Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 mei 2007, 12:16   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard Iets van kritiek op de Vlaamse bevoegdheid voor De Lijn?

Ik wou aan de tegenstanders van Vlaamse en van Waalse onafhankelijkheid eens het volgende voorleggen:

De Lijn (en ook de TEC) doen hun ding. Van De Lijn weten we dat ze goed boert: meer reizigers enz. ..
Ze rijden rond in Vlaanderen, maar ze rijden perfekt ook tot in Nederland of tot in Wallonië ...

Destijds was de organisatie van die spullementen niet door Vlaanderen geregeld (ah ja, Vlaanderen bestond niet volgens de grondwet ...).
Is de regionalisering van die bevoegdheid nu zo nefast geweest? Zijn er erge dingen gebeurd?
Regelt de Lijn de zaken zoals de Vlamingen dat willen, en regelt de TEC de dingen zoals de Walen dat willen? (en zo neen, hebben ze de mogelijkheid om het over een andere boeg te gooien?)

Dus, kan er een beetje gedemistificeerd worden over de staatshervorming? Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid is niet meer dan de organisatie van de overheid (nl. die overheid net boven de gemeenten en net onder de EU).

Met die Vlaamse (èn met die Waalse) onafhankelijkheid ga je evengoed je boterhammen kunnen opeten, en je kan zelfs blijven kiezen of je er boter of margarine opsmeert, met kaas of met hesp ....
Er zal geen oorlog komen, niet tussen Nederland en Vlaanderen, en niet tussen Luxemburg en Wallonië, en niet tussen Wallonië en Vlaanderen, en nog minder tussen Antwerpen en Limburg ....
De streek van Bergen zal blijven subsidies kunnen krijgen van Europa, volgens fatsoenlijke normen, net zoals de Kempen met hun hogere werkloosheid. Soidariteit wordt met andere woorden niet uit de woordenboek geschrapt.

Allez, belgisisten, wat ist? Eieren of joeng? De Lijn doet het goed of ze doet het slecht?

(ps: ik werk niet aan de Lijn hoor, en 't is nog een tijdje geleden dat ik op nen bus gezeten heb)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 12 mei 2007 om 12:17. Reden: tokfout, zelfs een dt-fout !!
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 14:05   #2
barteke
Burgemeester
 
barteke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2007
Locatie: brabant
Berichten: 521
Standaard

De lijn is op het matje geroepen omdat ze de taal op de affichering van de bussen niet respecteerde. Als ik me goed herinner moesten ze van de rechter de 2talige borden veranderen door eentalig nederlandstalige borden.
Deze uitspraak hebben ze aan hun laars gelapt want nog steeds rijd de lijn rond met 2talige affichering.
Ik snap er echt niets van. Weten de franstaligen dan niet wat brussel is in het frans?
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 14:26   #3
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

[belgicist]Hoe!? Stoppen die bussen niet aan de taalgrens? Botsen ze niet op elkaar!?[/belgicist]
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be