Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen dankt zijn bestaan aan België?
ja, zonder 1830 zou Vlaanderen zich niet hebben losgescheurd van de Nederlanden 42 85,71%
nee, ook zonder 1830 zou er een Vlaamse independentistische beweging ontstaan zijn 7 14,29%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 april 2007, 13:55   #41
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik denk dat Vlamingen binnen het VKN zich als Limburgers gevoeld zouden hebben. Anders, maar er toch bij horen. Alleen zou Vlaanderen binnen de Nederlanden een veel grotere rol hebben gespeeld. De economische draaipunten van de Nederlanden lagen namelijk altijd in Holland en Vlaanderen.
Ik heb niet echt voldoende 'bagage' om een evenwichtig oordeel te vellen, maar ik denk dat het VKN hoofdzakelijk een 'elite'-staat was. Laat ons bijvoorbeeld niet vergeten dat Willem zijn staatsbank in Brussel vestigde. Frans was ook toen al een elitaire taal, die vreemd was voor de meeste Walen. Enzoverder.

Enfin, ik heb daar lang geleden een interessant artikel over gelezen maar ik ben dat kwijtgespeeld, het was van Jacobus Delwaide alleszins. In Acta Politica denk ik.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 13:56   #42
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ik heb niet echt voldoende 'bagage' om een evenwichtig oordeel te vellen, maar ik denk dat het VKN hoofdzakelijk een 'elite'-staat was. Laat ons bijvoorbeeld niet vergeten dat Willem zijn staatsbank in Brussel vestigde. Frans was ook toen al een elitaire taal, die vreemd was voor de meeste Walen. Enzoverder.

Enfin, ik heb daar lang geleden een interessant artikel over gelezen maar ik ben dat kwijtgespeeld, het was van Jacobus Delwaide alleszins. In Acta Politica denk ik.
Ik geloof toch dat de Franstaligen in opstand kwamen omdat Willem een exclusief Nederlandstalig beleid voerde?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 14:15   #43
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik geloof toch dat de Franstaligen in opstand kwamen omdat Willem een exclusief Nederlandstalig beleid voerde?
Dat de Franstalige bourgeoisie in opstand kwam? Ik weet het niet. Waar is Lombas als je 'm nodig hebt?
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 14:19   #44
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Er zijn veel aspecten. Ik zou bijvoorbeeld de invloed van de Julirevolutie niet onderschatten.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 16:37   #45
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Er zijn veel aspecten. Ik zou bijvoorbeeld de invloed van de Julirevolutie niet onderschatten.
Ook dat. En regelrechte franse inmenging.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 18:34   #46
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Je bedoelt dat Vlaanderen synoniem is geworden voor het Vlaams gewest minus de faciliteitengemeenten?
De faciliteitengemeenten behoren tot het Vlaamse Gewest.
Alhoewel , als jij over enige representativiteit beschikt voor de jonge Vlaamse politiek geïnteresseerde intellectueel, ik vrees dat we niet alleen Brussel gaan verliezen, maar ook de Rand.
Hopelijk genees je van je Belzieke aandoening.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump

Laatst gewijzigd door stab : 8 april 2007 om 18:35.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 18:54   #47
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
De faciliteitengemeenten behoren tot het Vlaamse Gewest.
Alhoewel , als jij over enige representativiteit beschikt voor de jonge Vlaamse politiek geïnteresseerde intellectueel, ik vrees dat we niet alleen Brussel gaan verliezen, maar ook de Rand.
Hopelijk genees je van je Belzieke aandoening.
Heu, Hertog schreef:
Citaat:
Net zoals Vlaanderen nu synoniem is voor alle nederlandssprekende gebieden in Belgie.
En ik wees hem erop dat dat een absurd criterium is (wat is een "nederlandssprekend gebied" trouwens, een gebied waar minstens een nederlandstalige in woont, waar de nederlandstaligen in de meerderheid zijn,...)
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 19:39   #48
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Door Belgie. Massale migratie van belgen (vlamingen EN walen) naar het noorden. Het is echt geen gelul; Belgie was slecht voor zijn bevolking en Nederland werd het economisch centrum.
Dat weet ik niet, het kan. Het was wel zeker zo dat Nederland meer middelen had om de bevolking te laten groeien, rijker was. België bood die kansen niet, wie er te veel bijkwam die emigreerde. Er zijn meer Belgen vertrokken dan Nederlanders.
Ik dacht wel dat het tot rond W.O. I duurde eer Nederland België in bevolking voorbijstak?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 19:49   #49
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Dat de Franstalige bourgeoisie in opstand kwam?
Wie in opstand kwam tegen het Noorden en voor het Zuiden?
Alvast niet de adel als stand, de zuidelijke edelen maakten de meerderheid uit aan het Hof in Den Haag. Ook niet de rijke burgerij die leefde van de bloeiende industrie in Wallonië.
Wel kleinere rare snuiters zoals de Rodenbachs, eerst vóór het VKN, tot Willem de belasting op brouwerijen hoger wou, dan waren ze daar in Roeselare tegen
Ik denk dat we al die ingevoerde Fransen niet mogen vergeten. Al die ambtenaren die de Fransen nodig hadden om in Vlaanderen een Franstalige administratie op poten te zetten. Met de nakende en opgang komende her-Nederlandsing kwam hun job en inkomen op de helling te staan.
De Kerk... Niet vergeten dat op één na alle bisschoppen door Napoleon waren benoemd en de meeste zelf Fransen waren.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 20:48   #50
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Ik vind de vraag niet echt passen bij de situatie... politiek stak toen een beetje anders in elkaar... De Nederlanden staken toen een beetje anders ineen... Willem werd natuurlijk de kop van jut, en niemand kan zeggen dat hem geen fouten kunnen aangewreven worden, maar men reageerde in die tijd een beetje meer revolutionair dan nu.

Als diezelfde vlamingen, mee opgejut door franstaligen, nu zouden leven, hadden ze niet gepikt wat onze regeringen keer op keer ons, vlamingen, blijven flikken...

Of misschien toch wél...
Ze lieten zich braaf Belgie opdringen, en de verfransing kon voortgang hebben, met als resultaat: het heden

Tja, als onze kat een koe was he

Ik zelf vind het maar wat raar dat er altijd naar 1830 wordt teruggegrepen, hoewel er voor vlaanderens toestand zoveel meer belangrijke data bestaan.
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 21:18   #51
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Wie in opstand kwam tegen het Noorden en voor het Zuiden?
Alvast niet de adel als stand, de zuidelijke edelen maakten de meerderheid uit aan het Hof in Den Haag. Ook niet de rijke burgerij die leefde van de bloeiende industrie in Wallonië.
Wel kleinere rare snuiters zoals de Rodenbachs, eerst vóór het VKN, tot Willem de belasting op brouwerijen hoger wou, dan waren ze daar in Roeselare tegen
Ik denk dat we al die ingevoerde Fransen niet mogen vergeten. Al die ambtenaren die de Fransen nodig hadden om in Vlaanderen een Franstalige administratie op poten te zetten. Met de nakende en opgang komende her-Nederlandsing kwam hun job en inkomen op de helling te staan.
De Kerk... Niet vergeten dat op één na alle bisschoppen door Napoleon waren benoemd en de meeste zelf Fransen waren.
Ook de Vlaamse advocaten ,juristen en andere academici kwamen in opstand ,omdat zij in de Franse tijd in het Frans hadden gestudeerd en onder Willem I werden gedwongen in het Nederlands hun werk te doen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 21:22   #52
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Een vaststaand feit is dat de Vlaamse burger de revolutie in 1830 niet gesteund heeft. (Buiten en aantal betaalde oproerkraaiers en Adel).

Men vergeet dat er in 1848 een republikeinse inval is geweest door de "Orangisten" vanuit Frankrijk. Dit in de omgeving van Moeskroen. Hierin zaten veel Vlamingen Nederlanders.

Dat de revolutie geslaagd is is enkel te danken aan de kerk, concurrerende naties van de VKN en de Franstalige adel.

De Kerk:
Willem 1 was het eerste Europese staatshoofd die bij wet een strikte scheiding van kerk en staat invoerde. Dit in functie van de handel in overzeese gebieden. Dit is natuurlijk in het verkeerde keelgat geschoten bij de kerk.

Concurrerende naties:
de VKN waren die tijd 1 van de machtigste landen van europa. Engeland, Oostenrijk en Frankrijk hadden er alle belang bij de VKN te breken.

De Adel:
Een groot verschil tussen de Vlaamse adel en de Nederlandse is dat de Vlaamse adel voornamelijk teerde op grondinkomsten. de Nederlanders waren al vel meer gericht op handel en nijverheid. Dus niet meer op pachtgoederen.
het Nederlandse beleid zorgde ervoor dat arbeiders niet meer werkten voor de adel maar voor industriëlen. Zo kon de adel mensen niet meer onder de knoet houden. Er ontstonden toen teveel "Nieuwe rijken" volgens de adel.

Laatst gewijzigd door giserke : 8 april 2007 om 21:24.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 21:35   #53
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Ik denk dat we al die ingevoerde Fransen niet mogen vergeten. Al die ambtenaren die de Fransen nodig hadden om in Vlaanderen een Franstalige administratie op poten te zetten.
Ja, hier zijn uitgebreide studies over.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 21:37   #54
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Een beginnetje:

ca. Twee keer zoveel belgen als nederlanders, verhouding vlamingen/walen zoek ik nog op.
Ik heb zelf ook iets gevonden:

http://statline.cbs.nl/StatWeb/table...1,101,l&HDR=G1

1900 : 5.1 miljoen Nederlanders

Helaas geen oudere cijfers en ik vind voorlopig geen statistieken over België

Hertog en anderen, verlos mij .
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 21:37   #55
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Als diezelfde vlamingen, mee opgejut door franstaligen, nu zouden leven, hadden ze niet gepikt wat onze regeringen keer op keer ons, vlamingen, blijven flikken...
Maar de vlamingen hebben het ook niet gepikt. Wat uit de belgische geschiedenisboekjes is verdwenen is de wijze waarop de zogenaamde ''orangisten'' onder de knoet zijn gehouden. En niet zachtzinnig. Nog tot tien a vijftien jaar na 1830.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 21:41   #56
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En hoe ging dat dan? Waren die dan niet "illegaal" als "Belg" in een ander land (of was dat allemaal zo geen gezeur toen?)
Man, Nederland is zo'n beetje opgebouwd door uitgeweken vlamingen. Zo zie je dat immigratie toch ook zijn voordelen heeft.

Door de eeuwen heen zijn er zoveel vlamingen naar Nederland uitgeweken dat je een nederlander als volgt kunt definieren:
Een nederlander is een vlaming...met lef.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 21:42   #57
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hertog en anderen, verlos mij .
Ja, maar ik wil je goede cijfers geven en de bronnen verschillen nogal. Het komt eraan.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 21:44   #58
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik heb zelf ook iets gevonden:

http://statline.cbs.nl/StatWeb/table...1,101,l&HDR=G1

1900 : 5.1 miljoen Nederlanders

Helaas geen oudere cijfers en ik vind voorlopig geen statistieken over België

Hertog en anderen, verlos mij .

http://www.xs4all.nl/~pduinker/Probl...d/malheur.html

Citaat:
Kleine Landen
In 1900 is Nederland binnen Europa één van de vele kleintjes en telt ons land - evenals Zweden - 5,1 miljoen inwoners. In Portugal en Oostenrijk is dit aantal groter en België leidt de groep met 6,7 miljoen. In 2000 hebben wij deze landen ruimschoots achter ons gelaten en is onze bevolking met meer dan een factor drie toegenomen tot 15,9 miljoen. Wij zijn met grote voorsprong geworden de grootste van de kleintjes.


Ofwel maken Nederlanders beter kindjes, ofwel weten ze massaal veel volk aan te trekken.
Nederland is misschien een beetje het land van inwijkeling, de VSA, van ons continent.
__________________
Steun Oranje-Blauw!

Laatst gewijzigd door evilbu : 8 april 2007 om 21:44.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 21:55   #59
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja, maar ik wil je goede cijfers geven en de bronnen verschillen nogal. Het komt eraan.
http://www.populstat.info/world.html

http://www.populstat.info/Europe/belgiumc.htm

http://www.populstat.info/Europe/netherlc.htm


De cijfers doen me schrikken, het beeld van het eeuwige veel machtigere Nederland stuikt voor mijn ogen ineen (of beter gezegd : groter in populatie )

Nederland heeft België ingehaald ergens in 1933-1934, toen beide landen op 8.2 miljoen ongeveer stonden.

De analyse van de cijfers laat ik aan Hertog.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 22:11   #60
barteke
Burgemeester
 
barteke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2007
Locatie: brabant
Berichten: 521
Standaard

Citaat:
Een groot verschil tussen de Vlaamse adel en de Nederlandse is dat de Vlaamse adel voornamelijk teerde op grondinkomsten. de Nederlanders waren al vel meer gericht op handel en nijverheid. Dus niet meer op pachtgoederen.
Ook voor 1830 was er al een verschil tussen vlamingen en nederlanders
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be