Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 oktober 2017, 20:30   #7521
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hiermee onderstreept u dus volledig de zienswijze dat Madrid disproportioneel heeft gereageerd. Veel verstandiger was het om de Catalanen te laten doen, waardoor er met grote waarschijnlijkheid geen meerderheid pro onafhankelijkheid uit de stembus zou gekomen zijn.

Door nu hard op te treden, heeft Madrid zich in een vervelende positie gewerkt: er is immers geen weg meer terug. Hard slaan en dus blijven slaan. Het zal Madrid alvast geen sympathie opleveren bij heel velen in Catalonië. Zelfs mensen die tegen het referendum waren en tegen onafhankelijkheid hebben laten weten dat ze het optreden van Madrid schandalig vonden.
Rajoy heeft hiermee bereikt wat nodig was.

Hij heeft aangetoond dat het geen spelletje is en dat de EU achter Spanje staat. Catalonie staat helemaal alleen.

Puigdemont heeft dat nu ook ingezien en gaat als een schoothondje bedelen bij Madrid.

Exit separatisten

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 2 oktober 2017 om 20:31.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:30   #7522
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De grondwet van Spanje is democratisch goedgekeurd.

Je kan niet zomaar democratische rechtsregels verwerpen omdat ze je niet bevallen.
In Belgie kan dat wel!
Daar moet een bevolkingsgroep die de grondwet wenst na te leven betalen aan zij die weigeren de grondwet na te leven.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:31   #7523
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is verwonderlijk hoe graag de nationalisten de Catalaaanse nationalisten in de miserie willen zien.
Als de regering woensdag eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen dan is dat een oorlogsverklaring aan Spanje.

Voor de EU is dat een interne Spaanse aangelegenheid, die gaan gewoon toekijken (de NVA heeft als gezegd dat ze net dezelfde houding aannemen).

In het slechtste geval valt het Spaanse leger binnen (misschien is dat het beste geval), anders wordt het een nieuw Zuid-Oost Ossetie echter zonder externe hulp van een grote natie.
Schijnbaar vinden ze in het EP dat het toch op de Europese agenda geplaatst moet worden.

Verwar voor het overige het standpunt van de N-VA niet met de uitspraak van Michel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:34   #7524
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is trouwens absoluut niet zeker dat er zo'n grote meerderheid Catalanen voor de onafhankelijkheid van de regio zou kiezen. In het half mislukt referendum dat nu werd gehouden kwam alleen de 'ja-gedachte' in de picture. Maar we weten dat er een hele groep 'neen-stemmers' zijn, die zo goed als zeker thuis zijn gebleven.

Daar komt bij dat indien de toestand in Catalonië zo broeierig blijft, dat dan meer dan één bedrijf in Catalonië geruisloos zijn hielen gaat lichten en met stille trom weg zal trekken uit deze regio naar een andere. En dan kan het tij vlug keren.
Natuurlijk is er een belangrijke groep neen-stemmers, maar met het optreden van de PP de afgelopen jaren is dat kamp verzwakt. Met de recente geweldplegingen zal dit weer voor erosie zorgen. In die zin zet Madrid de eenheid van de Spaanse staat eigenhandig op het spel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:34   #7525
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nogmaals: er is niets onwettigs aan het op straat komen. Er was immers geen samenscholingsverbod aangekondigd. Als de Guardia Civil dan ook de mensen uit elkaar ranselt die voor een schoolgebouw staan, dan zie ik niet hoe men dit maar enigszins kan legitimeren.

Maar goed, uw discours is bijzonder tegenstrijdig: enerzijds het geweld afkeuren (alinea 1) maar anderzijds het normaal vinden dat er geweld wordt gebruikt (alinea 2).

Ik zie ook geen reden dat een rechtstaat anno 2017 manu militare zou moeten optreden tegen een bijeenkomst van burgers die vreedzaam (!) hun politieke mening willen uiten.
Op straat komen op zichzelf niet. Maar op straat komen om onwettige daden te stellen (het verhinderen van de GC om zijn werk te doen) is weer wat anders. En dat was het geval in Barcelona.

Maar het is vaak zo. Sommige mensen zweren bij de rechtstaat. Maar wanneer rechtsregels dan moeten worden toegepast die niet in hun voordeel zijn, dan probeert men zich in alle bochten te wringen om die rechtsregels te omzeilen , af te breken, of naast zich neer te leggen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 oktober 2017 om 20:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:36   #7526
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Die Bart Maddens moet een saai leven hebben gehad dat dit de meest beangstigende ervaring uit zijn leven was.
"ze hebben mij vastgepakt"
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:36   #7527
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er is wel een referendum in Catalonië gehouden, maar het is onwettig want het is tegen de Spaanse grondwet. U wist dat op voorhand en uw referendum is bijgevolg van nul en generlei juridische waarde want onwettig [/i].'
.
De verkiezing na de val van de regering Leterme was ook tegen de grondwet en toch telden ze.

Al de Belgische en Europese politici die Spanje nu verdedigen met te wijzen op het ongrondwettelijk zijn van het referendum zouden dus beter hun klep houden !

Laatst gewijzigd door daiwa : 2 oktober 2017 om 20:40.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:37   #7528
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
"De Catalaanse president Carles Puigdemont wil 'geen traumatische breuk' met Spanje. Op de dag nadat honderden Catalanen gewond raakten bij een stembusgang die door Madrid onwettig werd gevonden, zoekt Puigdemont de dialoog met de Spaanse regering."

En jij denkt dat van Madrid die aangeboden hand van Puidgemont gaan annnemen
Heb je die van de Guardia Civil soms niet bezig gezien tegen Catalaanse
oudjes en kinderen?
Madrid zal die uitgestoken Catalaanse hand vlakaf weigeren en er nog eens op kloppen ook.
Waarna er de Catalanen niets anders meer zal resten dan de Catalaanse
Onafhankelijkheid uit te roepen.
Neen Puidemont heeft gewoon zijn kak ingetrokken, binnenkort gaat die ook net zoals Farage met vakantie
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:37   #7529
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Rajoy heeft hiermee bereikt wat nodig was.

Hij heeft aangetoond dat het geen spelletje is en dat de EU achter Spanje staat. Catalonie staat helemaal alleen.

Puigdemont heeft dat nu ook ingezien en gaat als een schoothondje bedelen bij Madrid.

Exit separatisten
Er is nooit een fatsoenlijke campagne gevoerd voor deze stemming. Dit was een farce vanaf het begin. Spanje kon niet anders als op deze manier te reageren.

Een rechtsstaat moet overigens ook zijn eigen wetten volgen, en dit referendum was illegaal. Dus hoe moest Spanje reageren ? Het laten passeren en doen alsof iedereen zomaar illegale referenda kan organiseren ? Het zou nogal een nest worden als ze hetzelfde doen in Baskenland, omdat Spanje toch maar liet begaan in Catalonie.

Centennationalisme is een pest in Europa. Het heeft niks te maken met volksnationalisme an sich: het is gewoon puur egoisme. En dit soort zaken kan de EU missen als de pest.

Vlaanderen kent ook zijn centennationalisten. Eentje reed ooit met camions vol met nepgeld Wallonie in.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:38   #7530
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
"ze hebben mij vastgepakt"
Maddens had daar eigenlijk niets te zoeken. Dat is een interne Spaanse aangelegenheid. Hij zou zich beter concentreren op zijn lesgeven aan de unief. Daarvoor wordt hij ook betaald. En wel met een gedeelte van mijn belastingsgeld ook nog.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 oktober 2017 om 20:46.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:39   #7531
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wat is het verschil tussen "jouw soort" en "uw peil"?
Eerst onder de gordel slaan en dan janken dat ge terug van hetzelfde krijgt. Typisch de Vlaamse Calimero's.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:39   #7532
Zephyrkaos
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 februari 2015
Berichten: 2.651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Vraagje in de marge : hoeveel van de forumleden hier hebben al concreet meegemaakt dat Marie haar fobie waarheid bleek ? Wie heeft al meegemaakt dat men hem/haar dwong om een franstalige "grootheid" verplicht over te nemen ?
Hoeveel zelfhulp-groepen en andere praat & huil bijeenkomsten zijn er eigenlijk om al die slachtoffers van de grote francofonie bijstand en opvang te leveren ? Sponsort Geert Bourgeois of Homans dat eigenlijk en zo neen, waarom niet ?

Please, geen huisvrouwenpraat, beperk je antwoord niet tot "ja" of "neen" maar argumenteer op basis van concrete feiten en verifieerbare data.
ik ken geen grote Francofonie, ik werd zelfs als duitstalige perfect geholpen aan de Vlaamse kust , zelfs op Frans
__________________
*Jambon gooide zijn masker af voor de Waalse ondernemers vorige zomer in Namen: Die transfers, die onafhankelijkheid, die Vlaamse eisen dat was politieke marketing*
Zephyrkaos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:40   #7533
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik heb de afgelopen dagen met een aantal Spanjaarden gepraat, omdat ik de absoluut contraproductieve houding van Rajoy langs geen kanten kon begrijpen. ook omdat ik ervan uitging dat dit een geweldagdige dag zou worden, je kan geen 10.000 oproerpolitieagenten uit andere provincies in een conflict brengen en verwachten dat er geen geweld zou zijn.

voor mij nieuw element uit die gesprekken was : dat het franquisme in Madrid en zeker bij de PP nog springlevend is, dat Spanje na Franco een (schijn)laagje democratie kreeg, maar dat er in de Madrileense hoofden eigenlijk niks veranderd is, nog steeds niet...

dat was voor mij eigenlijk t enige puzzelstukje wat die houding van Rajoy ergens enigszins verklaarbaar maakt.
Niet echt verwonderlijk dan ook dat bij een steunbetoging voor Spaanse eenheid met opgeheven rechterhand werd gelopen, er de Marcha Real met de tekst van Peman (dus van onder Franco) en zelfs de Cara al Sol werden gezongen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:41   #7534
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Rajoy heeft hiermee bereikt wat nodig was.

Hij heeft aangetoond dat het geen spelletje is en dat de EU achter Spanje staat. Catalonie staat helemaal alleen.

Puigdemont heeft dat nu ook ingezien en gaat als een schoothondje bedelen bij Madrid.

Exit separatisten
De fascisten hebben al één keer verloren (1945).

De fascisten zullen telkens weer verliezen, tenminste toch tot de dag dat er geen één mens meer leeft.

Kies uw kamp, m'n beste.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:42   #7535
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Opmerkelijk hoeveel vlaams nationalisten "spanjaarden" kennen, en "catalanen" en hoe vaak ze ermee spreken, alsof het familie is.

Ik begrijp die fixatie van vlaams nationalisten met catalonie niet. Vlaanderen is de leidende meerderheid in Belgie, de situatie van de Nederlandstalige Belg is in de verste verte niet te vergelijken met de Catalaan. Op de huidige uitzondering na leveren we vrijwel constant de eerste minister.

De Catalaan is een minderheid die in Spanje leeft.

Het enigste wat de NVA/VB en de catalanen bindt, is dat het beide ordinaire centennationalisten zijn.
Met die centennationalisten wilt u toch niets te maken hebben? Dus, als ze hun eigen weg willen gaan, dan laat u ze toch maar gaan, niet?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:42   #7536
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Hewel is het daarom dat men in la Belgique ongestraft de meerderheid mag uitbuiten, bespotten, beschimpen, racistisch behandelen???
De meerderheid uitbuiten ? wie doet dat en hoe slagen ze in dat kunststukje ? Wie bespot er de meerderheid ?

Begrijp je eigenlijk het verschil tussen je huiselijke twisten in Durbuy, en politiek ?

Los je problemen op, of zoek professionele hulp.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:46   #7537
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Als de Catalanen zich overmorgen weten af te scheiden van de EU, waarom dan overmorgen de Schotten, de Vlamingen, de Basken, de Bretoenen, de Noord-Ieren, de Hollanders onder de moerdijk, de Normandiers, de Vlaams-Brabanders, de westhoekers, de inwoners van Vir, de inwoners van Ton enzovoort ook niet? Als Catalonie zich afscheidt is dit misschien de dominosteen die de EU volledig uit mekaar doet vallen....
Let op, versta me niet verkeerd: ik ben tegen het geweld dat is gebruikt door de nationale overheid, maar ik zie tegelijkertijd ook de dwaasheid in van een versnippering van Europa. Er zijn grotere problemen te bekampen dan wat nationalistische gevoelens van een of andere gebiedje in Europa. Wat gaat Catalonië doen na hun onafhankelijkheid? Vrijhandelsakkoorden sluiten met de EU en Groot-Britannie, of juist importtax heffen op alles wat van buiten Catalonie komt? Tamelijk kortzichtig allemaal, opgejut door de media, op haar beurt hiertoe aangezet door een lokale politieke kaste die zichzelf als regeringsleider zien van een onafhankelijk land. Zelfde kortzichtigheid als deze van NVA en Vlaams Belang.
Kortom, democratie telt in uw ogen niet als een bepaald volk een mening is toegedaan die u niet zint.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:48   #7538
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Op het moment dat ik belastingen moet betalen zou ik me ook liefst afscheuren van de staat waarin in leef/woon, maar op het moment dat ik geld moet verdienen heb ik die andere mensen uit de staat waar ik leef/woon broodnodig en dus betaal ik maar belastingen in plaats van me af te scheuren. Zo zie ik ook die kleinburgerlijk, nationalistische streekafscheidingsbewegingen: men is de grotere gemeenschap beu omdat men denkt teveel betutteld te worden, men tracht zich af te scheuren en dan komt men tot de conclusie dat de schepen verbrand zijn en dat men zichzelf economisch in de voet heeft geschoten.
En nu ervoor zorgen dat u mensen overtuigt. Zo werkt het immers in een democratie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:48   #7539
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik vind Brexit dom, maat het is democratisch beslist.
Hebben ze aan de rest van Europa voorgelegd of ze wel willen dat de Brexit doorgaat?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2017, 20:49   #7540
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
er is geen enkele secessiebeweging die voor uitstap uit de EU is ook, bij mijn weten ... dus is dat dan de taak van de EU om die lidstaten desnoods manu militari of minstens met goedkeuring van schending van basisrechten van EU burgers bij elkaar te houden?
ik denk het niet, daar wordt de EU zelf zwakker van, niet sterker.
Wanneer worden er ook alweer Europese troepen naar Engeland gestuurd om die afvallige regio weer van gedacht te laten veranderen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be