Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2010, 20:08   #21
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mass13 Bekijk bericht
Het staat inderdaad in de Koran dat de verschillende boeken niet los van elkaar mogen bekeken worden, zoals 4 muren van een huis dus. Ik kan hier inhoudelijk op reageren maar maar vind het intellectueel niet eerlijk dat jij wat verzen uit de Koran plukt en je daar je eigen draai aan geeft zonder de tafsir of de hadith te bekijken, de Koran leest niet zoals de Bijbel.
Kortom: de Koran is alleen duidelijk voor de geleerden.
Wat niet waar is, want de Koran spreekt duidelijke taal, die niet voor tweeërlei uitleg vatbaar is.
Zo zijn straffen straffen en beloningen beloningen en zij die daar iets anders van menen te kunnen maken, die wacht een zware straf en geen beloning.
Citaat:
Wat jij als zwakheid kwalificeert komt omdat jij niet de moeite wil nemen om je te verdiepen in de Koran, de regels van interpretatie etc., dan wil ik ook de moeite niet nemen om inhoudelijk te reageren op de commentaren die jij bij de ayats plaatst. Indien je toch interesse zou hebben raad ik je Tafsir Ibn Kathir aan
Je verschuilt je dus achter de arrogantie van de geleerdheid zonder mijn commentaar te kunnen weerleggen.
Citaat:

Wat die angst, terreur en dictatuur betreft, héél kort door de bocht van jou, verdiep je maar wat in het neo-kolonialisme en het huidige imperialisme om te zien waar deze problemen vandaan komen.
Och natuurlijk: het Westen is de schuld van de dictatuur van de Islam. Het Westen mag wel bekritiseerd worden, maar de Islam niet.
Want de westerse wereld bestaat immers uit ongelovige honden.
Ongetwijfeld staat dat dan nauwkeurig in de Tafsir en de Hadith beschreven.....
Citaat:
De Arabische wereld heeft in de geschiedenis een bloei van wetenschap en cultuur meegemaakt, de islam stond dit niet in de weg, integendeel.
Maar die tijd is nu voorbij. Het was een korte periode van bloei tezamen met een grote verovering van heel veel landen en volkeren.
Maar daarna is de boel toch langzamerhand in elkaar gezakt.
Ra, ra, hoe zou dat toch gekomen zijn?
Dat kun je natuurlijk alleen begrijpen als je daar je levenlang op gestudeerd hebt en niet meent dat de Koran slechts een primitief uittreksel is van de Bijbel voor een even primitief woestijnvolk, die zich even in zijn fanatisme te buiten is gegaan door andere (veelal hoger ontwikkelde volkeren) te veroveren.
Citaat:
Jouw 2 laatste zinnen, arrogantie iemand?
niet arrogant, maar de levende waarheid. Arrogant is te menen iets te zijn wat je niet bent. En bovendien daarbij neer te kijken op anderen.
Citaat:
Alle respect voor jouw verhaal over atomen e.d. maar ik ga afsluiten met een vers uit de Koran "lakum dinekom w liya din"

Met vriendelijke groet,
plus de arrogantie niet gewoon in het Nederlands te schrijven.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 19 mei 2010 om 20:11.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 23:22   #22
viaSanctus
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 13 september 2009
Berichten: 767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Kortom: de Koran is alleen duidelijk voor de geleerden.
.
Jij bent nog vrij jong vermoed ik...vroeger mochten we niet eens een bijbel in huis hebben..laat staan hem zelf lezen...omdat we het verkeerd zouden interpreteren.

Laatst gewijzigd door viaSanctus : 19 mei 2010 om 23:23.
viaSanctus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 08:41   #23
Mass13
Partijlid
 
Mass13's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2004
Berichten: 259
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Probleem is , dar er zoveel interpretaties als er mensen zijn.
Dat heb je nu eenmaal met orakeltaal.

Ik had het trouwens niet zozeer de Koranteksten maar de "acties" van. Dus als je zegt dat de vertalingen fout zijn, wordt hij helemaal niet "verschoond" door allah?

Niet dat dat verschil uitmaakt vr de slachtoffers...
Ik had het niet over interpretatie maar over vertaling, inhoudelijk is de vertaling (bewust) fout.

De geschiedenis op die bovenstaande link is gebaseerd op een foute vertaling, zo blijven we inderdaad bezig...

Op personen zoals de topicstarter wil ik nog iets of wat inhoudelijk reageren, hij verdraait geen bronnen, geeft er alleen een persoonlijke interpretatie aan; mensen die foute bronnen aanhalen zijn mijn tijd niet waard.

Met vriendelijke groet...
__________________
La valeur d'un homme s'mesure au poids d'ses pensées
Mass13 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 08:59   #24
Mass13
Partijlid
 
Mass13's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2004
Berichten: 259
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Kortom: de Koran is alleen duidelijk voor de geleerden.
Wat niet waar is, want de Koran spreekt duidelijke taal, die niet voor tweeërlei uitleg vatbaar is.
Zo zijn straffen straffen en beloningen beloningen en zij die daar iets anders van menen te kunnen maken, die wacht een zware straf en geen beloning.
Je verschuilt je dus achter de arrogantie van de geleerdheid zonder mijn commentaar te kunnen weerleggen.
Och natuurlijk: het Westen is de schuld van de dictatuur van de Islam. Het Westen mag wel bekritiseerd worden, maar de Islam niet.
Want de westerse wereld bestaat immers uit ongelovige honden.
Ongetwijfeld staat dat dan nauwkeurig in de Tafsir en de Hadith beschreven.....Maar die tijd is nu voorbij. Het was een korte periode van bloei tezamen met een grote verovering van heel veel landen en volkeren.
Maar daarna is de boel toch langzamerhand in elkaar gezakt.
Ra, ra, hoe zou dat toch gekomen zijn?
Dat kun je natuurlijk alleen begrijpen als je daar je levenlang op gestudeerd hebt en niet meent dat de Koran slechts een primitief uittreksel is van de Bijbel voor een even primitief woestijnvolk, die zich even in zijn fanatisme te buiten is gegaan door andere (veelal hoger ontwikkelde volkeren) te veroveren.
niet arrogant, maar de levende waarheid. Arrogant is te menen iets te zijn wat je niet bent. En bovendien daarbij neer te kijken op anderen.
plus de arrogantie niet gewoon in het Nederlands te schrijven.
Wat jij kwalificeert als stof voor geleerden klopt niet, dit is basiskennis in de islam, jij negeert gewoon de regels van het bestuderen van de islam. Een simplistisch voorbeeld, als je naar voetbal kijkt ken je ook de regels en ga je niet staan schreeuwen dat er een fout begaan is zonder er het fijne van te weten.
Ik dacht dat deze discussie over de Koran ging maar blijkbaar wil jij er ook geopolitiek bij betrekken. Als je écht wil kunnen we het toch hebben over het post-kolonialisme in de Arabische wereld, over de koning van Jordanië bvb. of de familie Saud, een bende poppen die daar neergeplant zijn door...
De mythe van het verspreiden van de islam door het zwaard blijft hier maar voortleven, terwijl de christelijke wereld meer zonden op zijn (haar?) kerfstok heeft. Dit komt o.m. omdat de westerse wereld gecomplexeerd is door tekortkomingen op alle vlakken die dan worden gecompenseerd door het afgeven op anderen, het projecteren van je eigen fouten op een derde dus. De anti-islam propaganda in Europa dateert trouwens al van voor de periode van de inquisitie, mede om het minderwaardigheidsgevoel weg te moffelen.
Als persoon kijk ik op niemand neer, ik ben bescheiden en probeer objectief te zijn waar mogelijk, dat ik hier een vers uit de Koran in het Arabisch schrijf is gezien de context van dit gesprek wel op zijn plaats, aangezien jij toch de moeite niet wil doen om het op te zoeken terwijl je hier wel een disussie over de Koran wil voeren, zal ik zo beleefd zijn om het toch te vertalen "jullie je godsdienst, ik de mijne"

Met vriendelijke groet,
__________________
La valeur d'un homme s'mesure au poids d'ses pensées
Mass13 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 09:48   #25
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mass13 Bekijk bericht
Ik had het niet over interpretatie maar over vertaling, inhoudelijk is de vertaling (bewust) fout.

De geschiedenis op die bovenstaande link is gebaseerd op een foute vertaling, zo blijven we inderdaad bezig...

Op personen zoals de topicstarter wil ik nog iets of wat inhoudelijk reageren, hij verdraait geen bronnen, geeft er alleen een persoonlijke interpretatie aan; mensen die foute bronnen aanhalen zijn mijn tijd niet waard.

Met vriendelijke groet...
Je verwijt mij dat ik "foute bronnen" aanhaal.
Over de meeste zaken heb ik een degelijke kennis en/of weet hoe ik die kan vinden.
Arabisch is daar, spijtig genoeg, niet bij. Weten of een bron "verdraait " is kan ik dus niet.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 10:10   #26
Mass13
Partijlid
 
Mass13's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2004
Berichten: 259
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Je verwijt mij dat ik "foute bronnen" aanhaal.
Over de meeste zaken heb ik een degelijke kennis en/of weet hoe ik die kan vinden.
Arabisch is daar, spijtig genoeg, niet bij. Weten of een bron "verdraait " is kan ik dus niet.
Onderstaande site had je dan wél gevonden...

klik

Niet echt objectief toch?
__________________
La valeur d'un homme s'mesure au poids d'ses pensées

Laatst gewijzigd door Mass13 : 20 mei 2010 om 10:11.
Mass13 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 21:56   #27
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mass13 Bekijk bericht
Wat jij kwalificeert als stof voor geleerden klopt niet, dit is basiskennis in de islam, jij negeert gewoon de regels van het bestuderen van de islam. Een simplistisch voorbeeld, als je naar voetbal kijkt ken je ook de regels en ga je niet staan schreeuwen dat er een fout begaan is zonder er het fijne van te weten.
Als ik iets verkeerds oordeel over de Islam moet je met tegenargumenten komen.
Ik wil graag leren.
Bovendien zou ik tegen jou kunnen zeggen dat je de Islam pas echt kunt begrijpen als je de bijbel kent en mijn atoomtheorie en de filosofie van Hegel.
Citaat:
Ik dacht dat deze discussie over de Koran ging maar blijkbaar wil jij er ook geopolitiek bij betrekken.
Uiteraard, want die is in de huidige tijd zeer belangrijk + tevens kennis van andere religies.
Als eerste de bijbel van de Joden en christenen.
Citaat:
Als je écht wil kunnen we het toch hebben over het post-kolonialisme in de Arabische wereld, over de koning van Jordanië bvb. of de familie Saud, een bende poppen die daar neergeplant zijn door...
ach, dat behoeft van mij allemaal niet.
Citaat:
De mythe van het verspreiden van de islam door het zwaard blijft hier maar voortleven, terwijl de christelijke wereld meer zonden op zijn (haar?) kerfstok heeft.
Het gaat hier nu even niet om de zonden van het christendom, die ons allen zeer bekend zijn.Maar die maken de Islam echt niet heilig.
De Islam is een agressieve oorlogszuchtige religie geweest vanaf den beginne.
Citaat:
Dit komt o.m. omdat de westerse wereld gecomplexeerd is door tekortkomingen op alle vlakken die dan worden gecompenseerd door het afgeven op anderen, het projecteren van je eigen fouten op een derde dus.
En dat doet de islam niet? Of juist nog veel meer?
Citaat:
De anti-islam propaganda in Europa dateert trouwens al van voor de periode van de inquisitie, mede om het minderwaardigheidsgevoel weg te moffelen.
Je verbeeldt je toch niet dat de Islam meer waard zou zijn dan de westerse godsdienst en cultuur?
Ten eerste is de Koran een primitief boekwerk, afgekeken van de bijbel en ten tweede is het Midden-Oosten qua cultuur enorm achter geraakt.
Wie zou hier een minderwaardigheidscomplex moeten hebben?
Citaat:
Als persoon kijk ik op niemand neer, ik ben bescheiden en probeer objectief te zijn waar mogelijk,
volgens mij ben je gewoon arrogant en kunt geen kritiek op je eigen religie verdragen.
Citaat:
dat ik hier een vers uit de Koran in het Arabisch schrijf is gezien de context van dit gesprek wel op zijn plaats, aangezien jij toch de moeite niet wil doen om het op te zoeken terwijl je hier wel een disussie over de Koran wil voeren, zal ik zo beleefd zijn om het toch te vertalen "jullie je godsdienst, ik de mijne"

Met vriendelijke groet,
Staat dat in de Koran?

Jij die meent een kenner van de Koran te zijn, zal mij hier wel een antwoord op kunnen geven.....

Laatst gewijzigd door harriechristus : 20 mei 2010 om 22:07.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 22:02   #28
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door viaSanctus Bekijk bericht
Jij bent nog vrij jong vermoed ik..
ouder en wijzer dan je denkt.
Citaat:
.vroeger mochten we niet eens een bijbel in huis hebben..laat staan hem zelf lezen...omdat we het verkeerd zouden interpreteren.
Wat natuurlijk onzin is, want juist leken kunnen een duidelijk en helder oordeel hebben over dingen waar geleerden over heen kijken.

De Bijbel is gewoon voor iedereen geschreven en dat is ook met de Koran het geval.

Is het alleen voor geleerden dan is dit het principe van dictatuur, en dat was vroeger zo bij de katholieken en nu is het dan blijkbaar nog steeds zo bij de Islamieten, die bang zijn kritiek te hebben op hun eigen religie.
En als je de Koran leest is dat al gauw duidelijk waar die angst vandaan komt.

Steeds maar weer wordt er gedreigd met straf en het hellevuur.
Overigens ook bij Jezus is dat nog het geval.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 22:52   #29
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mass13 Bekijk bericht
[...]
De Arabische wereld heeft in de geschiedenis een bloei van wetenschap en cultuur meegemaakt, de islam stond dit niet in de weg, integendeel.
Je schrijft dat de islam een bloei van de wetenschap niet in de weg stond, integendeel. Kan je dat met feiten staven?

Ik heb namelijk begrepen dat de islam een zeer conservatie godsdienst is en dat moslimgeleerden vaak in het geheim of onder bescherming van een sultan hun onderzoek moesten doen.

Bijvoorbeeld: Abu Ali al-Hasan ibn al-Haytham (Alhazen). Hij werd geboren in Basra in het huidige Irak en overleed vermoedelijk in 1039 of 1040 in Caïro (Egypte). In 1027 schreef hij een bewaard gebleven autobiografie die echter voornamelijk gaat over zijn intellectuele ontwikkeling en minder over zijn leven. Met behulp van andere bronnen is een vrij compleet beeld te vormen.

Het verhaal gaat dat Alhazen zich tot 1021 (het jaar van de dood van Al-Hakim) als gek heeft voorgedaan. Tijdens deze periode werkte hij stiekem aan de wiskundige theorie, die hij na 1021 publiceerde. Over de rest van zijn leven doen verschillende verhalen de ronde. Waarschijnlijk is hij de rest van zijn leven in Caïro blijven wonen, waar hij de kost verdiende met het geven van onderwijs, het uitwerken van wiskundige theorieën en het overschrijven van teksten. Hij experimenteerde met licht en het gezichtsvermogen en was de grondlegger van de optometrie.

Alhazen werd in de vijftiende eeuw door Europese geleerden bestudeerd en het westen dankt veel aan zijn leerboeken.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 15:42   #30
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

vijfde wijze les uit de Koeran

26. Waarlijk, Allah acht het niet beneden zich, een mug of iets nog kleiners als gelijkenis te stellen. Zij die geloven weten, dat dit de Waarheid van hun Heer is, terwijl degenen, die niet geloven, zeggen:"Wat bedoelt Allah met zulk een voorbeeld?" Velen laat Hij daardoor dwalen en velen leidt Hij daardoor terecht - en niemand laat Hij daarmede dwalen, dan de ongehoorzamen,

27. Die het verbond met Allah breken na de bekrachtiging er van en datgene, wat Allah gebood te verenigen, scheiden en die onheil op aarde stichten, dezen zijn de verliezers.

28. Hoe kunt gij Allah verwerpen, terwijl gij levenloos waart en Hij u leven schonk? Hij zal u doen sterven en daarna zal Hij u doen herleven en dan zult gij tot Hem worden teruggebracht.

29. Hij is het, Die alles, wat op aarde is, voor u schiep: daarna wendde Hij Zich tot de hemel en vervolmaakte deze tot zeven hemelen, want Hij heeft kennis van alle dingen.

Commentaar: Allah heeft blijkbaar gevoel voor humor door een mug als gelijkenis te stellen. Hoewel je daarmee moet oppassen, want het zou kunnen dat een fundamentalist dat beschouwt als een belediging, dus dat je daarmede Allah zelf uit zou lachen. Nee: Allah is natuurlijk veel meer dan een mug.

Enfin: maar wat Allah dan precies met die mug bedoelt is niet duidelijk en zal ongetwijfeld in geleerde commentaren op de Koran te vinden zijn, zoals de tafsir en de hadith.
Mass13 zal het onze gaarne vertellen.
(Ook in de bijbel moet alles nauwkeurig uitgelegd worden, wat ik ook zelf doe en te vinden is in mijn topic: de bijbel.)
Misschien wordt gewoon bedoeld dat Allah nog liever een mug heeft dan een zondaar.
Ja, ja: dat moet het wel zijn.
Ik ben blij dat ik er uit ben.



Dat de Mohammedanen wel degelijk gevoel voor humor hebben bewijst deze zogenaamde boerkini, een combinatie van een boerka en een bikini.
Denk dus niet dat de Islam niet mee gaat met zijn tijd, gij kleingelovigen.
Allah is vooruitziend en weet wat er in jullie harten is en doet velen van jullie dwalen.
Wat natuurlijk geen kwaad kan, want dan zie je nog eens wat....
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 18:29   #31
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Enfin: maar wat Allah dan precies met die mug bedoelt is niet duidelijk en zal ongetwijfeld in geleerde commentaren op de Koran te vinden zijn, zoals de tafsir en de hadith.
Mass13 zal het onze gaarne vertellen.
(Ook in de bijbel moet alles nauwkeurig uitgelegd worden, wat ik ook zelf doe en te vinden is in mijn topic: de bijbel.)
Misschien wordt gewoon bedoeld dat Allah nog liever een mug heeft dan een zondaar.
Ja, ja: dat moet het wel zijn.
Ik ben blij dat ik er uit ben.*

*Bij dieper nadenken is mij echter te binnen geschoten dat wij in Nederland een spreekwoord kennen: "van een mug een olifant maken!" Allah zou toch niet......?
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2010, 20:51   #32
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

zesde wijze les uit de Koeran.

Adam.

30. En toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen," zeiden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten, terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," antwoordde Hij: "Ik weet wat gij niet weet."

31. En Hij leerde Adam al de namen. Dan plaatste Hij (de voorwerpen dezer) namen voor de engelen en zeide: "Noemt Mij hun namen, indien gij in uw recht staat."

32. Zij zeiden: "Heilig zijt Gij. Wij bezitten geen kennis, buiten hetgeen Gij ons hebt geleerd; waarlijk, Gij zijt de Alwetende, de Alwijze.

33. Hij zeide: "O, Adam, zeg hun de namen van deze dingen", en toen hij de namen had genoemd, zeide Hij: "Zeide Ik u niet: Waarlijk Ik ken de geheimen der hemelen en der aarde en Ik weet, wat gij onthult en wat gij verbergt?"

Satan wil zich niet onderwerpen aan Adam.

34. En toen Wij tot de engelen zeiden: "Onderwerpt u aan Adam", onderwierpen zich allen, behalve Iblies. Hij weigerde, hij was hoogmoedig. Hij behoorde tot de ongelovigen.

35. En Wij zeiden: "O Adam, verblijf gij met uw gade in de tuin en eet overvloedig, waar gij ook wilt, doch nader deze boom niet, anders zult gij tot de zondaren behoren."

36. Doch door middel van de boom verleidde Satan hen beiden en dreef hen uit de staat waarin zij zich bevonden. En Wij zeiden: "Gaat heen *- gij zijt elkander vijandig. Er zal op aarde een tijdelijke woonplaats en levensonderhoud voor u zijn."



Iblis

37. Toen leerde Adam enkele woorden van zijn Heer. Zo schonk Hij hem vergiffenis; gewis Hij is Berouwaanvaardend, Genadevol.

38. Wij zeiden: "Gaat allen weg van hier. En, indien er leiding van Mij tot u komt, zullen zij, die Mijn leiding volgen, vrees noch droefheid kennen.

39. Doch zij, die niet geloven en Onze tekenen verloochenen, zullen de bewoners van het Vuur zijn; zij zullen daarin verblijven.

Commentaar: net als in de Bijbel is er sprake van Adam, die God als stedehouder wil plaatsen op de aarde. Maar de engelen voorzien (terecht) onheil, maar God leert Adam de namen der dingen, die de engelen niet blijken te weten. Ze zijn dus de minderen. Maar Iblis (Satan) wil zich niet aan Adam onderwerpen. En Satan verleidt de mens van de boom (der kennis van goed en kwaad) te eten.

Anders dan in de bijbel staat hier een verklaring voor het ontstaan van Satan, wegens hoogmoed. Wel is er een interpretatie van de Bijbel dat Lucifer ( eigenlijk: lichtdrager, dus positief ) jaloers is op God, maar hier in de Koran is Iblis hoogmoedig jegens Adam.
Waarom de Bijbelse duivel een lichtdrager is, is duister. Het doet me wel denken aan de Griekse mythologie waar Prometheus het vuur (licht) brengt aan de mensen en voor straf aan de rotsen geketend wordt.
Ook hier in de Koran en ook in de Bijbel is Satan eigenlijk ook positief, want in de leer van goed en kwaad, daarin zit ook het goede besloten, is dus niet alleen een val, maar ook een verhoging.
En Iblis is uit vuur geschapen (hetzelfde idee dus als bij Lucifer en Prometheus) en Adam slechts uit klei.
En het kan zijn dat Iblis zich daarom terecht niet heeft willen onderwerpen omdat hij de mens nog wat kon leren: het onderscheid van goed en kwaad. (hoewel dat hier niet uitdrukkelijk genoemd wordt)
Immers: de mens behoort niet thuis in de onschuld van het paradijs der dierenwereld.

*In plaats van: "Gaat heen, staat in een andere Koran: Stijgt af, met als verklaring dat Adam naar de aarde af moet dalen en de tuin zich in de hemel zou bevinden.
Dat zou een betere verklaring zijn van zondeval als een vallen van boven naar beneden, van de hemel naar de aarde.

Opmerkelijk is dat ook hier sprake is van Wij voor God in vers 34, net als in de Bijbel in Genesis 1 : 26 - 27

26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.

Waaruit ik de conclusie trek dat hier met God ook zijn vrouw als Godin bedoeld moet zijn.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2010, 21:43   #33
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Extra: het Vuur is symbolisch voor zowel het duivelse driftleven als ook voor het geestelijke licht dat het verspreidt, zodat Satan (Lucifer) zowel negatief als ook positief is.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2010, 22:28   #34
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht

Blijkbaar heeft Allah op deze wijze op handige manier het probleem van goed en kwaad opgelost, door zelf de rol van de Duivel op zich te nemen.
..............
Ik denk al bijna mijn hele leven dat Allah eigenlijk de belichaming is van al het lelijkste wat ooit aan een mensenbrein is ontsproten: de perfecte duivel.

Wat de bijbelse God betreft: hm, er zijn veel godsbeelden uit de bijbel af te leiden, en er worden ook verschillende woorden voor God gebruikt (Jhwh, Elohim). Het godsbeeld van Jezus, die niet eens een echt historische figuur is, stond overigens in schril contrast met het godsbeeld van het christendom. Harrie, ik hoop dat jij de God van Jezus gevonden hebt, want de God van de christenen bevalt me niet zo. En die van de mohammedanen boezemt mij de diepste weerzin in; ik zou niet erg menselijk zijn als het anders was, toch?
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 22 mei 2010 om 22:28.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2010, 22:31   #35
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
*Bij dieper nadenken is mij echter te binnen geschoten dat wij in Nederland een spreekwoord kennen: "van een mug een olifant maken!" Allah zou toch niet......?
Harrie, op dit forum moet je dat in het Vlaams vertalen: van een scheet een donderslag maken.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 01:11   #36
viaSanctus
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 13 september 2009
Berichten: 767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik denk al bijna mijn hele leven dat Allah eigenlijk de belichaming is van al het lelijkste wat ooit aan een mensenbrein is ontsproten: de perfecte duivel.

Wat de bijbelse God betreft: hm, er zijn veel godsbeelden uit de bijbel af te leiden, en er worden ook verschillende woorden voor God gebruikt (Jhwh, Elohim). Het godsbeeld van Jezus, die niet eens een echt historische figuur is, stond overigens in schril contrast met het godsbeeld van het christendom. Harrie, ik hoop dat jij de God van Jezus gevonden hebt, want de God van de christenen bevalt me niet zo. En die van de mohammedanen boezemt mij de diepste weerzin in; ik zou niet erg menselijk zijn als het anders was, toch?
Dan heb je in je hele leven maar weinig de geschiedenis van de mensheid onderzocht, de geschiedenis van wetenschappen en humaniteit.

Dan heb je je hele leven niets anders dan onverdraagzame meningen te horen gekregen van mensen uit je directe omgeving. Mensen welke gefaald hebben om zelf iets van wijsheid te vergaren.

Jij kent noch de God van de Christenen, noch de God van de moslims.

En ik hoop van harte dat je maar zelden in contact komt met gelovigen, want het zou jammere verspilling van die mensen hun tijd zijn.
viaSanctus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 09:58   #37
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik denk al bijna mijn hele leven dat Allah eigenlijk de belichaming is van al het lelijkste wat ooit aan een mensenbrein is ontsproten: de perfecte duivel.
Terwijl volgens mij omgekeerd de zogenaamde Duivel, die ook Lucifer heet, dus een lichtdrager is, eigenlijk de heilige geest zelf is, omdat hij de mens behalve het onderscheid van goed en kwaad, ook nog eens verteld heeft dat de mens zou zijn als God. Genesis 2:5 Wat ook waar is. En door God zelf bevestigd wordt in Genesis 3:22, waarbij God zelf de mens verhindert van de boom des eeuwigen levens te eten. Zodat God hier dus omgekeerd de duivel is.
En de Satan van de Koran is uit vuur gemaakt en vuur geeft ook licht.
Citaat:
Wat de bijbelse God betreft: hm, er zijn veel godsbeelden uit de bijbel af te leiden, en er worden ook verschillende woorden voor God gebruikt (Jhwh, Elohim). Het godsbeeld van Jezus, die niet eens een echt historische figuur is, stond overigens in schril contrast met het godsbeeld van het christendom. Harrie, ik hoop dat jij de God van Jezus gevonden hebt, want de God van de christenen bevalt me niet zo. En die van de mohammedanen boezemt mij de diepste weerzin in; ik zou niet erg menselijk zijn als het anders was, toch?
Mijn God is niet die van Jezus, noch van de Mohammedanen of van de Joden, maar van de microwezentjes....

Deze is de waarlijk Heilige Geest ten eeuwige leven.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 10:02   #38
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Harrie, op dit forum moet je dat in het Vlaams vertalen: van een scheet een donderslag maken.
Oké, bedankt voor de informatie......als ik voortaan de donder hoor, dan weet ik dat Allah weer eens een scheet laat......
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 15:05   #39
DenTurk
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 mei 2010
Berichten: 43
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Tweede wijze les in de Koran:

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.



1. Alif Laam Miem.

2. Dit is een volmaakt Boek, daaraan is geen twijfel, een richtsnoer voor de godvrezenden.

Nee: de Koran is zeker niet volmaakt, want er ontbreekt heel veel aan, wat wij moderne mensen wèl weten. Veel beter is de nieuwe bijbel van harriechristus.

3. Die in het onzienlijke geloven en het gebed houden en die weldoen met hetgeen Wij hun hebben geschonken.

4. En die geloven in hetgeen u is geopenbaard en in hetgeen vooََr u is geopenbaard, en een standvastig vertrouwen hebben in dat wat komen zal.

5. Zij zijn het, die de leiding van hun Heer volgen en dezen zullen slagen.

6. Zeker, zij die (de Waarheid) verwerpen, het is hun om het even, of gij hen waarschuwt, of dat gij hen niet waarschuwt - zij zullen niet geloven.

7. Allah heeft hun hart en oren verzegeld en over hun ogen is een sluier; hun wacht een zware straf.

Allah blijkt hier zelf de schuld te zijn van het ongeloof der ongelovigen, door hun ogen niet te openen, maar deze te verzegelen.
Blijkbaar heeft Allah op deze wijze op handige manier het probleem van goed en kwaad opgelost, door zelf de rol van de Duivel op zich te nemen.
Maar de mensen worden daar ook nog voor gestraft, wat Allah graag doet en bijna op elke bladzijde herhaald wordt.
Overigens: om niet van partijdigheid beschuldigd te worden: de God van de Bijbel: Jahweh, die eigenlijk ook Allah zelf is, die doet hetzelfde, want Hij is almachtig, dus ook de schuld van goed en kwaad en straft de mens daarvoor.
..............
Damn, andere mensen bekritiseren, en terwijl dat, je eigen geloofsovertuiging propageren. Doe dat tenminste door enkel jezelf te prijzen.. Harry
DenTurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 16:42   #40
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenTurk Bekijk bericht
Damn, andere mensen bekritiseren, en terwijl dat, je eigen geloofsovertuiging propageren. Doe dat tenminste door enkel jezelf te prijzen.. Harry


Hij is niet voor niks "the laughing stock" van dit forum ...
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be