Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 september 2006, 17:41   #21
Jan Meuleman
Europees Commissaris
 
Jan Meuleman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2006
Locatie: in het weldra onafhankelijke Vlaanderen
Berichten: 7.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Waar houdt een mens zich mee bezig?
Niet iedereen houdt zich bezig met wat jij doet. (En dat is hier wel duidelijk)
Jan Meuleman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2006, 18:35   #22
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het zou toch wel prettig zijn als ook de 'inheemse' naam op de wegwijzers wordt weergegeven.
Als ik hier in Vlaanderen een pijl zie "Brussel-Bruxelles 20km" zal ik dat niet zo "prettig" vinden.
Een verkeersbord staat in de plaatselijke taal, en niet in de taal van diegene die toevallig over de weg rijdt. Het is dan ook evident dat er in Wallonië pijlen staan richting "Anvers" en in Vlaanderen pijlen richting "Luik".

Bovendien is het in België verboden om in Vlaanderen een wegwijzer "Mons" te zetten, of een wegwijzer "Gent" in Wallonië (taalwetgeving).
Die wegwijzer "Voeren-Fourons" mag wettelijk enkel in Brussel staan. In de provincie Luik mag er enkel "Fourons" staan, in Voeren enkel "Voeren".
De overheid moet openbare informatie aanbieden in de taal van dat taalgebied (Nederlands in Vlaams Gewest, tweetalig in Brussel, enz...).
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2006, 19:40   #23
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als ik hier in Vlaanderen een pijl zie "Brussel-Bruxelles 20km" zal ik dat niet zo "prettig" vinden.
Een verkeersbord staat in de plaatselijke taal, en niet in de taal van diegene die toevallig over de weg rijdt. Het is dan ook evident dat er in Wallonië pijlen staan richting "Anvers" en in Vlaanderen pijlen richting "Luik".

Bovendien is het in België verboden om in Vlaanderen een wegwijzer "Mons" te zetten, of een wegwijzer "Gent" in Wallonië (taalwetgeving).
Die wegwijzer "Voeren-Fourons" mag wettelijk enkel in Brussel staan. In de provincie Luik mag er enkel "Fourons" staan, in Voeren enkel "Voeren".
De overheid moet openbare informatie aanbieden in de taal van dat taalgebied (Nederlands in Vlaams Gewest, tweetalig in Brussel, enz...).
Als dat verboden is volgens de taalwetgeving, neem ik aan dat in de taalwetgeving de officiële namen in de andere taal gehanteerd worden. Wel, als deze CD&V-resolutie wordt uitgevoerd, worden net die officiële vertalingen geschrapt en zou er dus logischerwijs alleen nog Gent op de borden in Wallonië kunnen staan (Gand is dan immers geen officiële naam meer). Hetzelfde geldt voor Voeren: Fourons is dan niet officieel meer en moet dus ook in Wallonië vervangen worden door Voeren. En Anvers moet vervangen worden door Antwerpen. Maar zover zal men wel niet gaan.

Ik zie trouwens niet in wat er zo erg aan is om in Vlaanderen de Franse naam van plaatsen in Franstalig gebied toe te voegen. Brussel is dan een uitzonderingsgeval, omdat de Nederlandse naam óók een 'inheemse' naam is. Maar voor plaatsen in Wallonië kan best de Franse naam er tussen haakjes achter. Net zoals de Duitse stad Aken wordt aangegeven als "Aken (Aachen)", zou je ook Luik kunnen aangeven als "Luik (Liège)". Dit moet dan uiteraard ook omgekeerd gebeuren.

Het lijkt me overigens sterk dat de wegwijzer Voeren - Fourons onwettelijk is. Wegwijzers in faciliteitengemeenten zijn altijd tweetalig.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2006, 20:22   #24
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Als dat verboden is volgens de taalwetgeving, neem ik aan dat in de taalwetgeving de officiële namen in de andere taal gehanteerd worden. Wel, als deze CD&V-resolutie wordt uitgevoerd, worden net die officiële vertalingen geschrapt en zou er dus logischerwijs alleen nog Gent op de borden in Wallonië kunnen staan (Gand is dan immers geen officiële naam meer).
Het gaat om een resulutie in het Vlaams Parlement. Die kan dus niets veranderen aan de borden in Wallonië.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het lijkt me overigens sterk dat de wegwijzer Voeren - Fourons onwettelijk is. Wegwijzers in faciliteitengemeenten zijn altijd tweetalig.
En eveneens altijd onwettig. Daarom dat er zoveel borden oververfd zijn in de faciliteitengemeenten. Enkel de persoonlijke communicatie met de overheid (dus bv tussen een ambtenaar en een burger, of bij de aanvraag van een persoonlijk document) mag in Vlaamse faciliteitengemeenten in het Frans gebeuren. Wegwijzers mogen enkel in het Nederlands.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 29 september 2006 om 20:24.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 09:50   #25
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het gaat om een resulutie in het Vlaams Parlement. Die kan dus niets veranderen aan de borden in Wallonië.
Men kan toch geen onofficiële plaatsnamen op de borden laten staan? Anders zou in Brussel ook wel 'Crainhem' kunnen worden aangegeven (ik heb het nu over de gemeente, niet over het metrostation). Dit gebeurt niet, omdat Kraainem geen officiële vertaling in het Frans heeft. Daarom mag men alleen 'Kraainem' op de borden zetten.

Dit betekent dat als bijv. 'Antwerpen' voortaan de enige officiële benaming is voor Antwerpen, de Franse naam 'Anvers' in Wallonië van de borden zou moeten. Dit is dan immers geen officiële vertaling meer.

Citaat:
En eveneens altijd onwettig. Daarom dat er zoveel borden oververfd zijn in de faciliteitengemeenten. Enkel de persoonlijke communicatie met de overheid (dus bv tussen een ambtenaar en een burger, of bij de aanvraag van een persoonlijk document) mag in Vlaamse faciliteitengemeenten in het Frans gebeuren. Wegwijzers mogen enkel in het Nederlands.
Kun je de wetsartikelen citeren waarin dit staat vermeld? Het is nl. nogal vreemd als dit illegaal is, dat men hier dan nooit iets aan gedaan heeft.

In ieder geval zou de Vlaamse regering dat nu kunnen veranderen. Alles wat niet onder de faciliteitenwetgeving valt, is immers een Vlaamse bevoegdheid geworden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 10:53   #26
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Men kan toch geen onofficiële plaatsnamen op de borden laten staan? Anders zou in Brussel ook wel 'Crainhem' kunnen worden aangegeven (ik heb het nu over de gemeente, niet over het metrostation). Dit gebeurt niet, omdat Kraainem geen officiële vertaling in het Frans heeft. Daarom mag men alleen 'Kraainem' op de borden zetten.
Parjis heet toch ook niet officiëel "Paris-Parijs"? En toch staat er op de wegwijzers in Vlaanderen "Parijs" ipv "Paris".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Kun je de wetsartikelen citeren waarin dit staat vermeld? Het is nl. nogal vreemd als dit illegaal is, dat men hier dan nooit iets aan gedaan heeft.
Uit deze tekst van de Vlaamse overheid blijkt toch duidelijk dat enkel de individuele communicatie met de overheid in het Frans kan gebeuren, maar dat openbare info steeds enkel in het Nederlands moet.
Maar hoe dwing je dat af als je een FDF-burgemeester hebt?
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 30 september 2006 om 10:54.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 11:51   #27
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Parjis heet toch ook niet officiëel "Paris-Parijs"? En toch staat er op de wegwijzers in Vlaanderen "Parijs" ipv "Paris".
Buitenlandse plaatsen vallen niet onder de Belgische taalwetgeving, hè.

Citaat:
Uit deze tekst van de Vlaamse overheid blijkt toch duidelijk dat enkel de individuele communicatie met de overheid in het Frans kan gebeuren, maar dat openbare info steeds enkel in het Nederlands moet.
Maar hoe dwing je dat af als je een FDF-burgemeester hebt?
Volgens mij heeft Voeren al zes jaar een Vlaamsgezinde burgemeester hoor.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 12:06   #28
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Buitenlandse plaatsen vallen niet onder de Belgische taalwetgeving, hè.


Volgens mij heeft Voeren al zes jaar een Vlaamsgezinde burgemeester hoor.
Ja, maar Linkebeek niet.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 12:08   #29
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Volgens mij heeft Voeren al zes jaar een Vlaamsgezinde burgemeester hoor.
Zeg maar een Vlaams-nationalistisch gezinde burgemeester .
__________________
Racism is a weapon of mass destruction
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 12:15   #30
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ja, maar Linkebeek niet.
Het ging hier over gemeenten met een Franse vertaling. Jaani beweert dat tweetalige wegwijzers onwettelijk zijn, maar als dat zo zou zijn, mag je toch aannemen dat faciliteitengemeenten met een Vlaamse meerderheid (zoals Voeren) dat allang afgeschaft zouden hebben.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 12:17   #31
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Zeg maar een Vlaams-nationalistisch gezinde burgemeester .
Wat verwacht je, komen er nog zes jaar bij?

Een paar jaar geleden was er trouwens een onenigheid tussen Voerbelangen en RaL over nieuwe straatnamen, die nodig zouden zijn omdat de Post de verschillende dorps- en kerkstraten niet uit elkaar kon houden. Maar als je nu op de kaart kijkt, zijn er nog steeds meerdere dorpsstraten. Is die wijziging toen niet doorgegaan, of moet ze nog doorgevoerd worden?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 12:39   #32
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Wat Leuven betreft kan ik zeggen dat de stad zich in alle talen 'Leuven' noemt. Vroeger zag je in anderstalige brochures dat men over 'Louvain' sprak, nu dus niet meer. Hoe het op nationaal vlak staat, weet ik niet.
??? Duits: Löwen / Spaans: Lovaina / Frans: Louvain
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 13:22   #33
Reza
Banneling
 
 
Reza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 737
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
Niet iedereen houdt zich bezig met wat jij doet. (En dat is hier wel duidelijk)
Andersom gelukkig ook niet.

Wat een zever allemaal, plaatsnaamkesgezwets.
Reza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 14:51   #34
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Wat verwacht je, komen er nog zes jaar bij?
Ik verwacht dat hij mag verder doen ja, vooral omdat hij goed bestuurd heeft. Ook de "drang" van veel franstaligen om terug naar Luik te gaan zie je serieus afnemen. Een groot bewijs daarvan is de naamsverandering van R-�*-L. De franstaligen zien ook wel in dat het in Vlaanderen veel beter is dan in Wallonië.

Ik zie eigenlijk niets veranderen in het aantal zetels, het zal wel 8-7 blijven. Al hoop ik natuurlijk op 9-6, wat een serieuze mentale klap zou zijn voor Happart en zijn companen, want het aantal Nederlanders is intussen al gestegen tot 22 %.... (Misschien een ideetje voor Vlaamse Rand, voer Nederlanders in )

Een mooie anekdote mss: De kopman van R-�*-L, heeft onlangs voor de zoveelste keer TEGEN een voorstel van zijn eigen partij gestemd, omdat hij de bestuurstaal niet machtig is, en dus niet wist waar het over ging (en hij was niet de enige) .
__________________
Racism is a weapon of mass destruction
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 17:47   #35
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Ik zie eigenlijk niets veranderen in het aantal zetels, het zal wel 8-7 blijven. Al hoop ik natuurlijk op 9-6, wat een serieuze mentale klap zou zijn voor Happart en zijn companen, want het aantal Nederlanders is intussen al gestegen tot 22 %.... (Misschien een ideetje voor Vlaamse Rand, voer Nederlanders in )
Denk je dat de Nederlanders nu weer zo massaal op Voerbelangen zullen stemmen?

Ik vraag me eigenlijk af hoe die samenleving er daar in Voeren uitziet. Zijn dat drie groepen (Vlaamsgezinden, Waalsgezinden en Nederlanders) die totaal niet met elkaar omgaan, of is er toch wel onderling contact? Hebben de Nederlanders alleen contact met de Vlaamsgezinden of ook met de Waalsgezinden? Of gaan de Nederlanders zelfs op in de Vlaamsgezinde groep?
Sorry dat ik zo ronduit vraag, maar er is nogal veel geschreven over Voeren, alleen wordt er nooit echt dieper ingegaan op de onderlinge verhoudingen in het dagelijks leven. Vandaar dat ik het wel interessant vind om eens van iemand ter plaatse te horen hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat in Voeren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 17:53   #36
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

"Terug naar Luik" is geen optie voor RAL
di 12/09/06 - De Franstalige partij Retour Aux Libertés (RAL), vroeger bekend onder de naam Retour �* Liège, zweert een terugkeer van Voeren naar de provincie Luik definitief af. Die oude eis blijkt onhaalbaar en niet aangepast aan de tijdsgeest.
Lijstduwer en oud-burgemeester Nicolas Droeven verklaart dat net om die reden de partijnaam is veranderd van Retour �* Liege naar Retour Aux Libertés.
Droeven wil een speciaal biregionaal statuut voor Voeren. De mensen in Voeren moeten kunnen kiezen bij welke regio ze willen horen, vindt hij.
"We moeten samenleven in Europa en dus is het niet belangrijk of Voeren bij Vlaanderen of Wallonië hoort. Alle inwoners moeten gewoon de vrijheid hebben om in Voeren te leven in de taal van hun keuze."
Faciliteiten onvoldoende
Het biregionaal statuut dat RAL eist, is nog wat anders dan de taalfaciliteiten die nu wettelijk vastliggen. Net zoals bepaalde gemeenten in de Brusselse rand beschikken Franstalige burgers in Voeren over faciliteiten.
Maar Droeven gelooft niet dat die faciliteiten voldoende zijn. "Het is duidelijk de bedoeling van een aantal Vlaamse politici om de faciliteiten uitdovend te maken. Dat zou betekenen dat Franstalige voerenaars niet meer in hun taal terecht kunnen bij de overheid."
Droeven haalt ook uit naar huidig burgemeester Huub Broers. Die zou de oproepingsbrieven voor de verkiezingen enkel in het Nederlands versturen. "Zoiets kan niet in een faciliteitengemeente. Met een biregionaal statuut zouden we zulke problemen niet hebben."

Bron: www.vrtnieuws.net
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2006, 21:41   #37
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Denk je dat de Nederlanders nu weer zo massaal op Voerbelangen zullen stemmen?

Ik vraag me eigenlijk af hoe die samenleving er daar in Voeren uitziet. Zijn dat drie groepen (Vlaamsgezinden, Waalsgezinden en Nederlanders) die totaal niet met elkaar omgaan, of is er toch wel onderling contact? Hebben de Nederlanders alleen contact met de Vlaamsgezinden of ook met de Waalsgezinden? Of gaan de Nederlanders zelfs op in de Vlaamsgezinde groep?
Sorry dat ik zo ronduit vraag, maar er is nogal veel geschreven over Voeren, alleen wordt er nooit echt dieper ingegaan op de onderlinge verhoudingen in het dagelijks leven. Vandaar dat ik het wel interessant vind om eens van iemand ter plaatse te horen hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat in Voeren.
Voeren is heel complex, je kan het niet bekijken als 3 groepen eigenlijk. Je moet het bekijken vanuit de Voerense dorpen, en dat is voor een buitenstaander zeer moeilijk. Ook heb je een verschil in ingeweken franstaligen en "autochtone" franstaligen, en zelfs binnen die ingeweken franstalige groep heb je grote verschillen.

De Nederlanders gaan vooral stemmen voor een goed bestuur, en dat is er, dat kan niemand ontkennen. De mensen die het R-�*-L bestuur meegemaakt hebben merken dat nog véél meer dan die nu.

Met andere woorden, het bestuur is hier goed, veel beter dan vroeger. Onze burgemeester zal zeker blijven zitten, maar dat kan je niet verwoorden door de klassieke "talenstrijd", al zal die er wel veel mee te maken hebben.

Mss een illustratie waarom onze burgemeester zou blijven zitten:
Als er op de gemeentedienst zoveel volk staat dat het personeel niet kan volgen. Dan legt hij zijn werk aan de kant, en kruipt hij mee achter de balie om de Voerenaar te helpen. Dat is iets wat niemand ontgaat, zelfs niet de man/vrouw uit "Fouron".
__________________
Racism is a weapon of mass destruction
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2006, 22:21   #38
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Voeren is heel complex, je kan het niet bekijken als 3 groepen eigenlijk. Je moet het bekijken vanuit de Voerense dorpen, en dat is voor een buitenstaander zeer moeilijk. Ook heb je een verschil in ingeweken franstaligen en "autochtone" franstaligen, en zelfs binnen die ingeweken franstalige groep heb je grote verschillen.
Je bedoelt dat de verhoudingen per dorp verschillen? Dus in het ene dorp gaan Vlaamsgezinden en Waalsgezinden wel met elkaar om en in het andere dorp niet? En wat is de positie van de Nederlanders daar dan in?

Ik wist eigenlijk helemaal niet dat er ook Franstaligen in Voeren komen wonen. Ik dacht dat de huizenprijzen in Voeren toch wel hoger waren dan in de provincie Luik en dat er daarom juist veel Franstaligen uit Voeren wegtrekken. Althans, als je de verkiezingsuitslagen sinds 1976 bekijkt, zie je dat RaL steeds minder stemmen haalt. Bij de voorbije federale verkiezingen in 2003 en Europese verkiezingen in 2004 ging voor het eerst meer dan 50% van de kiesgerechtigde Voerenaars in Voeren zelf stemmen, het is dus nu een minderheid die naar Aubel gaat. Kunnen we daaruit concluderen dat ook onder de autochtone bevolking (dus de Nederlanders niet meegerekend) de Vlaamsgezinden nu in de meerderheid zijn? Met andere woorden: gaat Voerbelangen i.t.t. 2000 nu ook de meerderheid in de OCMW-raad halen?

Citaat:
De Nederlanders gaan vooral stemmen voor een goed bestuur, en dat is er, dat kan niemand ontkennen. De mensen die het R-�*-L bestuur meegemaakt hebben merken dat nog véél meer dan die nu.

Met andere woorden, het bestuur is hier goed, veel beter dan vroeger. Onze burgemeester zal zeker blijven zitten, maar dat kan je niet verwoorden door de klassieke "talenstrijd", al zal die er wel veel mee te maken hebben.

Mss een illustratie waarom onze burgemeester zou blijven zitten:
Als er op de gemeentedienst zoveel volk staat dat het personeel niet kan volgen. Dan legt hij zijn werk aan de kant, en kruipt hij mee achter de balie om de Voerenaar te helpen. Dat is iets wat niemand ontgaat, zelfs niet de man/vrouw uit "Fouron".
Als er inderdaad objectief beter bestuurd wordt, en dat dat zo is geloof ik wel (Voeren komt i.i.g. veel minder in het communautaire nieuws dan vroeger), dan is de kans misschien wel aanwezig dat ook gematigde Waalsgezinden op Voerbelangen zullen stemmen, of niet? Anderzijds kunnen er ook wel ontevreden mensen zijn die nu op RaL stemmen, omdat dat nu de oppositiepartij is. Autochtone Vlaamsgezinden zullen dat waarschijnlijk niet zo snel doen, maar Nederlanders misschien wel.

Nu, als ik ervan uit kan gaan dat de Vlaamsgezinden inmiddels in de meerderheid zijn onder de autochtone bevolking, dat de Nederlanders weer net zo massaal op Voerbelangen stemmen als in 2000, in de wetenschap dat er 250 Nederlandse kiesgerechtigden zijn bijgekomen terwijl het aantal autochtone kiesgerechtigden is gedaald, dan zou ik durven voorspellen dat Voerbelangen rond de 58% van de stemmen kan gaan halen, wat betekent dat de verhouding 9-6 wordt. Bovendien zou Voerbelangen dan nipt de meerderheid in de OCMW-raad halen, waardoor RaL overal buitenspel komt te staan.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2006, 03:39   #39
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik vraag me overigens af of het principe niet uitgebreid dient te worden naar de straatnamen en de namen van openbare gebouwen, zodat het straatbeeld volledig Nederlandstalig wordt.
Integendeel! West-Vlaanderen en Limburg zouden op zijn minst tweetalig West-Vlaams/Nederlands en Limburgs/Nederlands moeten worden, naar het voorbeeld van Friesland (tweetalig Fries/Nederlands). Streektalen moeten de plaats krijgen waar ze recht op hebben.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2006, 11:55   #40
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

En Vlaams-Brabant moet niet Nederlands/Brabants worden, in dat geval?
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be