Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 april 2017, 15:51   #5841
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

De F-35 ooit uit ontwikkeld?
Een Rafale, 14 jaar (2004-2018): 1000 modificaties

Fifteen years have passed since the first Rafale entered in service in the French Navy.
“We started very small with a fleet of only ten aircraft up until 2004,” recalls Marie-Astrid Vernier in a June 2014 interview, when she was director of military support at Dassault Aviation, having worked on the Rafale since 1994.
The current French Rafale fleet has been built with the delivery of four different “tranches” of aircraft, which have been upgraded over the years into various standards, the latest one being the Standard F3R to be delivered in 2018.

Today’s Rafale F3 has little to do with the very first F1. “Retrofitting the very first planes from a F1 standard to a F3 standard takes far more time than upgrading later-built planes,” explains Capitaine de Vaisseau Sébastien Fabre, formerly in charge of the support of the Rafale fleet within the French Ministry of Defense.
As the thousandth modification was achieved last year, Fabre stressed in an interview that “60 percent of these changes relate to standard and technical tracking, while the rest has to do with improving equipment and support tools.”
http://breakingdefense.com/2015/12/f...teral-wargame/

Laatst gewijzigd door Adrian M : 13 april 2017 om 15:56.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2017, 17:15   #5842
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
De F-35 ooit uit ontwikkeld?
Een Rafale, 14 jaar (2004-2018): 1000 modificaties
De F-16 zat minder dan 2 jaar na de levering van het eerste vliegtuig al aan 350 en had toen al 4 belangrijke upgrades achter de rug, van block 1 naar 1A, 5 en 10. ECP 350 legde de basis voor block 15.

Het stopt nooit.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 00:06   #5843
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
De F-16 zat minder dan 2 jaar na de levering van het eerste vliegtuig al aan 350 en had toen al 4 belangrijke upgrades achter de rug, van block 1 naar 1A, 5 en 10. ECP 350 legde de basis voor block 15.

Het stopt nooit.
De RDAF was me nooit echt duidelijk gezien o.a. 30 toestellen
Het aantal in gebruik bedraagt echter: 44 F-16

F-16AM Block-10
MLU 4.3 tape (o.a. geen versterkt neuswiel, geen mogelijkheid Amraam B en targetting pod)
o F-16AM Block-10: 3 (training en QRA)
o F-16BM Block-10: 4
subtotaal: 7

F-16AM/BM Block-15
MLU 6.5 tape
o F-16AM Block-15: 29
o F-16BM Block-15: 8
subtotaal: 37
Totaal: 44

Engines: F100 PW200
Denemarken moderniseerde de motoren niet.
De F-16 faseert in 2024 uit. Om de F-16 door te kunnen laten vliegen werden in 2013 50 tweedehands F100 PW220E motoren aangekocht
(More rapid thrust during take off, which means the aircraft gets airborne quicker, leaving more runway in case of an emergency.
The engine also performs better in the air, which improves its effectiveness during air-to-air combat)


F-35 flight hours, flying hours pilots
In years when the F-35s are deployed on international missions, the government expects to be able to fly 290 hours per airframe.
The 250 hours in a “normal” year, is in stark contrast to the 167.7 flight hours per year that the Norwegian government is expecting for their F-35 fleet

Expecting to be able to fly a minimum of 250 hours per airframe per year, compared with the 165 flight hours that the F-16s fly now

Contract periode: 8.5 jaar naar 17 jaar
The service time for pilots might be increased from 8.5 years to 17 years to cut down on the need to train new pilots.
It remains to be seen how the pilots work union will react if these changes are implemented.

Werkweek: 37 uur naar 48 uur
The Danish government have also calculated using radical changes in the pilots working conditions.
These changes included rising the weekly working hours from 37 hours, which is the standard Danish working week, to 48 hours.

They will also open up for the possibility of a 2-to-1 deployment vs. home time, meaning that pilots can be deployed
for twice as long as they get to stay home before being deployed again

Uitfasering F-16
The F-16 fleet is to be phased out from 2020 to 2024

F-35A
2021: 4
2022: 6
2023-2026: 17
Totaal: 27
* Full operational capability for the F-35 is expected in 2027

Operational: 22 (+ 5 training in de US?)
Afterwards, several experts pointed out that, whilst the capability of the Danish fighter force remains that same, the capacity will be severely impaired.
Having only 22 airframes available in Denmark, will make it very unlikely that the RDAF will be able to participate in international operations while at the same time participating in either the Baltic Air Policing or the air policing over Iceland, something which the F-16 fleet has done before.

Mogelijkheid open evt extra F-35's, als wel:
According to the Danish Defence Ministry, the Danish government reserves the right to buy fewer than 27 airframes if the initial deliveries are delayed or fail to meet the price criteria set once a contract has been negotiated.
http://flymag.dk/royal-danish-air-fo...hting-falcons/

RDAF
2e maal uitzending Irak, Syrie
2016, Juni -dec: Incirlik airbase, Turkije

June 17 – 5 aug 2016
Missions: 67
Precision weapons: 93

June 17 - October 5
Missions: 166
Precision weapons: 231
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 01:02   #5844
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Inzet SF Denemarken
Denemarken beschikt over SF met veel ervaring in specifieke SF operaties
Jægerkorpse (Hunter Corps) - Army: 200
Frømandskorpse (Danish Frogmen Corps)- Navy 150
Total: 350 (wikipedia cijfers)

Jan 2017: inzet 60 SF voor operaties in Irak en Syrië
On the basis of a specific request from the Coalition, the Government has decided to expand the scope of operations for the Danish Special Forces in Iraq and Syria

The deployment of the Danish military contribution including Special Forces was approved by the Danish Parliament on April 19th 2016.
The Danish Parliament gave the Special Forces a broad overall mandate to conduct operations in both Iraq and Syria.

The Danish contribution includes up to 60 troops. The military contribution operates out of the Al Asad air base in Iraq, where the Danish capacity building contribution (Building Partner Capacity) and radar contribution are also deployed.
http://www.fmn.dk/eng/news/Pages/dan...nst-daesh.aspx

Een aantal NL Special Forces werd begin jaren 2000 toegevoegd aan Deense SF in o.a. Afghanistan.
(De regering heeft dit altijd ontkend, ondanks Deense rapporten)
Het vak moest nog geleerd worden. Eenmaal toestemming zelfstandig aan de slag moest van alles en nog wat aangekocht worden (rond 2003)

In de praktijk bleek geleerde in vredestijd en oefenen vaak niet te werken.
O.a. inzet met kleine teams bleek zelfmoord. Alleen in uitzonderlijke gevallen
De Amerikanen leerden dat dit verliezen opleverde tot 50%
De teams werden vrij snel samengevoegd tot 30 operators of meer. Plus toevoeging enablers
Als wel een grote toegevoegde staf SF bleek nodig om informatie te beoordelen
Na beëindigen in 2010 werd aangegeven dat men er nog lang niet was en nog veel geleerd moest worden

Dat de vraag aan Denemarken specifiek gericht werd SF te leveren is niet toevallig
De bereid daartoe om aan werkelijk risicovolle SF opdrachten deel te nemen is groter dan in landen als België en Nederland.
Niet alleen veel kennis, als wel ook ervaring. De Denen deden dit (als wel ook Noorwegen) vroegtijdig op en zetten zich hiermee op de kaart.

Ook toevoeging vrouwelijke militairen aan SF blijkt steeds meer noodzaak
Deze ervaring werd opgedaan zowel in Afghanistan als wel in Mali
Op video's inzet NL SF duidelijk waarneembaar
Amerikaanse SF in Afghanistan huurden vrouwen in

Noorwegen
De Noren hebben als eerste dit omgezet in de praktijk en hebben sinds kort enkele eenheden met vrouwelijke SF opgeleid.
De noodzaak daartoe was opgedaan door Noorse SF in Afghanistan
De eisen zijn gelijk aan mannelijke SF om de opleiding af te ronden, geen verschil.
Percentage afval vrijwel gelijk aan mannen (alleen voor bepakking geldt een lagere standaard)

US Marines bepakking
58 percent of her body weight, compared with 40 percent for the average male cadet
Jegertroppen hanteert daarom 60 pond ipv 88 pond voor mannelijke SF

Een Nederlandse officier Korps Mariniers stelt dat een deel van het gewicht wat een Marinier bij zich draagt omlaag zou moeten.
Dit zou ten goede komen aan de beweeglijkheid, verplaatsen
Ook stelt hij de noodzaak van een zwaar scherfvest ter discussie

Wat opviel dat vrouwelijke Noorse SF in opleiding vaak betere schutters bleken te zijn dan mannen
Ook tijdens WOII bleken Russische vrouwen uitstekende sluipschutters
Tijdens beleg Serajevo opereerde een beruchte vrouwelijke sluipschutter
Bleek een verpleegkundige die na haar werk erop uittrok met haar geweer

SF Jegertroppen - Hunter Troop (vrouwelijke SF)
Basisopleiding: 1 jaar
Eerste opleiding: 13 SF (317 > 88 selected > 13)
Tweede opleiding: 11 SF (220)
Totaal: 24 operators

1 vrouwelijke SF: inmiddels trainer SF

De macho leunstoel ridders zullen hun mening wel weer ventileren
Maar ja, dat zijn degenen die de eerste dag binnen een paar uur opgeven
(Ik zou het niet kunnen wat deze dames presteren)
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 06:03   #5845
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Zouden wij een jihad collaborateur wel betrouwen met figherjets?
Ze voerden al onlegitiem oorlog met F16's en fietst naast de wet van Geneve.

Ik onderstreep het nog eens: WIJ WILLEN ZE NIET!!!!!
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 06:12   #5846
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Inzet SF Denemarken
Denemarken beschikt over SF met veel ervaring in specifieke SF operaties
J
Ook toevoeging vrouwelijke militairen aan SF blijkt steeds meer noodzaak
Deze ervaring werd opgedaan zowel in Afghanistan als wel in Mali
Op video's inzet NL SF duidelijk waarneembaar
Amerikaanse SF in Afghanistan huurden vrouwen in......................

.................................................. ...........s trainer SF

De macho leunstoel ridders zullen hun mening wel weer ventileren
Maar ja, dat zijn degenen die de eerste dag binnen een paar uur opgeven
(Ik zou het niet kunnen wat deze dames presteren)

Gezien de prestaties van de Koerdische meisjes in Syrie en Irak zat ik me ook te bedenken of niet beter "all-female" gevechtseenheden naar ginder zouden gestuurd kunnen worden.

1) Het zou de (veelal onderdrukte-) vrouwelijke bevolking een spiegel voorhouden.Ze MOETEN die shit niet langer nemen.
2) Het zou de Kalifaat-apen direkt en definitief ontdoen van hun "superioriteit"...


Hier faalt "het Westen".Als er dan perse moet "ge-intervenieerd" worden in het Midden-Oosten en zo,doe het dan met de JUISTE wapens...
Met anoniem bommen te laten vallen vanuit de hoge luchten,of het benoemen van de ene groep macho's tot "bondgenoot" om daarmee de andere groep macho's (de "vijand") te bevechten heb je het probleem van de "onopgevoede mannetjescultuur" (de KERN van het probleem van het M-O) niet aangepakt.Ik geloof ook niet dat we het oude M-O recept van genocide op alle weerbare mannen gaan toepassen?


In West_Europa werd tenminste nog een paar keer allesvernietigend gevochten (met tenslotte een soort "militaire overname" door onze voormalige kolonie Amerika) voordat we beseften dat die millenialange dynastie van aanhoudend oorlogvoeren wel eens mag stoppen.

In het M-O is een ander siroopje nodig....

Vrouwelijke militairen zouden wel eens het passend middel kunnen zijn.
Wat totnogtoe toegepast werd lijkt eerder op homeopathie.

(Als IS verslagen zal zijn komt er gewoon een ander zoals het er nu naar uit ziet,de materniteiten daar liggen gewoon even vol als vroeger met mannelijke babietjes waarvoor geen toekomst is en die NIET opgevoed zullen worden)

Laatst gewijzigd door kelt : 15 april 2017 om 06:18.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 06:46   #5847
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard 1 of 2 motoren?

In dit draadje is al aangehaald hoe het aantal motoren (logischerwijze) bepalend zal zijn voor de onderhouds- en gebruikskosten van een straaljager...

In het kandidatenveldje voor Belgie zitten momenteel maar 2 toestellen met één motor.

De Gripen en de F-35.

En beide(de Gripen in zijn E/F versie toch-) zijn niet klaar.....
Bij de Gripen is het maar de vraag of de Zweedse regering zijn exportbeleid zou versoepelen en toch wapens exporteren naar een natie,Belgie,die formeel bereid is er nucleaire wapens mee in te zetten.

Dat beperkt het kandidatenveldje dan,vrees ik,tot maar .....1.....toestel...

Laatst gewijzigd door kelt : 15 april 2017 om 06:51.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 12:49   #5848
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard 300 F-16's klaarmaken voor nog 2 decennia

...Dat is,vrij vertaald, de opdracht die Lockheed Martin ontvangen heeft van de Amerikaanse Luchtmacht.

https://arstechnica.com/information-...-through-2048/

En het geeft de F-16 als type een "levensduur" die de ontwerpers,(ooit bij General Dynamics samen met de "Fighter mafia") nooit zouden kunnen gedroomd hebben...
Het type is nu op weg,zoals de B-52,nieuwe gevechtspiloten te ontvangen waarvan de grootvader in hetzelfde type (toegegeven,meerdere "blocks" geleden) gevlogen heeft...

Het is natuurlijk ook een levensverzekering (hoewel al het een dure moet zijn ) voor de Amerikaanse Luchtmacht,mocht de F-35 niet opleveren wat gedroomd werd hebben ze in ieder geval nog oorlogspaarden op stal...Dat is altijd al de functie geweest van de Air Force Reserve en de Air National Guards eenheden.

De USAF zit momenteel in de steeds moeilijker wordende situatie dat hun oudste F-16 onderhand opgebruikt zijn,de F-35 nog jaren verwijderd is van nuttige inzet en hun oudste F-15 nu echt ook weg zouden moeten.

Dit initiatief betekent voor de wereldwijde "F-16 club" wel dat ze de boeken nog niet moeten neerleggen....

Laatst gewijzigd door kelt : 15 april 2017 om 12:59.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 21:05   #5849
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Ondertussen blijkt Boeing af te haken met de F-18....Ze zullen niet antwoorden op de request for government proposal.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2017, 18:16   #5850
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Ik zie op de site van SAAB nog steeds recente berichten (Belgisch ambassadeur in Zweden op bezoek in de SAAB fabriek verleden maand,seminaries met Belgische spelers in de aeronautica sector in verband met MRO-aktiviteiten etc...)

Een "Belgische deal" zou een "big deal" zijn voor SAAB want het zou betekenen dat,voor het eerst,Gripens zouden dienen ter vervanging van "hoogste klasse" Westerse straaljagers.Bij al hun andere klanten,behalve de Zweedse Luchtmacht zelf,vervangen de Gripens veelal bijna-archeologische vliegtoestellen of eigen ,lokale,knutselwerkjes..

Ik vraag me ook af of ook aan Belgie de "leasing-optie" geboden wordt(verschillende klanten van de Gripen leasen hun toestellen ipv ze in kompleet eigendom te nemen)

Laatst gewijzigd door kelt : 20 april 2017 om 18:18.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2017, 18:08   #5851
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard Overlijden Adrian M

Beste deelnemers aan deze thread,

Op 15 april mocht ik volgend bericht van Adrian M ontvangen:

Laatste Bericht

Wel, beste vriend m'n laatste bijdragen

Langer volgehouden dan verwacht. Over een paar dagen ga ik vertrekken.
Bewuste keuze - "Het is tijd om te gaan" (Stef Bos).
Leef ernaar toe, ben blij als het zover is.
M'n broer en zussen vinden het moeilijk, maar accepteren m'n keuze en kunnen ermee (leren) leven.
Enkele dierbare oud collega's en een dierbare vriendin begrijpen het eveneens, afscheid van hen genomen afgelopen week

Bijdragen kunnen leveren hielp me, maar het houdt nu op
Hoop dat de Luchtcomponent de F-35 zal verkrijgen, liefst een aantal extra.
Noodzaak daar ik ervan uitga dat de spanningen aan de oost grens toe zullen nemen

Hoop dat ik je mag zeggen. Je leren waarderen als wel van geleerd.
Nooit ontmoet en toch een dierbare vriend geworden

Het ga je goed en nog vele gelukkige nog komende jaren toegewenst met vrouw kinderen, evt kleinkinderen

Adrian


Ik wens jullie deze laatste boodschap van de bezieler en grote deskundige van deze thread mee te geven, tevens een fijne man.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2017, 05:37   #5852
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Vaarwel Adrian.

Hoe moet-,hoe kan-,een mens daarop reageren anders dan denken aan de eigen "tijdelijkheid",en misschien eens bedenken wat hij nog kan doen in de eigen,overblijvende,tijdsspanne....

Ruziemaken of medemensen kwetsen hoort daar niet bij.Adrian heeft dit in de discussies in dit- en andere draadjes alvast gedemonstreerd...

Laatst gewijzigd door kelt : 25 april 2017 om 05:45.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2017, 06:39   #5853
Van Halen
Vreemdeling
 
Van Halen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2015
Berichten: 29
Standaard

Adrian, ook al was je voor mij een onbekende. Het bedroeft me te lezen dat u bent heengegaan.
Een van de redenen dat ik regelmatig deze thread kom lezen was de door u geposte data. Ik vond het boeiend om weer nieuwe dingen te weten te komen over vele verschillende militaire zaken.
Rust in vrede.
Van Halen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2017, 11:04   #5854
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Lees het nu pas; RIP Adrian - een waardig debater ...
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2017, 13:29   #5855
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Rip
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 02:30   #5856
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Vaarwel Adrian, ik zal u missen, zeker in de discussies hier. Ik heb uw feitenkennis over bepaalde onderwerpen altijd bewonderd, en zal uw bijdrage missen. Doch ik respecteer uw keuze en wens uw nabestaanden veel sterkte.
Tot ik deel uw wens dat onze luchtmacht de F35 zal verkrijgen en liefst meer dan aanvankelijk gepland.
RIP Adrian, u was een waardig debater.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 21:55   #5857
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.895
Standaard

Adrian,
jij verdwijnt niet voorgoed.
Wij bewaren veel goede herinneringen aan jou.
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2017, 20:27   #5858
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard Gripen voor Bulgarije...

Blijkbaar zou Bulgarije in exclusieve fase zitten van gesprekken met Saab over de aanschaf van een eerste batch van 8 Gripens ,te leveren tegen 2022.
Het Gripen-aanbod zou het gewonnen hebben van een aanbod tweedehands-F-16's van Portugal (waar Roemenie wel in toegehapt heeft) en van dito Italiaanse Typhoons...
De natie (die overigens een dik decennium geleden fregatten en mijnenjagers van Belgie overgenomen heeft)heeft slechts enkele operationele MIG-29's en kan desnoods nog wat MIG21's in de lucht krijgen als het echt moet....
Maar deze toestellen zijn uiteraard allemaal erg op jaren gekomen en Bulgarije heeft zich inmiddels duidelijk "uitgeschreven" uit militair-industriele relaties met Moskou.

Laatst gewijzigd door kelt : 4 mei 2017 om 20:30.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2017, 11:45   #5859
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Blijkbaar zou Bulgarije in exclusieve fase zitten van gesprekken met Saab over de aanschaf van een eerste batch van 8 Gripens ,te leveren tegen 2022.
Het Gripen-aanbod zou het gewonnen hebben van een aanbod tweedehands-F-16's van Portugal (waar Roemenie wel in toegehapt heeft) en van dito Italiaanse Typhoons...
De natie (die overigens een dik decennium geleden fregatten en mijnenjagers van Belgie overgenomen heeft)heeft slechts enkele operationele MIG-29's en kan desnoods nog wat MIG21's in de lucht krijgen als het echt moet....
Maar deze toestellen zijn uiteraard allemaal erg op jaren gekomen en Bulgarije heeft zich inmiddels duidelijk "uitgeschreven" uit militair-industriele relaties met Moskou.
Eigenlijk komt het er op neer dat de prijs van een opgekalefaterde F-16 in de buurt komt van een nieuwe exemplaar. Er was dan ook veel commentaar op de Roemeense aankoop.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2017, 21:40   #5860
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

De helft van de Portugese F-16 waren al tweedehands bij de aankoop daar. Ik weet niet of dat zo'n goede koop is voor de Roemenen.

Maar ja, arm zijn kost veel geld.

En ik denk dat de Bulgaren mochten ze zo'n klein aantal Gripen kopen ook wel eens veel geld zullen nodig hebben om die dingen in de lucht en up to date te houden.

Dan zou ik liever nieuwe F-16 kopen.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be