Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoeveel Vlamingen zijn Vlaams Nationalistisch
67% of meer 7 13,73%
53% 11 21,57%
43% 11 21,57%
23% of minder 22 43,14%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 mei 2007, 21:30   #121
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Provincies zijn inderdaad de meest belachelijke, meest kunstmatige indeling van dit land. Mogen gerust afgeschaft worden.
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 21:32   #122
dominatrix
Minister-President
 
dominatrix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 4.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Provincies zijn inderdaad de meest belachelijke, meest kunstmatige indeling van dit land. Mogen gerust afgeschaft worden.
Eerlijk, ja dat mag gerust! Maar ik kan je verzekeren dat dat hier op veel verzet zal kunnen rekenen... nostalgie he.
__________________
www.vlaamsbelang.org
dominatrix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 21:32   #123
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Na twee maand is iedereen die nonsens vergeten Ze moeten ook niet meer stemmen op dat nutteloze orgaan, dan.
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 21:33   #124
dominatrix
Minister-President
 
dominatrix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 4.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Na twee maand is iedereen die nonsens vergeten Ze moeten ook niet meer stemmen op dat nutteloze orgaan, dan.
Als 'Belziek' hetzelfde lot beschoren is ga ik U meteen volgen
__________________
www.vlaamsbelang.org
dominatrix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 21:41   #125
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.402
Standaard

Ik vind de uitspraak dat Limburg een 'katholieke, Vlaamsgezinde geschiedenis' heeft, slechts ten dele waar.
Ook in Limburg vond het Lutheranisme en later het Calvinisme een publiek, dat weliswaar gedwongen werd z'n biezen te pakken, maar dat er toch maar geweest is.
Limburg heeft ongetwijfeld ook z'n vrijdenkers gehad, en ten tijde van het 'département' 'Beneden-Maas' zullen de katholieken zich wel erg stilletjes gehouden hebben.

In mijn vriendenkring - maar dat zegt uiteraard niet �*lles - bevindt zich ook geen enkele katholieke, Vlaams-nationalistische Limburger. Ik ken er wel een aantal die niet- of anti-katholiek zijn (sommigen noemen zich anarchist, anderen voelen zich eerder 'agnost', nog anderen zijn moslim) en ik ken er ook een aantal die zich, zoals sommige forummers, eerder Limburger dan Vlaming of Nederlander voelen.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat de geschiedenis van Limburg inderdaad een belangrijk katholiek en Vlaams-nationalistisch element bevat. Maar het 'pars' is lang geen 'toto'.

Laatst gewijzigd door djimi : 10 mei 2007 om 21:42.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 21:52   #126
dominatrix
Minister-President
 
dominatrix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 4.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik vind de uitspraak dat Limburg een 'katholieke, Vlaamsgezinde geschiedenis' heeft, slechts ten dele waar.
Ook in Limburg vond het Lutheranisme en later het Calvinisme een publiek, dat weliswaar gedwongen werd z'n biezen te pakken, maar dat er toch maar geweest is.
Limburg heeft ongetwijfeld ook z'n vrijdenkers gehad, en ten tijde van het 'département' 'Beneden-Maas' zullen de katholieken zich wel erg stilletjes gehouden hebben.

In mijn vriendenkring - maar dat zegt uiteraard niet �*lles - bevindt zich ook geen enkele katholieke, Vlaams-nationalistische Limburger. Ik ken er wel een aantal die niet- of anti-katholiek zijn (sommigen noemen zich anarchist, anderen voelen zich eerder 'agnost', nog anderen zijn moslim) en ik ken er ook een aantal die zich, zoals sommige forummers, eerder Limburger dan Vlaming of Nederlander voelen.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat de geschiedenis van Limburg inderdaad een belangrijk katholiek en Vlaams-nationalistisch element bevat. Maar het 'pars' is lang geen 'toto'.
Alles is relatief en alles is dus ook maar ten dele waar. Ik erken dat ook die stromingen hier aanwezig zijn, maar in hoofdmoot mag je er gerust van uitgaan dat vooral het landelijke karakter hier vroeger zeer katholiek was. Nu is dit katholiek element natuurlijk minder, het vlaams-nationalistisch element zou ik nog niet zo meteen minder noemen. In ieder geval is volgens mij nog steeds de basis aanwezig. (Zie een van mijn vorige posts met dat historisch artikeltje uit hbvl.)

Ik heb allerlei 'soorten Limburgers' in mijn vriendenkring, maar ook veel Vlaams nationalisten.

Wat betreft je uitspraak over het departement beneden maas en de katholieken, wil ik toch wel eens het een en ander opzoeken, ik durf er eerlijk gezegd niet echt over vertellen wat de katholieken toen allemaal uitspookten... het lijkt me straf moesten ze plots van Limburgse bodem verdwenen zijn? Maar dat is voor een ander keertje, nu afsluiten en slapen, morgen werken
__________________
www.vlaamsbelang.org
dominatrix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 22:29   #127
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.402
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht

Wat betreft je uitspraak over het departement beneden maas en de katholieken, wil ik toch wel eens het een en ander opzoeken, ik durf er eerlijk gezegd niet echt over vertellen wat de katholieken toen allemaal uitspookten... het lijkt me straf moesten ze plots van Limburgse bodem verdwenen zijn? Maar dat is voor een ander keertje, nu afsluiten en slapen, morgen werken
Uiteraard zijn de katholieken toen niet van de aardbodem verdwenen, en het is zelfs zo dat de 'Boerenkrijg' ook in Limburg op veel steun kon rekenen (en zelfs erg actieve steun), maar zeker in de eerste jaren van de Franse bezetting hielden de katholieken zich wijselijk eerder 'op de achtergrond'.

Ik ben alleszins benieuwd naar het resultaat van uw opzoekingswerk.

Slaap wel, en werk niet té hard, anders moet u uw hele week-end aan uitrusten besteden .
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2007, 06:30   #128
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Eerlijk, ja dat mag gerust! Maar ik kan je verzekeren dat dat hier op veel verzet zal kunnen rekenen... nostalgie he.
Hoeveel verzet was er destijds bij de splitsing van de unitaire provincie Brabant? En hoeveel mensen willen - afgezien van een paar bubbels - nu nog terug naar de oude situatie?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 11 mei 2007 om 06:32.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be