Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 oktober 2013, 10:00   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
Standaard de stervende auto-industrie

Ik lees dat Ford Genk,een fabriek die in afbouw is en serieus onder zijn capaciteit draait ,voorziet om in november weer een systeem van economische werkloosheid in te voeren.....

Er is eenvoudigweg enorme overcapaciteit op de autofabricage-markt in Europa.In de "economische" pers spreekt men dat er in West-Europa eigenlijk nog 10 (TIEN!) autofabrieken dicht zouden moeten (speciaal in Frankrijk)...

De West-Europese markt is geen groeimarkt en zelfs geen vervangmarkt meer.
De vergrijzing,gekoppeld aan de gestadige vernietiging van de (nog)werkende middenklasse,gekoppeld aan een wijzigend vervoerspatroon door de terugkeer naar de steden (niet overal verandert men gans het land in een stad zoals in Vlaanderen)heeft slopende gevolgen...

En tenslotte,eens een auto neergevallen is van een statussymbool tot een "product" kan de produktie evengoed,zoals van zoveel andere dingen,"elders" gebeuren,waar er wel een markt is.Europa is de bron van nieuwe reglementen,Azie van nieuwe mogelijkheden........ (stelling van Kelt )

noot: mijn wagen is van 2004 en ik voorzie absoluut geen vervanging........de volgende transportuitgave zal eerder een electrische fiets gaan worden....
Ik geloof daarin niet de enige te zijn...

Laatst gewijzigd door kelt : 12 oktober 2013 om 10:03.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 23:50   #2
goebezig
Burger
 
Geregistreerd: 29 juli 2009
Berichten: 139
Standaard

De afbouw van de waarden van de consumptiemaatschappij kan alleen maar aangemoedigd worden.

Als jij 30 jaar met één auto rijd dan is dat positief. Het beeld van de oude stinkende, vervuilende roestbak is gewoon pure propaganda. Er is geen enkele ondersteuning vanuit de industrie om bestaande motoren en veiligheidsmaatregelen te moderniseren, enkel om deze af te danken en de grondstoffen terug op te kopen tegen spotprijzen, en tegelijkertijd een nieuw product te verkopen... want zo maak je winst. Ook de overheden ondersteuning recyclage en modernisering van bestaande producten op geen enkele manier. Meer zelfs, het is gewoon verboden.
goebezig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2013, 13:14   #3
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door goebezig Bekijk bericht
De afbouw van de waarden van de consumptiemaatschappij kan alleen maar aangemoedigd worden.

Als jij 30 jaar met één auto rijd dan is dat positief. Het beeld van de oude stinkende, vervuilende roestbak is gewoon pure propaganda. Er is geen enkele ondersteuning vanuit de industrie om bestaande motoren en veiligheidsmaatregelen te moderniseren, enkel om deze af te danken en de grondstoffen terug op te kopen tegen spotprijzen, en tegelijkertijd een nieuw product te verkopen... want zo maak je winst. Ook de overheden ondersteuning recyclage en modernisering van bestaande producten op geen enkele manier. Meer zelfs, het is gewoon verboden.
Hebt U al eens een diesel van 30 jaar zien rond rijden ? Kan U zich het straatbeeld voorstellen als alle diesels 30 jaar oud zouden zijn ?

Ik denk dat U beter wat meer nadenkt voor U uw mond open doet.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2013, 13:17   #4
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik lees dat Ford Genk,een fabriek die in afbouw is en serieus onder zijn capaciteit draait ,voorziet om in november weer een systeem van economische werkloosheid in te voeren.....

Er is eenvoudigweg enorme overcapaciteit op de autofabricage-markt in Europa.In de "economische" pers spreekt men dat er in West-Europa eigenlijk nog 10 (TIEN!) autofabrieken dicht zouden moeten (speciaal in Frankrijk)...

De West-Europese markt is geen groeimarkt en zelfs geen vervangmarkt meer.
De vergrijzing,gekoppeld aan de gestadige vernietiging van de (nog)werkende middenklasse,gekoppeld aan een wijzigend vervoerspatroon door de terugkeer naar de steden (niet overal verandert men gans het land in een stad zoals in Vlaanderen)heeft slopende gevolgen...

En tenslotte,eens een auto neergevallen is van een statussymbool tot een "product" kan de produktie evengoed,zoals van zoveel andere dingen,"elders" gebeuren,waar er wel een markt is.Europa is de bron van nieuwe reglementen,Azie van nieuwe mogelijkheden........ (stelling van Kelt )

noot: mijn wagen is van 2004 en ik voorzie absoluut geen vervanging........de volgende transportuitgave zal eerder een electrische fiets gaan worden....
Ik geloof daarin niet de enige te zijn...
Ik denk dat het probleem veel complexer is dan je hier placht te poneren. Sinds 2008 is er een economische crisis en heeft men alle vertrouwen in beleggingen verloren, er heerste grote onzekerheid. Veel mensen houden hun cash dan ook bij voor slechte tijden en dat is nu terecht gebleken.

Verder worden de meeste aankopen van auto's beleend, en de banken zijn veel strenger geworden in het toekennen van krediet. Dit is dan nog los van het feit dat veruit de meeste jonge mensen, en dus de markt die auto's koopt, al het water aan de lippen heeft staan door het lenen voor een zeer dure woning (overgewaardeerde vastgoed markt).

Deze week kwam ook het nieuws dat de EU tekorten heeft door een te laag uitvallende importrechten. Het is dus duidelijk dat de EU ook vanuit het buitenland minder aankoopt. Ik betwijfel dus of de groeilanden uit de middeninkomensval zullen raken.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 24 oktober 2013 om 13:21.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2013, 17:14   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ik denk dat het probleem veel complexer is dan je hier placht te poneren. Sinds 2008 is er een economische crisis en heeft men alle vertrouwen in beleggingen verloren, er heerste grote onzekerheid. Veel mensen houden hun cash dan ook bij voor slechte tijden en dat is nu terecht gebleken.

Verder worden de meeste aankopen van auto's beleend, en de banken zijn veel strenger geworden in het toekennen van krediet. Dit is dan nog los van het feit dat veruit de meeste jonge mensen, en dus de markt die auto's koopt, al het water aan de lippen heeft staan door het lenen voor een zeer dure woning (overgewaardeerde vastgoed markt).

Deze week kwam ook het nieuws dat de EU tekorten heeft door een te laag uitvallende importrechten. Het is dus duidelijk dat de EU ook vanuit het buitenland minder aankoopt. Ik betwijfel dus of de groeilanden uit de middeninkomensval zullen raken.
Eigenlijk was zich in de jaren VOOR 2008 al een steeds groeiend probleem aan het manifesteren in de auto-industrie.....
Hoe de groeilanden uit hun "middeninkomensval" zullen raken is aan hen.Het is in West-Europa ook niet vanzelf gegaan......(en is al lang over zijn top heen,de middeninkomens worden langzaam maar stelselmatig uitgeroeid,te beginnen in het Zuiden,in Duitsland en het VK!)

Laatst gewijzigd door kelt : 24 oktober 2013 om 17:16.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2013, 20:07   #6
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Men zou beter eens stoppen met al die anti-auto hysterie.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2013, 20:39   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Met de trein zou je er al zijn hé.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2013, 20:55   #8
KoLoS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Locatie: God saves the Q
Berichten: 665
Standaard

een auto is 1 ton matreaal en zou 10 jaar moeten, meegaan , doordat ze langer meegaan is er minder vervangende aankoop
KoLoS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2013, 22:21   #9
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KoLoS Bekijk bericht
een auto is 1 ton matreaal en zou 10 jaar moeten, meegaan , doordat ze langer meegaan is er minder vervangende aankoop
hue.... ik heb nog nooit een wagen gekocht die jonger was dan 10 jaar....
en bij mij gaan die dan nog 10 jaar mee.
Mijn motor die ik nog dagelijks gebruik is van 1982. Bescheiden Jappan's product, aangekocht in 1985. Neen, ik ben niet echt nieuw gezind.
Ook al +30 jaar getrouwd.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 25 oktober 2013 om 22:25.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2013, 23:50   #10
goebezig
Burger
 
Geregistreerd: 29 juli 2009
Berichten: 139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Hebt U al eens een diesel van 30 jaar zien rond rijden ? Kan U zich het straatbeeld voorstellen als alle diesels 30 jaar oud zouden zijn ?
Ik vind dieselmotoren in auto's hoedanook al een slecht idee. Ik had het over moderniseren en recycleren. Dit kan desnoods ook de vervanging van de motor zelf inhouden, maar ik denk niet dat dit vaak nodig is indien de motor degelijk gebouwd is. Hetgeen u ongetwijfeld aan denkt is gewoon te wijten aan slijtage, het niet opnieuw afstellen van de brandstofpomp na enkele jaren van slijtage of klepopeningstijden, het kan ook gebrek aan uitlaatfilter zijn. Een dieselmotor zonder enige uitstootfilter ziet eruit als een kolentrein, dit is ELKE diesel, niet enkel een ford sierra D uit 1982, en vooral bij de koudstart.

Maarja, het zal wel aan de economische tekorten liggen, en de afbouw van beleggingen in vastgoed.
goebezig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2013, 17:52   #11
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door goebezig Bekijk bericht
Ik had het over moderniseren en recycleren..
Je hebt totaal geen idee wat het kost om huidige motoren steeds op de laatste normen te krijgen, antieke motoren verbeteren kost zoveel dat de consument er niet in zal investeren.

In 2012 werden er slechts 5 (VIJF) premies aangevraagd voor de plaatsing van een roetfilter in een dieselwagen.

Deze premie werd in 2009 ingevoerd om de uitstoot van fijn stof te beperken.
Dat jaar werden 66 premies uitgekeerd, in 2010 23 en in 2011 67.

Er is geen markt om wagens milieuvriendelijker te krijgen, belgen klagen al als ze een milieuvignet van 5 Euro moeten kopen om in Duitse steden te mogen rondrijden.
Vergeet dus maar dat ze geld gaan steken in een oude wagen om deze milievriendelijk te krijgen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2013, 18:26   #12
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

De Vlaamse wat we zelf doen doen we beter overheid met oa de n-va gaat weer doen wat de Walen ons al voor deden : subsidiëren van in ons land niet meer rendabele sectoren. In dit geval : de Vlaamse overheid gaat de loonkost doen zakken (met 2 miljoen euro en enkel voor het Chinese Volvo) Bron.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2013, 20:47   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
De Vlaamse wat we zelf doen doen we beter overheid met oa de n-va gaat weer doen wat de Walen ons al voor deden : subsidiëren van in ons land niet meer rendabele sectoren. In dit geval : de Vlaamse overheid gaat de loonkost doen zakken (met 2 miljoen euro en enkel voor het Chinese Volvo)
Alleen is er een verschil: die subsidiëring brengt de Vlaamse overheid een veelvoud op aan inkomsten. Alleen al de roerende voorheffing die Volvo op haar gebouwen betaalt, is enorm. En dan spreek ik nog niet over de gemeente op wiens grondgebied zo'n fabriek staat. Ook die sleept heel wat uit de brand.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 00:39   #14
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen is er een verschil: die subsidiëring brengt de Vlaamse overheid een veelvoud op aan inkomsten. Alleen al de roerende voorheffing die Volvo op haar gebouwen betaalt, is enorm. En dan spreek ik nog niet over de gemeente op wiens grondgebied zo'n fabriek staat. Ook die sleept heel wat uit de brand.
RSZ op de lonen alleen is ieder jaar opnieuw een veelvoud van die 2 miljoen euro
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 00:46   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
Standaard

Ik geef personenwagenfabrikant Geely-Gent (voorheen bekend als Volvo-Gent) nog 5 jaar....
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 01:18   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
RSZ op de lonen alleen is ieder jaar opnieuw een veelvoud van die 2 miljoen euro
In die zin is subsidiëring niet onrendabel, maar getuigt het volgens mij niet van een grote toekomstvisie. Ongetwijfeld zal die industrie in West-Europa vroeg of laat definitief verdwijnen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 01:20   #17
KoLoS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Locatie: God saves the Q
Berichten: 665
Standaard

en naar Bangladesh gaan waar ze 3 cent per uur verdienen
KoLoS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 14:56   #18
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In die zin is subsidiëring niet onrendabel, maar getuigt het volgens mij niet van een grote toekomstvisie. Ongetwijfeld zal die industrie in West-Europa vroeg of laat definitief verdwijnen.
En dan heb jij je natte droom hé jantje. Iedereen met paard en kar en de straten terug vol paardenstront.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2013, 15:12   #19
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik lees dat Ford Genk,een fabriek die in afbouw is en serieus onder zijn capaciteit draait ,voorziet om in november weer een systeem van economische werkloosheid in te voeren.....

Er is eenvoudigweg enorme overcapaciteit op de autofabricage-markt in Europa.In de "economische" pers spreekt men dat er in West-Europa eigenlijk nog 10 (TIEN!) autofabrieken dicht zouden moeten (speciaal in Frankrijk)...

De West-Europese markt is geen groeimarkt en zelfs geen vervangmarkt meer.
De vergrijzing,gekoppeld aan de gestadige vernietiging van de (nog)werkende middenklasse,gekoppeld aan een wijzigend vervoerspatroon door de terugkeer naar de steden (niet overal verandert men gans het land in een stad zoals in Vlaanderen)heeft slopende gevolgen...

En tenslotte,eens een auto neergevallen is van een statussymbool tot een "product" kan de produktie evengoed,zoals van zoveel andere dingen,"elders" gebeuren,waar er wel een markt is.Europa is de bron van nieuwe reglementen,Azie van nieuwe mogelijkheden........ (stelling van Kelt )

noot: mijn wagen is van 2004 en ik voorzie absoluut geen vervanging........de volgende transportuitgave zal eerder een electrische fiets gaan worden....
Ik geloof daarin niet de enige te zijn...
Afgezien van specifiek de auto-industrie zou de EU een industriepolitiek moeten voeren. Net als een landbouwpolitiek. Die is er opdat de voedselvoorziening van de Europeanen niet in gevaar komt door machinaties in andere delen van de wereld.

Zo'n industriepolitiek zou moeten zorgen voor een x procent aandeel van de industrie in de economie. Anders zal de economie volkomen aan de leiband van machten buiten Europa lopen. Met andere woorden: bye, bye democracy.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 03:31   #20
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Afgezien van specifiek de auto-industrie zou de EU een industriepolitiek moeten voeren. Net als een landbouwpolitiek. Die is er opdat de voedselvoorziening van de Europeanen niet in gevaar komt door machinaties in andere delen van de wereld.

Zo'n industriepolitiek zou moeten zorgen voor een x procent aandeel van de industrie in de economie. Anders zal de economie volkomen aan de leiband van machten buiten Europa lopen. Met andere woorden: bye, bye democracy.
Waar gaan ze het geld vinden voor dit ? Bij de burger ?
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be