Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 januari 2017, 11:19   #41
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In de veronderstelling dat ge niet in het onderwijs gestaan hebt.
35 jaren dienst voor pensioen. Ttz. 'uitgesteld loon' dat in het verleden berekend werd als percentage op het loon van de laatste paar jaren.

Op 18 gaan studeren voor het beroep dat ge uitgeoefend hebt betekent dat ge vanaf 53 op pensioen zijt gegaan. Ge had niet veel pensioen meer kunnen trekken want waarschijnlijk waart ge al ongeveer in de hoogste schaal beland.


Ben ik mis? Of héél dicht bij de waarheid?
Ge zijt begod ferm mis.
En wat betreft die hoogste schaal: er zijn nog mensen die onderweg meer bevorderden dan anderen.

Nu, daar gaat het allemaal niet over.

Het gaat over de toekomst: welk is de eerlijkste en de efficiëntste manier om te zorgen dat zoveel als mogelijk mensen van een fatsoenlijke oude dag kunnen genieten.
Dat gaat van aan de ene kant: zorg zelf voor je eigen, van a tot z. De staat houdt niets af voor je pensioen, zorg zelf voor uw appeltje voor de dorst.
Tot aan de andere kant: uit de belastingpot krijgt iedereen hetzelfde bedrag, vanaf dezelfde leeftijd.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2017, 11:23   #42
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Er zijn er hier genoeg die na de ford op 49 (!) thuis zijn mogen blijven. Bij de mijnen was 20 jaar putdienst voldoende.

Ik kan mij niet inbeelden dat je met 1400 euro per maand (bruggepensioneerde ford, was buurman van mijn schoonouders) bvb je kinderen door de universiteit kan sturen. Mijn vader heeft rond zijn 50ste ook de kans gekregen om op brugpensioen te gaan, hij heeft dat geweigerd: hij had 2 kinderen die studeerden. Hij heeft gewoon een andere job gezocht (en snel gevonden).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2017, 11:53   #43
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er zijn er hier genoeg die na de ford op 49 (!) thuis zijn mogen blijven. Bij de mijnen was 20 jaar putdienst voldoende.

Ik kan mij niet inbeelden dat je met 1400 euro per maand (bruggepensioneerde ford, was buurman van mijn schoonouders) bvb je kinderen door de universiteit kan sturen. Mijn vader heeft rond zijn 50ste ook de kans gekregen om op brugpensioen te gaan, hij heeft dat geweigerd: hij had 2 kinderen die studeerden. Hij heeft gewoon een andere job gezocht (en snel gevonden).
Vanaf 48 jaar kon men in 2003 doppen gaan tot de leeftijd van 50 jaar,vanaf 50 kon men dan in het toenmalige brugpensioen stappen, in tussentijd waren ze wel verplicht terug op de Ford te gaan werken als het nodig was, wat dan ook regelmatig gebeurde.
Ik schrijf "kon" omdat het niet verplicht was, ik had een collega met studerende kinderen en die is tot eind 2014 gebleven en hij was echt niet de enige.
En de schuldige daarin is naar mijn mening nog steeds de regeringen die het mogelijk maakten om dergelijke uitstapregelingen te gebruiken om zo bedrijven uitstel van executie te geven in plaats van te werken aan een economische leefbare manier van tewerkstelling.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2017, 17:44   #44
stropke1000
Parlementslid
 
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Idd.
deze aan de spoorwegen worden niet werkloos , ze rusten of staken
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2017, 07:23   #45
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Vanaf 48 jaar kon men in 2003 doppen gaan tot de leeftijd van 50 jaar,vanaf 50 kon men dan in het toenmalige brugpensioen stappen, in tussentijd waren ze wel verplicht terug op de Ford te gaan werken als het nodig was, wat dan ook regelmatig gebeurde.
Ik schrijf "kon" omdat het niet verplicht was, ik had een collega met studerende kinderen en die is tot eind 2014 gebleven en hij was echt niet de enige.
En de schuldige daarin is naar mijn mening nog steeds de regeringen die het mogelijk maakten om dergelijke uitstapregelingen te gebruiken om zo bedrijven uitstel van executie te geven in plaats van te werken aan een economische leefbare manier van tewerkstelling.
Ik ken anders wel mensen die met een inkomen van 1400€ netto per maand hun kinderen laten studeren. Het is immers een fabel dat hoge school veel geld kost. Via sommige onderwijssystemen kost het zelfs nog geen 1000€ per jaar om een kind te laten studeren. Er zijn zelfs systemen waarbij het de ouders slechts een bus of treinabonement kost, alle andere kosten worden gedragen door de gemeenschap.
Die systemen gaan zelfs zo ver, dat een student niet enkel gratis kan studeren, maar er zelfs nog een inkomsten bovenop krijgt om te studeren.
Kom dus niet vertellen dat iemand terug is moeten gaan werken om de studies van zijn kinderen te kunnen bekostigen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2017, 08:52   #46
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er zijn er hier genoeg die na de ford op 49 (!) thuis zijn mogen blijven. Bij de mijnen was 20 jaar putdienst voldoende.

Ik kan mij niet inbeelden dat je met 1400 euro per maand (bruggepensioneerde ford, was buurman van mijn schoonouders) bvb je kinderen door de universiteit kan sturen. Mijn vader heeft rond zijn 50ste ook de kans gekregen om op brugpensioen te gaan, hij heeft dat geweigerd: hij had 2 kinderen die studeerden. Hij heeft gewoon een andere job gezocht (en snel gevonden).
Een bruggepensioneerde van Ford, die nog kinderen heeft die studeren, krijgt:
  • Verhoogd kindergeld
  • Korting op inschrijvingsgeld
  • Verhoogde studiebeurs
  • Korting op studentenkot
  • Verhoogd dopgeld
  • Korting op buzzypas
  • Korting op de belastingen

Met andere woorden, die is er nog zo slecht niet aan toe!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2017, 10:44   #47
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik ken anders wel mensen die met een inkomen van 1400€ netto per maand hun kinderen laten studeren. Het is immers een fabel dat hoge school veel geld kost. Via sommige onderwijssystemen kost het zelfs nog geen 1000€ per jaar om een kind te laten studeren. Er zijn zelfs systemen waarbij het de ouders slechts een bus of treinabonement kost, alle andere kosten worden gedragen door de gemeenschap.
Die systemen gaan zelfs zo ver, dat een student niet enkel gratis kan studeren, maar er zelfs nog een inkomsten bovenop krijgt om te studeren.
Kom dus niet vertellen dat iemand terug is moeten gaan werken om de studies van zijn kinderen te kunnen bekostigen.
Die man is niet terug gaan werken, hij is blijven werken en deed dat van 2003 tot eind 2014, omdat zijn zonen toen pas op de universiteit zaten.
De mensen die gij kent maken hun rekening hij maakte zijn rekening en besloot in 2003 niet in het toenmalige brugpensioen systeem te stappen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2017, 10:47   #48
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een bruggepensioneerde van Ford, die nog kinderen heeft die studeren, krijgt:
  • Verhoogd kindergeld
  • Korting op inschrijvingsgeld
  • Verhoogde studiebeurs
  • Korting op studentenkot
  • Verhoogd dopgeld
  • Korting op buzzypas
  • Korting op de belastingen

Met andere woorden, die is er nog zo slecht niet aan toe!
En hoe waren de regelingen in 2003 van al die dingen die je opnoemt ?
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 09:36   #49
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
En hoe waren de regelingen in 2003 van al die dingen die je opnoemt ?
Heel gunstig, voor de gemiddelde werknemer kwam het zelfs beter uit om te doppen dan te werken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 16:36   #50
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Ik zit niet te wachten op mijn pensioen, laat staan een brugpensioen.

Ik kan me wel voorstellen dat 50 of 55 Plussers na sluiting van een onderneming dit een "laatste hoop" zullen vinden.
En terecht.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 17:30   #51
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik zit niet te wachten op mijn pensioen, laat staan een brugpensioen.

Ik kan me wel voorstellen dat 50 of 55 Plussers na sluiting van een onderneming dit een "laatste hoop" zullen vinden.
En terecht.
Daar is een verschil tussen een win for life en een gepaste sociale zorg voor iemand met zo'n grote tegenslag.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 18:24   #52
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
deze aan de spoorwegen worden niet werkloos , ze rusten of staken
Inderdaad, 'wij' worden niet werkloos.
Want 'wij' gaan voor ons werk en staken niet als het niet nodig is.
maar dat betekend niet dat er altijd een beetje hoop is.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 19:28   #53
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Inderdaad, 'wij' worden niet werkloos.
Want 'wij' gaan voor ons werk en staken niet als het niet nodig is.
maar dat betekend niet dat er altijd een beetje hoop is.
Sjonge sjonge ... zo olie op het vuur gooien.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 09:08   #54
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik zit niet te wachten op mijn pensioen, laat staan een brugpensioen.

Ik kan me wel voorstellen dat 50 of 55 Plussers na sluiting van een onderneming dit een "laatste hoop" zullen vinden.
En terecht.
Ik werk voor een onderneming waar de gemiddelde leeftijd van een afdeling 50 jaar is.
De meeste van de +55 ers zijn niet te vinden voor brugpensioen.
Zij voelen zich nog te goed om afgeschreven te worden.
Daarnaast willen zij eerst hun kennis en ervaring kunnen doorgeven aan de jongere generaties.
En nee, brugpensioen na sluiting van een bedrijf is geen laatste hoop, het is een manier om tegen oudere werknemers te zeggen dat ze waardeloos zijn op de arbeidsmarkt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 11:58   #55
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik ken anders wel mensen die met een inkomen van 1400€ netto per maand hun kinderen laten studeren. Het is immers een fabel dat hoge school veel geld kost. Via sommige onderwijssystemen kost het zelfs nog geen 1000€ per jaar om een kind te laten studeren. Er zijn zelfs systemen waarbij het de ouders slechts een bus of treinabonement kost, alle andere kosten worden gedragen door de gemeenschap.
Die systemen gaan zelfs zo ver, dat een student niet enkel gratis kan studeren, maar er zelfs nog een inkomsten bovenop krijgt om te studeren.
Kom dus niet vertellen dat iemand terug is moeten gaan werken om de studies van zijn kinderen te kunnen bekostigen.
Als uw kind beslist om naar de unversiteit te gaan, en dan niet naar Hasselt maar Leuven of Gent (wat ik zou aanmoedigen), of nog beter, het buitenland, dan vind ik het niet gepast dat je als vader van 50 jaar zegt: zoon, je mag niet op kot gaan. Papa kan dat niet betalen, want hij is op brugpensioen. Studeert maar iets dat ze hier in de buurt hebben.

Ik zou me dood schamen. De studiekeuze laten afhangen van uw financiele situatie kan soms niet anders, maar als 50 jarige gezonde man, thuis gaan zitten en het leven van uw kind daardoor negatief beinvloeden, vind ik schandalig.

En voor degenen die denken dat je met 1400 euro iemand kan laten studeren: een kotstudent kost u gemiddeld 600-700 euro per maand.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 12:32   #56
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik werk voor een onderneming waar de gemiddelde leeftijd van een afdeling 50 jaar is.
De meeste van de +55 ers zijn niet te vinden voor brugpensioen.
Zij voelen zich nog te goed om afgeschreven te worden.
Daarnaast willen zij eerst hun kennis en ervaring kunnen doorgeven aan de jongere generaties.
En nee, brugpensioen na sluiting van een bedrijf is geen laatste hoop, het is een manier om tegen oudere werknemers te zeggen dat ze waardeloos zijn op de arbeidsmarkt.
Ik vind dat ook.
Al zie ik niet waar u praat over een vangnet voor het geval het verkeerd gaat.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 19:53   #57
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als uw kind beslist om naar de unversiteit te gaan, en dan niet naar Hasselt maar Leuven of Gent (wat ik zou aanmoedigen), of nog beter, het buitenland, dan vind ik het niet gepast dat je als vader van 50 jaar zegt: zoon, je mag niet op kot gaan. Papa kan dat niet betalen, want hij is op brugpensioen. Studeert maar iets dat ze hier in de buurt hebben.

Ik zou me dood schamen. De studiekeuze laten afhangen van uw financiele situatie kan soms niet anders, maar als 50 jarige gezonde man, thuis gaan zitten en het leven van uw kind daardoor negatief beinvloeden, vind ik schandalig.

En voor degenen die denken dat je met 1400 euro iemand kan laten studeren: een kotstudent kost u gemiddeld 600-700 euro per maand.
Zonder de andere kosten die je moet betalen van je 1400 Euro, vervoer, huur of lening, in het geval van mijn collega twee studerende kinderen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2017, 09:37   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

1400 euro ?
Is dat een werkende alleenstaande vrouw dan ?
Doet de papa niet meer mee ?

Vanaf welk maandelijks netto inkomen ben je geen beursstudent meer ?
En hoeveel kost een kot van de univ zelf voor een beursstudent ?

(niet dat ik niet besef hoeveel een student kost; maar je hebt toch geen kinderen op de wereld gezet om er winst op te maken. Mocht het ooit nodig geweest zijn, ik zou leningen aangaan om mijn kinderen te laten studeren.
En nog een toegeving: mijn kinderen hebben gelukkig "fatsoenlijke" studierichtingen gekozen, want anders had den ouwe moeten zeggen dat ze eerst maar een echt diploma mochten behalen, en dan de rest als hobby later ... bla bla ....)

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2017, 20:56   #59
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
1400 euro ?
Is dat een werkende alleenstaande vrouw dan ?
Doet de papa niet meer mee ?

Vanaf welk maandelijks netto inkomen ben je geen beursstudent meer ?
En hoeveel kost een kot van de univ zelf voor een beursstudent ?

(niet dat ik niet besef hoeveel een student kost; maar je hebt toch geen kinderen op de wereld gezet om er winst op te maken. Mocht het ooit nodig geweest zijn, ik zou leningen aangaan om mijn kinderen te laten studeren.
En nog een toegeving: mijn kinderen hebben gelukkig "fatsoenlijke" studierichtingen gekozen, want anders had den ouwe moeten zeggen dat ze eerst maar een echt diploma mochten behalen, en dan de rest als hobby later ... bla bla ....)

.
Ik heb enkel ervaring met KULeuven. Om een gesubsidieerd kot van de universiteit te huren moest je zelfs geen beursstudent zijn. En de huurprijs was afhankelijk van het inkomen van de ouders.
Ik heb die discussie ook eens met een van mijn klanten gehad. Maar op het moment dat ik hem dat vertelde ging zijn zoontje wel een stap achteruit staan. Want zoontje lief was niet tevreden met zo een kot van de unief op de campus. Zoontje had liever een studio met eigen douche in plaats van een kot met gemeenschappelijke douches, toiletten en eetruimte voor 14 studenten per etage.
En zoontje kookte liever niet zelf zijn eigen potje.

Op dat moment waar ik van spreek, konden mijn kinderen met een gewoon delijnabo op zondagavond de snelbus nemen. Ttz de 3e van het gezin kreeg dat zelfs gratis. De vrijdagavond was wel een probleem want de laatste bus was al weg voordat de laatste les om 18u beëindigd was.

Die klant wist niet welke de mogelijkheden waren, en de zoon zweeg wijselijk. Zo zijn er veel mensen. Dat krijg je als die ouders/studenten zich niet de moeite getroosten om in het voorjaar naar de infodagen te gaan. Dat is ook de reden dat oud klasgenoten van mijn kinderen op een veel duurder privékot zaten. Alhoewel hun ouders een lager (dop+laag loon) inkomen hadden.
Eigen schuld.

PS in de kleuterklas en lagere school krijg je al een indicatie van het potentieel van je kinderen. Als verantwoordelijke ouder begin je dan al te sparen om de studies van je kinderen later te kunnen betalen. Voor ons was betekende dat bv geen vakantie in een duur hotel.
Een mens moet keuzes maken in het leven. En als je voor kinderen kiest is het je taak je best te doen om ze zo goed mogelijk hun talenten te laten ontplooien. Op welk niveau dat ook mag zijn.

Laatst gewijzigd door pajoske : 25 januari 2017 om 21:02.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2017, 01:44   #60
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb enkel ervaring met KULeuven. Om een gesubsidieerd kot van de universiteit te huren moest je zelfs geen beursstudent zijn. En de huurprijs was afhankelijk van het inkomen van de ouders.
Ik heb die discussie ook eens met een van mijn klanten gehad. Maar op het moment dat ik hem dat vertelde ging zijn zoontje wel een stap achteruit staan. Want zoontje lief was niet tevreden met zo een kot van de unief op de campus. Zoontje had liever een studio met eigen douche in plaats van een kot met gemeenschappelijke douches, toiletten en eetruimte voor 14 studenten per etage.
En zoontje kookte liever niet zelf zijn eigen potje.

Op dat moment waar ik van spreek, konden mijn kinderen met een gewoon delijnabo op zondagavond de snelbus nemen. Ttz de 3e van het gezin kreeg dat zelfs gratis. De vrijdagavond was wel een probleem want de laatste bus was al weg voordat de laatste les om 18u beëindigd was.

Die klant wist niet welke de mogelijkheden waren, en de zoon zweeg wijselijk. Zo zijn er veel mensen. Dat krijg je als die ouders/studenten zich niet de moeite getroosten om in het voorjaar naar de infodagen te gaan. Dat is ook de reden dat oud klasgenoten van mijn kinderen op een veel duurder privékot zaten. Alhoewel hun ouders een lager (dop+laag loon) inkomen hadden.
Eigen schuld.

PS in de kleuterklas en lagere school krijg je al een indicatie van het potentieel van je kinderen. Als verantwoordelijke ouder begin je dan al te sparen om de studies van je kinderen later te kunnen betalen. Voor ons was betekende dat bv geen vakantie in een duur hotel.
Een mens moet keuzes maken in het leven. En als je voor kinderen kiest is het je taak je best te doen om ze zo goed mogelijk hun talenten te laten ontplooien. Op welk niveau dat ook mag zijn.
https://www.kuleuven.be/studentenvoo...e-tabel-16.pdf

Zoals ge ziet moet ge al lang geen schooier meer zijn voor gesubsidieerde woningen van de KUL. Die gezamelijke inkomens zijn normaal voor een arbeider tweeverdiener bvb.

En veel zelfstandigen "arrangeren" dat door slim hun inkomen te tunen in de jaren dat noodzakelijk zijn. Lang leve de vennootschappen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be