Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 januari 2024, 02:16   #1
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.607
Standaard De onkenbare wereld, Sid Lukkassen, Metafysisch narcisme

onderwerp
De onkenbare wereld, Sid Lukkassen, Metafysisch narcisme


analyse

1) Sid Lukkassen haalt eea hier aan, maar ik weet niet of hij in Allah gelooft nu?? hahha hah Is hij al bekeerd tot het grootste Woestijngeloof op aarde?? Woestijnvorming gaat nu harder en de besneden woestijn ratten willen nu de hele wereld veroveren om het om te bouwen tot een grote woestenij van Allah.

2) IK weet niet of de werken van Sid Lukkassen over godsdienst gaan, maar hij haalt metafysica erbij en dan heeft hij het automatisch over Hogere Kosmische Krachten, Machten en Energieen denk ik, of ik moet dit zelf aan hem vragen, want ik weet het niet.

3) Ik beschouw het boek 'Avondland en Identiteit' (2015) van Sid LUkkassen eigenlijk als een religieus geschrift, omdat het begrip Avondland automatisch gekoppeld is aan zijn Hollandse Dharti Maata, dus zijn Hollandse Moeder AARDE, als geloofs entiteit, dus zijn hele boek is feitelijk een individuele religieuze beleving.



==========================
https://www.saulsplacehq.com/post/73...kenbare-wereld


Volg Sid Lukkassen via Telegram: https://t.me/SidLukkassen
Steun Sid Lukkassen via BackMe: https://sidlukkassen.backme.org

image
De onkenbare wereld

In de politiek is het uitgangspunt dat de wereld in wezen kenbaar is voor het menselijk verstand. Politieke partijen presenteren voorstellen voor verkeer, de inrichting van het landschap, belastingmodellen – dit alles veronderstelt dat we weten hoe de wereld werkt. De dragende aanname is dat we kunnen voorzien wat de gevolgen van onze handelingen en voorstellen zullen zijn. Omdat de wereld waarmee we interacteren, zich niet voor ons verbergt maar zich aan ons onthult.

Nu is het relevant om op te merken dat politieke handelingen vaak ook onverwachte consequenties hebben, zoals bijvoorbeeld Hannah Arendt benadrukte. Maar zelfs als je dit element van de spontaniteit mede in aanmerking neemt, blijft het uitgangspunt van de in beginsel kenbare wereld overeind, met vanuit die kenbaarheid voorspelbare gevolgen. Anders zou je überhaupt geen oorzaak en gevolg kunnen verbinden binnen een politiek programma.
Renaissance

Heinrich Cornelius Agrippa, een Duitse occultist en Renaissance man, publiceerde in 1533 een drietal boeken waarin hij aanstipte dat het zojuist omschreven uitgangspunt, in feite een theologische aanname is. Hoe je omgaat met het bovenaardse, het buitenzinnelijke en het spirituele, bepaalt in feite je politieke grondveronderstellingen. Mogelijk zijn het juist de aspecten van het bestaan die het meest verborgen zijn en het meest ondoordringbaar voor het menselijk verstand, die in de praktijk het meest bepalen. Hier zien we hoe het woord ‘occluded’ (verborgen, want afgesloten), overloopt in het woord ‘occulted’ (verborgen, want bedekt).

Hierom neem ik de Renaissance als vertrekpunt van deze verhandeling. Want hier vonden ingrijpende verschuivingen plaats in het denkraam, waarvan we vandaag nog steeds echo’s en schokgolven voelen. De baringsweeën van de moderniteit en het moderne denken, zorgen ook nu nog voor ontwrichting en politieke instabiliteit.
Van ‘kroon op de schepping’ naar omhooggevallen aap

Hier komen we op de zogeheten ‘onttroningsnarratieven’. In de tijd van de Renaissance werd de mens gezien als een goddelijk wezen: de mens had de opdracht gekregen om – gelijk zijn schepper – zo perfect mogelijk te zijn, en alles uit zichzelf te halen. Neem nu Picco della Mirandola: deze Italiaanse humanist publiceerde een lofzang op hoe de mens zichzelf kan vormen en boetseren.

Bij het verwerkelijken van deze opdracht, maakt het echter uit of je de wereld om je heen überhaupt kunt begrijpen. Hierom was Agrippa’s occulte commentaar destijds een relevante kritiek, die in de verschuiving naar het moderne denken over maatschappij en politiek, is ondergeploegd.

Die ‘onttroning’ slaat er dus op dat het goddelijke menselijke zelfbeeld, een flinke knauw kreeg in de eeuwen die op de Renaissance volgden. We waren het lievelingskind van de Schepper, en werden stapsgewijs gedegradeerd tot een ongelukje van de evolutie, toevallig samenklonterende eiwitten in een uithoek van het heelal, opgeboerd door de kosmos vanuit het niets.

In politieke zin hebben we hier vandaag nog volop mee te maken. Neem nu onze illusie dat we de wereldwijde immigratieproblemen kunnen oplossen, dat we vrede tussen de onverzoenbare Israëliërs en de Palestijnen kunnen bewerkstelligen, dat we het mondiale klimaat kunnen bijsturen – dit gebrek aan realiteitszin is niet zomaar een gebrek. Het is een manifestatie van metafysisch narcisme: menselijke zelfoverschatting bewust tegen de klippen van de realiteit op. Om onze gekrenkte kosmische status te compenseren, wordt de galactische trivialiteit van de mens verdrongen met zelfoverschatting.
Meesters van de achterdocht

De degradatie van de menselijke goddelijkheid begon al in de Renaissance zelf, met Copernicus die duidelijk maakte dat de aarde niet het centrum van het heelal is. De aarde blijkt slechts één bol binnen een zonnestelsel dat weer één van vele zonnestelsels is. De mens was de kroon op de schepping met een unieke ziel, maar werd tot een massaproduct van de evolutie, verwant aan apen en primaten. De psychologie krenkte ons door bloot te leggen dat het rationele denken slechts het bovenste laagje is, met daaronder diepere drijfveren. Volgens Freud waren dat seksuele begeertes en verdrongen perverse lusten. Volgens Marx de hebberigheid, het streven naar bezitsvermeerdering en volgens Nietzsche de wil tot macht – in ieder geval werd de ratio, ons cognitieve vermogen, afgewaardeerd.

Marx, Darwin, Nietzsche en Freud worden ook wel de ‘meesters van de achterdocht’ genoemd. Er is wat voor te zeggen dat Agrippa een wegbereider was van de onttroningsnarratieven. Indirect komen we op de verborgenheid terug, omdat het cognitieve bouwwerk – waar onze meest verheven gedachten zich op richten – steunt op een obscuur gangenstelsel van verdrukte gevoelens, grillige driften en ontoegankelijke hunkeringen.
Metafysisch narcisme

Zoals ik tevens in Avondland en Identiteit (2015) heb uitgelegd, werd de mens van ‘gevallen engel’ tot ‘zelfoverschattende aap’. Die zelfoverschatting is precies waarom onze machthebbers plots menen, dat ze het mondiale klimaat kunnen beïnvloeden, waarmee we onszelf weer centraal binnen de kosmische orde positioneren. Wij zouden namelijk bepalen of er wel of geen zondvloed komt, wel of geen Apocalyps. Metafysisch narcisme dus – het zou weer allemaal van ons afhangen…

Klimaat: wij zijn overal verantwoordelijk voor!
Migratie: wij kunnen alles oplossen – Wir Schaffen Das!

Op aanverwante beleidsvlakken zijn er genoeg equivalenten te vinden. Zoals dat we alle minderheden wel even zullen integreren. Of zelfs dat die integratie überhaupt niet nodig zou zijn, omdat de Westerse maatschappij zo superieur en humanitair zou zijn, wat vanzelf weer omslaat in woke-slachtofferdenken. Ook de hoogmoedige overtuiging dat de VN wel even vrede zal stichten in eeuwenlange complexe conflicten, is een uiting van metafysisch narcisme. Of: ‘wij zullen de armoede wel even oplossen’, leidend tot een geldverslindende bureaucratie, maatschappelijke ‘tegenprestaties’ die concurreren met betaalde banen, bodemloze putten in Afrika die met ‘ontwikkelingshulp’ worden gedempt, wat afhankelijk maakt en corruptie aanwakkert, enzovoorts.
Theologie

Is er een remedie voor dat metafysische narcisme? Ja die is er. Maar hiervoor moeten we teruggaan naar Agrippa’s wezenlijke commentaar waar in de moderne eeuwen die volgden, te makkelijk overheen gekeken werd. Hij is niet de enige, want ook de Duitse rechtsfilosoof Carl Schmitt hield zich ermee bezig. Van hem is de stelling dat politieke concepten in wezen theologische concepten zijn: begrippen ontleend aan een theologisch vocabulaire zijn overgezet naar een politieke praktijk. Laten we nu een blik werpen op de betekenis van negatieve theologie, om daarna de mogelijkheid te onderzoeken van een negatieve politieke theologie.

De negatieve theologie ontstaat op de kruising tussen enerzijds de mens die beseft dat zijn geesteskracht beperkt is, en anderzijds de onbevattelijke grootsheid van God. Op dit kruispunt wordt God iets dat per definitie aan ons bevattingsvermogen ontglipt, waar de mens geen positief gedefinieerde attributen meer aan kan toekennen. Dit maakt negatieve theologie tot een oefening in bescheidenheid: wij kunnen over God alléén in ontkennende eigenschappen spreken: de godheid is niet dit en is niet dat… De God van de negatieve theologie is de verborgen God, de God van de stilte, de God van de leegte, die de menselijke taal en het menselijke denken steeds overstijgt.

Nu we de negatieve theologie hebben neergezet, komen we tot de kernvraag van deze verhandeling: Als je de kenbaarheid van de wereld loslaat, op wat voor negatieve theologie kom je dan uit, en vooral: op welke politieke theologie? Dit dient om de menselijke zelfoverschatting en de politieke hoogmoed van het metafysische narcisme, te kunnen counteren met de nederigheid die wordt opgelegd door een versloten en deels onkenbare wereld.

Carl Schmitt brengt in dat het maken van een politieke voorstelling, überhaupt, veronderstelt dat de wereld toegankelijk en kenbaar is voor ons, als menselijke wezens die deze wereld bewonen. De inzet van onze politieke deliberatie is namelijk hoe wij deze kenbare wereld op onze wensen willen inrichten. Politieke deliberatie veronderstelt dat wij in staat zijn de resultaten van onze verrichtingen op een voorspelbare wijze te prognosticeren.
Tot besluit

Volgens de vroegmoderne filosoof René Descartes garandeert de goede God dat de waarnemingen van onze zintuigen, ook overeenstemmen met de werkelijkheid. In dit licht is de zojuist omschreven kenbaarheid dus een theologisch uitgangspunt – wat nu als je ook dit uitgangspunt in het negatieve trekt? Wat betekent het om de verborgenheid van de wereld als politiek uitgangspunt te nemen? Een occulte politieke theologie zou intransparantie huldigen als politieke waarde. Niet het toegankelijke parlement zou het bepalende politieke platform zijn, maar het geheime genootschap.

Wat gebeurt er met het concept ‘politiek’ als de mensheid tegenover een wereld staat die zich ondoordringbaar opstelt? Een wereld die resoluut weigert om voor mensen bewerkbaar te zijn? Een dergelijke niet-responsiviteit van de wereld, is nog niet binnen enig huidig politiek vocabulaire uitgedrukt. Maar als het zou lukken, dan hebben we daarmee een antwoord op het metafysische narcisme, omdat de mensheid weer tot nederigheid zou worden gedwongen.

Volg Sid Lukkassen via Telegram: https://t.me/SidLukkassen
Steun Sid Lukkassen via BackMe: https://sidlukkassen.backme.org

By saulsplace

#column #sid lukkassen #politiek #renaissance #spiritualiteit #occultisme #theologie #metafisica #globalisme #narcisme






https://www.saulsplacehq.com/post/73...kenbare-wereld

============================
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2024, 10:42   #2
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
onderwerp
De onkenbare wereld, Sid Lukkassen, Metafysisch narcisme
Het is het absolute IK.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2024, 14:57   #3
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard Ziel ? Zielig !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
onderwerp
De onkenbare wereld, Sid Lukkassen, Metafysisch narcisme

analyse

1) Sid Lukkassen haalt eea hier aan, maar ik weet niet of hij in Allah gelooft nu?? hahha hah Is hij al bekeerd tot het grootste Woestijngeloof op aarde?? Woestijnvorming gaat nu harder en de besneden woestijn ratten willen nu de hele wereld veroveren om het om te bouwen tot een grote woestenij van Allah.

2) IK weet niet of de werken van Sid Lukkassen over godsdienst gaan, maar hij haalt metafysica erbij en dan heeft hij het automatisch over Hogere Kosmische Krachten, Machten en Energieen denk ik, of ik moet dit zelf aan hem vragen, want ik weet het niet.

De degradatie van de menselijke goddelijkheid begon al in de Renaissance zelf, met Copernicus die duidelijk maakte dat de aarde niet het centrum van het heelal is. De aarde blijkt slechts één bol binnen een zonnestelsel dat weer één van vele zonnestelsels is. De mens was de kroon op de schepping met een unieke ziel, maar werd tot een massaproduct van de evolutie, verwant aan apen en primaten. De psychologie krenkte ons door bloot te leggen dat het rationele denken slechts het bovenste laagje is, met daaronder diepere drijfveren. Volgens Freud waren dat seksuele begeertes en verdrongen perverse lusten. Volgens Marx de hebberigheid, het streven naar bezitsvermeerdering en volgens Nietzsche de wil tot macht – in ieder geval werd de ratio, ons cognitieve vermogen, afgewaardeerd.
Uw Sid Lukkassen is een overspannen kwajongen die axioma op axioma stapelt en premisse op premisse. Hij heeft een stelling bedacht over theologie die al millennia gangbaar is. Goden zijn onkenbaar. Tjonge. En dan gaat hij die stelling doorvoeren op andere koepels in de metafysica en dan wordt ook politiek onkenbaar. Ach hemel. Wat mij bijzonder opvalt in al dit gebral is zijn overtuiging 'dat de mens de kroon op de schepping is met zijn unieke ziel.' Een stompzinnig uitgangspunt dat als basis moet dienen voor zijn metafysica. Darwin dacht daar anders over en Marx ook. Die ziel is lariekoek. Wij zijn zoogdieren met groot brein. Maar dat garandeert niet dat het redelijk is. Dat blijkt hier maar weer. Daar zijn geen pillen voor. Als je een klap van een molenwiek hebt gehad dan ga he meta-logica uitkkramen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2024, 01:06   #4
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.607
Standaard Vierde Wereldoorlog is totalitaire RASSENOORLOG op Karmische aardse hellewereld

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Uw Sid Lukkassen is een overspannen kwajongen die axioma op axioma stapelt en premisse op premisse. Hij heeft een stelling bedacht over theologie die al millennia gangbaar is. Goden zijn onkenbaar. Tjonge. En dan gaat hij die stelling doorvoeren op andere koepels in de metafysica en dan wordt ook politiek onkenbaar. Ach hemel. Wat mij bijzonder opvalt in al dit gebral is zijn overtuiging 'dat de mens de kroon op de schepping is met zijn unieke ziel.' Een stompzinnig uitgangspunt dat als basis moet dienen voor zijn metafysica. Darwin dacht daar anders over en Marx ook. Die ziel is lariekoek. Wij zijn zoogdieren met groot brein. Maar dat garandeert niet dat het redelijk is. Dat blijkt hier maar weer. Daar zijn geen pillen voor. Als je een klap van een molenwiek hebt gehad dan ga he meta-logica uitkkramen.
Miaauw miaauw namastiaauw Gemanifesteerde ATMA, Micro Nano Godheid, Piero

1) Ok maar Sid Lukkassen heeft toch niet helemaal ongelijk??? Hoeveel procent van zijn teksten is Fictie, of totale onzin, pure idioterie, waanideeen???

Je kan hele of halve, deelzin voor zin scannen in elke tekst of hele boek:
n % onzin, en (100-n) % geen onzin.

abjecte, Idiote Abstracties: 100 % ONZIN hahha haha

ik heb ergens een boek van Sid Lukkassen denk ik.

2) Nu werk ik met een harder metafysica model om dit taaie thema dus exacter uit te werken, Strakke Multispectrale analyse moet het worden.

OK: feitelijk is elk mens een natuurlijk geboren, naakte NARCIST ok
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2024, 11:22   #5
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard Sid Lukkas....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
Miaauw miaauw namastiaauw Gemanifesteerde ATMA, Micro Nano Godheid, Piero

1) Ok maar Sid Lukkassen heeft toch niet helemaal ongelijk??? Hoeveel procent van zijn teksten is Fictie, of totale onzin, pure idioterie, waanideeen???

Je kan hele of halve, deelzin voor zin scannen in elke tekst of hele boek:
n % onzin, en (100-n) % geen onzin.

abjecte, Idiote Abstracties: 100 % ONZIN hahha haha

ik heb ergens een boek van Sid Lukkassen denk ik.

2) Nu werk ik met een harder metafysica model om dit taaie thema dus exacter uit te werken, Strakke Multispectrale analyse moet het worden.

OK: feitelijk is elk mens een natuurlijk geboren, naakte NARCIST ok

Met ATMA, Micro Nano Godheid weet ik geen raad. Is dat om indruk op mij te maken? Ik heb andere interesses.

Ik kende de man Sid niet. Hij is Dr geschiedenis, filosofie en weet alles van politiek. Wat hij vertelt is algemene kennis en inzichten in die materie. Maar in jouw citaat is het nogal kort door de bocht en warrig.

Hier is een interview met Sid over de oorlog in Gaza en de historiche, theologische, morele en politieke aspecten daarvan, met toekomstvisie en projectie daarvan op de westerse samenleving en geschiedenis van de 20ste eeuw. Het is een rappe prater die alles wil overzien en dan geen uitkomst weet. Wie nog niet in de war is over de politiek van heden kan nu alsnog de weg kwijt raken. Ik blijf bij mijn conclusie in de vorige reactie.

https://m.youtube.com/watch?v=3nh4vLlfmqk
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2024, 01:17   #6
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.607
Standaard Vierde Wereldoorlog is totalitaire RASSENOORLOG op Karmische aardse hellewereld

MBT aanhef:
Gemanifesteerde ATMA, Micro Nano Godheid, Piero

ja joh, het is geen simpel iets wat hier zo staat, zwart op wit geschreven, ik moet het nog verder onderzoeken. Het komt voort uit een paar simpele stellingen die eea verder exact bewijzen mbt begrip ATMA.

Taal leeft, omdat de Moedertaal sprekers leven ok.
Ik heb nu blueprint voor een Leuke upgrade vd Nederlandse taal en ik moet dit dus heel exact uitwerken in mijn eigen Zelfgerealiseerde Legenda, eigen woordenboekje.
;
eea is wel Hindoe Fundamentalistisch shittalk en apentalk.

Mijn hele Evolutie omhoog in het superieure Blank Arische Nederland is toch zo leuk en ongelooflijk ver gegaan ok joh, slordige 40 jaar geleden in apenlandje suriname klom ik nog elke dag in bomen en klom ik soms van boom tot boom, halfnaakte wilde kwatta koelie aapje met groot kapmes in kleine bossen.
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be