Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 juli 2017, 11:38   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard Borstvoeding in publiek

Maakt daar nu nog iemand problemen voor in Vlaanderen ?

Ja, misschien den ene of den andere die daar wat op gaapt,
of heel uitzonderlijk die stomme buschauffeur een jaar geleden of zo.

En misschien: de moslims ?

Raar dat Groen daar nu mee tracht te scoren.

Wat vinden jullie van de borstvoeding in het publiek zelf, en van de houding van sommige afwijzenden daarover ? En last but not least: waarom pakken de groensels daar plots mee uit ?

titel: Groen: 'Stop discriminatie op basis van borstvoeding'
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170730_02994748

Citaat:
Vrouwen die hun kind de borst geven in publieke ruimtes verdienen meer ondersteuning. Groen wil ze beschermen tegen discriminatie.

Een buschauffeur die een voedende vrouw vraagt om uit te stappen, omdat de blote borst andere busreizigers stoort. Een restauranthouder die alle klanten te vriend wil houden en dus aan een jonge moeder die borstvoeding geeft, voorstelt om die activiteit in de toiletruimte voort te zetten.

Het zijn hedendaagse voorbeelden uit Vlaanderen. ‘Zelfs in bibliotheken krijgen vrouwen soms te horen dat het andere mensen stoort als ze hun baby daar de borst geven’, zegt Kamerlid Anne Dedry (Groen). Samen met Evita Wullaert, ook Kamerlid voor Groen, dient ze een wetsvoorstel in dat komaf wil maken met discriminatie op basis van borstvoeding.

‘Het is niet verboden om je kind in het openbaar te voeden. Toch voelen veel vrouwen zich niet op hun gemak. Ze krijgen scheve blikken, onaangename opmerkingen of het verzoek om het pand te verlaten. Daarom stellen we voor om borstvoeding geven als beschermend criterium toe te voegen aan de genderwet’, zegt Dedry. Die wet bepaalt dat vrouwen en ook mannen niet gediscrimineerd mogen worden op basis van hun geslacht en gender. Voor vrouwen strekt dit zich nu al uit tot alles wat met zwangerschap en bevalling te maken heeft. Op grond daarvan kunnen ze niet ontslagen of uitgesloten worden.
Advertentie

Als de borst geven wordt toegevoegd aan de genderwet, kan vrouwen op basis daarvan niet meer gevraagd worden om aan de volgende bushalte uit te stappen of de beslotenheid van een klein lokaaltje op te zoeken. Ook niet als een andere restaurantbezoeker of busgebruiker zich aan de ontblote borst stoort en daarover zijn beklag maakt.

‘We komen hiermee niet alleen tegemoet aan de verzuchtingen van veel vrouwen’ zegt Dedry. ‘Ook het Europees Hof van Justitie zegt dat borstvoeding geven in het openbaar normaal gedrag is van een vrouw die voor haar kind zorgt, en dat zo’n vrouw dus niet gediscrimineerd mag worden. Een expertenrapport van het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen zegt hetzelfde.’
België is een slechte leerling in de Europese klas: slechts 65 procent van de kinderen in ons land krijgt op zijn zesde levensdag nog borstvoeding. Na drie maanden zakt dit tot de helft terug, op de leeftijd van zes maanden blijft slechts 8,7 procent over. In de meeste andere landen liggen die cijfers veel hoger. In Denemarken en Noorwegen start nagenoeg �*éder kind met borstvoeding.

Vrije keuze

‘Borstvoeding geven zou best wel wat meer gepromoot mogen worden’, vindt Dedry. ‘Het moet een vrije keuze blijven. Maar als vrouwen voor borstvoeding kiezen, moet het gerespecteerd, ondersteund en aangemoedigd worden. Dat willen we met dit voorstel bereiken.’

Er loopt al langer een sticker-campagne ter promotie van borstvoeding: horeca*zaken, bibliotheken en andere dienstverleners kunnen met zo’n sticker aangeven dat borstvoedende vrouwen er welkom zijn.
‘Zulke stickers zijn niet echt nodig, want het mag overal. Maar wij hebben ze toch ook uithangen in alle secretariaten van Familiezorg West-Vlaanderen’, zegt Mireille Picard van het expertisecentrum kraamzorg De Wieg in Brugge. ‘Sommige vrouwen die er nog maar net mee gestart zijn, of die wat onzeker zijn over borstvoeding in het openbaar, zijn blij met zo’n verwelkoming. Maar natuurlijk moet het overal kunnen.’

Schroom

‘In onze provincie is borstvoeding geven iets minder populair dan elders, maar we merken veel interesse bij zwangere vrouwen. Ze voelen vaak wat schroom ten aanzien van voeden in het openbaar’, zegt Mireille Picard. ‘Wij helpen hen die drempel over. We zeggen het in al onze infosessies: als je voor borstvoeding kiest, ga er dan helemaal voor. Je hoeft jezelf niet op te sluiten thuis en je hoeft ook niet over te schakelen op een flesje in het openbaar. Je kind de borst geven is iets wat heel logisch en heel normaal is. En het moet nu ook logisch en normaal worden in het openbaar.’
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 11:41   #2
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.986
Standaard

Enkel zieke geesten storen zich aan een ontblote borst.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 12:23   #3
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Enkel zieke geesten storen zich aan een ontblote borst.
Inderdaad.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 12:26   #4
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Maar gaat Groen dit blijven steunen als blijkt dat moslims er zich blauw aan ergeren? Groen gaat dan prioriteiten moeten stellen ...
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 15:35   #5
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maakt daar nu nog iemand problemen voor in Vlaanderen ?

Ja, misschien den ene of den andere die daar wat op gaapt,
of heel uitzonderlijk die stomme buschauffeur een jaar geleden of zo.

En misschien: de moslims ?

Raar dat Groen daar nu mee tracht te scoren.

Citaat:
Wat vinden jullie van de borstvoeding in het publiek zelf,
en van de houding van sommige afwijzenden daarover ? En last but not least: waarom pakken de groensels daar plots mee uit ?

titel: Groen: 'Stop discriminatie op basis van borstvoeding'
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170730_02994748
kweetnie je zit te eten op restaurant en plots zit "die voor je ..hupla kweetnie .. ..maar ja we gaan terug naar de middeleeuwen op alle gebied .. ik moet er nog aan wennen .. alles moet nu openbaar.. geen privé meer.. ge vraagt de mening dus ik ben nog wat ouderwets .
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 16:02   #6
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.986
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
kweetnie je zit te eten op restaurant en plots zit "die voor je ..hupla kweetnie .. ..maar ja we gaan terug naar de middeleeuwen op alle gebied .. ik moet er nog aan wennen .. alles moet nu openbaar.. geen privé meer.. ge vraagt de mening dus ik ben nog wat ouderwets .
als ge echt "privé" wilt, blijf dan thuis ipv op restaurant te gaan
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 31 juli 2017 om 16:03.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 17:08   #7
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Enkel zieke geesten storen zich aan een ontblote borst.
Als ze lekkere tieten met grote knoppen heeft heb ik absoluut geen bezwaar.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 17:51   #8
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
kweetnie je zit te eten op restaurant en plots zit "die voor je ..hupla kweetnie .. ..maar ja we gaan terug naar de middeleeuwen op alle gebied .. ik moet er nog aan wennen .. alles moet nu openbaar.. geen privé meer.. ge vraagt de mening dus ik ben nog wat ouderwets .
Ik dacht net dat men daar vroeger en al zeker in de middeleeuwen minder preuts over deed.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 18:10   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.929
Standaard

Als het dringend is, waarom niet. Als het om interessant te doen is, is het onnozel.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 18:34   #10
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Er zijn natuurlijk wel bepaalde beleefdheidsvormen - geen borstvoeding geven in een restaurant is daar 1 van. Restaurantbezoek is doorgaans niet ongepland
- kolf dan wat af, neem een flesje mee en vraag de restaurateur om het op te warmen.

Zelfde met die borstvoedingsstunts in verschillende parlementen. Doe dat in de beslotenheid van je kantoor. Andere mensen geven ook geen borstvoeding tijdens een vergadering op het werk, laat staan dat ze hun kind mogen meenemen.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 18:40   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Weinig repliek op het feit dat een politieke partij er een punt van maakt.

(en hoe de moslim-medeburgers daar zouden op reageren ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 18:59   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Weinig repliek op het feit dat een politieke partij er een punt van maakt.

(en hoe de moslim-medeburgers daar zouden op reageren ...)
Geen idee schoof, zeg jij het eens. Jij bent meer vertrouwd met de psyche van politici
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 19:59   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Een moslim tiet hoe zou dat er uit zien na 12 zuigelingen?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 20:30   #14
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Een deftige vrouw geeft geen borstvoeding 'en plein publique'. Het is sowieso een intiem moment tussen moeder en baby.
Zelfs als moeder stoor ik me eraan en zou het nooit doen.
Gelukkig zijn de meeste vrouwen deftig.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 20:37   #15
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een moslim tiet hoe zou dat er uit zien na 12 zuigelingen?
Daar zijn ze weer met hun clichés

Ik heb alvast blijkbaar de tieten van mijn tante. Die kreeg er bij haar alle 4 kinderen ook quasi geen melk uit.
Bij mij is de melkproductie ook nooit goed op gang gekomen, waardoor ik vanaf het prille begin flesvoeding heb bijgegeven om er vanaf week 3 volledig op over te schakelen. Zelfs mijn cupmaat is ongewijzigd.
Het is eigenlijk überhaupt een wonder dat ik een kind op de wereld heb gezet. Maar alhamdulilah natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 31 juli 2017 om 20:37.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 20:48   #16
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Weinig repliek op het feit dat een politieke partij er een punt van maakt.

(en hoe de moslim-medeburgers daar zouden op reageren ...)
Islamieten krijgen al een boner van wat ontdoekt hoofdhaar. Als die een Vlaamse Blote Borst gaan zien zal het in hun broek plakken...
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 20:49   #17
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Daar zijn ze weer met hun clichés

Ik heb alvast blijkbaar de tieten van mijn tante. Die kreeg er bij haar alle 4 kinderen ook quasi geen melk uit.
Bij mij is de melkproductie ook nooit goed op gang gekomen, waardoor ik vanaf het prille begin flesvoeding heb bijgegeven om er vanaf week 3 volledig op over te schakelen. Zelfs mijn cupmaat is ongewijzigd.
Het is eigenlijk überhaupt een wonder dat ik een kind op de wereld heb gezet. Maar alhamdulilah natuurlijk.
Dat was moeder natuur die alsnog een abortus wou forceren vanwege de inteelt.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 20:50   #18
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een moslim tiet hoe zou dat er uit zien na 12 zuigelingen?
Hangcultuur?
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 21:05   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Daar zijn ze weer met hun clichés

Ik heb alvast blijkbaar de tieten van mijn tante. Die kreeg er bij haar alle 4 kinderen ook quasi geen melk uit.
Bij mij is de melkproductie ook nooit goed op gang gekomen, waardoor ik vanaf het prille begin flesvoeding heb bijgegeven om er vanaf week 3 volledig op over te schakelen. Zelfs mijn cupmaat is ongewijzigd.
Het is eigenlijk überhaupt een wonder dat ik een kind op de wereld heb gezet. Maar alhamdulilah natuurlijk.
Too much information.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2017, 21:16   #20
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Een deftige vrouw geeft geen borstvoeding 'en plein publique'. Het is sowieso een intiem moment tussen moeder en baby.
Zelfs als moeder stoor ik me eraan en zou het nooit doen.
Gelukkig zijn de meeste vrouwen deftig.
Zie het probleem niet...waarom zou een moeder haar kind niet voeden? Omdat ze dan niet " deftig " is?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be