen schijn van kans tegen deze werkgever. Neem het van mij aan. De wet staat immers in zo'n geval volledig aan zijn kant.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2017, 21:39   #384
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
En voor de jobs waarvoor ik solliciteer (hulp) boekhouding, zit een hoofddoek echt niet in de weg.
Daar gaat de werkgever nu eenmaal over. Niet een werknemer. En al zeker niet aan kandidaat-werknemer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 11:11   #385
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Wie heeft het over 5 jaar uitkering?
En ja, als ik een opleiding als 'leren solliciteren' moet volgen in België, dan doe ik iets voor m'n uitkering. C'est normal.

Kijk, dit land heeft de islam als religie erkend. Ik begrijp niet waarom er dan zoveel weerstand op de hoofddoek is. Als men mij om die reden discrimineert is het dus niet geheel mijn schuld dat ik geen gepast werk vind. Het is vnl de schuld van opstandige burgers die hun eigen wetten niet willen naleven.
Je " doet maar iets voor je uitkering" wanneer je werk zoekt. Daarin ondersteunt de VDAB je, door je te leren hoe je moet solliciteren, de samenleving doet dus iets voor jou en niet omgekeerd, jij die " iets" doet voor je uitkering.

Kijk, de islam is erkend als religie. U kunt dus de vijf pijlers van islam vrij beleven, uw grote momenten in het leven invullen volgens uw religie maar die erkenning houdt niet in dat u beslist en anderen moeten accepteren, betreffende iedere geloofsregel die u uw zelf oplegt.


Wanneer u zich wilt onderscheiden van ongelovigen, door uw hoofddoek te dragen is dit jammer maar die vrijheid heeft u. Maar niet steeds en overal, bijvoorbeeld niet op een werkvloer wanneer een werkgever dit niet wil.

Mag u dan werk weigeren? Uiteraard maar dan wel zonder uitkering. Want daar heeft u dan geen recht meer op. U legt immers een werkgever zaken op, waaronder uw hoofddoek. U koos voor dit land dan zult u zich moeten voegen naar onze wetgeving, en die verplicht werkgevers niet om hoofddoeken toe te laten.

Wat u doet is anders wel jammer want door u krijgen vrouwen minder kansen op de arbeidsmarkt. Want werkgevers hebben geen zin in dat gedoe met die hoofddoek en dus beperkt u met uw eisen iedere moslima ( laat ons even niet vergeten dat zij er ook nog zijn) die wel gewoon wil werken, en die hoofddoek nergens voor nodig vindt.

U moet gewoon een keuze maken, wilt u uw religie ieder aspect van uw bestaan laten bepalen? Dan bent u in het verkeerde land, wij zijn geen islamitische samenleving.
Maar met uw diploma hulp boekhouding kunt u vast zich ergens vestigen waar u kunt werken met de hoofddoek, mannen geen hand moet geven, u het werk kunt onderbreken om te bidden, kortom een samenleving gebaseerd op uw overtuigingen.
Want hier zal dit niet lukken denk ik.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 11:15   #386
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Belgie heeft 7% moslims als die hun will kunnen opleggen aan Alice´s haar cultuur dan is het duidelijk dat Alice´s haar cultuur minderwaardig is.

Want alleen een minderwaardige cultuur van 93% van de bevolking laat zich wetten dicteren door 7% moslims.
Vandaar dat we ons geen wetten laten dicteren, maar wel superieur zijn aan heel wat andere culturen omdat we gelijkheid man en vrouw kennen, holebi's rechten geven, kerk en staat gescheiden houden, democratie als bestuursvorm hebben, en een uitgebreide sociale zekerheid kennen die zoveel mogelijk mensen in basisnoden voorziet.
Voeg daarbij uitstekende en toegankelijke gezondheidszorg, onderwijs en bingo, we doen het beter dan veel andere culturen die niet doorhebben dat God op vakantie is en je het dus zelf moet regelen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 11:19   #387
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Jammer genoeg is die nog maar net in 2015 afgeschaft! Ze was bekend onder de benaming 'vrijstelling om sociale en familiale redenen', terwijl volgens mij de nood niet is verdwenen.

Wel, het is simpel, als jij als vrouw je kinderen niet opvangt tot ze naar school mogen, zal iemand anders het moeten doen. En die opvang is vaak helemaal niet ideaal voor het kind, en/of zoals jij het wil en er zijn zelfs gevallen van misbruik.
Ik denk dat de meeste vormen van kindermisbruik achter voordeuren gebeurt, en niet in de kribbe of op school. Vaak wordt kindermisbruik daar juist opgemerkt.
Natuurlijk mag u gerust thuis blijven voor uw kinderen, maar niet met een uitkering. Uw man moet u dan onderhouden.
Nu misbruikt u de sociale zekerheid want eigenlijk wilt u vooral gewoon thuis blijven.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 11:20   #388
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Je kent toch de betekenis van het woord "als".


Indien je de media dus volgt kun je inderdaad lezen dat die schijthazen mentaliteit , de angst en vrees die men tentoonstelt tegenover moslims nergens voor nodig is.
Totaal ongegrond, inderdaad. De laatste aanslag in België is immers alweer bijna 2 jaar geleden. Waar spreken we nog over?
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 11:23   #389
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op welke terreinen leggen moslims hun wil dan wel op? Als ik een media een beetje lees, heb ik toch sterk de indruk dat het omgekeerde het geval is. Er komt binnenkort een verbod op onverdoofd slachten. Is dat dan die uiting van "moslims die hun wil ons opleggen"?
We zullen zien of die wet er komt en in welke vorm. En zelfs al ze komt, komt ze al veel te laat, wat inderdaad een uiting is van moslims die hun wil opleggen aan ons, hierin in belangrijke mate gesteund door linkse in stemmennood verkerende partijen.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 11:25   #390
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Dat onderschrift...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Man, man, wat voor een flutsite is dat nu weer.
Hahaha, wetenschap, op de hoofdpagina: de schepping... hahaha...

Laatst gewijzigd door Het Verzet : 17 december 2017 om 11:25.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 11:29   #391
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
We zullen zien of die wet er komt en in welke vorm. En zelfs al ze komt, komt ze al veel te laat, wat inderdaad een uiting is van moslims die hun wil opleggen aan ons, hierin in belangrijke mate gesteund door linkse in stemmennood verkerende partijen.
+1
Uitzonderingen op onze wetgeving om religieuze redenen kunnen niet.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 11:30   #392
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Wie heeft het over 5 jaar uitkering?
En ja, als ik een opleiding als 'leren solliciteren' moet volgen in België, dan doe ik iets voor m'n uitkering. C'est normal.

Kijk, dit land heeft de islam als religie erkend. Ik begrijp niet waarom er dan zoveel weerstand op de hoofddoek is. Als men mij om die reden discrimineert is het dus niet geheel mijn schuld dat ik geen gepast werk vind. Het is vnl de schuld van opstandige burgers die hun eigen wetten niet willen naleven.
Belgen opstandig? Het zijn de makste schaapjes die er te vinden zijn. De meeste autochtonen zijn de hoofddoek al lang gewoon. Het zijn sommige moslims die er een spel van maken te eisen die hoofddoek overal te kunnen dragen ook daar waar het niet is toegelaten door bv een arbeidsreglement of een gemeentelijke verordening. Door dergelijk fanatisme te vertonen zijn moslims hun eigen ergste vijand.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 11:42   #393
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Vandaar dat we ons geen wetten laten dicteren, maar wel superieur zijn aan heel wat andere culturen omdat we gelijkheid man en vrouw kennen, holebi's rechten geven, kerk en staat gescheiden houden, democratie als bestuursvorm hebben, en een uitgebreide sociale zekerheid kennen die zoveel mogelijk mensen in basisnoden voorziet.
Voeg daarbij uitstekende en toegankelijke gezondheidszorg, onderwijs en bingo, we doen het beter dan veel andere culturen die niet doorhebben dat God op vakantie is en je het dus zelf moet regelen.
Inderdaad, het mag pedant klinken, maar onze staatsvorm is superieur en het zou sommige van onze politici en media sieren als ze daar wat fierder op zouden zijn.

Moet overigens zowat de grappigste zin zijn die ik op dit forum al heb gelezen: God is met vakantie, je zult het zelf moeten regelen. We kunnen eens lachen. Het is niet al kommer ende kwel.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 12:17   #394
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
Inderdaad, het mag pedant klinken, maar onze staatsvorm is superieur en het zou sommige van onze politici en media sieren als ze daar wat fierder op zouden zijn.

Moet overigens zowat de grappigste zin zijn die ik op dit forum al heb gelezen: God is met vakantie, je zult het zelf moeten regelen. We kunnen eens lachen. Het is niet al kommer ende kwel.
Nee gelukkig niet, ook een voordeel wanneer god op vakantie is, er mag gelachen worden
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 13:54   #395
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
We zullen zien of die wet er komt en in welke vorm. En zelfs al ze komt, komt ze al veel te laat, wat inderdaad een uiting is van moslims die hun wil opleggen aan ons, hierin in belangrijke mate gesteund door linkse in stemmennood verkerende partijen.
Onzin, de regeling werd al heel lang geleden ingevoerd. Op vraag van de Joodse gemeenschap in België. De huidige regeling is er niet gekomen doordat "moslims hun wil opleggen aan ons".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 13:56   #396
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Kijk, de islam is erkend als religie. U kunt dus de vijf pijlers van islam vrij beleven, uw grote momenten in het leven invullen volgens uw religie maar die erkenning houdt niet in dat u beslist en anderen moeten accepteren, betreffende iedere geloofsregel die u uw zelf oplegt.
Uw redenering klopt niet. De regeling voor een erkende eredienst heeft niets te maken met de persoonlijke beleving van een religie. Niets.

Een moslim kan de vijf pijlers van de islam beleven, doordat er in dit land zoiets bestaat als godsdienstvrijheid.

Dat zijn twee, totaal verschillende zaken!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 14:00   #397
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wanneer u zich wilt onderscheiden van ongelovigen, door uw hoofddoek te dragen is dit jammer maar die vrijheid heeft u. Maar niet steeds en overal, bijvoorbeeld niet op een werkvloer wanneer een werkgever dit niet wil.
Waarom zou dat jammer zijn? Moet u vanuit een of andere betuttelende wijze gaan bepalen wat goed of slecht voor iemand is als het om kleding of religieus gebonden tekenen gaat? U mag natuurlijk een mening hebben en die uiten, maar laat iedereen op dat vlak in zijn of haar waardigheid. Nu lijkt het erop dat u niet echt kunt omgaan met de vrijheid die onze overheid garandeert en die onverminderd voor iedereen geldt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 14:01   #398
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
Belgen opstandig? Het zijn de makste schaapjes die er te vinden zijn. De meeste autochtonen zijn de hoofddoek al lang gewoon. Het zijn sommige moslims die er een spel van maken te eisen die hoofddoek overal te kunnen dragen ook daar waar het niet is toegelaten door bv een arbeidsreglement of een gemeentelijke verordening. Door dergelijk fanatisme te vertonen zijn moslims hun eigen ergste vijand.
Erger nog, moslims die iets minder strikt zijn worden aangesproken door meer religieuze broeders of zusters. Daarom verbood uiteindelijk het Antwerpse Atheneum op de Rooseveltplaats de hoofddoek op school.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 14:05   #399
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Mag u dan werk weigeren? Uiteraard maar dan wel zonder uitkering. Want daar heeft u dan geen recht meer op. U legt immers een werkgever zaken op, waaronder uw hoofddoek. U koos voor dit land dan zult u zich moeten voegen naar onze wetgeving, en die verplicht werkgevers niet om hoofddoeken toe te laten.
Binnen het traject dat de VDAB uitstippelt, mag je inderdaad niet weigeren om op de aangegeven werkaanbieding in te gaan. Als de werkgever je na het verplichte sollicitatiegesprek wil aannemen, kan je maar moeilijk weigeren tenzij je natuurlijk met de gevolgen wil leven.

Ga je buiten het VDAB-traject solliciteren, dan ben je vrij te weigeren. In je overzicht moet er wel een gemotiveerde toelichting komen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2017, 14:11   #400
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat u doet is anders wel jammer want door u krijgen vrouwen minder kansen op de arbeidsmarkt. Want werkgevers hebben geen zin in dat gedoe met die hoofddoek en dus beperkt u met uw eisen iedere moslima ( laat ons even niet vergeten dat zij er ook nog zijn) die wel gewoon wil werken, en die hoofddoek nergens voor nodig vindt.
Ik weet niet goed waar u die veralgemening vandaan haalt dat "werkgever geen zin hebben in dat gedoe met die hoofddoek".

Ja, er zijn ongetwijfeld werkgevers die er een persoonlijke afkeer voor hebben. Ja, bij bepaalde jobs hoort een kledingcode die geen eigen zaken toelaat. Ja, er bestaan functies waar religieuze tekenen niet toegelaten zijn. Ja, bepaalde arbeidsreglementen schrijven bepaalde zaken voor en maken het onmogelijk dat je er met een hoofddoek kan werken.

Anderzijds zijn er ongetwijfeld ook werkgevers die er niet wakker van liggen. Bij Familiehulp mag het bijvoorbeeld. Een grote keten als H&M vindt het geen probleem.

Wil je als moslima je hoofddoek dragen, dan zijn er genoeg mogelijkheden waar je toch terecht komt. Alleen bekruipt mij het gevoel dat G er niet echt op uit is om werk te zoeken en dat ze haar hoofddoek gebruikt als een uitvlucht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be