Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Leonard?
Hij heeft volledig gelijk, en dat mag gezegd worden! 12 31,58%
Hij heeft gelijk, maar moet dat niet luidop zeggen. 2 5,26%
Ik zie mezelf als Christen, maar ik moet niet weten van Leonard. 4 10,53%
Ik heb de katholieke kerk bij het voorbije jaar de rug toegekeerd. 2 5,26%
Ik heb de katholieke kerk nooit vertrouwd. 18 47,37%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 november 2010, 22:27   #1
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard Leonard-poll

Vandaag las ik dat er zelf nog 'volgelingen' van Leonard zijn

Het begint stillaan sektarisch te worden. Als die man plotseling verdwijnt toch maar eens de grotten van Han gaan chekken. Wie weet leeft die daar met zijn volgelingen.

Steunt u Leonard?
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 22:29   #2
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Nee, maar het vermaakt mij wel dat het tegenwoordig bisschoppen zijn die heilige huisjes intrappen.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 08:47   #3
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Ik vind dit eigenlijk straf...als een racist verkondigd dat alle moslims varkens zijn dan zou je dit moeten kaderen dat iedereen recht heeft zijn vrije mening te uiten. Leonard roept tenminste op tot barmachtigheid als hij het heeft over zaken die hij verwerpelijk vindt. Neem nu homo's, hij stelt zich daar vragen bij, maar homo's mogen wel naar de kerk komen en homo's met aids moet je volgens de visie van leonard wel helpen en mag je de persoon niet veroordelen. Is dat zo verwerpelijk? Akkoord het is geen fijne mening en het is niet de mijne, maar het is wel een zuivere mening zonder dat er opgeroepen wordt tot haat. Je kan er niet mee akkoord zijn, maar hij laat wel een redelijk debat toe over zaken waar de hypocrisie anders heerst. Wanneer je zijn standpunten trouwens vergelijkt met een doorsnee moslim zijn die op dat vlak behoorlijk tolerant en vredelievend. Hij kan tenminste iets afkeuren zonder datgene wat afgekeurd wordt aan de schandpaal te hangen.

Laatst gewijzigd door Loki : 2 november 2010 om 08:48.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 09:06   #4
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Ik zie mezelf als Christen, geen katholiek, en geen aanhanger van de kerk.
Leonard kan voor mijn part ontploffen.
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 10:20   #5
Dionysus
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 8 augustus 2010
Berichten: 2.863
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Ik vind dit eigenlijk straf...als een racist verkondigd dat alle moslims varkens zijn dan zou je dit moeten kaderen dat iedereen recht heeft zijn vrije mening te uiten. Leonard roept tenminste op tot barmachtigheid als hij het heeft over zaken die hij verwerpelijk vindt. Neem nu homo's, hij stelt zich daar vragen bij, maar homo's mogen wel naar de kerk komen en homo's met aids moet je volgens de visie van leonard wel helpen en mag je de persoon niet veroordelen. Is dat zo verwerpelijk? Akkoord het is geen fijne mening en het is niet de mijne, maar het is wel een zuivere mening zonder dat er opgeroepen wordt tot haat. Je kan er niet mee akkoord zijn, maar hij laat wel een redelijk debat toe over zaken waar de hypocrisie anders heerst. Wanneer je zijn standpunten trouwens vergelijkt met een doorsnee moslim zijn die op dat vlak behoorlijk tolerant en vredelievend. Hij kan tenminste iets afkeuren zonder datgene wat afgekeurd wordt aan de schandpaal te hangen.
Heeft er hier iemand gezegd dat Leonard zijn mening niet mag uiten? Optie twee kan zo geïnterpreteerd worden, maar die heeft nog altijd geen stemmen.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 11:58   #6
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Ik steun Léonard. Al was het maar omdat ik de ongelijke strijd, door de media, "cultuurbrengers", politici,... gevoerd onrechtvaardig vind.

Bovendien zou ik eerst graag zijn boek lezen, om zijn uitspraken beter te kunnen kaderen, alvorens ik met de rest mee ga schuimbekken omwille van uitspraken die ik overigens niet zo "schandalig" vind.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 09:04   #7
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Ik zie mezelf als Christen, geen katholiek, en geen aanhanger van de kerk.
Leonard kan voor mijn part ontploffen.
Ben je christen op jezelf of behoor je ook tot een bepaalde stroming of zie je jezelf tot een bepaalde stroming behorende? (Gewoon uit interesse)
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 10:30   #8
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ben je christen op jezelf of behoor je ook tot een bepaalde stroming of zie je jezelf tot een bepaalde stroming behorende? (Gewoon uit interesse)
Iemand die zichzelf christen noemt zonder voorvoegsel is in principe een persoon die de leer van Christus aanvaart als een leidraad, maar enig dogma verwerpt. Een Christen is zeer kritisch naar de eigen leer toe en benaderd vreemde opvattingen met open geest. De reden waarom een christen het dogma verwerpt is omdat dit juist tegenstrijdig is met de leer en een conflict geeft in de interpretatie. Aan de bijbel zelf zijn heel wat persoonlijke opvattingen van volgelingen toegevoegd, de evangelies van Thomas, Judas of Maria Magdalena tonen die persoonlijke toets aan en geven de christen vrijheid in denken en de plicht om steeds kritisch te zijn.

Laatst gewijzigd door Loki : 6 november 2010 om 10:31.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 10:32   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Vandaag las ik dat er zelf nog 'volgelingen' van Leonard zijn

Het begint stillaan sektarisch te worden. Als die man plotseling verdwijnt toch maar eens de grotten van Han gaan chekken. Wie weet leeft die daar met zijn volgelingen.

Steunt u Leonard?
Wat is er sektarisch aan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 10:33   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Ik zie mezelf als Christen, geen katholiek, en geen aanhanger van de kerk.
Leonard kan voor mijn part ontploffen.
Dat laatste lijkt me een heel weinig christelijke houding...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 11:01   #11
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Er zit gewoonlijk wel waarheid in zijn uitspraken (AIDS komt vaak voort uit promiscue gedrag, het vervolgen van oude daders is niet altijd zinvol), in elk geval komen ze meestal wel overeen met de katholieke leer. Maar de vaak provocerende en belerende toon waarmee hij ze uit, brengt de kerk alleen maar schade toe. De Vlaamse media spelen daar dan ook steevast onmiddellijk op in.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 11:11   #12
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat laatste lijkt me een heel weinig christelijke houding...
Dat heeft u goed opgemerkt
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 11:42   #13
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
EddyBal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2010
Locatie: WILRIJK
Berichten: 10.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat laatste lijkt me een heel weinig christelijke houding...
Hangt ervan af he Jan. Als je die als de "vijand" beschouwd wegens "valse leerstellingen", dan is dat een werktuig van Satan... in die optiek dus

Ook is de uitdrukking "voor mijn part ontploffen" niet echt letterlijk te nemen he
"och manneke, ontploft" is nooit een uitdrukkelijk bevel denk ik maar
__________________
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 11:42   #14
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
EddyBal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2010
Locatie: WILRIJK
Berichten: 10.594
Standaard

dubbel
__________________
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.

Laatst gewijzigd door EddyBal : 6 november 2010 om 11:42.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 11:46   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Er zit gewoonlijk wel waarheid in zijn uitspraken (AIDS komt vaak voort uit promiscue gedrag, het vervolgen van oude daders is niet altijd zinvol), in elk geval komen ze meestal wel overeen met de katholieke leer. Maar de vaak provocerende en belerende toon waarmee hij ze uit, brengt de kerk alleen maar schade toe. De Vlaamse media spelen daar dan ook steevast onmiddellijk op in.
Belerend? Provocerend? Mgr. Léonard zegt gewoon de dingen zoals ze zijn. Hij noemt een kat een kat, en daarmee uit. Als de mensen gebelgd worden door deze open taal, dan zegt dat meer over de mensen dan over mgr. Léonard. Liever heb ik die duidelijkheid - en met mij ook heel wat belijdende katholieken - dan de halfslachtigheid en soms oorverdovende stilte van een Danneels.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 11:47   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Hangt ervan af he Jan. Als je die als de "vijand" beschouwd wegens "valse leerstellingen", dan is dat een werktuig van Satan... in die optiek dus
Denkt u dat wij er zo mee omgaan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 13:55   #17
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

edit staat al in andere draad

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 6 november 2010 om 14:01.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 16:27   #18
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Belerend? Provocerend? Mgr. Léonard zegt gewoon de dingen zoals ze zijn. Hij noemt een kat een kat, en daarmee uit. Als de mensen gebelgd worden door deze open taal, dan zegt dat meer over de mensen dan over mgr. Léonard. Liever heb ik die duidelijkheid - en met mij ook heel wat belijdende katholieken - dan de halfslachtigheid en soms oorverdovende stilte van een Danneels.
In plaats van zich te concentreren op details, zoals de precieze manier waarop een mis wordt opgedragen of de immanente aard van AIDS, zou de kerk zich beter bezighouden met de basis van het geloof te verspreiden. Het christendom heeft volgens mij in de eerste plaats een positieve boodschap, geen boodschap met het vingertje.

In deze tijden waarin de kerk zo hard onder vuur ligt door de verkeerde aanpak van kindermisbruik, is het niet verstandig om anderen te veroordelen. Léonard maakt de situatie van duizenden godsdienstleraren en alle Vlaamse katholieken niet gemakkelijk.

Laatst gewijzigd door respublica : 6 november 2010 om 16:27.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 16:38   #19
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.279
Standaard

Ik heb me al lang vóór Leonard afgekeerd van de kerk, zoals duizenden anderen. Leonard en de paus vinden blijkbaar dat het weer eens tijd is voor een schisma in de Katholieke kerk. Zij die vorm en ritueel belangrijker vinden dan functie, tegenover zij die de boodschap van "heb uw naaste lief als uzelf" prioritair stellen en proberen toe te passen in een wereld van globalisatie en 21ste eeuwse wetenschap en technologie.

Het aantal doopsels zal waarschijnlijk nog fors achteruit gaan, maar het Vaticaan verkiest blijkbaar een kleine, zeer conservatieve en uniforme "kudde", boven een grote gemeenschap van verschillend pluimage.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 17:05   #20
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
EddyBal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2010
Locatie: WILRIJK
Berichten: 10.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Denkt u dat wij er zo mee omgaan?
De commentaar was NIET op U he Jan.
__________________
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be