Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 april 2016, 12:07   #81
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Negen maanden aan gebouwd en nog werkt het niet.
Dat noemt u efficiëntie?
Natuurlijk werkt het wel.
Maar er zijn altijd kinderziektes die je niet kan voorkomen, zeker in complexe installaties met een zeer lage tacttijd.

Vergeet niet dat we alle mogelijke beveiligingen moeten inbouwen, een klein voorbeeldje maakt het u misschien een heel klein beetje duidelijk.

Deurcontrole, hier moet een dubbele hardware matige controle op uitgevoerd worden. We hebben hiervoor speciale schakelaars (de technische benaming laat ik hier achterwege), deze schakelaars moeten ongeveer gelijktijdig (enkele milliseconden verschil is toegestaan) schakelen. De ene met een rustcontact, de andere werkcontact. Dit om te verhinderen dat, indien één schakelaar niet meer werkt, de beveiliging weg is.

Startbeveiliging, om te verhinderen dat een installatie gestart kan worden aan een inlegoperatie, terwijl de operator nog met één hand een onderdeel juist legt, installeren we een tweehandenstart. Het indrukken van de twee bedieningsknoppen moet ongeveer gelijktijdig (enkele milliseconden verschil is toegestaan) gebeuren. De laatste tijd werken we wel meer en meer met lichtgordijnen.

Inlegbeveiliging, bij bepaalde operaties moeten er onderdelen toegevoegd worden aan het product. Omdat de onderdelen in een bepaalde positie moeten liggen, controleren we de volgorden van het inleggen. Het is dus niet voldoende dat de onderdelen aanwezig zijn, de onderdelen moeten ook nog eens in de juiste volgorden ingebracht worden.

Versnelde start, niet iedere (deel)operatie is reeds voltooid, toch laten we het delentransport reeds starten, dit kan enkel als we het transport uitrusten met een direct-remsysteem om crashes te voorkomen.

Samenvoegen, soms heb je productielijnen met aftakkingen, de onderdelen van de diverse aftakkingen komen dan samen in de productielijn, we moeten dit continu controleren, soms met tussenstocks, zodat de hoofdlijn geen uitval heeft bij uitval van een aftakking. Dit maakt dat de aftakkingen sneller moeten zijn dan de hoofdlijn om zo stock te kunnen opbouwen. Dit hele stocksysteem (in- en uitsluizen van onderdelen) werkt volledig automatisch.

Verpakkingen, meestal moeten de geproduceerde delen ook verpakt moeten worden, soms om in een andere productielijn ingebouwd te worden, soms om opgestuurd te worden naar de klant. Ook hier vraagt dit van ons grote inspanningen om zoiets te realiseren zonder productiestop (veel is afhankelijk van de tacttijd natuurlijk).

Metingen, in heel veel gevallen moeten wij in-line metingen uitvoeren, dit kan ultrasoon, dit kan door laser, soms door druk, soms door trek, .... Ook dit vraagt veel van onze ontwerpers, een onderdeel dat niet voldoet, moet uit de productie gehaald worden, soms moet de installatie stoppen, moeten er mensen opgeroepen worden (allemaal volledig automatisch).

Identificatie, onderdelen krijgen soms een uniek nummer, meestal is dit met datum, uur, minuten en seconden. Soms ook jaar (gewoonlijk 2 cijfers) dag (de dag in het jaar is tussen 001 en 366) en shift (1 - 2 of 3).

Temperaturen, bij puntlasinstallaties zetten we continu stroom bij, zodat onze laspunten toch vast blijven ook al slijten ze een beetje per laspunt. Ook het koelwater van deze puntlasinstallaties wordt constant gecontroleerd. Op doorstroming, op temperatuur op vaste stoffen (vuil), op samenstelling.

Oliepeilen, daar we heel veel werken met grote overbrengingen, is het essentieel dat de olie op peil blijft en dat de temperatuur niet te hoog wordt, ook hier controleren we op, meestal bij einde tacttijd.

Vetsmering, we werken heel veel met gewrichten, om een lange levensduur te garanderen werken we soms met automatische vetsmeringen. Ook hier controleren we op, is ieder gewricht op tijd gesmeerd? Is de vetpomp nog in orde? Natuurlijk hebben we nog andere methodes om onze gewrichten en .... te onderhouden.


Dit zijn maar enkele voorbeelden, ik kan natuurlijk nog veel technischer gaan, maar dan begrijpt u er waarschijnlijk helemaal niets meer van.

Ik kan zo nog even doorgaan, maar al deze dingen moeten gebeuren binnen tacttijd. Het ziet er toch een ietsiepietsie complexer uit dan een gezinswagen die kant en klaar van de band rolt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 24 april 2016 om 12:09.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 13:09   #82
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Maar iets waar zoveel tijd aan vooraf gaat om te bouwen, met computersimulaties en moderne technieken inbegrepen, en toch werkt het niet van in het begin dan is er iets fout gegaan.
Menselijke fout of slechte programmatie.
U kunt toch weten wat er kan fout gaan door uw computersimulaties.
Zorg er dan voor dat die fouten niet meer voorkomen.
Maar ik vind het allemaal heel efficiënt en goedkoop en zeker véél beter.
Juist gelijk die Spaanse firma met hun diesel motorwagens, heeft 2 jaar geduurd.
2 jaar van heel efficiënt en goedkoop werken.
En dan zwijg ik nog van de Fyra.

Laatst gewijzigd door Patrick M. : 24 april 2016 om 13:10.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 14:11   #83
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Maar iets waar zoveel tijd aan vooraf gaat om te bouwen, met computersimulaties en moderne technieken inbegrepen, en toch werkt het niet van in het begin dan is er iets fout gegaan.
Menselijke fout of slechte programmatie.
U kunt toch weten wat er kan fout gaan door uw computersimulaties.
Zorg er dan voor dat die fouten niet meer voorkomen.
Maar ik vind het allemaal heel efficiënt en goedkoop en zeker véél beter.
Juist gelijk die Spaanse firma met hun diesel motorwagens, heeft 2 jaar geduurd.
2 jaar van heel efficiënt en goedkoop werken.
En dan zwijg ik nog van de Fyra.
Waarschijnlijk kunnen uw hersentjes het niet aan om dat te begrijpen.
Misschien eens aan de afgevaardigde vragen!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 22:04   #84
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Waarschijnlijk kunnen uw hersentjes het niet aan om dat te begrijpen.
Misschien eens aan de afgevaardigde vragen!
Mijn hersens begrijpen niet dat als iets zoveel tijd voorbereiding vraagt dat de boel niet werkt.
Moet toch ergens iets fout gegaan zijn.
En zeker in de tijd van computers, je kunt toch alles uitrekenen tot op de mm.
Maar wat ik ook niet begrijp is dat je ik weet niet hoeveel km moet rijden voor een kapotte zekering.
Maar dat is allemaal efficiëntie volgens u.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2016, 07:04   #85
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Mijn hersens begrijpen niet dat als iets zoveel tijd voorbereiding vraagt dat de boel niet werkt.
Moet toch ergens iets fout gegaan zijn.
En zeker in de tijd van computers, je kunt toch alles uitrekenen tot op de mm.
Maar wat ik ook niet begrijp is dat je ik weet niet hoeveel km moet rijden voor een kapotte zekering.
Maar dat is allemaal efficiëntie volgens u.
Natuurlijk kan je alles uitrekenen tot op een millimeter. Maar werken op een millimeter dat zou pas crashes veroorzaken.
Onze meetinstrumenten kunnen meten tot op 1/1000 van zo'n millimeterke. Meestal hebben wij een tolerantie van +0,00 en -0,02 mm.

Maar ik ga deze discussie stoppen, met een leek over zulke dingen discuteren heeft echt geen zin.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2016, 09:29   #86
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Natuurlijk kan je alles uitrekenen tot op een millimeter. Maar werken op een millimeter dat zou pas crashes veroorzaken.
Onze meetinstrumenten kunnen meten tot op 1/1000 van zo'n millimeterke. Meestal hebben wij een tolerantie van +0,00 en -0,02 mm.

Maar ik ga deze discussie stoppen, met een leek over zulke dingen discuteren heeft echt geen zin.
Inderdaad, met een leek discuteren over iets heeft geen zin.
Maar toch discuteert u over de NMBS waar u niks vanaf weet want u werkt daar niet.
Als iedereen bij zijn of haar werk blijft en over zijn of haar werk discuteert dan zou het leven gemakkelijker zijn.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be