Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 april 2017, 09:06   #1
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.393
Standaard Eandis & & klokkenluider Tommelein, dit wordt geen mooi verhaal

Is iets (in politiek) dat snel- stroomversnelling moet gebeuren gezond voor het algemeen belang of voor eigen belang-verrijking?

donderdag 29 september 2016 - Wetstraat

Tommelein: ‘Op 31 mei meldde Versnick mij dat de procedure voorbij was en het Chinese bedrijf overgebleven was. Ik was pas minister en viel eerlijk gezegd uit de lucht.’ photo news

“Godmiljaar, dit wordt geen mooi verhaal’, besefte ik. En toen kwam de brief. Achteraf heeft men die hele historie geïnterpreteerd als een manoeuver. Komaan alsof ik de staatsveiligheid iets te bevelen hen” einde citaat Bart Tommelein

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160928_02491269



Terwijl dat men hier en daar na “Tommorowland”

(https://www.tomorrowland.com/en/festival/tickets ) tot de vastelling komt dat Groen!

Niet zo maagd zijn dat zij beweren. Na het decreet van Nollet dat Nethys ging toelaten om van openbaar-publiek naar privé domein te gaan kwamen er ook steeds meer en meer mandaten bij welke niet onbezoldigd waren/zijn.

Descheemaecker: “Meest cumulerende politicus is iemand van Groen”

Ook in Vlaanderen wordt er bijverdiend door politieke postjes te verdelen onder partijgenoten. Volgens Groen wordt er binnen de Vlaamse agentschappen stevig "gegraaid". Een van de bestuurders die opduikt in de lijst is Marc Descheemaecker (N-VA). Vorig jaar verdiende hij 14.062 euro bruto voor 14 vergaderingen als voorzitter van de Raad van Bestuur van De Lijn.

Bekijk de volledige aflevering

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/vi...spraak/2.49572

Terwijl dat men bij Publifin-Publipart- en vandaag alleen maar spreekt over mandaten en vervangingen is er nog geen woord gekomen over wanneer dat men deze “oplichtingen” van instellingen die in en van het openbaar-publiek domein zijn frauduleus naar het privé heeft gebracht via allerlei eigen “politieke” constructies van “eigen belang deze terug naar het openbaar-publiek domein gaat brengen zoals het moet.

Als men weet dat die van Luik zelf ridder is kunnen worden en dat Gilles via het Staatsblad nog meer macht ging krijgen. Het ganse kan alleen plaatsvinden in een schurkenstaat. En als die bestaat wijst aan dat er een hoop “schurken” rondlopen ook rotte appels genoemd.

En toch mag Di Rupo samen met andere “parvenus” blijven, hoe leg je dat anders uit?

De essentie:

De man die van Johan Keizer van Oostende met de Open-Vld in de Oostendse coalitie niet nodig was toch mocht blijven. Overbodig in cijfers, net zoals bij Termont Open Vld er toch ging bijnemen terwijl dat een coalitie met Groen! voldoende was.

Dat nu Matthias dankzij hem de nieuwe burgemeester van Gent kan worden als er tenminste in het Gentse gemeentelijk landschaap geen Macron of Trumph figuur opdaagt, is schijnbaar niet belangrijk.

Eandis en Infrax nemen Tommelein in snelheid

05/04/2017 door Pascal Sertyn

De fusie van Eandis en Infrax kan al eind mei afgerond zijn. Voorzitters Piet Buyse en Wim Dries wachten niet op de Vlaamse minister van Energie.
Meer over:
Eandis, Infrax, Bart Tommelein, Energie, Overnames en fusies

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170404_02817460

Fusie distributienetbeheerders Eandis-groep Eengemaakte structuur zorgt voor transparantie en eenvoud

(30 december 2015)

Op 1 januari 2016 zullen de zeven Eandis-distributienetbeheerders fuseren tot één distributienetbeheerder.

https://www.eandis.be/nl/pers/persbe...uur-zorgt-voor


Fusie Eandis en Infrax in stroomversnelling: energiefactuur 3 procent goedkoper

Piet Buysse: "Tegen mei afgerond"

05-04-17 Lieven Desmet

Eandis zal na de fusie met die andere energie-intercommunale Infrax vervellen tot Fluvius ©BELGA
Fluvius, het fusiebedrijf achter de energie-intercommunales Eandis en Infrax, zit in zijn laatste rechte lijn. Als de gemeenten hun fiat geven kan de integratie in mei al een feit zijn.

http://www.demorgen.be/economie/fusi...oper-b5f298b0/


Netbeheerders Eandis en Infrax willen volgende maand al samensmelten


01 / 02

o Eandis en Infrax kunnen voor de zomer al een bedrijf vormen

wo 05/04/2017 - 07:51 Alexander Verstraete Al eind volgende maand kan de fusie tussen Eandis en Infrax een feit zijn. Dat zeggen voorzitters Piet Buyse en Wim Dries in een interview met De Standaard. De eengemaakte netbeheerder zal Fluvius heten en kan de energiefactuur volgens hen met 3 procent doen dalen.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2942743

http://forum.politics.be/showthread.php?t=237038

http://forum.politics.be/showthread.php?t=237478

http://forum.politics.be/showthread.php?t=238019






Actuele vraag van Joris Vandenbroucke aan Bart Tommelein, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Begroting, Financiën en Energie, over het voorstel om de werkmaatschappijen Eandis en Infrax te fuseren

287 (2016-2017)

Bekijk het verslag van dit deel van de vergadering
Stand van zaken: behandeld
• Procedureverloop
• Documenten
• Meer details


https://www.vlaamsparlement.be/parle...laties/1127085

Plenaire vergadering
‹ Vorig onderwerp
Volgend onderwerp ›
woensdag 29 maart 2017, 14.11u
Voorzitter
Jan Peumans
Actuele vraag over het voorstel om de werkmaatschappijen Eandis en Infrax te fuseren
van Joris Vandenbroucke aan minister Bart Tommelein
287 (2016-2017)
Actuele vraag over het voorstel van de minister om de distributienetbeheerders Eandis en Infrax te fuseren en de impact hiervan op de elektriciteitsfactuur
van Johan Danen aan minister Bart Tommelein
288 (2016-2017)
Actuele vraag over het voorstel van de minister om Eandis en Infrax te fuseren en de impact hiervan op de elektriciteitsfactuur
van Stefaan Sintobin aan minister Bart Tommelein
289 (2016-2017)

https://www.vlaamsparlement.be/plena...erslag/1127447

Vraag om uitleg over het voorstel om de werkmaatschappijen Eandis en Infrax te fuseren
van Joris Vandenbroucke aan minister Bart Tommelein
1723 (2016-2017)
Stand van zaken: ingetrokken-omgezet in actuele vraag
• Procedureverloop
• Documenten
• Meer details


https://www.vlaamsparlement.be/parle...laties/1126459

https://www.vlaamsparlement.be/plena...erslag/1127447

Minister Bart Tommelein
Voorzitter, dames en heren, de regering heeft inderdaad eind februari het decreet Lokaal Bestuur behandeld en heeft me toen de opdracht gegeven om werk te maken van een werkstuk dat een aanzet zou geven tot een hervorming van de distributienetbeheerders en de intercommunales die daaronder vallen.
U hebt mij vorige week in de commissie al ondervraagd. Ik heb toen al een aantal dingen gezegd die u ook in het krantenartikel hebt kunnen terugvinden. Niet alles was zomaar eventjes doordacht. Er is me gevraagd hoever ik sta met de planning inzake de hervorming van de energie-intercommunales. Ik heb dan een deel van mijn ideeën, die ik niet alleen vanuit mezelf haal, maar waarover ik tijdens de voorbije weken een aantal gesprekken heb gevoerd met partijen, uit de doeken gedaan. Die plannen zijn uiteraard veel uitgebreider dan het artikel in de krant weergeeft. De geluiden dat ik niets aan de onderliggende structuur zou willen veranderen, kloppen voor geen meter. Mijnheer Danen, ik heb zelf het woord ‘forse’ besparing nooit in de mond genomen. Lees het artikel er nog maar eens op na. Dat staat niet in een quote van mij.
Dit is een aanzet die ik doe na een aantal gesprekken met de sector. Het is nu tijd om daarover verder te spreken met de betrokken partijen, met Eandis, met Infrax, met de distributienetbeheerders.
Verder doe ik alles wat mogelijk is binnen mijn bevoegdheden, want de energiefactuur – dat heb ik u deze morgen ook al gezegd – heeft vele componenten die lang niet allemaal onder mijn bevoegdheid vallen. Ik heb in de voorbije maanden al een paar keer boodschappen gekregen en gelezen in de krant dat de energiefactuur omhoog zou gaan omdat de beslissing was genomen over dingen die helemaal niet onder mijn bevoegdheid vallen en die de factuur doen stijgen. Ik heb dus niet alles in de hand.
Dit is een efficiëntieoefening die we moeten doen. Het is een van de vele initiatieven waarmee ik bezig ben. Ik vind het eerlijk gezegd nogal straf dat men nu al weet welke besparing de plannen slechts zouden kunnen opbrengen zonder dat men die plannen al heeft gezien. Ik vind het nogal straf dat men berekeningen begint te maken zonder dat men met mij het volledige plan heeft doorgenomen. Het cijfer van 1 procent – en elk procent is belangrijk – is blijkbaar gebaseerd op de studie-Berger, die is voorgesteld aan de VREG.
– Jan Peumans, voorzitter, treedt als voorzitter op.
Minister Bart Tommelein
Daarmee zegt de VREG dus dat dat cijfer, dat die 1 procent niet gebaseerd is op mijn plannen, maar op plannen die zijn voorgesteld aan de VREG waar ik zelf helemaal niets te maken heb. Het zijn alleszins niet mijn cijfers.
Ik ben 100 procent voor een onafhankelijke regulator, iedereen weet dat. Toen ik destijds in dit parlement met Media bezig was, was ik heel hard voorstander van een onafhankelijke mediaregulator. Ik ben nu ook voor een onafhankelijke energieregulator maar een berekening maken op basis van een plan dat je niet hebt, dat kan niemand, zelfs een onafhankelijke regulator kan dat niet.
In die studie van Berger die ik ook zelf nog niet heb gekregen, zou het blijkbaar gaan over een besparing van 35 miljoen euro bij Eandis en Infrax. Eandis en Infrax zeggen nu openlijk dat alleen al hun samenwerking 100 miljoen euro kan opbrengen. Dat wijkt dus al af van die 35 miljoen euro van de studie-Berger. Ik vind de discussie over wat dit nu precies betekent voor de energiefactuur eerlijk gezegd een beetje zonder voorwerp, vooral omdat mijn plannen inderdaad nog niet volledig op tafel liggen. Het is beter de discussie over wat de hele operatie zal opbrengen te voeren op een moment dat het helemaal duidelijk is wat die operatie exact inhoudt.
En ja, u kunt het me kwalijk nemen dat ik als minister van Energie al een aantal ideeën hebt toegelicht en daarover een aantal zaken heb geformuleerd. Ik denk toch dat het normaal is dat ik als minister van Energie daar mijn licht over laat schijnen, maar ik beslis uiteraard niet alleen, politiek is een ploegsport. En zoals u zelf hebt gelezen in het artikel, zal ik eerstdaags met het plan naar de regering gaan, nadat ik overleg heb gepleegd met de distributienetbeheerders.
Ik heb ook op de vraag van de heer Gryffroy van daarnet duidelijk geantwoord dat ik niet de baas ben van de distributienetbeheerders, ik ben daar zelfs geen aandeelhouder van. Ik ben de minister van Energie die een plan moet ontwikkelen en die daar het nodige draagvlak voor moet creëren. Dus, heb ik dit plan al neergelegd, mijnheer Vandenbroucke? Neen. Zal ik daarmee naar de regering gaan? Ja, nadat ik overleg heb gepleegd.
Mijnheer Danen, zoals u zelf hebt gezegd, ben ik nog geen jaar minister van Energie. Ik kan dus absoluut niet verantwoordelijk worden gesteld voor alle stijgingen van de energiefactuur, maar ik zal me ook niet verstoppen, ik zal er binnen mijn mogelijkheden alles aan doen om die energiefactuur te verlagen. Ik zal echter niet aan struisvogelpolitiek doen, ik zal geen zaken doorschuiven, dat heb ik vanmorgen in de commissie ook al gezegd.
Ik denk inderdaad dat men mij een aantal talenten toedicht van maskeren en alles op voorhand weten. Sommige zaken in het leven komen toevallig samen, en dat is ook hier het geval. Dat neemt echter niet weg dat ik een heel duidelijke visie heb die ik verder zal uitwerken.

Minister Bart Tommelein
Dank u, geachte leden. Ik denk dat er een aantal mensen zijn die graag lezen wat ze willen lezen, en dan een aantal dingen niet lezen, die graag horen wat ze willen horen, en dan een aantal dingen niet horen die ze niet graag horen. Ik heb bij mijn weten noch Eandis, noch Infrax, die toch wel heel sterk betrokken partij zijn, in hun reactie horen zeggen dat ze het absoluut met mij oneens zijn. Ik heb ook de VREG niet horen zeggen dat dit een verkeerd voorstel is, of dat de elementen die ik op tafel heb gelegd, verkeerd zijn. Ik heb dat beluisterd. Ik was aan het luisteren naar de radio. Integendeel, er zijn er een aantal die duidelijk hebben gemaakt dat participatie heel essentieel is, en ik begrijp niet wat de grote problemen zijn met een beursgang. Een beursgang is nu eenmaal een mogelijkheid, een van de mogelijkheden tot participatie, en iedereen kan daaraan meedoen. Maar goed, mijnheer Vandenbroucke, ik neem het niemand kwalijk dat hij vragen stelt. Het is uw taak om dat te doen. Ik zeg niet dat alles niet klopt en dat dat de schuld van de pers is.
Wat in het artikel in Het Nieuwsblad en De Standaard staat, was helemaal correct en was datgene wat ik heb verklaard. Maar is dit het volledige plan? Neen. Heb ik daar alles tot in detail uit de doeken gedaan? Neen. Heb ik al een plan ingediend? Neen. Ik begrijp niet waarom men op een bepaald moment zegt: ‘participeren, beursgang’. Ik zeg hier heel duidelijk dat ik pas voor een Vlaams staatsbedrijf dat 100 procent in handen is van de overheid en waar de burgers geen mogelijkheid hebben om in te participeren. Dat is voor mij cruciaal. Mijnheer Sintobin, u hoeft het daar niet mee eens te zijn. Ik weet dat u trekken hebt die staatsbedrijven verheerlijken. U hebt wat dat betreft duidelijk een andere ideologie dan ik. Ik pas daarvoor. Ik vind dat heel belangrijk.
Zoek ik een draagvlak? Ja, ik zoek een draagvlak, zoals ik dat voor alles doe en zoals ik ook bezig ben in heel het energiebeleid om een zo groot mogelijk draagvlak te vinden.
Mijnheer Gryffroy, hernieuwbare energie is heel belangrijk. Ik hoor u nu het cijfer noemen van 165 miljoen. We hebben nu al 35 miljoen, we hebben al 100 miljoen, we hebben al 165 miljoen. Ik zou iedereen aanraden om te wachten tot we het plan hebben en tot de distributienetbeheerders zelf de nodige berekeningen hebben gemaakt over wat dat dan financieel als consequenties heeft.
Ik begrijp het allemaal niet goed. Een paar weken geleden was het kot hier te klein als het ging over het aandeel van de distributienetbeheerders en de intercommunales en over de vele mandaten, de lonen en de kosten van de distributienetbedrijven. Nu ik mijn eerste ideeën gedeeltelijk wat uit de doeken doe, nadat ik een aantal contacten heb gehad op het terrein, dan is het amper een paar uur later alweer te weinig en zal het te weinig invloed hebben op de factuur. Ik zeg u heel duidelijk: elk element, hoe klein het ook is, dat een invloed kan hebben op het verlagen van de energiefactuur, zal ik aangrijpen om dat ook te doen, hoe klein het ook is. Ik weet dat de energiefactuur uit verschillende elementen bestaat. Als ik de socialetariefgroep uitbreid, zal iemand anders dat betalen. Gratis bestaat niet. Er bestaat niet zoiets als een gratis lunch, dat bestaat niet. Als je de premies verhoogt, dan komt dat in de factuur. Alles wat je doet dat de kosten verhoogt, gaat naar de factuur. Wel, we moeten ervoor zorgen dat ik elk element dat ik als Vlaams minister zelf een heel klein beetje onder mijn bevoegdheid heb, aangrijp. Wat men dan op het federale niveau doet en bij die instellingen waar ik niet voor bevoegd ben en niets aan te zeggen heb, daar heb ik weinig invloed op. Ik kan alleen maar hopen dat men er ook daar alles aan doet om de factuur draaglijk te maken voor iedereen.
Mijnheer Bothuyne, ik heb goed gehoord dat het eenvoudig moet zijn, dat het transparant moet zijn en vooral dat het snel moet gaan. Ik probeer zo snel mogelijk te gaan. Ik zal met mijn voorstellen, die heel concreet zijn, nadat ik overlegd heb, nadat ik met iedereen gesproken heb, naar de regering gaan. U zult daar in het parlement als eersten notie van kunnen nemen en we zullen daarover kunnen debatteren en discussiëren.


https://www.vlaamsparlement.be/plena...erslag/1127447

Plenaire vergadering Vlaams parlement- West-Vlaamse regering
woensdag 26 april 2017, 14.00u

https://www.vlaamsparlement.be/plena...910#livestream

Laatst gewijzigd door RASPOUTINE : 26 april 2017 om 09:11.
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2017, 09:17   #2
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Ook vandaag ga ik het niet lezen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 08:34   #3
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ook vandaag ga ik het niet lezen.
Maar zonder die kennis ga je toch niet kunnen debatteren?
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 09:03   #4
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Maar zonder die kennis ga je toch niet kunnen debatteren?
Waarover gaat het debat juist?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 11:46   #5
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Momenteel over een héél lange intro post....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be