Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 april 2016, 00:47   #181
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:

'Door overgewicht zullen onze kinderen minder lang leven dan wij'

'Met voorlichting, wat we nu al decennialang proberen, is het tij niet meer te keren. Er zijn hardere maatregelen nodig om de obesitasepidemie te stoppen', schrijft hoofdredacteur van Bodytalk Marleen Finoulst.

Onze kinderen zullen minder lang leven dan wij, waarschuwt David Ludwig, een bekende kinderarts aan het Boston Children's Hospital, in het Amerikaanse vakblad Journal of the American Medical Association. De obesitasepidemie, die we al sinds de jaren 70 proberen te bestrijden, raast als een pletwals over de jonge generatie. Ludwig wijst erop dat de levensverwachting voor het eerst in 100 jaar afneemt in plaats van stijgt in de Verenigde Staten.

Volgens gegevens van de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC) is het sterftecijfer door chronische ziekten in de eerste 9 maanden van 2015 toegenomen in vergelijking met dezelfde periode in 2014. In totaal stierven 1 procent meer mensen aan hartziekten, 1 procent meer aan diabetes, 3 procent meer aan leverziekten en 4 procent meer aan beroerte. Die chronische ziekten hebben één gemeenschappelijke risicofactor: obesitas. De voorbije decennia konden medische behandelingen en chirurgische technieken, zoals cholesterol- en bloeddrukverlagers, antidiabetica, stents en obesitaschirurgie de levensverwachting van miljoenen zwaarlijvige Amerikanen nog op peil houden, maar de jongste cijfers van de CDC doen vermoeden dat de geneeskunde de ongezonde levensstijl niet langer kan compenseren.

Volgens Ludwig zal de neerwaartse trend in levensverwachting accelereren zodra de huidige generatie kinderen de volwassen leeftijd bereikt.
Honger eventjes stillen

Kinderen vandaag hebben een hogere body mass index dan hun ouders destijds. Een belangrijk deel van de huidige generatie obese volwassenen had nog een min of meer normaal gewicht als kind. Daardoor ontwikkelden ze op latere leeftijd chronische ziekten. Nu zijn kinderen dikker en duiken dezelfde chronische ziekten, zoals diabetes type 2 en hoge bloeddruk, op almaar jongere leeftijd op. Dat zal de levenskwaliteit en levensverwachting van de nieuwe generatie verminderen en de maatschappij gigantisch veel geld kosten.



Niet alle calorieën zijn gelijk

Ludwig is boos omdat overheden dikke mensen al decennialang verantwoordelijk stellen voor hun gewichtsproblemen en blijven hameren op dezelfde boodschappen: eet minder en beweeg meer. Volgens hem moet het dringend dagen dat deze visie geen zoden aan de dijk zet. Want niet alle calorieën zijn gelijk. Wie veel geraffineerde suikers eet en drinkt, komt sneller en meer aan in vergelijking met een dieet met even calorierijk voedsel zoals noten. De aard van het voedsel heeft een impact op het verzadigingssysteem. Gesuikerde frisdrank stilt je honger slechts eventjes, bijvoorbeeld, terwijl een handvol noten dat veel langer doet. Dat zegt ook de Belgische voedingsexpert Christophe Matthys. Toegevoegde suikers maken dat de honger zeer snel terugkeert.
Met voorlichting is tij niet meer te keren

De Amerikanen zijn niet de enigen met een probleem. De hele wereld kampt met overgewicht: voor het eerst zijn er meer te dikke dan te magere mensen op de wereld, zo berekenden experts in Londen op vraag van de Wereldgezondheidsorganisatie.

[b]Met voorlichting, wat we nu al decennialang proberen, is het tij niet meer te keren. Er zijn hardere maatregelen nodig: reclame voor ongezond voedsel en ongezonde frisdrank voor kinderen verbieden, betere afspraken maken met de voedingsindustrie, frisdrankautomaten bannen uit scholen, suiker- en vettaksen invoeren, subsidies geven voor gezonde producten, subsidies voor suiker schrappen, vlotte toegang tot sportactiviteiten voor iedereen... Regeltjes, inderdaad, omdat alle andere opties niet werken.[b]http://www.knack.be/nieuws/gezondhei...on-696969.html

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 april 2016 om 00:49.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2016, 16:34   #182
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

wat lees ik daar allemaal ivm eieren & kip????? OMG!!! dat wist ik allemaal niet ... !!!!!
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2016, 16:36   #183
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard



klopt, m'n consumptie van frisdrank is daarom ook sterk aan het verminderen .. alleen nog heel af & toe ... XD
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2016, 16:41   #184
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
klopt, m'n consumptie van frisdrank is daarom ook sterk aan het verminderen .. alleen nog heel af & toe ... XD
Mijn oudste is al decennia verslaafd aan coca cola en heeft nog steeds een lijntje om door het oog van een naald te halen. Ik geloof dat ze verder zo goed als niets eet...Beweegt wel veel.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2016, 17:44   #185
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
wat lees ik daar allemaal ivm eieren & kip????? OMG!!! dat wist ik allemaal niet ... !!!!!
Een beetje tegenwind pro ei
Citaat:
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/eggs/

Long vilified by well-meaning doctors and scientists for their high cholesterol content, eggs are now making a bit of a comeback. While it’s true that egg yolks have a lot of cholesterol—and so may weakly affect blood cholesterol levels—eggs also contain nutrients that may help lower the risk for heart disease, including protein, vitamins B12 and D, riboflavin, and folate.

A solid body of research shows that for most people, cholesterol in food has a much smaller effect on blood levels of total cholesterol and harmful LDL cholesterol than does the mix of fats in the diet. Recent research has shown that moderate egg consumption—up to one a day—does not increase heart disease risk in healthy individuals (1, 2) and can be part of a healthy diet. (Make sure to store eggs in the fridge and cook them until the whites and yolks are firm, to prevent food-borne illness. For more tips on how to reduce your risk of salmonella from eggs, visit the Center for Disease Control and Prevention’s website.)

People who have difficulty controlling their total and LDL cholesterol may want to be cautious about eating egg yolks and instead choose foods made with egg whites. The same is true for people with diabetes. In the Nurses’ Health Study and Health Professionals Follow-up Study, heart disease risk was increased among men and women with diabetes who ate one or more eggs a day. (1) For people who have diabetes and heart disease, it is best to limit egg consumption to no more than three yolks per week.

This research doesn’t give the green light to daily three-egg omelets. While a 2008 report from the ongoing Physicians’ Health Study supports the idea that eating an egg a day is generally safe for the heart, it also suggests that going much beyond that could increase the risk for heart failure later in life. (3) You also need to pay attention to the “trimmings” that come with your eggs. To your cardiovascular system, scrambled eggs, salsa, and a whole wheat English muffin are a far different meal than scrambled eggs with cheese, sausages, home fries, and white toast.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2016, 17:45   #186
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
wat lees ik daar allemaal ivm eieren & kip????? OMG!!! dat wist ik allemaal niet ... !!!!!
Niets beters te doen?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2016, 17:57   #187
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Niets beters te doen?
Hé, rustig hé tis hier geen Marokko.

https://www.youtube.com/watch?v=K5f5KYLlO8o
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2016, 21:03   #188
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Een beetje tegenwind pro ei
mja 'k weet het .. ze spreken zich voortdurend tegen, om zot van te worden ...
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2016, 07:02   #189
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik wil niet liever dan u gelukkig maken met een paar van mijn extra kilootjes. Maar hoe pakken we het aan?
We wisselen van levensstijl voor 40 dagen en meten het resultaat?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be