Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 november 2010, 21:50   #21
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jazeker, het salafisme blijkt in opmars onder de moslims in het Westen. Ook al omdat veel imams een zeker loon krijgen vanuit S-A en ook veel islamitisch propagandamateriaal van daaruit wordt verzonden.
Niet alleen imams, niet alleen moslims: ik kreeg (omdat ik 't vriendelijk vroeg) een mooi ingebonden koran Arabisch-Frans uit Saoedi- Arabië toegestuurd. Gratis voor niks.

Ik kreeg op dezelfde manier ook al bijbels uit de VS, Zwitserland en Frankrijk.

Ik zoek nog een gratis tanakh. ; )

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 november 2010 om 21:53.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 09:37   #22
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
De kerngedachte van Jason W.'s boodschap is het feit dat tijden veranderen en het onmogelijk is om te leven volgens een ideaal van lang geleden.

Het 'vooral salafisten' slaat dus hoogstwaarschijnlijk op het feit dat dit de bekendste fundamentalistische stroming binnen de islam is. Hun kerngedachte is juist dat ze terug willen leven zoals de eerste moslims. In die zin zijn hun opvattingen "fouter" dan andere stromingen, die hieraan minder belang hechten.

Dat het "salafisme" tot burgeroorlogen zou leiden of een gevaar zou zijn voor de samenleving geeft een veel te ongenuanceerd beeld.
De meeste mensen vergissen zich bij het feit dat salafisme en wahabisme geen gewone godsdiensten zijn...Dit zijn politieke strekkingen met een duidelijke klemtoon op het verwerven van politieke macht. Het geloof wordt enkel gebruikt als een soort lijm waar de volgelingen aan kunnen blijven plakken. Dit moet je vergelijken met de nazi-ideologie of met de periode van de katholieke kerk waar politieke macht centraal stond. Beiden hebben tot zware 'burger' oorlogen geleid, het wahabisme zorgt in Tsjetsjenië trouwens al voor een burgeroorlog.

Het grote gevaar ligt hem in de verwevenheid van kerk en staat, iets wat we niet voor niets duidelijk afgebakend hadden. De reden hiervoor is simpel, vermeng kerk en staat en je zet de poort naar de waanzin open. Elke religie die zijn poot binnen de politieke besluitvorming wil zetten zou resoluut verboden moeten worden, het is absurd hiervoor te wachten tot er één is die de macht vergaard. De mannen van Sharia for Belgium zouden zwaar moeten gestraft worden alleen al voor hun woorden.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 18:58   #23
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
De meeste mensen vergissen zich bij het feit dat salafisme en wahabisme geen gewone godsdiensten zijn...Dit zijn politieke strekkingen met een duidelijke klemtoon op het verwerven van politieke macht. Het geloof wordt enkel gebruikt als een soort lijm waar de volgelingen aan kunnen blijven plakken. Dit moet je vergelijken met de nazi-ideologie of met de periode van de katholieke kerk waar politieke macht centraal stond. Beiden hebben tot zware 'burger' oorlogen geleid, het wahabisme zorgt in Tsjetsjenië trouwens al voor een burgeroorlog.

Het grote gevaar ligt hem in de verwevenheid van kerk en staat, iets wat we niet voor niets duidelijk afgebakend hadden. De reden hiervoor is simpel, vermeng kerk en staat en je zet de poort naar de waanzin open. Elke religie die zijn poot binnen de politieke besluitvorming wil zetten zou resoluut verboden moeten worden, het is absurd hiervoor te wachten tot er één is die de macht vergaard. De mannen van Sharia for Belgium zouden zwaar moeten gestraft worden alleen al voor hun woorden.
Je stelt hier onterecht het jihadi-salafisme en het wahhabisme zomaar gelijk aan het salafisme. Het salafisme is juist oorspronkelijk en voor het grootste gedeelte nog steeds een apolitieke beweging.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 06:04   #24
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Je stelt hier onterecht het jihadi-salafisme en het wahhabisme zomaar gelijk aan het salafisme. Het salafisme is juist oorspronkelijk en voor het grootste gedeelte nog steeds een apolitieke beweging.
Je kan dat onterecht vinden, maar ik doe dit bewust. In mijn ogen zijn dit wolven in schapenvacht en wordt er een dubbele moraal gehanteerd. De grens is trouwens miniem, toegegeven salafisten roepen niet op tot geweld maar je kan niet ontkennen dat ze de jihadi's onrechtstreeks financieel steunen. Ze hitsen mensen op om dan hun handen in onschuld te wassen, sorry hoor maar dat is niet wat ik versta onder geweldloosheid. Ze zijn apolitiek, maar willen wel de maatschappelijke orde kunnen bepalen??? Ik begrijp niet hoe je dat een apolitieke beweging kunt noemen.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 06:05   #25
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Je stelt hier onterecht het jihadi-salafisme en het wahhabisme zomaar gelijk aan het salafisme. Het salafisme is juist oorspronkelijk en voor het grootste gedeelte nog steeds een apolitieke beweging.
Je kan dat onterecht vinden, maar ik doe dit bewust. In mijn ogen zijn dit wolven in schapenvacht en wordt er een dubbele moraal gehanteerd. De grens is trouwens miniem, toegegeven salafisten roepen niet op tot geweld maar je kan niet ontkennen dat ze de jihadi's onrechtstreeks financieel steunen. Ze hitsen mensen op om dan hun handen in onschuld te wassen, sorry hoor maar dat is niet wat ik versta onder geweldloosheid. Ze zijn apolitiek, maar willen wel de maatschappelijke orde kunnen bepalen??? Ik begrijp niet hoe je dat een apolitieke beweging kunt noemen.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be