Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 maart 2016, 09:14   #1
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard Vlaanderen, katalysator voor een nieuw Brussel.

Ik las in het Laatste Nieuws een zeer interessant opiniestuk over Brussel en en haar problemen.

De auteur, Jan Segers, schetst Brussel op een onverbloemde wijze.
En stelt dat als Brussel haar problemen blijft negeren en zelf niet met oplossingen komt, Vlaanderen een prachtige hefboom in handen heeft om Brussel politiek te dwingen tot het nemen van hun echte verantwoordelijkheden tegenover Brussel.

Vlaanderen kan het. Nu nog willen, en Brussel kan dan evolueren naar een goed geoliede en bestuursvriendelijke stad. Die rekening houdt met al haar inwoners.

Ik zou zeggen : Vlaanderen, niet treuzelen, doen die handel !

Citaat:
Het straffe is: als Vlaanderen de structuur van Brussel wil veranderen, dan kan het dat. Het volstaat dat het zijn meerderheid in de Kamer uitspeelt, zoals het dat symbolisch heel even heeft gedaan toen Brussel-Halle-Vilvoorde moest worden gesplitst. Niet meerderheid tegen oppositie, maar taalgroep tegen taalgroep. Franstalig België trok prompt aan de alarmbel, maar als wake-upcall kon het tellen. BHV is intussen gesplitst, zoals het hoort. Het zou Brussel sieren mocht het eerstdaags tijdig ontwaken uit zijn droom die een nachtmerrie is gebleken. Dat vergt alertheid en moed, leiders met carrure en allure. De opdracht is reusachtig. Politieke dwergen krijgen die nooit geklaard.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 31 maart 2016 om 09:16.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2016, 09:33   #2
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Aan reacties op HLN geen gebrek :

Citaat:
remus • Dendermonde (9200)
Jan Segers klopt hier de nagel op de kop.Wanneer gaan de vlamingen zelf het bestuur van Brussel veranderen , ze kunnen het ,het vergt enkel wat moed.Doe het voor de terreurdoden....
Citaat:
Hier ben ik weer...
Waauw! Wat een perfecte analyse van deze journalist! Proficiat. Ook ik heb vele jaren in Brussel gewoond en dit is er knal op!
Citaat:
julius kabassius
Nuchtere analyse, maar zelfs nog veel te braaf ten aanzien van de aanpak van de zonnekoningen van Brussel. Die mannen zijn een schande voor België.
Citaat:
CasperM
Veruit het beste stuk dat ik ooit gelezen heb in deze krant !! Proficiat !!
Citaat:
xor
Ik ben in Brussel geboren, opgegroeid en woon er nog steeds. . . Deze statement klopt volledig .. iedereen doet hier eigenlijk wat hij wil; met alle gevolgen van dien. . . Ik wil wel binnen de lijntjes kleuren maar dan moeten er eerst lijntjes getrokken worden.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2016, 10:52   #3
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik las in het Laatste Nieuws een zeer interessant opiniestuk over Brussel en en haar problemen.

De auteur, Jan Segers, schetst Brussel op een onverbloemde wijze.
En stelt dat als Brussel haar problemen blijft negeren en zelf niet met oplossingen komt, Vlaanderen een prachtige hefboom in handen heeft om Brussel politiek te dwingen tot het nemen van hun echte verantwoordelijkheden tegenover Brussel.

Vlaanderen kan het. Nu nog willen, en Brussel kan dan evolueren naar een goed geoliede en bestuursvriendelijke stad. Die rekening houdt met al haar inwoners.

Ik zou zeggen : Vlaanderen, niet treuzelen, doen die handel !
Segers heeft gelijk, wat de politiezones betreft althans.
De vraag is of zijn voorstel niet louter theoretisch is, zeker in de huidide politieke constellatie. En of hij niet dezelfde fout maakt als met de splitsing van BHV: denken dat het volstaat te zeggen "het volstaat dat..."

De Vlaamse meerderheid kan een fusie van de politiezones (iets waar ik persoonlijk voorstander voor ben, btw) door het Parlement rammen, ja, dat klopt. Maar wat gaat er daarna gebeuren? Een soortgelijke carroussel dan met BHV: eerst belangenconflicten inroepen, en daarna de alarmbelprocedure inschakelen.
En dan ligt alles in de handen van de MR: gaan zij het aandurven om die fusie te laten passeren? Ik ben daar vandaag echt niet zeker van...

Maar theoretisch heeft Segers gelijk. Meer zelfs, indien de MR akkoord is om mee in het verhaal te stappen, dan is het een heel geloofwaardig scenario.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2016, 10:56   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Segers heeft gelijk, wat de politiezones betreft althans.
De vraag is of zijn voorstel niet louter theoretisch is, zeker in de huidide politieke constellatie. En of hij niet dezelfde fout maakt als met de splitsing van BHV: denken dat het volstaat te zeggen "het volstaat dat..."

De Vlaamse meerderheid kan een fusie van de politiezones (iets waar ik persoonlijk voorstander voor ben, btw) door het Parlement rammen, ja, dat klopt. Maar wat gaat er daarna gebeuren? Een soortgelijke carroussel dan met BHV: eerst belangenconflicten inroepen, en daarna de alarmbelprocedure inschakelen.
En dan ligt alles in de handen van de MR: gaan zij het aandurven om die fusie te laten passeren? Ik ben daar vandaag echt niet zeker van...

Maar theoretisch heeft Segers gelijk. Meer zelfs, indien de MR akkoord is om mee in het verhaal te stappen, dan is het een heel geloofwaardig scenario.
De Franstaligen, MR incluis, denken daar volledig anders over. Dit is totaal onbespreekbaar en het ziet er niet naar uit dat dit ooit bespreekbaar wordt.

De Franstalige politicus die ook maar een zweem van goedkeurend geluid laat horen hierover, tekent zijn politiek doodvonnis.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2016, 11:02   #5
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
De Franstaligen, MR incluis, denken daar volledig anders over. Dit is totaal onbespreekbaar en het ziet er niet naar uit dat dit ooit bespreekbaar wordt.

De Franstalige politicus die ook maar een zweem van goedkeurend geluid laat horen hierover, tekent zijn politiek doodvonnis.
Daarom dat ik verwijs naar het louter theoretisch denkwerk van Segers.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2016, 11:52   #6
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.327
Standaard

En als het al zou het lukken, dan nog zit je met het ridicule gegeven van overlappende bestuursniveaus: Brussels Gewest, Brussel Stad en (als het van de Franstaligen afhangt) de "hoofdstedelijke gemeenschap van Brussel". Zo'n fusie kan wel een mooi begin zijn, maar is dus nog niet eens het halve werk.
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2016, 09:43   #7
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Waarom zouden wij andermans stad moeten gaan opkuisen? De Franstaligen hebben de chaos gecreëerd (en willen ze in stand houden), laat ze er maar mee zitten!

Le Soir-journaliste zei letterlijk dat het voorstel tot fusie van de Brusselse politiezones onbespreekbaar is "omdat het van Vlaanderen komt".

Weldan. Laat Vlaanderen zich volledig terugtrekken uit failed state Bruxelles (én België). Laten we eindelijk eens investeren in een EIGEN hoofdstad, geen Franstalige stad die in een ander(!) gewest ligt, een verpauperde stad die zo mogelijk nog vijandiger staat tov van Vlaanderen dan tov IS.

Serieus, ik zeg het al jaren. Waarom toch dat vasthouden aan iets dat je niet hebt, en bovendien je ondergang wordt? Brussel had voor de aanslagen al een slecht imago in het buitenland: lelijk, saai, niks te zien. Enkel de bureaucratische EU hoofdstad. Nu komt er nog bij dat het een nest van jihadisme is en komt het label 'gevaarlijk' er ook nog bij.

Moeten wij als Vlaanderen nog uitpakken met "Brussel, onze hoofdstad"? Je moet wel gek zijn! Vlaanderen moet internationaal duidelijk maken dat Brussel onze hoofdstad NIET is, anders sleurt de barslechte reputatie van BXL ons mee de afgrond in.

De Vlaamse steden zijn stuk voor stuk mooier en aangenamer dan Bruxelles. Keuze genoeg. Tijd voor een echte Vlaamse hoofdstad.


Ghent: Castle view towards the River by Falcdragon, on Flickr
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2016, 14:15   #8
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.092
Standaard

Brussel is niet alleen de hoofdstad van jihadisten in Europa ,
maar ook nog eens toppunt van bestuurlijke wanorde.
Regeringen hebben de afgelopen jaren niets anders gedaan ,
dan het pappen en nat houden van deze problemen.

Dat hooligans de herdenking op het Beursplein in Brussel konden verstoren,
is weer een bewijs van deze bestuurlijke wanorde .
De Belgen namen de chaos altijd voor lief.
Tot vorige week de noodzaak van goed samenwerkende politiediensten dramatisch duidelijk werd.

Het opschonen achterstandswijken van en bestuurlijke obesitas aanpakken ,
zijn nu eerste prioriteit geworden.
Als Vlaanderen het niet doen dan zal Europa nu eisen dat België haar hoofdstad op orde brengt.
Nood breekt wetten en maakt ook pijnlijk duidelijk, het nut en de noodzaak van verandering.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2016, 16:46   #9
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Eén zaak moeten we goed beseffen: ondanks alle problemen in deze stad kan Vlaanderen het zich niet permitteren Brussel te laten schieten. We kunnen ons niet terugplooien in de behaaglijke nestwarmte van het suburbia waarin het merendeel van de Vlamingen woont. Vlaanderen is inderdaad één grote buitenwijk, een voorstad ... maar van welke stad? De meeste beslissingen, evoluties, innovaties op zakelijk, politiek en cultureel vlak gebeuren in Brussel. Ons van Brussel afkeren zal een verarming zijn die we niet meer te boven kunnen komen.
We moeten inderdaad ingrijpen maar dat moet wel gepaard gaan met een oprechte,hernieuwde interesse in alles wat er in deze ingewikkelde maar ook boeiende metropool plaatsvindt.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2016, 17:04   #10
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Eén zaak moeten we goed beseffen: ondanks alle problemen in deze stad kan Vlaanderen het zich niet permitteren Brussel te laten schieten. We kunnen ons niet terugplooien in de behaaglijke nestwarmte van het suburbia waarin het merendeel van de Vlamingen woont. Vlaanderen is inderdaad één grote buitenwijk, een voorstad ... maar van welke stad? De meeste beslissingen, evoluties, innovaties op zakelijk, politiek en cultureel vlak gebeuren in Brussel. Ons van Brussel afkeren zal een verarming zijn die we niet meer te boven kunnen komen.
We moeten inderdaad ingrijpen maar dat moet wel gepaard gaan met een oprechte,hernieuwde interesse in alles wat er in deze ingewikkelde maar ook boeiende metropool plaatsvindt.
Dit moet zowat de grootste ONZIN zijn die ik in de afgelopen 14 jaar op dit forum heb gelezen.

Vlaanderen is dus één grote "buitenwijk" van het grote, fantastische Bruxelles, hoofdstad van de Wereld! Lachwekkend moest het zo triest niet zijn. De overschatting van Bruxelles bij sommigen is zò groot dat het zielig wordt. Alsof wij zonder Bruxelles niks zouden zijn, alsof wij in Vlaanderen geen steden hebben, alsof Bruxelles zo veel groter is dan Antwerpen.

Belachelijk!

In mijn professionele relaties heb ik veel buitenlandse contacten (vooral in de angelsaksische wereld). Het beeld dat ze d�*�*r van Brussel hebben is... catastrofaal (en dat was al zo voor de aanslagen). En nu druk ik me nog zacht uit. Wij beseffen dat hier niet. Brussel is als stad tot�*�*l niet geliefd, wel integendeel. Het wordt gezien als een oninteressante, lelijke, bureaucratische EU-hoofdstad. Niks meer. Mensen die in de stad verblijven spreken van een grauwe, grijze stad met vele onaangename buurten. De 'sfeer' die in Brussel hangt is negatief. Draai één zijstraat in van de Grote Markt en je ziet armoede, vuile gevels en leegstand. D�*t is het beeld van Brussel waarmee velen naar huis gaan.

Een WERELD van verschil wanneer mijn professionele contacten overnachten in één van de Vlaamse steden (Leuven, Antwerpen, Gent, Brugge,...). Lyrisch zijn ze achteraf. Ze kunnen er niet van over hoe groot het verschil is met het grauwe Bruxelles en vragen zich af waarom wij zo uitpakken met Brussel!!!

Wij beseffen tot�*�*l niet hoe lelijk Brussel is en hoe slecht de stad is voor het imago van Vlaanderen. Terwijl wij parels van steden hebben, noemen wij Bruxelles onze hoofdstad. Een stad die onze taal niet eens spreekt! Onbegrijpelijk.

En je moet mij niet geloven, hoor. Surf eens naar Wolters World, één van de grooste toerisme-kanalen op Youtube met meer dan 1000(!) video's van steden over de hele wereld. Gent, Leuven, Brugge en Antwerpen worden er geprezen. En raad eens wat de nummer 1(!) overrated stad in Europa wordt genoemd? Juist ja: Bruxelles!

Hier de video: https://www.youtube.com/watch?v=plqdC46YHao

Vlaanderen moet dringend investeren in een EIGEN hoofdstad! Een stad die wel ons visitekaartje kan zijn. Keuze te over.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2016, 17:50   #11
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Dit moet zowat de grootste ONZIN zijn die ik in de afgelopen 14 jaar op dit forum heb gelezen.

Vlaanderen is dus één grote "buitenwijk" van het grote, fantastische Bruxelles, hoofdstad van de Wereld! Lachwekkend moest het zo triest niet zijn. De overschatting van Bruxelles bij sommigen is zò groot dat het zielig wordt. Alsof wij zonder Bruxelles niks zouden zijn, alsof wij in Vlaanderen geen steden hebben, alsof Bruxelles zo veel groter is dan Antwerpen.

Belachelijk!

In mijn professionele relaties heb ik veel buitenlandse contacten (vooral in de angelsaksische wereld). Het beeld dat ze d�*�*r van Brussel hebben is... catastrofaal (en dat was al zo voor de aanslagen). En nu druk ik me nog zacht uit. Wij beseffen dat hier niet. Brussel is als stad tot�*�*l niet geliefd, wel integendeel. Het wordt gezien als een oninteressante, lelijke, bureaucratische EU-hoofdstad. Niks meer. Mensen die in de stad verblijven spreken van een grauwe, grijze stad met vele onaangename buurten. De 'sfeer' die in Brussel hangt is negatief. Draai één zijstraat in van de Grote Markt en je ziet armoede, vuile gevels en leegstand. D�*t is het beeld van Brussel waarmee velen naar huis gaan.

Een WERELD van verschil wanneer mijn professionele contacten overnachten in één van de Vlaamse steden (Leuven, Antwerpen, Gent, Brugge,...). Lyrisch zijn ze achteraf. Ze kunnen er niet van over hoe groot het verschil is met het grauwe Bruxelles en vragen zich af waarom wij zo uitpakken met Brussel!!!

Wij beseffen tot�*�*l niet hoe lelijk Brussel is en hoe slecht de stad is voor het imago van Vlaanderen. Terwijl wij parels van steden hebben, noemen wij Bruxelles onze hoofdstad. Een stad die onze taal niet eens spreekt! Onbegrijpelijk.

En je moet mij niet geloven, hoor. Surf eens naar Wolters World, één van de grooste toerisme-kanalen op Youtube met meer dan 1000(!) video's van steden over de hele wereld. Gent, Leuven, Brugge en Antwerpen worden er geprezen. En raad eens wat de nummer 1(!) overrated stad in Europa wordt genoemd? Juist ja: Bruxelles!

Hier de video: https://www.youtube.com/watch?v=plqdC46YHao

Vlaanderen moet dringend investeren in een EIGEN hoofdstad! Een stad die wel ons visitekaartje kan zijn. Keuze te over.
Ik besef het maar al te goed, daarvoor heb ik er lang genoeg gewoond.
Brussel werd de laatste dertig jaar compleet mismeesterd.
Er is de Grote Markt en Manneke Pis + de Tervurenlaan.
En dan houdt het op.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2016, 18:04   #12
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ik besef het maar al te goed, daarvoor heb ik er lang genoeg gewoond.
Brussel werd de laatste dertig jaar compleet mismeesterd.
Er is de Grote Markt en Manneke Pis + de Tervurenlaan.
En dan houdt het op.
het verbaasde mij ook toen ik er eens kwam. wat een tegenvaller, je waant je haast in oost europa.

maar dat wil niet zeggen dat Brussel geen potentieel heeft. Er moet wel degelijk in geinvesteerd worden. en Brussel moet terugkeren naar de Nederlandstaligheid.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2016, 18:49   #13
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ik besef het maar al te goed, daarvoor heb ik er lang genoeg gewoond.
Brussel werd de laatste dertig jaar compleet mismeesterd.
Er is de Grote Markt en Manneke Pis + de Tervurenlaan.
En dan houdt het op.
Dertig jaar? Maak daar maar het dubbele van... De term 'brusselisatie' is er niet toevallig gekomen, hé.
Dit gezegd zijnde, Brussel is veel meer dan de Grote Markt, Manneken Pis en de Tervurelaan (is dat Brussel-stad?). Oneindig veel meer.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2016, 20:10   #14
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Eén zaak moeten we goed beseffen: ondanks alle problemen in deze stad kan Vlaanderen het zich niet permitteren Brussel te laten schieten. We kunnen ons niet terugplooien in de behaaglijke nestwarmte van het suburbia waarin het merendeel van de Vlamingen woont. Vlaanderen is inderdaad één grote buitenwijk, een voorstad ... maar van welke stad? De meeste beslissingen, evoluties, innovaties op zakelijk, politiek en cultureel vlak gebeuren in Brussel. Ons van Brussel afkeren zal een verarming zijn die we niet meer te boven kunnen komen.
We moeten inderdaad ingrijpen maar dat moet wel gepaard gaan met een oprechte,hernieuwde interesse in alles wat er in deze ingewikkelde maar ook boeiende metropool plaatsvindt.
Je kunt er niet omheen. De voorbije vijftig jaar (eigenlijk nog veel langer) heeft Brussel er alles aan gedaan om de band met Vlaanderen zoveel mogelijk door te knippen. Het is begonnen met een verwoede en niet aflatende druk om deze oorspronkelijk grotendeels Nederlandstalige stad volledig te verfransen. Vlaamse inwijkelingen kregen zelfs opzettelijk een Franstalige identiteitskaart in hun handen geduwd, ook al poogden ze hun nieuwe domicilie aanvankelijk in het Nederlands aan te vragen (twintig jaar geleden is dat verhaal me nog verteld door een bejaard Vlaams-Brussels echtpaar). Meer nog, door fanatieke Franstaligen werd zelfs een bewust anti-Vlaamse partij opgericht, met name het FDF (nu Défi). Slogan: Brüssel Vlaams ça jamais! Let op de umlaut in die slogan, dat is allesbehalve onschuldig. Nog in 1958 hebben de toenmalige Vlaamse politieke partijen alles uit de kast moeten halen om te beletten dat de wereldtentoonstelling op de Heizel een uitsluitend Franstalige bedoening zou geweest zijn.
Dat hardnekkig wroeten om elke associatie met Vlaanderen en het Nederlands te kraken bereikte zijn hoogtepunt in 1989 met de stichting van een "Région Bruxelles Capitale" (une région �* part entière). Symbool: de Iris, wat eigenlijk gedurende eeuwen het symbool was van (wat dacht je?) de Franse monarchie. Het tragikomische is dat toen niet alleen de traditionele Vlaamse partijen maar ook de Volksunie er zich achter schaarde (wat ze zich achteraf bitter beklaagden. Woordelijk gehoord in een radio-interview met Vic Anciaux).
Meer nog. Brusselse Franstalige partijen (en vooral FDF/Défi) hebben zonder ophouden gepoogd met allerlei slinkse ideetjes de Vlaamse Rand systematisch te verfransen en voor de ingeweken Brusselse Franstaligen de meest gekke uitzonderingen af te dwingen, gaande van faciliteiten tot het aanstellen van Franstalige rechters in Vlaams Brabant.
Het klopt dat nogal wat Vlaamse ondernemingen hun administratieve zetel in Brussel hebben. Brussel (én België) maakt daar dan een schromelijk misbruik van een statistische leugen om zichzelf economisch belangrijker voor te stellen dan het in werkelijkheid is. Immers de bijdrage van een onderneming aan het BNP (met name de door die onderneming gecreëerde toegevoegde waarde) wordt dan op het konto van Brussel geschreven. Dat is natuurlijk volkomen nep. Want de productievestigingen van die onderneming liggen buiten "la capitale", met name in Vlaanderen. Daardoor wordt het onwetend publiek evenwel voorgelogen omtrent "de kolossale belangrijkheid van Brussel". De grote Belgicist van CD&V, Mark Eyskens, bazuint regelmatig deze valse boodschap uit. Gelukkig is op dat vlak het tij wat aan het keren, want door een reeks diverse oorzaken wordt Brussel voor ondernemingen minder aantrekkelijk (verkeersproblematiek, de chaos aan instellingen, de verloedering...).
Neen de boodschap die Vlaanderen aan Brussel heeft is allesbehalve. En politiek is het de voorbije weken er volstrekt niet op verbeterd. De Brusselse francofone politici willen (eisen!) wel centen van ons ("mais sans conditions préalables") maar over de besteding ervan hebben we volstrekt geen serieuze vinger in de pap. Laat staan dat we zouden mogen eisen dat ze ons daarover verantwoording achteraf geven. Nada!

Kortom, het wordt hoog tijd dat het bij iedereen eens goed doordringt dat Brussel véél meer Vlaanderen nodig heeft dan omgekeerd. Meer dan tachtig procent van de beursorders op de Brusselse Euronext komen van Vlaamse beleggers. Financieel komt dit verloederd nest van 19 baronieën in zware problemen als er de niet aflatende steun uit Vlaanderen was. Tijd, hóóg tijd dat Vlaanderen en zijn politici, in alle rust en kalmte maar niettemin vastberaden, zijn eisen aan deze francofone Brusselse politici gaat stellen. Die kerels zitten mentaal nog steeds met een soort 19e eeuws waanbeeld over zichzelf.
Het door Job aangehaalde artikel in de openingspost (van journalist Jan Segers in HLN) bevat grote waarheden.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 09:19   #15
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.033
Standaard

De discussie in deze draad is ineens compleet stil gevallen. Toch niet te wijten aan mijn vorige post? Of toch?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 10:21   #16
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De discussie in deze draad is ineens compleet stil gevallen. Toch niet te wijten aan mijn vorige post? Of toch?
Je post is van zo'n grootte, qua waarheidsgehalte, dat je de 'opponenten' monddood hebt gemaakt.
Want hoe kan je waarheden weerleggen ? Alvast niet met waarheidsgetrouwe argumenten.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 10:21   #17
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 20 april 2016 om 10:21.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 20:11   #18
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De discussie in deze draad is ineens compleet stil gevallen. Toch niet te wijten aan mijn vorige post? Of toch?
Tekort aan aandacht?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 20:13   #19
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Tekort aan aandacht?
Feitelijk niet want ik heb deze draad niet opgestart.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 21:01   #20
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Feitelijk niet want ik heb deze draad niet opgestart.
ah ok, ik vroeg het mij gewoon af.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be