Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Is het wel verantwoord om Vlaanderen onafhankelijk te maken als de Vlamingen dat niet willen?
Neen, eigenlijk niet... We zouden beter naar de Vlamingen luisteren alvorens hen met een staat op te zadelen die ze niet echt willen... 10 17,54%
Neen, absoluut niet. België Unitair! 21 36,84%
JA! Negeren, dat Belgisch gevoel! Vlaanderen onafhankelijk!!!!!!!!!!!!!!!!! 26 45,61%
Aantal stemmers: 57. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 januari 2003, 12:11   #41
vlierbolleke
Vreemdeling
 
vlierbolleke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 30
Standaard

Wie nog? Graag had ik wat meer vernomen van mensen die deze overtuiging er met de paplepel hebben ingekregen, of juiist niet (en misschien later tot inkeer zijn gekomen?)
Misschien zou het geen slechte zaak zijn wanneer we allemaal een beetje 'trotser' op onze afkomst zijn en ook wat meer over onze roots leerden!
vlierbolleke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 12:21   #42
datri
Gouverneur
 
Geregistreerd: 19 mei 2002
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.039
Stuur een bericht via Instant Messenger naar datri
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlierbolleke
Wie nog? Graag had ik wat meer vernomen van mensen die deze overtuiging er met de paplepel hebben ingekregen, of juiist niet (en misschien later tot inkeer zijn gekomen?)
Misschien zou het geen slechte zaak zijn wanneer we allemaal een beetje 'trotser' op onze afkomst zijn en ook wat meer over onze roots leerden!
Wel vlierbolleke, ik ben van jongsaf zeer vlaamsgezind opgevoed, als tiener ben ik nog mee op straat gekomen voor de volksunie, ik heb jaren in een vlaamsgezinde jeugdbeweging en andere verenigingen gezeten, en volg de vlaamse beweging nog steeds.
Op latere leeftijd heb ik ook meer info opgedaan over de keerzijde, maar dit heeft enkel mijn vlaams nationalistisch gevoel meer aangewakkerd, en ja, ik ben er trots op vlaming te zijn!
__________________
<marquee>vlaanderen doet belgië barsten en beven</marquee>
datri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 13:57   #43
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlierbolleke
Wie nog? Graag had ik wat meer vernomen van mensen die deze overtuiging er met de paplepel hebben ingekregen, of juiist niet (en misschien later tot inkeer zijn gekomen?)
Misschien zou het geen slechte zaak zijn wanneer we allemaal een beetje 'trotser' op onze afkomst zijn en ook wat meer over onze roots leerden!
Ik heb niets met de paplepel ingelepeld gekregen (buiten dan misschien pap). De BUB'ers hebben mij hier tot Vlaams-nationalist benoemt .
__________________
Reality is merely an illusion, be it a very persistent one.
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 14:31   #44
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

- foutje-
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 20:38   #45
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Je moet inderdaad nog veel leren maar je bent (ongelukkiglijk) niet de enige. Wees echter gerust. Onze politici weten alles veel beter dan jij en ik en ook zij beginnen (voor de overgrote meerderheid althans) te denken aan een confederaal België of onafhankelijk Vlaanderen. En d�*t komt in feite grotendeels op hetzelfde neer
Een nieuw zieltje winnen?

Vlierbolleke, je mag gerust ook trots zijn op ons Vaderland, België, hoor!
Het Vlaamsch-nationalisme is echt niet zo zaligmakend als het dikwijls wordt voorgesteld!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 21:26   #46
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlierbolleke
Wie nog? Graag had ik wat meer vernomen van mensen die deze overtuiging er met de paplepel hebben ingekregen, of juiist niet (en misschien later tot inkeer zijn gekomen?)
Misschien zou het geen slechte zaak zijn wanneer we allemaal een beetje 'trotser' op onze afkomst zijn en ook wat meer over onze roots leerden!
Ben helemaal niet Vlaamsgezind opgevoed. Integendeel. Zelfs voor '99 was ik maar gematigd Vlaamsgezind. Maar nu ik zie wat Paars-groen ervan bakt is het voor mij duidelijk: Vlaanderen moet zich losscheuren van Wallonië. Zowel een onafhankelijk Vlaanderen als een federale staat bestaande uit Nederland en Vlaanderen steun ik.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 21:31   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Het zal dus wel stilaan duidelijk worden dat Vlaamsgezinden die Vlaamsgezindheid meestal niet met de paplepel kregen ingelepeld maar dat ze het vooral werden door het zien van wat de politiek klaarstoomt in dit land.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 21:37   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlierbolleke
Wie nog? Graag had ik wat meer vernomen van mensen die deze overtuiging er met de paplepel hebben ingekregen, of juiist niet (en misschien later tot inkeer zijn gekomen?)
Misschien zou het geen slechte zaak zijn wanneer we allemaal een beetje 'trotser' op onze afkomst zijn en ook wat meer over onze roots leerden!
Van thuis uit heb ik een heel open opvoeding gekregen. Er hing wel een ingemetselde glazuren Vlaamse Leeuw bij de open haard, maar voor de rest heb ik nooit een speciale "Vlaamsnationalistische" opvoeding gekregen. Het vanzelfsprekende Vlaming te zijn werd me wel bijgebracht, maar op geen enkele manier gedwongen of in een bepaalde richting. Mijn ouders gingen nooit naar Vlaamsnationale manifestaties, maar stemden indertijd Volksunie. Brave Vlamingen zonder echt politiek engagement. In mijn studententijd ben ik echt Vlaamsgezind geworden, vooral naarmate ik me toelegde op de studie van de Belgische geschiedenis en het reilen en zeilen in onze politiek. Met de paplepel meegekregen, geenszins!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 21:38   #49
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Knuppel, het heeft te maken met de collaboratie, denk ik. De Vlaamsgezinden worden soms ook wel "zwarten" genoemd en dat stamt uit die periode. Maar de jongeren hebben dat niet meegemaakt. Zij zien dus niet in waarom ze Vlaamsgezind met nazi-sympathieën zouden in verband brengen. Ook in Duitsland zie je trouwens een nieuwe generatie die af is van die complexen uit het verleden. De kwestie wordt meer met afstand bekeken, nu. In de jaren '80 was er nog veel te doen en was er veel opschudding over die reportages van De Wilde. Nu bekijken de jongeren die het niet meegemaakt hebben dat van op een afstand, net zoals we de oudheid van op een afstand bekijken.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 22:23   #50
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Knuppel, het heeft te maken met de collaboratie, denk ik. De Vlaamsgezinden worden soms ook wel "zwarten" genoemd en dat stamt uit die periode. Maar de jongeren hebben dat niet meegemaakt. Zij zien dus niet in waarom ze Vlaamsgezind met nazi-sympathieën zouden in verband brengen. Ook in Duitsland zie je trouwens een nieuwe generatie die af is van die complexen uit het verleden. De kwestie wordt meer met afstand bekeken, nu. In de jaren '80 was er nog veel te doen en was er veel opschudding over die reportages van De Wilde. Nu bekijken de jongeren die het niet meegemaakt hebben dat van op een afstand, net zoals we de oudheid van op een afstand bekijken.
Ik was net telaat om daar nog iets van te hebben meegemaakt Stefanieke. Mijn hele familie had er trouwens niets mee te maken. Het enig dat mijn grootouders deden tijdens de oorlog was, verkeerd neergekomen, Engelse parachutisten van de ene kant van het kanaal naar de andere smokkelen. Iets wat mogelijk was omdat ze aan weerszijden ervan boerden. Mijn vader ging zich in de Limburgse bossen verstoppen om niet naar Duitsland gestuurd te worden om er te werken.

Wat die "complexen" betreft, daar zijn ze in Duitsland misschien vanaf maar in dit land wordt er alles aan gedaan om de Vlaamsgezinden, van welke strekking dan ook, een "bruin" etiket op te plakken. Het zijn juist de jongeren die van niets weten die daar het gemakkelijkst intuinen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 22:28   #51
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Het makkelijkst intuinen? Maar die hebben dat toch niet meegemaakt?
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 22:43   #52
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Het makkelijkst intuinen? Maar die hebben dat toch niet meegemaakt?
Neen, juist daarom is het zo gemakkelijk hen wijs te maken dat alle Vlaams-nationalisten bijna als vanzelfsprekend collaborateurs zijn. Zelfs degenen die lang na de oorlog geboren werden krijgen vaak dat etiket. Lees er alleen de postings van de BUB eens op na en je weet wel wat ik bedoel.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 22:45   #53
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Jamaar, ja... Die BUBers... Trouwens, hebben jongeren dan zoveel interesse voor geschiedenis?
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 21:58   #54
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Je moet inderdaad nog veel leren maar je bent (ongelukkiglijk) niet de enige. Wees echter gerust. Onze politici weten alles veel beter dan jij en ik en ook zij beginnen (voor de overgrote meerderheid althans) te denken aan een confederaal België of onafhankelijk Vlaanderen. En d�*t komt in feite grotendeels op hetzelfde neer
Een nieuw zieltje winnen?
Het kunnen niet allemaal zulke "achterkomerkes" zijn als jullie hé domme belg!
Citaat:
Vlierbolleke, je mag gerust ook trots zijn op ons Vaderland, België, hoor!
Het belgikske een "vaderland"???? Als jij per sé een Weimarkoninkrijk met het niveau van een Midden-Amerikaans bananenlandje wil, je doet maar, maar dring dat niet op aan iemand anders. De belgische gesel heeft lang genoeg geduurd.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 22:00   #55
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Jamaar, ja... Die BUBers... Trouwens, hebben jongeren dan zoveel interesse voor geschiedenis?
Dat is de kern van de zaak: belgicisten zijn ofwel onwetend op het vlak van politiek inzicht en geschiedenis, ofwel zijn ze ter kwader trouw.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be