Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 april 2017, 17:15   #41
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is waar, maar als je van 3000 netto met twee mensen niet kan leven, zonder huur, zonder kinderlast, denk ik toch dat je iets fout doet. Ze kunnen nog gemakkelijk kleding kopen, dingen aan hun huis veranderen, gaan uit eten, etc...kortom genieten van het leven. Een dikke (nieuwe) mercedes kopen zit er niet in met dat pensioen, maarbon....dat deden ze ook niet toen ze werkten. Die Skoda rijdt ook naar de zee.

Dat de bijdragen niet in verhouding staan met het gekregen pensioen, ben ik 1000 % akkoord met u.
If anything zorg je er in België (en anywhere else for that matter) maar beter voor dat je je eigen pensioen afdekt. Hoe sneller jer ergens een bedrag tussen 0,5 miljoen en het miljoen hebt wegstaan, des te sneller je dat geld voor jezelf kan laten renderen. Then again, ook daar gaan ze vinden dat je solidair moet zijn met jan en alleman.

Laatst gewijzigd door Drosamadaris : 13 april 2017 om 17:16.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2017, 17:24   #42
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
If anything zorg je er in België (en anywhere else for that matter) maar beter voor dat je je eigen pensioen afdekt. Hoe sneller jer ergens een bedrag tussen 0,5 miljoen en het miljoen hebt wegstaan, des te sneller je dat geld voor jezelf kan laten renderen. Then again, ook daar gaan ze vinden dat je solidair moet zijn met jan en alleman.
Bedrag is onhaalbaar voor een loontrekkende die geen hogere managementfunctie met idem ditto bonussen heeft.

Ik ga dat bedrag op mijn rekening zien verschijnen als ik erf. Zal integraal worden uitgegeven aan vastgoed. Ofwel een appartement voor de kinderen in een studentenstad. Ofwel een vakantiehuis. Waarschijnlijk beiden.

Maar ik ga dat echt niet opsparen. Als de pensioenen onbetaalbaar worden, mag je er gif op innemen dat de financiele markten meevolgen. Daar sta je dan met je fondsen, spaargeld en aandelen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2017, 17:45   #43
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bedrag is onhaalbaar voor een loontrekkende die geen hogere managementfunctie met idem ditto bonussen heeft.
Waarmee je de facto de weg voorbereidt voor jullie regering, om effectief voor "solidariteit" te gaan en zij die dit wel doen hun geld afhandig te maken terwille van al de rest. Spending other people's money at its best...

Citaat:
Ik ga dat bedrag op mijn rekening zien verschijnen als ik erf. Zal integraal worden uitgegeven aan vastgoed. Ofwel een appartement voor de kinderen in een studentenstad. Ofwel een vakantiehuis. Waarschijnlijk beiden.

Maar ik ga dat echt niet opsparen. Als de pensioenen onbetaalbaar worden, mag je er gif op innemen dat de financiele markten meevolgen. Daar sta je dan met je fondsen, spaargeld en aandelen....
Met domweg sparen kom je er inderdaad wellicht niet. Maar op erfenissen wachten lijkt me nu ook geen degelijke aanpak.

Dat pensioenen in België onbetaalbaar worden, gaat weinig zware impact hebben op de financiële markten; too small to make a ripple.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2017, 18:14   #44
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Waarmee je de facto de weg voorbereidt voor jullie regering, om effectief voor "solidariteit" te gaan en zij die dit wel doen hun geld afhandig te maken terwille van al de rest. Spending other people's money at its best...
Ik vind dat een beetje een zwartgallige kijk op de zaken. Belgie heeft nog steeds een van de laagste kapitaalsbelastingen van Europa. Rijk zijn is in Belgie interessant. Rijk worden veel minder.


Citaat:
Met domweg sparen kom je er inderdaad wellicht niet. Maar op erfenissen wachten lijkt me nu ook geen degelijke aanpak.

Dat pensioenen in België onbetaalbaar worden, gaat weinig zware impact hebben op de financiële markten; too small to make a ripple.
De demografie is in de gehele westerse wereld problematisch. Bijna alle landen hebben een probleem met de pensioenen, of de gezondheidszorg (deze twee hebben sterk met elkaar te maken).

Als een rijk land, zoals Belgie, waar mensen geld en onroerend goed hebben, meer als de andere europese landen, in de problemen komt, zijn vele anderen ons al voorgegaan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2017, 18:55   #45
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ge hebt uw hele leven lang bijgedragen.

Zeker moet ge uw pensioen krijgen.

Er zijn er genoeg die niks bijdragen en ook trekken.

Het komt natuurlijk zoet binnen temeer dat het een familiepensioen is niettegenstaande mijn vrouw maar 35 is. Interessanter is het voor mijn belasting. Met een persoon ten laste dat scheelt hem een pak op mijn professioneel inkomen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2017, 19:47   #46
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vind dat een beetje een zwartgallige kijk op de zaken. Belgie heeft nog steeds een van de laagste kapitaalsbelastingen van Europa. Rijk zijn is in Belgie interessant. Rijk worden veel minder.
Jullie financiële toestand in België is dan ook zwartgallig. Jullie slagen er niet in om een degelijk beleid te voeren met een overheidsbeslag van 50% en meer en ondanks die gigantische inkomsten een normale schuldgraad te onderhouden of voor jullie eigen volk te zorgen. Zelfs al heeft België de "laagste" kapitaalbelastingen, je kan er gif op innemen dat, net zoals de top10%/top30% verdieners vandaag quasi alle belastinginkomsten mogen ophoesten terwille van het Sinterklaas-gebeuren naar het kiesvee, zij die in de toekomst hun eigen pensioenkapitaal opzij hebben staan ook "solidair" zullen mogen zijn met de rest.

There's good reasons why the world is out there

Citaat:
De demografie is in de gehele westerse wereld problematisch. Bijna alle landen hebben een probleem met de pensioenen, of de gezondheidszorg (deze twee hebben sterk met elkaar te maken).

Als een rijk land, zoals Belgie, waar mensen geld en onroerend goed hebben, meer als de andere europese landen, in de problemen komt, zijn vele anderen ons al voorgegaan.
Europa is not the place to be...
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2017, 00:27   #47
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bedrag is onhaalbaar voor een loontrekkende die geen hogere managementfunctie met idem ditto bonussen heeft.

Ik ga dat bedrag op mijn rekening zien verschijnen als ik erf. Zal integraal worden uitgegeven aan vastgoed. Ofwel een appartement voor de kinderen in een studentenstad. Ofwel een vakantiehuis. Waarschijnlijk beiden.

Maar ik ga dat echt niet opsparen. Als de pensioenen onbetaalbaar worden, mag je er gif op innemen dat de financiele markten meevolgen. Daar sta je dan met je fondsen, spaargeld en aandelen....
Er is een verschil tussen 'overleven' en 'goed leven'. Met een regulier pensioen en mits een afbetaalde woning kan je allicht wel gewoon leven, zeker als tweeverdieners. Maar je bent toch wel een zekere levensstandaard gewoon als 'werkende' en ook bijbehorende 'luxe' verwennerijtjes: zoals eens een weekend in een goed hotel, een verre reis, aankoop van een dure sofa, een nieuwe keuken met goede toestellen, eens een follieke op modegebied, een etentje op gastronomisch restaurant, ... veel van die zaken kan je je niet meer veroorloven zonder extra spaarpotje.

Probleem is dat er vaak een diepe kloof gaapt tussen het pensioenbedrag en het laatste inkomen als werkende (dan zit je qua verloning vaak op je top met maximumanciënniteit). En het pensioen is zo afgetopt dat een kaderlid vaak meer even veel pensioen heeft als een gewone bediende, maar eerstgenoemde heeft zich vaak wel een duurdere levensstijl aangemeten en moet zich dus meer aanpassen 'naar beneden toe'.

Zelf reken ik ook op m'n erfenis om wat extra kapitaal opzij te zetten voor later. Aankoop extra opbrengstvastgoed lijkt me een duurzame en verstandige beslissing. Ik heb nu geen slecht loon, maar wil ook nu al goed kunnen leven én zit nog met een hypotheek af te lossen. Veel zelf opzij zetten voor het pensioen is er dus niet bij momenteel.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2017, 00:32   #48
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Waarmee je de facto de weg voorbereidt voor jullie regering, om effectief voor "solidariteit" te gaan en zij die dit wel doen hun geld afhandig te maken terwille van al de rest. Spending other people's money at its best...



Met domweg sparen kom je er inderdaad wellicht niet. Maar op erfenissen wachten lijkt me nu ook geen degelijke aanpak.

Dat pensioenen in België onbetaalbaar worden, gaat weinig zware impact hebben op de financiële markten; too small to make a ripple.
Wat is daar dan mis mee ? Die mensen zijn bij mij nu al stevig bejaard, kans groot dat die onder de zoden liggen als ik zelf de pensioengerechtigde leeftijd bereik. En worden ze toch stokoud, dan heb ik dat met hen al besproken. Dan regelen we wel een deel via schenking of handgift.

Ik weet dat dit bijzonder koel en geldwolverig overkomt, maar binnen onze familie is op dat vlak genoeg openheid om het daar sereen over te hebben. Bij ons zijn geldzaken nauwelijks taboe.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2017, 06:17   #49
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik weet dat dit bijzonder koel en geldwolverig overkomt, maar binnen onze familie is op dat vlak genoeg openheid om het daar sereen over te hebben. Bij ons zijn geldzaken nauwelijks taboe.
gelddiscussie's bij erfenissen zijn natuurlijk nooit afrekeningen tussen de broers, zussen en uiteraard aangetrouwde helften. Iedereen is zo arm dat ze dat geld nodig hebben om niet onder een brug te belanden

leukste zijn itrouwens mensen die redeneren dat hun ouders geld eigenlijk van hen is zodra de ouders een bepaalde leeftijd gepasseerd zijn.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2017, 07:18   #50
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
gelddiscussie's bij erfenissen zijn natuurlijk nooit afrekeningen tussen de broers, zussen en uiteraard aangetrouwde helften. Iedereen is zo arm dat ze dat geld nodig hebben om niet onder een brug te belanden
leukste zijn trouwens mensen die redeneren dat hun ouders geld eigenlijk van hen is zodra de ouders een bepaalde leeftijd gepasseerd zijn.
Daarmee is zowat de meest belangrijke ingesteldheid van zeer velen omschreven.
Kort en to the point, die sneer.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2017, 09:14   #51
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Wat is daar dan mis mee ?
Niet controleerbaar/stuurbaar genoeg om je eigen pensioen vorm te geven (vallen ze dood neer morgen of binnen 20 jaar? laten ze veel of weinig na?).
Maar vooral: you're a big boy, 't is niet aan je ouders of grootouders om ervoor te zorgen dat jij vlotjes kan leven. Die verantwoordelijkheid ligt uniek en enkel bij jezelf.

Als er ouders zin hebben om hun opgebouwd kapitaal er tijdens hun laatste jaren door te jassen op welk voor manier dan ook, dan moeten ze dat perfect kunnen zonder de "morele plicht" iets voor hun kinderen na te laten vind ik.

Citaat:
Die mensen zijn bij mij nu al stevig bejaard, kans groot dat die onder de zoden liggen als ik zelf de pensioengerechtigde leeftijd bereik. En worden ze toch stokoud, dan heb ik dat met hen al besproken. Dan regelen we wel een deel via schenking of handgift.

Ik weet dat dit bijzonder koel en geldwolverig overkomt, maar binnen onze familie is op dat vlak genoeg openheid om het daar sereen over te hebben. Bij ons zijn geldzaken nauwelijks taboe.
Geldzaken hoeven niet taboe te zijn; wij zijn ook voorbereid genoeg om in geval van een sterfgeval het resterend kapitaal sito presto hierheen te krijgen zonder de grijpgrage handjes van de staat er op los te laten. Maar als zij zin hebben hun laatste jaren pakweg door te brengen op een jacht, dobberend tussen de wereldzeeën, en daar hun kapitaal in op te soeperen, dan is dat ook hun volste recht. 't Is van hen, ze hebben er hun leven lang voor gewerkt en ze moeten niet opdraaien voor mij. Blijft er iets over; fine. Blijft er niets over: even better! Ze kunnen het maar gehad hebben.

Laatst gewijzigd door Drosamadaris : 14 april 2017 om 09:15.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2017, 09:17   #52
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

naar aanleiding van dit draadje even gecheckt ...

mijn legerdienst telt mee als gewerkt voor de loopbaan, maar niet voor eventueel 'vervroegd' pensioen ? (niet dat ik dat al van plan mocht zijn, maar toch)

iemand daar ervaring mee?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2017, 14:52   #53
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
naar aanleiding van dit draadje even gecheckt ...

mijn legerdienst telt mee als gewerkt voor de loopbaan, maar niet voor eventueel 'vervroegd' pensioen ? (niet dat ik dat al van plan mocht zijn, maar toch)

iemand daar ervaring mee?
Heb dit ook al opgevangen. Het jaar legerdienst telt mee in de berekening van de ambtsanciënniteit maar niet om je recht te geven vroeger te stoppen. Ik zit niet meer met die zever, ben gelukkig van na de tijd van de dienstplicht.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2017, 14:59   #54
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Niet controleerbaar/stuurbaar genoeg om je eigen pensioen vorm te geven (vallen ze dood neer morgen of binnen 20 jaar? laten ze veel of weinig na?).
Maar vooral: you're a big boy, 't is niet aan je ouders of grootouders om ervoor te zorgen dat jij vlotjes kan leven. Die verantwoordelijkheid ligt uniek en enkel bij jezelf.

Als er ouders zin hebben om hun opgebouwd kapitaal er tijdens hun laatste jaren door te jassen op welk voor manier dan ook, dan moeten ze dat perfect kunnen zonder de "morele plicht" iets voor hun kinderen na te laten vind ik.



Geldzaken hoeven niet taboe te zijn; wij zijn ook voorbereid genoeg om in geval van een sterfgeval het resterend kapitaal sito presto hierheen te krijgen zonder de grijpgrage handjes van de staat er op los te laten. Maar als zij zin hebben hun laatste jaren pakweg door te brengen op een jacht, dobberend tussen de wereldzeeën, en daar hun kapitaal in op te soeperen, dan is dat ook hun volste recht. 't Is van hen, ze hebben er hun leven lang voor gewerkt en ze moeten niet opdraaien voor mij. Blijft er iets over; fine. Blijft er niets over: even better! Ze kunnen het maar gehad hebben.
Jij hebt absoluut niet het recht om dat voor mij te bepalen. Sommige (groot)ouders of andere familie wil nu eenmaal een deel van hun kapitaal aan de kinderen nalaten. Wat is daar mis mee ? Ik geef toe dat ik op dat vlak bij de 'gelukkigen' hoor, maar je kan dat mij niet toch niet verwijten ?

Ik ben samen met familie naar de notaris geweest en heb dus een globaal beeld van het kapitaal dat mij te beurt zal vallen. Uiteraard mogen zij zelf beslissen om nog een deel van dat kapitaal op te souperen. Het is immers hun geld.

Ik hoef dus ook niet aan pensioensparen of zo te doen, ik werk enkel voor mijn wettelijk pensioen en kan dit aanvullen met het erfenisdeel. Ondertussen betaal ik ook m'n hypotheek af.

Als jou dat niet zint, is dat louter jouw probleem. Ik kan er ook niet aan doen waar ik ben geboren en dat een deel van het familiekapitaal naar mij convergeert.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2017, 15:15   #55
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Jij hebt absoluut niet het recht om dat voor mij te bepalen.
Aww, ukje wil mij zeggen wat ik mag en niet mag zeggen

Citaat:
Sommige (groot)ouders of andere familie wil nu eenmaal een deel van hun kapitaal aan de kinderen nalaten. Wat is daar mis mee ? Ik geef toe dat ik op dat vlak bij de 'gelukkigen' hoor, maar je kan dat mij niet toch niet verwijten ?

Ik ben samen met familie naar de notaris geweest en heb dus een globaal beeld van het kapitaal dat mij te beurt zal vallen. Uiteraard mogen zij zelf beslissen om nog een deel van dat kapitaal op te souperen. Het is immers hun geld.

Ik hoef dus ook niet aan pensioensparen of zo te doen, ik werk enkel voor mijn wettelijk pensioen en kan dit aanvullen met het erfenisdeel. Ondertussen betaal ik ook m'n hypotheek af.

Als jou dat niet zint, is dat louter jouw probleem. Ik kan er ook niet aan doen waar ik ben geboren en dat een deel van het familiekapitaal naar mij convergeert.
Seg jongske, get that stick out of your arse en voel je niet zo aangevallen.
Je stelde een vraag, je kreeg een antwoord. Als dat antwoord je niet aanstaat of je voelt je er door aangevallen, ga dan eerst eens jij jezelf te rade ipv zo gepikeerd te reageren. Of stel geen vragen waar je geen antwoord op kan verdragen.

Good for you dat je jezelf een stuk familiekapitaal wil toe-eigenen, maar you're not the centre of the world dus verwacht er geen applausje voor.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2017, 15:39   #56
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
naar aanleiding van dit draadje even gecheckt ...

mijn legerdienst telt mee als gewerkt voor de loopbaan, maar niet voor eventueel 'vervroegd' pensioen ? (niet dat ik dat al van plan mocht zijn, maar toch)

iemand daar ervaring mee?
Volgens mij is dat fout. Legerdienst telt als gelijkgestelde dagen. En gelijkgestelde periodes zou wel meetellen voor de loopbaanjaren bij vervroegd pensioen.

bron: http://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/...default.aspx#c

Edit: Er waren echter voorwaarden voor werknemers en zelfstandigen. Maar die zouden vervallen vanaf 1 juli 2017.
bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2730149

Laatst gewijzigd door pajoske : 14 april 2017 om 15:42.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be