Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 april 2016, 12:50   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Naar mijn mening gaat het hier niet enkel om "vrijheid" maar ook over opvoeding, inpassen in de maatschappij waarin je leeft enz
We zijn "vrij" in zoveel dingen nietwaar!
En neen, als blijkt dat de islam-aanhangers of anderen gewoon niet kunnen en niet willen passen in onze maatschappij hoeven ze niet al de vrijheden te krijgen waarover wij beschikken! Ze kunnen hier dan de achterlijke aap uithangen, spuwen op onze democratie en levenswijze... en vaststellen dat het dank zij die democratie allemaal kan en mag en we met onze voeten moeten laten spelen!
Ze moeten dus de vrijheid krijgen om onze democratie om zeep te helpen in naam van de democratie?
Iedereen mag denken dat de democratie niet de ideale staatsvorm is. Iedereen mag dat ook uiten op het publieke forum.

De democratie ontwrichten door illegale activiteit is dan weer iets heel anders.

Hopelijk ziet u het verschil in.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 12:51   #102
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

In ieder geval, mocht ik vrouw zijn dan zou ik mij door dergelijke houding geschoffeerd voelen. Want, dat is toch wel duidelijk, de moslim weigert een vrouw de hand te reiken, niet omdat hij ergens om een of andere reden tegen die vrouw iets persoonlijk heeft, neen, maar wel omdat het een vrouw is. Een vrouw is in zijn ogen een onrein wezen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 12:52   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Ik zou er nog aan toevoegen: achterlijk en onbeschoft, gezien de reden waarom die vrouw geen hand krijgt! Dergelijke individuen passen niet in onze maatschappij, simpel.
Achterlijk en onbeschoft zijn lijkt me niet strafbaar. Of gaat u iedereen die zich op welk vlak dan ook "achterlijk en onbeschoft" gedraagt, voor de rechter sleuren?

Ooit al eens goed nagedacht bij welk soort maatschappij we dan eigenlijk na verloop van tijd zullen aankomen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 12:55   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In ieder geval, mocht ik vrouw zijn dan zou ik mij door dergelijke houding geschoffeerd voelen. Want, dat is toch wel duidelijk, de moslim weigert een vrouw de hand te reiken, niet omdat hij ergens om een of andere reden tegen die vrouw iets persoonlijk heeft, neen, maar wel omdat het een vrouw is. Een vrouw is in zijn ogen een onrein wezen.
In het jodendom is dat niet anders, hoor! Of bent u vergeten dat heel wat striktere rabbijnen geen hand geven aan een vrouw?

In de islam is een vrouw trouwens niet permanent onrein. En, waar u ook aan voorbijgaat, ook de man kan zich in een toestand van onreinheid bevinden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 12:55   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Misschien omdat die Indiër je op zijn manier eerbiedig begroet.
Bij moslims gaat het om minachting. Minachting voor "ongelovigen" en vrouwen in het bijzonder.
Intentieproces. U weet het niet. U veronderstelt het.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 12:57   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nee, u kunt dat niet kiezen. Vrouwen weigeren een hand te geven, omdat het een vrouw is, betekent dat je weigert de gelijkheid van mannen en vrouwen te erkennen, een belangrijke pijler van deze samenleving.
Tolerantie die ruimte biedt voor intolerantie is geen tolerantie meer maar laksheid, juist daar danken we de huidige samenlevingsproblematiek aan.
En ja, in een democratie mag iedere burger andere gedachten hebben (en die uiten) over gelijkheid tussen man en vrouw.

Vrouwen discrimeren omwille van hun vrouw-zijn is dan weer niet toegelaten.

Hopelijk dringt het eens bij u door dat er een verschil is tussen gedachte en handeling en dat onze wetgeving de lijn ook daar trekt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 12:58   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Mocht die Indier hier definitief wonen, dan zou die man of vrouw waarschijnlijk ook gewoon een hand geven.
Waar haalt u die zekerheid vandaan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 13:00   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Maar mensen zoals Jan zijn zelf voorstander van ongelijkheid tussen mannen en vrouwen omwille van religie, dus zal hij dat onderscheid ook goed praten.
U slaagt erin fout na fout op te stapelen. Jan heeft zich op geen enkele wijze een "voorstander" getoond "van ongelijkheid tussen mannen en vrouwen". De echte vrijheid in onze democratische rechtstaat verdedigen betekent nog niet dat je instemt op iedere vorm van gedrag die binnen die krijtlijnen mogelijk is.

Helder denken, beste. Maak er geen hutsepot van!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 13:01   #109
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En ja, in een democratie mag iedere burger andere gedachten hebben (en die uiten) over gelijkheid tussen man en vrouw.

Vrouwen discrimeren omwille van hun vrouw-zijn is dan weer niet toegelaten.

Hopelijk dringt het eens bij u door dat er een verschil is tussen gedachte en handeling en dat onze wetgeving de lijn ook daar trekt.
Citeer volledig jan!
Zolang je dit niet doet, ga ik niet in op de commentaar.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 13:01   #110
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U slaagt erin fout na fout op te stapelen. Jan heeft zich op geen enkele wijze een "voorstander" getoond "van ongelijkheid tussen mannen en vrouwen". De echte vrijheid in onze democratische rechtstaat verdedigen betekent nog niet dat je instemt op iedere vorm van gedrag die binnen die krijtlijnen mogelijk is.

Helder denken, beste. Maak er geen hutsepot van!
Citeer volledig...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 13:03   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Citeer volledig jan!
Zolang je dit niet doet, ga ik niet in op de commentaar.
U zit gewoon klem en weet niet om te gaan met wat ik schrijf. Daarom die vlucht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 13:03   #112
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In het jodendom is dat niet anders, hoor! Of bent u vergeten dat heel wat striktere rabbijnen geen hand geven aan een vrouw?

In de islam is een vrouw trouwens niet permanent onrein. En, waar u ook aan voorbijgaat, ook de man kan zich in een toestand van onreinheid bevinden.
Dat is alleen maar het geval in enkele takken van het ultra orthodoxe judaïsme. Sommigen hier lijken niet zo goed op de hoogte te zijn van de joodse "orthodoxie". Dat gaat van de invloedrijke "Modern Orthodox" tot de "Haredi". Een mooi voorbeeld van een belangrijk figuur uit de groep Modern Orthodox is Rabbi Jonathan Sax. Hier heb je de man: http://www.rabbisacks.org/about-us/
In de U.S.A. had je (de ondertussen overleden) Joseph Soloveitchik.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 13:08   #113
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In ieder geval, mocht ik vrouw zijn dan zou ik mij door dergelijke houding geschoffeerd voelen. Want, dat is toch wel duidelijk, de moslim weigert een vrouw de hand te reiken, niet omdat hij ergens om een of andere reden tegen die vrouw iets persoonlijk heeft, neen, maar wel omdat het een vrouw is. Een vrouw is in zijn ogen een onrein wezen.
Inderdaad. Omdat een moslim niet kan weten of een vrouw op dat moment " onrein" is, wat op zich al een totaal foute gedachtengang is over vrouwen, weigert hij de hand te schudden van iedere vrouw, en ook omdat je mogelijk van dat fysiek contact opgewonden geraakt.
Nu, veel moslims geven gewoon een hand en maken daar totaal geen probleem van, maar degenen die dit niet deden, tracteerden me steevast op deze toelichting.
Uiteraard is dit discriminerend tegenover vrouwen, ookal verschuilen mannen die dit goed praten zich achter holle woorden zoals" wanneer een Indier dit doet is het toch exotisch of sommige Joden doen dit ook.
Wie deze vorm van discriminatie goed praat is in hetzelfde bedje ziek...

Laatst gewijzigd door alice : 24 april 2016 om 13:08.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 13:08   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is alleen maar het geval in enkele takken van het ultra orthodoxe judaïsme.
Ik hoor u precies niet echt van leer trekken tegen deze strekkingen, maar schijnbaar tegen moslims.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 13:10   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Inderdaad. Omdat een moslim niet kan weten of een vrouw op dat moment " onrein" is, wat op zich al een totaal foute gedachtengang is over vrouwen, weigert hij de hand te schudden van iedere vrouw, en ook omdat je mogelijk van dat fysiek contact opgewonden geraakt.
Nogmaals, ook de man kan zich volgens de islam in een staat van onreinheid bevinden. De notie onreinheid is niet voorbehouden voor de vrouw alleen. U lijkt dit te veronderstellen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 13:11   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Uiteraard is dit discriminerend tegenover vrouwen, ookal verschuilen mannen die dit goed praten zich achter holle woorden zoals" wanneer een Indier dit doet is het toch exotisch of sommige Joden doen dit ook.
Wie deze vorm van discriminatie goed praat is in hetzelfde bedje ziek...
De ultieme strohalm wanneer er geen argumenten (meer) zijn: "Het is zo omdat ik zeg dat het zo is".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 13:16   #117
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In ieder geval, mocht ik vrouw zijn dan zou ik mij door dergelijke houding geschoffeerd voelen. Want, dat is toch wel duidelijk, de moslim weigert een vrouw de hand te reiken, niet omdat hij ergens om een of andere reden tegen die vrouw iets persoonlijk heeft, neen, maar wel omdat het een vrouw is. Een vrouw is in zijn ogen een onrein wezen.
Ik zou me totaal niet geschoffeerd voelen, integendeel, ik zou zo blij als 'n kind met 'n nieuwe lekstok zijn dat ik geen mohamedaan zou hoeven aanraken.
Ge ziet dat van hier aankomen dat ik mohamedanen aan m'n lijf zou willen. Nog niet misschien.
Ik voel me geschoffeerd door hun aanwezigheid op ons continent, en dat ze al geïnfiltreerd zijn in onze politiek.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 13:20   #118
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Dat is een zaak tussen vliegtuigmaatschappij en cliënt.
Alsof een overheid hier niet zou kunnen optreden. Hoe gaat u misschien aparte coupes voor vrouwen kunnen tegenhouden bij geprivatiseerde spoorwegen? De auto nemen zeker.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 13:23   #119
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Naar mijn mening gaat het hier niet enkel om "vrijheid" maar ook over opvoeding, inpassen in de maatschappij waarin je leeft enz
Het al dan niet geven van een hand, berokkent niemand fysieke schade, ongeacht het motief dat daar achter zit.
Het is een cultuurgebonden fatsoensnorm.
Er bestaan geen goeie argumenten om fatsoen te juridiseren.
Ik verwijs daarvoor nogmaals naar wat Prof. Matthias Storme daarover te vertellen heeft:

Een op vrijheden gebouwde democratische samenleving vereist allereerst een onderscheid tussen recht en ethiek, moraal of fatsoen. Dit omvat zowel dat veel van wat door de meerderheid onfatsoenlijk wordt geacht, wordt getolereerd, als dat eenieder het door de
meerderheid in rechtsregels toegelatene of zelfs bevorderde onfatsoenlijk mag vinden.
Democratie berust op de overtuiging dat bij een zeer groot aantal menselijke
gedragingen, het verbieden van zelfs door de meerderheid onfatsoenlijk of immoreel geachte gedragingen een groter kwaad is dan het tolereren ervan:
in dubiis libertas.
Die tolerantie ontbreekt echter niet alleen wanneer traditioneel onfatsoenlijk geachte gedragingen en meningen worden verboden, zij ontbreekt natuurlijk ook wanneer het verboden wordt om gedragingen die wettelijk toegestaan worden met geweldloze middelen als immoreel te bestrijden.


Citaat:
We zijn "vrij" in zoveel dingen nietwaar!
Willen we dat niet zo houden, ook als dat betekent dat we er geen rechtzaak van maken als een of andere misogyne moslim geen handje wil geven?

Citaat:
En neen, als blijkt dat de islam-aanhangers of anderen gewoon niet kunnen en niet willen passen in onze maatschappij hoeven ze niet al de vrijheden te krijgen waarover wij beschikken!
Een handje weigeren, kunnen we tolereren, omdat het in se niemand schaadt.
De luchthaven en de metro opblazen dat is er over, dat is voor iedereen verboden.
Als we dergelijke sujetten uit onze maatschappij kunne houden, dan zie ik daar geen graten in, want ze berokkenen quantificeerbare schade.

Citaat:
Ze kunnen hier dan de achterlijke aap uithangen, spuwen op onze democratie en levenswijze... en vaststellen dat het dank zij die democratie allemaal kan en mag en we met onze voeten moeten laten spelen!
Ze moeten dus de vrijheid krijgen om onze democratie om zeep te helpen in naam van de democratie?
Demokratie help je niet om zeep door geen handjes te geven.
Demokratie help je om zeep door fatsoen en moraal te proberen juridiseren.
M.a.w. door het bij wet verplichten of verbieden van handjes geven, waar het in feite onnodig is om op dat vlak de vrijheid van de mensen in te perken.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 13:31   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Alsof een overheid hier niet zou kunnen optreden. Hoe gaat u misschien aparte coupes voor vrouwen kunnen tegenhouden bij geprivatiseerde spoorwegen? De auto nemen zeker.
Ja, en? Als een firma dat nu wil aanbieden, wat is dan het probleem?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be