Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 oktober 2013, 16:33   #1
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard Afval ophaling: de kip of het ei

Citaat:
De gerechtelijke politie van Hasselt is een onderzoek gestart naar de illegale ophalingen van afval en tweedehandskleding. Volgens schattingen zijn er in Limburg een honderdtal dieven actief, vooral Oost-Europese bendes. De grote dupe zijn de kringwinkels.

De illegale ophalingen zijn in heel Vlaanderen een toenemend probleem, zegt Komosie, de koepelorganisatie van de 110 Vlaamse kringwinkels, en afvalmaatschappij OVAM.

Het ophalen van kleren, afgedankt speelgoed of elektrische toestellen aan de deur is een bevoegdheid van de gemeenten. De bendes opereren met anonieme bestelwagens die alles inladen, nog voor de officiële ophaaldiensten ter plaatse zijn. “We krijgen steeds vaker meldingen van illegale ophalingen”, zegt OVAM-woordvoerder Jan Verheyen. Met de doorverkoop valt immers veel geld te verdienen. Een kilo herbruikbare kleding brengt bijvoorbeeld tot 7 euro op.

Grootste dupe van het illegale circuit zijn de kringloopwinkels. Sommige winkels zien hun omzet met 20 procent dalen.
http://www.vandaag.be/binnenland/139...se-bendes.html

Ooit, in een ver verleden kon men maandelijks "groot vuil" buitenzetten en waren er mensen die zich amuzeerden om de avond voordien de straten af te schuimen en herbruikbare dingen op te halen. Velen hebben daar zeer leuke herinneringen aan.

Toen begonnen de groenen! zich ermee te moeien en MOEST er gerecycleerd worden (ik heb heel mijn leven al leren recycleren, vooral ZONDER dat groen! zich ermee hoefde te bemoeien).
Dus als de mensen hun groot vuil hadden buitengezet, mocht dat niet meer worden meegenomen door degenen die zich daar al jaren mee bezighielden.... want het was ineens eigendom van de stad!
Dan de containerparken waar men zeker niks van terug mee naar huis mocht nemen! Geen prachtige glazen bol of vaas uit die container halen of je wordt gestraft! Want dat is nu eigendom van de gemeente eenmaal je het in de container hebt gelegd.

En nu is het zelfs een crimineel feit indien privé personen je gebruikte kleding komen ophalen?

Mag ik nog zelf beslissen aan wie ik mijn oude kleding wens te geven? of worden mensen die gebruikte kleding bij buren en kennissen ophalen nu ook al van criminaliteit beschuldigd?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 22:39   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Oude kleren allemaal aan elkander naaien en als gordijntjes hangen.
Schoon is wat anders maar het zal altijd uniek zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 23:14   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ooit, in een ver verleden kon men maandelijks "groot vuil" buitenzetten en waren er mensen die zich amuzeerden om de avond voordien de straten af te schuimen en herbruikbare dingen op te halen. Velen hebben daar zeer leuke herinneringen aan.

Toen begonnen de groenen! zich ermee te moeien en MOEST er gerecycleerd worden (ik heb heel mijn leven al leren recycleren, vooral ZONDER dat groen! zich ermee hoefde te bemoeien).
Dus als de mensen hun groot vuil hadden buitengezet, mocht dat niet meer worden meegenomen door degenen die zich daar al jaren mee bezighielden.... want het was ineens eigendom van de stad!
Dan de containerparken waar men zeker niks van terug mee naar huis mocht nemen! Geen prachtige glazen bol of vaas uit die container halen of je wordt gestraft! Want dat is nu eigendom van de gemeente eenmaal je het in de container hebt gelegd.

En nu is het zelfs een crimineel feit indien privé personen je gebruikte kleding komen ophalen?

Mag ik nog zelf beslissen aan wie ik mijn oude kleding wens te geven? of worden mensen die gebruikte kleding bij buren en kennissen ophalen nu ook al van criminaliteit beschuldigd?
Neen, en wel hierom:

Citaat:
Een kilo herbruikbare kleding brengt bijvoorbeeld tot 7 euro op.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 00:41   #4
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ooit, in een ver verleden kon men maandelijks "groot vuil" buitenzetten en waren er mensen die zich amuzeerden om de avond voordien de straten af te schuimen en herbruikbare dingen op te halen. Velen hebben daar zeer leuke herinneringen aan.

Toen begonnen de groenen! zich ermee te moeien en MOEST er gerecycleerd worden (ik heb heel mijn leven al leren recycleren, vooral ZONDER dat groen! zich ermee hoefde te bemoeien).
Dus als de mensen hun groot vuil hadden buitengezet, mocht dat niet meer worden meegenomen door degenen die zich daar al jaren mee bezighielden.... want het was ineens eigendom van de stad!
Dan de containerparken waar men zeker niks van terug mee naar huis mocht nemen! Geen prachtige glazen bol of vaas uit die container halen of je wordt gestraft! Want dat is nu eigendom van de gemeente eenmaal je het in de container hebt gelegd.

En nu is het zelfs een crimineel feit indien privé personen je gebruikte kleding komen ophalen?

Mag ik nog zelf beslissen aan wie ik mijn oude kleding wens te geven? of worden mensen die gebruikte kleding bij buren en kennissen ophalen nu ook al van criminaliteit beschuldigd?
Mijn eerste appartement werd volledig ingericht met meubels van het " groot vuil ", televisie inbegrepen die nog prima werkte. Enkel was er een klein stuk van het namaakhoutwerk verschroeid.
Maar de overheid wil nu éénmaal overal de hand opleggen waar de minste of geringste euro mee te verdienen is.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 01:21   #5
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Ik vind dat ook leuk van te cruisen naar leuke herbruikbare spulletjes, meubels etc. vlak voor de ophaal/verhuisdag lol, maar dat van die kleren dat wist ik niet (die zitten toch in die speciale groene containers waar je niet in kan..?).

Het is wel jammer dat in tegenstelling tot bv. de VS we hier niet zo aan dumpster diving doen want er is echt (te) veel voedsel verspilling... Ik ben wel geen groene (lol) maar ik vind dat het soms wel de spuigaten uitloopt...

Laatst gewijzigd door bembem : 31 oktober 2013 om 01:22.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 02:20   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Dan de containerparken waar men zeker niks van terug mee naar huis mocht nemen! Geen prachtige glazen bol of vaas uit die container halen of je wordt gestraft! Want dat is nu eigendom van de gemeente eenmaal je het in de container hebt gelegd.
Soms is het ronduit wraakroepend. Enkele jaren geleden bracht ik een oude, ronduit versleten kast naar het containerpark. Toen ik de hele handel in de container houtafval gooide, zag ik een bijna nagelnieuw kinderpark liggen. Ik sprak de parkwachter erop aan, maar die bezwoer me het zeker niet mee te nemen... Blijkbaar liever iets verbranden dan het een nieuw leven geven.

Het park staat thuis en doet dienst. 'n Beetje handigheid en oplettendheid doen soms wonderen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 02:29   #7
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Soms is het ronduit wraakroepend. Enkele jaren geleden bracht ik een oude, ronduit versleten kast naar het containerpark. Toen ik de hele handel in de container houtafval gooide, zag ik een bijna nagelnieuw kinderpark liggen. Ik sprak de parkwachter erop aan, maar die bezwoer me het zeker niet mee te nemen... Blijkbaar liever iets verbranden dan het een nieuw leven geven.

Het park staat thuis en doet dienst. 'n Beetje handigheid en oplettendheid doen soms wonderen...

jij deugniet
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 04:20   #8
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Zelfs telkens mijn gevulde vuilzakken op straat staan ,
mij interesseert het geen reet wie die meeneemt !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 08:54   #9
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Soms is het ronduit wraakroepend. Enkele jaren geleden bracht ik een oude, ronduit versleten kast naar het containerpark. Toen ik de hele handel in de container houtafval gooide, zag ik een bijna nagelnieuw kinderpark liggen. Ik sprak de parkwachter erop aan, maar die bezwoer me het zeker niet mee te nemen... Blijkbaar liever iets verbranden dan het een nieuw leven geven.

Het park staat thuis en doet dienst. 'n Beetje handigheid en oplettendheid doen soms wonderen...
Ik werd ooit betrapt toen ik een vierkante glazen bak (volledig intakt natuurlijk) wou "redden". Ik kwam er wel af met een reprimande en "nooit meer doen". nu oefen ik taktieken: al bukkend "iets" weggooien om er dan rechtstaand een ander stuk uit te halen (met mijn rug naar het supervisors hokje natuurlijk)..
Net zoals Jan stoort het me mateloos dat mensen hun herbruikbare dingen in de container gooien ipv gewoon af te geven aan de kringwinkel.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 31 oktober 2013 om 08:55.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 08:54   #10
Clicquot
Lokaal Raadslid
 
Clicquot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2011
Berichten: 382
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het park staat thuis en doet dienst. 'n Beetje handigheid en oplettendheid doen soms wonderen...
Je bedoelt thuis... bij de parkwachter dan?

Pas op, die kringloopwinkels -2e leven- ge kunt daar pas iets achterlaten als zij het goed genoeg vinden hoor en liefst moet het op de schoot gebracht (meubels etc). Wij zijn daar dus dik van afgestapt: eerst naar de shop tuffen om dan te zeggen 'neen' en dan nog naar de container moeten rijden: voortaan direct de vuilbak of container op, liever dan het 'weg te geven'. Dus als iemand het wil komen ophalen, doe maar en verkoop maar.
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 08:55   #11
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
Je bedoelt thuis... bij de parkwachter dan?

Pas op, die kringloopwinkels -2e leven- ge kunt daar pas iets achterlaten als zij het goed genoeg vinden hoor en liefst moet het op de schoot gebracht (meubels etc). Wij zijn daar dus dik van afgestapt: eerst naar de shop tuffen om dan te zeggen 'neen' en dan nog naar de container moeten rijden: voortaan direct de vuilbak of container op, liever dan het 'weg te geven'. Dus als iemand het wil komen ophalen, doe maar en verkoop maar.
In mijn gemeente worden kringloopspullen thuis opgehaald. Anders zou ik dus ook niet de moeite doen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 09:02   #12
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Goed dat OVAM zich met zulke zaken zaken bezig houd! Als we allemaal zo gaan beginnen, hoe moet de consumptie-economie dan draaien?
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 09:05   #13
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
De gerechtelijke politie van Hasselt is een onderzoek gestart naar de illegale ophalingen van afval en tweedehandskleding. Volgens schattingen zijn er in Limburg een honderdtal dieven actief, vooral Oost-Europese bendes.
Dieven? Euhm, iets dat ik in een plastieken zak buiten mijn poort dump, dat lijkt me toch net iets waar ik duidelijk afstand van doe als eigendom.

Heeft de Vlaamse overheid zich niet met echte veiligheidskwesties en diefstallen bezig te houden?

Citaat:
De grote dupe zijn de kringwinkels.
Als het herbruikt wordt, wat is dan precies het probleem? Dat er wat overhead, in de vorm van de kringwinkel, wegvalt?
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 12:04   #14
De Prodigy
Provinciaal Statenlid
 
De Prodigy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 784
Standaard

Ik zet gewoon wat ik kwijt wil op tweedehands site(s), krijg er regelmatig wel nog iets voor
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 13:01   #15
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Hoe belachelijk.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 13:36   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Het is niet zo simpel als velen hier denken. Afval dat wordt "gestolen" door oost europese dievenbenden verdwijnt van de radar. Men kan dus niet controleren waar dit terecht komt. Soms wordt het gewoon gestort op plekken waar het minder kost, of zelfs helemaal niet mag....

U moet ook weten dat een deel van de afvalophaling wordt gesponsord met de opbrengsten van recyclage.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 13:46   #17
Clicquot
Lokaal Raadslid
 
Clicquot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2011
Berichten: 382
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is niet zo simpel als velen hier denken. Afval dat wordt "gestolen" door oost europese dievenbenden verdwijnt van de radar. Men kan dus niet controleren waar dit terecht komt. Soms wordt het gewoon gestort op plekken waar het minder kost, of zelfs helemaal niet mag.....
Dees snap ik niet goed Tavek: dus de dieven komen de afval ophalen om elders te gaan storten of af te droppen waar het niet mag?
Ik dacht dat ze kwam ophalen om door te verkopen, er iets aan te verdienen?
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 13:52   #18
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is niet zo simpel als velen hier denken. Afval dat wordt "gestolen" door oost europese dievenbenden verdwijnt van de radar. Men kan dus niet controleren waar dit terecht komt. Soms wordt het gewoon gestort op plekken waar het minder kost, of zelfs helemaal niet mag....

U moet ook weten dat een deel van de afvalophaling wordt gesponsord met de opbrengsten van recyclage.
ze komen geen "te storten afval" halen! wat een domme opmerking is dat nu weer. Ze komen recycleerbare spullen halen zoals kleding en elektrische apparaten!
Blijkbaar mogen die dus enkel door de STAAT worden gerecycleerd tegen een dikke vette prijs!

Ook in mijn gemeente wordt de kringloopwinkel leeggehaald door Oost Europeanen (lid van de EU) : wij kunnen niks meer kopen. Maar dat we dan nog eens zouden verplicht worden om ONZE spullen aan de STAAT te geven is me er dubbel en dik over. Laat het dan maar aan de Oosteuropeanen. (ik geef ze ondertussen privé aan een persoon die het verkoopt in Afrika voor een goed doel). Straks beschuldigen ze die ook van criminele activiteiten.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2017, 18:39   #19
The Bold Revenger
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 23 november 2012
Berichten: 780
Standaard

Zo kan het ook

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170802_02999253
The Bold Revenger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2017, 05:55   #20
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.630
Standaard

Ik woon in het noorden van Antwerpen. Tien vierkante kilometer openbaar stort/WC. Verschrikkelijk. Op die vijf jaar die ik hier woon heb ik het alleen zien verergeren.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 3 augustus 2017 om 05:57.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be