Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 maart 2008, 14:05   #61
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Zoals ik dus zei, internationale handel is een mogelijkheid, ja. Het is echter de vraag wat je met 'machtspositie' bedoelt. Dat Florentijnen betere toegang hadden tot bepaalde markten? Dat ze monopolieposities verworven in de handel in bepaalde zaken? Enfin, je kan er niet omheen dat die goederen érgens vandaan kwamen, ergo: dat ze door iémand geproduceerd waren.
Bv, zij hadden een dominante positie op de Franse jaarmarkten.

Dat laatste kan me eigenlijk geen bal schelen, vermits het geen doorslaggevende factor is in de welvaart van Florentina in die periode. Ergo kan ik jouw gekopieerde visie van Mises onmogelijk gebruiken als methode om historische verklaringen te zoeken voor deze casus.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:06   #62
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Zijn minder productieve mensen "sukkelaars"?
Misschien heeft mijn woordkeuze u tegen de borst gestoten. Maar er zijn nu eenmaal mensen die je NIET in je bedrijf wil, voor geen enkel salaris. Dit is blijkbaar iets dat je liever niet wil geweten hebben.

En als je het minimumloon afschaft, hoe hoog wil je de werkloosheidsuitkering dan leggen?

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 28 maart 2008 om 14:06.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:07   #63
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
En als je het minimumloon afschaft, hoe hoog wil je de werkloosheidsuitkering dan leggen?
Geen werkloosheidsuitkering in Percalions domein. De staat ed, je moet bedelen om liefdadigheid.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:11   #64
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Het is misschien een gek voorstel, maar misschien waren de Florentijnen gewoon in een betere machtspositie om oa. een voordelige positie in de internationale handel en kredietstelsel in te nemen, waardoor ze niet meer hoefden te produceren als voordien? Je zit per slot van rekening te praten over sociale processen, dus machtsrelaties zijn de primaire sleutel om te weten hoe ze die goederen verkrijgen.
In het geval de oorzaak een beter machtspositie is, zou dan niet ge-opperd kunnen worden dat de Florentijnen efficiënter (productiever) zijn geworden in het versterken van hun machtspositie?

Dan is er dus nog steeds een productiviteitsstijging.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:12   #65
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Lijkt me niet; het bouwen van kathedralen zorgt niet voor meer brood, meer wijn, meer bier, meer juwelen, meer specerijen - dat zijn de dingen die mensen kopen met hun loon; mensen kopen geen kathedralen dus het aanbod van kathedralen heeft geen impact op het reële loon.

Dé vraag is: als de reële productiviteit daalde, maar de reële lonen bleven op een hoog niveau, zoals Praetorian volhoudt, waar in godsnaam kwamen die goederen dan vandaan? Bon, het was Praetorians taakje, ik stel voor dat hij eens wat elementen in de groep smijt.
Grote 'overheidsuitgaven' zorgen voor een verhoging van de geldhoeveelheid, waardoor die Florentijnen, bij rigide prijzen en lonen, meer brood enz konden kopen van hun handelspartners.

Vermits er enkel goud als geldeenheid is, hebben ze geen wisselkoers die op korte termijn het evenwicht terug kan herstellen. En als hun handelspartners groot zijn tov de Florentijnen, zal een verhoogde Florentijnse vraag maar slechts ten dele voor een verhoging zorgen van de Florentijnse importprijzen.

Verder, worden kerkelijke gebouwen enzo niet gesubsideerd door de katholieke overheid door giften te innen uit heel europa voor de bouw van kerken? Dit zou dan kunnen beschouwd worden als een soort FDI.

Even technischer voorstellen op een AD-AS schema: negatieve aanbodsschok -> lagere productiviteit -> AS verschuift naar links

grote openbare werken -> positieve vraagschok -> AD naar rechts. Bij lagere productiviteit een even hoge koopkracht?
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:12   #66
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
In het geval de oorzaak een beter machtspositie is, zou dan niet ge-opperd kunnen worden dat de Florentijnen efficiënter (productiever) zijn geworden in het versterken van hun machtspositie?

Dan is er dus nog steeds een productiviteitsstijging.
Een productiviteitstijging van macht? Ik hou je niet tegen om dat uit te werken, ik ben benieuwd.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:16   #67
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_special_one Bekijk bericht
Ja, dat komt neer op dwang.
Ik heb een probleem met dwang.
Je hebt wel een punt dat we in een land leven met heel veel overheidsdwang. Misschien moesten we daar maar eens aan werken, i.p.v. het jachtseizoen te openen op werklozen.

b.t.w. de werkloosheid staat momenteel erg laag. De werkelijkheid is dat laaggeschoolde jobs amper ingevuld geraken. Werkloosheid is echt niet het groot probleem van dit moment.

Citaat:
Edit: en het afnemen van rechtmatig eigendom (productie dus) van de anderen.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 28 maart 2008 om 14:17.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:17   #68
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Misschien heeft mijn woordkeuze u tegen de borst gestoten. Maar er zijn nu eenmaal mensen die je NIET in je bedrijf wil, voor geen enkel salaris. Dit is blijkbaar iets dat je liever niet wil geweten hebben.
Absoluut niet. De kwestie is echter dat jij mensen uit het bedrijf wil stampen die anders wél in dienst genomen zouden worden - daar draait het om: jij wil mensen in de werkloosheid duwen omdat je vindt dat ze anders te weinig verdienen. Zeer nobel allemaal, maar misschien gaan die mensen daar zélf niet mee akkoord. Daarenboven moet jij plots een oplossing bedenken voor massa's mensen die door je maatregel gedwongen werkloos zijn - dat is jouw probleem, niet het mijne.
Wat de mensen betreft die niet tewerkgesteld kunnen worden: ik zie niet in hoe je kan concluderen dat ik dat niet geweten wil hebben. Ik zeg maar iets: misschien zie je de mogelijkheid over het hoofd dat bepaalde libertariërs in hun vrienden- of familiekring zulke mensen tellen, je weet maar nooit. Het antwoord is echter eenvoudig: aangezien dwang uit den boze is, is het niet toegelaten van anderen te stelen om deze mensen te onderhouden. Echter: mensen met bijvoorbeeld een ernstige handicap komen gelukkig niet in een vacuüm op deze wereld terecht, ze hebben familie, vrienden en kennissen, en er zijn honderden, zoniet duizenden mensen die oprecht bezorgd zijn over mensen met een handicap. De organisaties best�*�*n, de know-how en de relaties bestaan, het is enkel een kwestie van de financieringsmethode te veranderen: in plaats van godganse dagen te liggen lobby'en bij minister X en staatssecretaris Y om wat meer subsidies voor dit of dat projectje bijeen te sprokkelen, aan fund-raising doen. De organisaties die nu al bestaan zijn groot genoeg en hebben genoeg mensen om dat te doen, maar aangezien de subsidiekraan bestaat, concentreren ze zich momenteel slechts daar op, natuurlijk. Ik zie echter weinig redenen waarom ouders hun gehandicapt kind zouden laten sterven op straat omdat hij niet kan werken; en in die zeldzame maar spijtige gevallen waarbij zoiets wel dreigt, reken ik erop dat vrijwillige liefdadigheid zal volstaan.
Citaat:
En als je het minimumloon afschaft, hoe hoog wil je de werkloosheidsuitkering dan leggen?
Nul, tiens.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:21   #69
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Stel dat de lonen toch een enorme deprivatie ondergaan in jouw pretpark, gezien het feit dat ik eerst nog eens historische bewijzen wil zien van al die claims, dan valt jouw verhaal over liefdadigheid ook in elkaar, vermits er bijna niemand meer is die het zich kan veroorloven. En dan zit je toch al halfweg een genocide.
Iets in mij zegt dat ik dan toch liever mijn kansen waag bij een concrete en reële rijksdomsherverdeling zoals deze vandaag bestaat.

Ik kies dus liever die verfoeide staatsdwang dan jouw mogelijk scenario op een mondiale genocide. Zeker wanneer ik een gehandicapt kind zou hebben.
__________________

Laatst gewijzigd door Praetorian : 28 maart 2008 om 14:22.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:21   #70
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Een productiviteitstijging van macht? Ik hou je niet tegen om dat uit te werken, ik ben benieuwd.
Ik zou zeggen dat macht het product is van interactie tussen mensen. Het is dan toch niet uit te sluiten dat individuele of groepen van actoren efficiënter en dus ook productiever zijn in het uitoefenen en bekomen van die macht dan andere individuen of groepen?

Productiviteit en efficiëntie, dat zijn toch termen die onderling inwisselbaar zijn, niet?
__________________
auction your future!

Laatst gewijzigd door netslet : 28 maart 2008 om 14:24.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:23   #71
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Grote 'overheidsuitgaven' zorgen voor een verhoging van de geldhoeveelheid, waardoor die Florentijnen, bij rigide prijzen en lonen, meer brood enz konden kopen van hun handelspartners.
Nee, meer overheidsuitgaven an sich kunnen de geldhoeveelheid niet verhogen. Enkel indien ze gefinancierd worden door geldcreatie, of indien er fractional reserve banking plaatsvindt.
Citaat:
Vermits er enkel goud als geldeenheid is, hebben ze geen wisselkoers die op korte termijn het evenwicht terug kan herstellen. En als hun handelspartners groot zijn tov de Florentijnen, zal een verhoogde Florentijnse vraag maar slechts ten dele voor een verhoging zorgen van de Florentijnse importprijzen.
Het zou inderdaad, theoretisch, kunnen dat Florence haar inflatie geëxporteerd heeft - zoals de Amerikanen ook doen, momenteel. Maar ik betwijfel of het banksysteem in de vijftiende eeuw in staat was om fractional reserve banking - geldcreatie toe te laten op zo'n schaal. Al is het in feite mogelijk; Praetorian vermeldt dat het banksysteem gecentraliseerd was in die dagen.
Citaat:
Verder, worden kerkelijke gebouwen enzo niet gesubsideerd door de katholieke overheid door giften te innen uit heel europa voor de bouw van kerken? Dit zou dan kunnen beschouwd worden als een soort FDI.
Dat zou kunnen; dat had ik niet afgeleid uit Praetorians schets maar het is inderdaad een mogelijkheid.
Citaat:
Even technischer voorstellen op een AD-AS schema: negatieve aanbodsschok -> lagere productiviteit -> AS verschuift naar links

grote openbare werken -> positieve vraagschok -> AD naar rechts. Bij lagere productiviteit een even hoge koopkracht?
Je vergeet dat de combinatie van AS die naar links schuift en AD die naar rechts schuift, een hoger prijspeil oplevert; dat zou net de conclusie (gelijk reëel loon) tegenspreken.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:24   #72
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Ik zou zeggen dat macht het product is van interactie tussen mensen. Het is dan toch niet uit te sluiten dat individuele of groepen van actoren daar efficiënter en dus ook productiever in zijn dan andere individuen of groepen?

Productiviteit en efficiëntie, dat zijn toch termen die onderling inwisselbaar zijn, niet?
Een product. En hoe zal je dat conceptualiseren, dat product?

Voor mij niet, men kan op een efficiënte wijze tegen het productivisme ageren.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:25   #73
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Ik zou zeggen dat macht het product is van interactie tussen mensen. Het is dan toch niet uit te sluiten dat individuele of groepen van actoren daar efficiënter en dus ook productiever in zijn dan andere individuen of groepen?

Productiviteit en efficiëntie, dat zijn toch termen die onderling inwisselbaar zijn, niet?
De kern van de productiviteitstheorie van de lonen is kortweg dat je enkel kan consumeren wat eerst geproduceerd werd. Maar dat is een ongedetailleerde stelling, en ze geldt niet alleen voor lonen, ze gaat ook op voor diefstal en dergelijke. In het geval van Florentina geldt hoedanook dat de hoge reële consumptie enkel mogelijk was door een hoge reële productie. De vraag is w�*�*r die productie plaatsvond: in Florentina zelf? Blijkbaar niet. In het buitenland? Mogelijkerwijze.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:27   #74
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Stel dat de lonen toch een enorme deprivatie ondergaan in jouw pretpark
Mijn loon zal niet dalen als het minimumloon afgeschaft wordt. Iedereen die een loon verdient hoger dan het minimumloon, zal minder verdienen. In tegendeel, ze zullen meer verdienen omdat er meer mensen werken en minder uitkeringen moeten betaald worden.

Tegelijk mag je private liefdadigheid niet onderschatten. Nu doet bijna niemand daar aan mee omdat velen voelen dat ze al genoeg afgeven. Maar zoals je zelf ziet zijn er veel mensen die het ongehoord vinden als iemand van honger omkomt. Het lijkt dat niet te ver gezocht dat ze deze mensen dan anderen in nood zullen helpen.

Ook is een afschaffing van het minimumloon niet gelijk aan het afschaffen alle sociale maatregelen. Er zijn vele tussenstappen, vele andere maatregelen die armen beter kunnen helpen dan het minimumloon.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:28   #75
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Absoluut niet. De kwestie is echter dat jij mensen uit het bedrijf wil stampen die anders wél in dienst genomen zouden worden - daar draait het om: jij wil mensen in de werkloosheid duwen omdat je vindt dat ze anders te weinig verdienen. Zeer nobel allemaal, maar misschien gaan die mensen daar zélf niet mee akkoord. Daarenboven moet jij plots een oplossing bedenken voor massa's mensen die door je maatregel gedwongen werkloos zijn - dat is jouw probleem, niet het mijne.
Wat de mensen betreft die niet tewerkgesteld kunnen worden: ik zie niet in hoe je kan concluderen dat ik dat niet geweten wil hebben. Ik zeg maar iets: misschien zie je de mogelijkheid over het hoofd dat bepaalde libertariërs in hun vrienden- of familiekring zulke mensen tellen, je weet maar nooit. Het antwoord is echter eenvoudig: aangezien dwang uit den boze is, is het niet toegelaten van anderen te stelen om deze mensen te onderhouden. Echter: mensen met bijvoorbeeld een ernstige handicap komen gelukkig niet in een vacuüm op deze wereld terecht, ze hebben familie, vrienden en kennissen, en er zijn honderden, zoniet duizenden mensen die oprecht bezorgd zijn over mensen met een handicap. De organisaties best�*�*n, de know-how en de relaties bestaan, het is enkel een kwestie van de financieringsmethode te veranderen: in plaats van godganse dagen te liggen lobby'en bij minister X en staatssecretaris Y om wat meer subsidies voor dit of dat projectje bijeen te sprokkelen, aan fund-raising doen. De organisaties die nu al bestaan zijn groot genoeg en hebben genoeg mensen om dat te doen, maar aangezien de subsidiekraan bestaat, concentreren ze zich momenteel slechts daar op, natuurlijk. Ik zie echter weinig redenen waarom ouders hun gehandicapt kind zouden laten sterven op straat omdat hij niet kan werken; en in die zeldzame maar spijtige gevallen waarbij zoiets wel dreigt, reken ik erop dat vrijwillige liefdadigheid zal volstaan.
Zelfde opmerking als bij AdrianHealy. Ik ga hier gewoon zwijgen, en blij zijn dat er niet te veel mensen rondlopen die denken als u. Fantaseer gewoon lustig verder, het minimumloon wordt toch niet afgeschaft.

Citaat:
Nul, tiens.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 28 maart 2008 om 14:31.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:29   #76
the_special_one
Provinciaal Statenlid
 
the_special_one's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2007
Locatie: Dwingeland overheid
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Tegelijk mag je private liefdadigheid niet onderschatten. Nu doet bijna niemand daar aan mee omdat velen voelen dat ze al genoeg afgeven.
Bwaah, ik vind dat gezien de omstandigheden sommige bedragen die we gevenb aan liefdadigheidsinstellingen nog behoorlijk enorm.
__________________
Ooit vroeg iemand me: "vertel me, wat is nu sociaal zijn?"
Ik antwoordde hem: "liberaal zijn"
the_special_one is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:29   #77
the_special_one
Provinciaal Statenlid
 
the_special_one's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2007
Locatie: Dwingeland overheid
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Zelfde opmerking als bij AdrianHealy. Ik ga hier gewoon zwijgen, en blij zijn dat er niet te veel mensen rondlopen die denken als u.
Dat is lekker makkelijk.
__________________
Ooit vroeg iemand me: "vertel me, wat is nu sociaal zijn?"
Ik antwoordde hem: "liberaal zijn"
the_special_one is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:31   #78
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Een product. En hoe zal je dat conceptualiseren, dat product?
Ik bedoel product als in een uitkomst, een resultaat. Als in: een machtsrelatie is de uitkomst van mensen die met elkaar omgaan. Net zoals een origami kraanvogel de uitkomst is van iemand die de moeite neemt om op een welbepaalde wijze om te gaan met een stukje papier.

Citaat:
Voor mij niet, men kan op een efficiënte wijze tegen het productivisme ageren.
Waar zie je dan net het verschil tussen productiviteit en efficiëntie?
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:33   #79
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_special_one Bekijk bericht
Dat is lekker makkelijk.
Er is een bepaald tipping point waarop de absurditeit van iemands woorden het sterkste argument tegen zijn eigen ideeen zijn, en er dus niets meer hoeft toegevoegd te worden.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 28 maart 2008 om 14:34.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 14:34   #80
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Nee, meer overheidsuitgaven an sich kunnen de geldhoeveelheid niet verhogen. Enkel indien ze gefinancierd worden door geldcreatie, of indien er fractional reserve banking plaatsvindt.
Geldcreatie kan ontstaat doordat de rijken van die tijd een hoop geld uit hun stoffige kelders halen. Als je geld in een sok steekt, doe je aan geldvernietiging, haal je het er weer uit dan doe je aan geldcreatie. Een gebrek aan een degelijk banksysteem maakt grote sokken met veel goud in aanneembaar.

Citaat:
Je vergeet dat de combinatie van AS die naar links schuift en AD die naar rechts schuift, een hoger prijspeil oplevert; dat zou net de conclusie (gelijk reëel loon) tegenspreken.
Klopt maar slechts op lange termijn. Op korte termijn, met een deel van de inflatie af te wimpelen op handelspartners, valt een reeel effect moeilijk te ontkennen. Je hebt ook geen banksysteem nodig om inflatie uit te voeren. Geld uit je sok halen en er iets mee kopen in frankrijk, verhoogt de prijs in frankrijk. Maar frankrijk is zo groot, dat jouw extra vraag geen evenredige verhoging van de prijzen in frankrijk teweeg brengt.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be