Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Leonard?
Hij heeft volledig gelijk, en dat mag gezegd worden! 12 31,58%
Hij heeft gelijk, maar moet dat niet luidop zeggen. 2 5,26%
Ik zie mezelf als Christen, maar ik moet niet weten van Leonard. 4 10,53%
Ik heb de katholieke kerk bij het voorbije jaar de rug toegekeerd. 2 5,26%
Ik heb de katholieke kerk nooit vertrouwd. 18 47,37%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 november 2010, 21:08   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Hij had het gerecht moeten verwittigen. "Rome" is folkloristische zever.
Waarom had hij het gerecht moeten verwittigen?

De feiten betreffende deze zaak waren immers verjaard.

http://www.senate.be/www/Webdriver?M...R=76&BLOKNR=31
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 22:44   #42
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De wijze waarop de mis wordt gecelebreerd, is geen detail. Onze liturgie is van groot belang, daar, in navolging van een apostolische vader, het adagio nog steeds geldt "Lex orandi, lex credendi". De wijze waarop wij bidden (en dus des te meer bij de mis, het hoogste gebed voor katholieken, orthodoxen, oud-oostersen en zelfs voor traditionele lutheranen alsook de zogenaamde "Anglo-Catholics"). Daarom ook is het geen detail dat de Kerk vraagt dat haar hoogste vorm van gebed op de correcte wijze verloopt, zodanig dat het in geest en waarheid de uitdrukking van ons geloof.

Mgr. Léonard maakt het "duizenden godsdienstleraren" inderdaad niet gemakkelijk. Dat is een goede zaak. Heel veel van deze leraren zijn immers geenszins katholiek meer te noemen. Wat de meesten in hun lessen verkondigen heeft zo goed als niets meer met het katholieke geloof te maken. Daarom ook is mgr. Léonard voor velen onder hen een hinderlijke horzel. Vandaar ook de hetze die ook gevoerd wordt door zovele naamkatholieken en dito organisaties.
Hoe de mis georganiseerd wordt, kon bij Vaticanum II anders wel volledig veranderd worden. De liturgie verliep ook anders in de eerste eeuwen van het christendom, dunkt me. Zelfs de traditionele Tridentijnse mis werd pas gestandardiseerd in 1570. Mijns inziens heeft het dus weinig zin om vast te houden aan zo'n strikt regelpatroon.

Je kritiek op godsdienstleraren kan ik volgen en ik vind het ook wel noodzakelijk dat echte kennis over het christendom terug wordt doorgegeven i.p.v. de 'wees-lief-voor-elkaar'-godsdienstlessen van vandaag. Maar dat doe je niet door die leer tot in de puntjes te absoluteren. Zo maak je de leer enkel nog minder relevant voor jongeren. Het streefdoel van Rome blijkt een kleinere, doch zuivere kerk.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 22:51   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Hoe de mis georganiseerd wordt, kon bij Vaticanum II anders wel volledig veranderd worden. De liturgie verliep ook anders in de eerste eeuwen van het christendom, dunkt me. Zelfs de traditionele Tridentijnse mis werd pas gestandardiseerd in 1570. Mijns inziens heeft het dus weinig zin om vast te houden aan zo'n strikt regelpatroon.
Over dat laatste gaat het ook niet. Er werd ook nergens gesteld dat liturgie statisch moet zijn en er geen ruimte kan zijn voor verandering. Wel moet er steeds over gewaakt worden dat de liturgie als hoogste gebed van de christelijke gemeenschap, steeds de uitdrukking blijft zijn van het geloof. De vele nepmissen die nu het daglicht zien, beantwoorden daar niet meer aan. Het is vaak theater van bedenkelijke kwaliteit met een geloofsinhoud die nog met een vergrootglas moet worden gezocht.

Vaticanum II heeft de liturgie trouwens niet ingrijpend veranderd. Ik raad iedereen het desbetreffende conciliedocument erop na te slaan. Dan zult u zien dat de concilievaders geenszins die 'vieringen' op het oog hadden die nu te vinden zijn in veel parochiekerken in West-Europa.

De Tridentijnse mis werd inderdaad pas na Trente "gestandardiseerd", maar dat betekent niet dat die mis van die tijd dateert. Uit de verschillende oude missalen en sacramentaria kan men heel goed zien dat de kern van de Tridentijnse mis als eeuwen oud was vooraleer ze in de 16e op vraag van het Concilie van Trente voor heel de Kerk in detail en uitvoering werd vastgelegd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be