Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingsforum 2009
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingsforum 2009 Alle discussies omtrent de verkiezingen, de uitslagen, de (houdingen van) partijen, mogelijke meerderheden, de coalitiebesprekingen, commentaren, ...

 
 
Discussietools
Oud 10 juni 2009, 22:12   #81
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik heb daar in het dagelijkse leven nog niks van gemerkt.
Ik had me moeten preciseren; het idee van onafhankelijkheid roept instinctief natuurlijk WEL nog altijd wat weerstand op bij veel mensen. Een staatsvorm die bijna neerkomt op de facto onafhankelijkheid daarentegen...

Want wat me wel opvalt is dat veel van dergelijke mensen dan toch blijken te opteren voor confederalisme. Daarbij stel ik de vraag: waarom wel confederalisme en niet direct onafhankelijkheid? Waarom is een Vlaamse republiek een stap te ver? Zou Vlaanderen in een confederaal systeem ook niet als zelfstandige natie te beschouwen zijn? Ik snap deze mensen niet zo goed.

Vragen, vragen. Wat ik wel kan zeggen is dat het onze taak als Vlaamse Beweging is om de eis naar meer Vlaamse 'autonomie' (een verzuchting die wèl op een meerderheid kan rekenen) om te zetten in de eis naar Vlaamse onafhankelijkheid. Daar ben ik in mijn omgeving dan ook naarstig mee bezig.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 10 juni 2009 om 22:12.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 10 juni 2009, 22:21   #82
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ik had me moeten preciseren; het idee van onafhankelijkheid roept instinctief natuurlijk WEL nog altijd wat weerstand op bij veel mensen. Een staatsvorm die bijna neerkomt op de facto onafhankelijkheid daarentegen...

Want wat me wel opvalt is dat veel van dergelijke mensen dan toch blijken te opteren voor confederalisme. Daarbij stel ik de vraag: waarom wel confederalisme en niet direct onafhankelijkheid? Waarom is een Vlaamse republiek een stap te ver? Zou Vlaanderen in een confederaal systeem ook niet als zelfstandige natie te beschouwen zijn? Ik snap deze mensen niet zo goed.

Vragen, vragen. Wat ik wel kan zeggen is dat het onze taak als Vlaamse Beweging is om de eis naar meer Vlaamse 'autonomie' (een verzuchting die wèl op een meerderheid kan rekenen) om te zetten in de eis naar Vlaamse onafhankelijkheid. Daar ben ik in mijn omgeving dan ook naarstig mee bezig.
Met confederalisme (en de daarbij horende "meer autonomie") heb ik zelf ook minder problemen. België zal zo goed als zeker in die richting evolueren. Traag, maar zeker. Ik schat een confederatie een feit binnen een tiental jaar.
Pietje is offline  
Oud 10 juni 2009, 22:32   #83
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Met confederalisme (en de daarbij horende "meer autonomie") heb ik zelf ook minder problemen. België zal zo goed als zeker in die richting evolueren. Traag, maar zeker. Ik schat een confederatie een feit binnen een tiental jaar.
Nu is mijn vraag aan u dan: waarom een confederatie, maar geen Vlaamse onafhankelijkheid? Met een confederaal model kan ik desnoods genoegen nemen, maar onafhankelijkheid blijft voor mij de voorkeur genieten.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 10 juni 2009, 22:35   #84
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Nu is mijn vraag aan u dan: waarom een confederatie, maar geen Vlaamse onafhankelijkheid? Met een confederaal model kan ik desnoods genoegen nemen, maar onafhankelijkheid blijft voor mij de voorkeur genieten.
Omdat Vlaanderen dan in Brussel nougabollen meer te zeggen zal hebben. Dat is de enigste motivatie van confederalisten. Een tweede is dat ze de ballen niet hebben om te zeggen dat ze seperatisten zijn (wat alle confederalisten per defenitie zijn.)
solidarnosc is offline  
Oud 10 juni 2009, 22:36   #85
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Met confederalisme (en de daarbij horende "meer autonomie") heb ik zelf ook minder problemen. België zal zo goed als zeker in die richting evolueren. Traag, maar zeker. Ik schat een confederatie een feit binnen een tiental jaar.
Ik zie België nog niet splitsen want dat is een voorwaarde van confederalisme.
solidarnosc is offline  
Oud 10 juni 2009, 22:36   #86
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Nu is mijn vraag aan u dan: waarom een confederatie, maar geen Vlaamse onafhankelijkheid? Met een confederaal model kan ik desnoods genoegen nemen, maar onafhankelijkheid blijft voor mij de voorkeur genieten.
Kijk, t'is al laat. Ik zal daar morgen uitvoeriger op terugkomen.
(Goodnight)

Pietje is offline  
Oud 10 juni 2009, 22:45   #87
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Omdat Vlaanderen dan in Brussel nougabollen meer te zeggen zal hebben.
Ik kan daar wel vrede mee nemen. Zelfs in een worst case scenario (Brussel weert op de een of andere manier Vlaamse pendelaars, schaft taalwetten af - vooral dit laatste zit er dik in) heeft Vlaanderen zelf de middelen om een belangrijke speler te worden in Europe. Het zou trouwens al ver moeten komen voor er een 'Brusselse muur' komt. Wat wèl duidelijk zal zijn is dat de Rand Vlaams is en blijft, en dat is belangrijk.

Citaat:
Een tweede is dat ze de ballen niet hebben om te zeggen dat ze seperatisten zijn (wat alle confederalisten per defenitie zijn.)
Zij hebben natuurlijk iets anders voor ogen, maar ik snap wel wat je bedoelt; waarom die aversie tegen onafhankelijkheid terwijl een confederatie A-OK is? Goed, het is een belangrijke psychologische stap, maar in de praktijk is er toch weinig verschil?
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 10 juni 2009, 22:47   #88
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

HAMC,

Ik heb in de voorbije jaren wel enige posts van je gelezen.

Velen waren "kul" maar dan weer anderen doordacht en right to the point.

Wat ik hier vandaag lees slaat echter alles.

De enige manier om dat goed te praten is stellen dat je dronken bent.
Henri1 is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be