Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 mei 2007, 23:17   #1
Idealisto
Banneling
 
 
Idealisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Berichten: 34
Standaard Communautaire peilingen

Wie de communautaire peilingen uitgevoerd door onafhankelijke studiebureau's of universiteiten (ik reken dus de internetpeilingen niet mee, geen politics.be enz. dus) en hogescholen van de laatste 10 jaar erop naslaat, merkt één ding op: steevast zijn de secessionisten met weinig tot bijzonder weinig. De 55% van Montenegro is wel bijzonder veraf.

1) De ISPO-KUL peiling geeft 12% separatisten aan (1999)
2) Peiling van DS geeft 35% separatisten (DS, 7 juni 2004)
2) Peiling iov HNB geeft 12% separatisten (HNB, 19 oktober 2004)
3) Volgens peiling iov Doorbraak opteert 22% van de Vlamingen voor onafhankelijkheid (Doorbraak, zomer 2004)
4) Peiling iov Le Soir geeft 5% separatisten (Le Soir, 13.11.04)
5) Volgens peiling iov Doorbraak opteert 20% voor onafhankelijkheid (Doorbraak, zomer 2005)
6) Volgens peiling iov Doorbraak opteert 21% voor onafhankelijkheid (Doorbraak, zomer 2006)
7) Volgens een peiling iov LLB waren er 10% independentisten (LLB 12.03.07)
8) Volgens het boek "De kiezer onderzocht" (voorstelling maart 2007) opteert 10% van de Vlamingen voor onafhankelijkheid
9) Volgens een peilng iov DS kiest 6% van de Vlamingen voor onafhankelijkheid (DS 18.03.07)

Natuurlijk hangt veel af van de vraagstelling en betekent tegen onafhankelijkheid niet - of niet noodzakelijk - dat men geen verdere communautariseringen of regionaliseringen wil. Er is wellicht een heel grijs veld tussen de twee 'extremen' unitarisme en separatisme, maar alle peilingen geven toch een tendens aan waarbij het aantal zuivere independentisten geen voldoende meerderheid halen - en meestal zelfs op amper 5 �* 10% aanhang kunnen rekenen. In het 'beste' geval komt men uit op ca. 20% van de Vlamingen, één enkele peiling in de laatste 10 jaar uitgevoerd heeft het over 35%. Volgens het meest recente onderzoek van het Vlaams Dienstencentrum i.o.v. Doorbraak zakt het aantal independentisten bij mensen jonger dan 35 jaar zelfs tot 16%. Bij studenten en mensen met een hogere opleiding is slechts 15 �* 17% (p. 28).

Hoe kijken Vlaams-nationalisten hier tegen aan? Willen zij hun boodschap verder verspreiden of nemen ze genoegen met een "minderheidsrevolutie"?
Idealisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2007, 23:34   #2
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Hangt gewoon af van de vraagstellingen en of dat beide deelstaten zijn betrokken bij de peilingen.

Aangezien er ongeveer 30 to 40 procent nationalistisch stemt kan men aannemen dat angeveer 30 procent sterk aanhanger is van onafhankelijkheid. Zelf denk ik dat 50 60 procent van de mensen Vlaamse onafhankelijkheid genegen zijn maar er niet van wakker liggen.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2007, 23:38   #3
Idealisto
Banneling
 
 
Idealisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Berichten: 34
Standaard

Allereerst zijn er drie deelstaten (als u daaronder gewesten verstaat) in België.

Ten tweede heb ik boven enkel Vlaamse resultaten gebruikt.

Ten derde: "u denkt". Op wat baseert u zich dan?
Idealisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 01:30   #4
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

de gemiddelde vlaming ligt niet wakker van "separatisme" of wat dan ook. 't is gewoon een deel van de mentaliteit geworden - door de vele "vreemde" overheersingen - wie er ook de baas is; "zolang mijn pree maar gestort wordt op het eind van de maand". persoonlijk denk ik ook dat er direct 25% overtuigd is; en zeker meer dan de helft "te overtuigen". eigenlijk kan ze het geen lor schelen; zolang het persoonlijk leefwereldje 't zelfde blijft. spijtig, maar een realiteit... daarentegen geen hindernis dus...
by the way: daar deze vraagstelling weer enorm naar fanatiek patriotisme ruikt vraag ik me af of we hier niet te doen hebben met een bub nep-profiel...
de meeste mensen zijn niet fanatiek nationalistisch - they just go with the flow... and that's their problem!

Laatst gewijzigd door korvo : 9 mei 2007 om 01:31.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 06:45   #5
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
de gemiddelde vlaming ligt niet wakker van "separatisme" of wat dan ook. 't is gewoon een deel van de mentaliteit geworden - door de vele "vreemde" overheersingen - wie er ook de baas is; "zolang mijn pree maar gestort wordt op het eind van de maand". persoonlijk denk ik ook dat er direct 25% overtuigd is; en zeker meer dan de helft "te overtuigen". eigenlijk kan ze het geen lor schelen; zolang het persoonlijk leefwereldje 't zelfde blijft. spijtig, maar een realiteit... daarentegen geen hindernis dus...
by the way: daar deze vraagstelling weer enorm naar fanatiek patriotisme ruikt vraag ik me af of we hier niet te doen hebben met een bub nep-profiel...
de meeste mensen zijn niet fanatiek nationalistisch - they just go with the flow... and that's their problem!
Dus de gevoelens van de Nederlanders ,dat de meeste Vlamingen tot op de dag van vandaag ,de verkeerde kant hebben gekozen (collaboreren met de Walen),
berusten toch op waarheid.
Zo zie je maar dat de Nederlandse Belgen-moppen niet uit de lucht komen vallen

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 9 mei 2007 om 06:46.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 09:43   #6
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Dus de gevoelens van de Nederlanders ,dat de meeste Vlamingen tot op de dag van vandaag ,de verkeerde kant hebben gekozen (collaboreren met de Walen),
berusten toch op waarheid.
Zo zie je maar dat de Nederlandse Belgen-moppen niet uit de lucht komen vallen
Wil u daar aub eens mee ophouden! Kijk, waarschijnlijk zou een referendum in Vlaanderen zonder stemplicht zijn. En wat deze peiling er niet bij geeft is het aantal mensen voor wie België belangrijk genoeg is om effectief te gaan stemmen ervoor.....
(En hoe kan je nu met een Belgenmop lachen met Vlamingen)
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 09:49   #7
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Idealisto Bekijk bericht
Allereerst zijn er drie deelstaten (als u daaronder gewesten verstaat) in België.

Ten tweede heb ik boven enkel Vlaamse resultaten gebruikt.

Ten derde: "u denkt". Op wat baseert u zich dan?
en er zijn drie gemeenschappen : de Duitstalige, de Franstalige en de Vlaamse gemeenschap.

en het zal het Vlaams parlement zijn dat zal beslissen tot onafhankelijkheid of niet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 10:27   #8
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Idealisto Bekijk bericht
Hoe kijken Vlaams-nationalisten hier tegen aan? Willen zij hun boodschap verder verspreiden of nemen ze genoegen met een "minderheidsrevolutie"?

Zoals je zelf al aangeeft hangt het sterk van de vraagstelling af.

Interessanter zou zijn hoe het antwoord op een vraag als deze zou zijn:

'Moet Belgie sowieso blijven bestaan, of kiest u voor onafhankelijkheid indien er geen redelijk compromis met Wall mogelijk blijkt over verdere federalisering/afbouw transferts....'

Ik denk dat een meerderheid daarop antwoord dat belgie dan ter discussie gesteld moet worden.

I.e. naar mijn aanvoelen zijn vlaams-separatisten pur sang een minderheid (zij het een groeiende), maar is het aantal vlamingen dat Belgie hoe dan ook wil behouden een nog veel kleinere minderheid.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 20:32   #9
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
I.e. naar mijn aanvoelen zijn vlaams-separatisten pur sang een minderheid (zij het een groeiende), maar is het aantal vlamingen dat Belgie hoe dan ook wil behouden een nog veel kleinere minderheid.
Behalve een eenzame enkeling uit het BUBbel kamp wil niemand koste wat het kost België behouden, slechts zolang er nog een zeker prijs-kwaliteitsverhouding tegenoverstaat. Nu ja, zelfs dat is niet meer het geval, maar dat besef moet nog groeien bij de Vlaamse burger.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 20:42   #10
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wil u daar aub eens mee ophouden! Kijk, waarschijnlijk zou een referendum in Vlaanderen zonder stemplicht zijn. En wat deze peiling er niet bij geeft is het aantal mensen voor wie België belangrijk genoeg is om effectief te gaan stemmen ervoor.....
(En hoe kan je nu met een Belgenmop lachen met Vlamingen)
Sorry ,ik lach er niet om.
Het enige dat ik bedoel is de beleving en gedrag verklaren van Nederlanders.
Maar als het kwetst dan laat ik dat.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 20:44   #11
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Sorry ,ik lach er niet om.
Het enige dat ik bedoel is de beleving en gedrag verklaren van Nederlanders.
Maar als het kwetst dan laat ik dat.
Neen, je hebt wel gelijk, zo kan het lijken voor "de Nederlanders" in het algemeen. Maar ik ben niet helemaal akkoord. U moet niets laten.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 20:44   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Je moet Noelle-Neumann's spiral of silence eens lezen. Prima paper.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be