Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 april 2009, 23:04   #1
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard Selassie

Naast alle discussies over Duitse Führers en Romeinse keizers, nu wat minder cliche gedoe.

Wat vinden jullie van de laatste neguse negest? Is hij een dienaar van zijn land die zijn volk van het kolonialisme heeft bewaard, of is hij een slaaf van de grootmachten?
Is hij een nakomeling van eeuwenoude adel, of is hij een zelfgoed tiran die zijn volk uitbuitte?

Begint eraan he mannen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 18:45   #2
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Geen interesse in Ethiopische keizers?

Jammer.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 10:51   #3
fb718882
Gouverneur
 
fb718882's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2007
Berichten: 1.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Geen interesse in Ethiopische keizers?

Jammer.
Ik heb het boek "De Keizer , macht en ondergang van Ras Tafari , Haile Selassië 1" van Ryszard Kapuscinski gelezen . Het beschrijft de laatste dagen van Haile Selassië en zijn waanzinnig middeleeuws hof . De keizer wordt er beschreven als een totaal wereldvreemde potentaat die een archaïsche samenleving gedurende bijna 50 jaar door de 20ste eeuw loodste . Grappig boekje trouwens , maar het handelt alleen maar over de laatste maanden van Selassië's leven .
__________________
Du passé, gardons la flamme, non les cendres.
Мы наш , мы новый мир построим .
Vulpes pilum mutat , non mores .
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 10:54   #4
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
Ik heb het boek "De Keizer , macht en ondergang van Ras Tafari , Haile Selassië 1" van Ryszard Kapuscinski gelezen . Het beschrijft de laatste dagen van Haile Selassië en zijn waanzinnig middeleeuws hof . De keizer wordt er beschreven als een totaal wereldvreemde potentaat die een archaïsche samenleving gedurende bijna 50 jaar door de 20ste eeuw loodste . Grappig boekje trouwens , maar het handelt alleen maar over de laatste maanden van Selassië's leven .
Wat is volgens het boek de doodsoorzaak van de keizer? Stierf hij door uitputting, of werd hij geexecuteerd door de Derg?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 12:41   #5
fb718882
Gouverneur
 
fb718882's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2007
Berichten: 1.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Wat is volgens het boek de doodsoorzaak van de keizer? Stierf hij door uitputting, of werd hij geexecuteerd door de Derg?
Dat is niet helemaal duidelijk . Het boek eindigt met een citaat uit "The Ethiopian Herald" : Addis Abeba , 28 augustus 1975 (ENA) . Gisteren is de vroegere Keizer , Haile Selassië 1 , overleden . De oorzaak van zijn dood was een storing in de bloedsomloop .

Dat zegt niks , natuurlijk .
__________________
Du passé, gardons la flamme, non les cendres.
Мы наш , мы новый мир построим .
Vulpes pilum mutat , non mores .
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 14:19   #6
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
Dat is niet helemaal duidelijk . Het boek eindigt met een citaat uit "The Ethiopian Herald" : Addis Abeba , 28 augustus 1975 (ENA) . Gisteren is de vroegere Keizer , Haile Selassië 1 , overleden . De oorzaak van zijn dood was een storing in de bloedsomloop .

Dat zegt niks , natuurlijk .
Is dat boek een aanrader?

De Ethiopische keizerlijke dynastie intrigeert mij, juist omdat ze zo geconserveerd en onberoerd was tot de laatste dagen ervan.

In feite een prima werkende beschaving, maar helaas obsolescent.

Ook vraag ik mij af waarom de modernisering daar nooit was gebeurd. Indien Selassie zijn land zou moderniseren, zouden de hongersnoden voorkomen komen worden en zouden Marxistische invloeden (misschien nog) geweerd kunnen worden.


Heeft er iemand overigens cijfers of schattingen over hoe geliefd hij was bij zijn volk doorheen de jaren?

Zou interessant zijn om te zien hoe het daalde, en wanneer het begon.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 14:29   #7
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard



Van links naar rechts: Tewodros II, Menelik II, Yohannes IV, Haile Selassie I, Mengistu Haile Mariam.

Niet in chronologische volgorde, kennelijk.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 28 april 2009 om 14:30.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 14:52   #8
fb718882
Gouverneur
 
fb718882's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2007
Berichten: 1.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Is dat boek een aanrader?

De Ethiopische keizerlijke dynastie intrigeert mij, juist omdat ze zo geconserveerd en onberoerd was tot de laatste dagen ervan.

In feite een prima werkende beschaving, maar helaas obsolescent.

Ook vraag ik mij af waarom de modernisering daar nooit was gebeurd. Indien Selassie zijn land zou moderniseren, zouden de hongersnoden voorkomen komen worden en zouden Marxistische invloeden (misschien nog) geweerd kunnen worden.


Heeft er iemand overigens cijfers of schattingen over hoe geliefd hij was bij zijn volk doorheen de jaren?

Zou interessant zijn om te zien hoe het daalde, en wanneer het begon.
Het is in ieder geval grappig geschreven . Het boek(je) bestaat voor het grootste deel uit interviews met dienaars aan het Keizerlijk Hof . De geldbuideldrager , de keizerlijke kleedkamerbediende , de lakei voor de derde deur . Een dienaar wiens voornaamste taak was om een kussentje onder de voeten van Zijne Doorluchtige Majesteit te plaatsen wanneer Zijne Verheven Majesteit op de troon plaatsnam . Er wordt dus weinig verwezen naar de politieke gebeurtenissen .
Als het je nog moest interesseren : " De Keizer " ISBN 90 6265 178 X . Uitgeverij " In de Knipscheer " , Haarlem ( 1984 ) .
__________________
Du passé, gardons la flamme, non les cendres.
Мы наш , мы новый мир построим .
Vulpes pilum mutat , non mores .
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 14:20   #9
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Hoe ging deze keizer om met het multi-etnische karakter van zijn land?
Ik weet dat je in Ethiopië twee grote groepen hebt: de Amhara en de Oromo, de laatste iets groter maar toch is de eerste de machtigste. Opmerkelijk: zijn vader behoorde tot de eerste groep en zijn moeder tot de tweede.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 14:44   #10
Maes_P
Staatssecretaris
 
Maes_P's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juni 2007
Berichten: 2.706
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ook vraag ik mij af waarom de modernisering daar nooit was gebeurd. Indien Selassie zijn land zou moderniseren, zouden de hongersnoden voorkomen komen worden en zouden Marxistische invloeden (misschien nog) geweerd kunnen worden.
Ah maar moderniseren deed hij wel hoor. Op zijn manier:
het leger...
In de jaren dertig zijn daar zelfs belgische (maar ook zwitsers/zweden/turken en fransen) militairen het Ethiopisch leger gaan trainen (Hij zag de Italiaanse storm al hangen). De Ethiopische Imperial Guard droeg zelfs het kaki-groene belgische uniform.
Daar is een massa geld ingepompt.
Allemaal voor niks.

Zijn status tegenwoordig is m.i. gekleurd door zijn cultstatus als Ras Tafari.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
1 tip; ga niet beginnen zijken op typo's.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 14:59   #11
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Als we eens wisten wat we nu "allemaal voor niks" doen... Het valt trouwens te bezien, naar ik her den der opvang heeft het Mussolinisiaanse leger een stevige dobber gehad aan de keizerlijke ethiopische garde...

Om de bekende poolse generaals Hadik, Wasik e.a. te parafrazeren :
Als de Italianen het gemakkelijker gehad zouden hebben tegen de Ethiopiërs, zouden ze geen duitse hulp hebben moeten krijgen in Griekenland en zou de duitse invasie in Engeland misschien succesvol zijn verlopen.

(dit is helemaal onwaar.. speculatieve geschiedenis is geen wetenschap)
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 22:38   #12
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Ik ben akkoord met de stelling dat zijn legacy gekleurd is door zijn status in de Rastafari-godsdienst. Eigenlijk was hij een vrij gemiddelde Afrikaanse dictator; misschien iets krankzinniger en iets minder gewelddadig, maar verlicht (despoot) zou ik hem alleszins niet durven noemen. Bijster veel respect heb ik niet voor de man, ook al was hij beter dan vele andere zwarte staatshoofden van die tijd - wat natuurlijk niet veel wil zeggen.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 12:05   #13
Thanatos
Burger
 
Geregistreerd: 21 maart 2006
Berichten: 168
Standaard

Als fan van reggae ken ik hem natuurlijk als zijne majesteit haile selassie I, maar 't blijft een ordinaire dictator.
__________________
Europa Universalis
Thanatos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2009, 14:54   #14
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Is hij een dienaar van zijn land die zijn volk van het kolonialisme heeft bewaard, of is hij een slaaf van de grootmachten?
Is hij een nakomeling van eeuwenoude adel, of is hij een zelfgoed tiran die zijn volk uitbuitte?
ja.

waarom zou het een telkens het ander uitsluiten? zijn wij niet allemaal een beetje een mengsel van goed en kwaad?

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 22:11   #15
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Hij is nog vrij populair in Ethiopië, maar meer als cultsymbool en symbool van de oorlog tegen Italië. Overigens is ook de in het Westen verguisde Mengistu erg populair in Ethiopië. De enige die niemand populair vindt, behalve de Tigraërs uit het noorden (waar de huidige president van afstamt)
Maar iedereen geeft wel toe dat Ethiopië een van de minst ontwikkelde landen ter wereld was bij het overlijden van de keizer, nog volstrekt met beide voeten in de middeleeuwen. (niet dat het nu zo anders is, na decennia oorlogen. Toch werd onder Mengistu een deel van het platteland van electriciteit voorzien en werd een begin genomen met het uitbouwen van een gezondheidszorg en onderwijs voor de boerenbevolking, voordien totaal onbestaande).
Ethiopië kun je met geen enkel ander land vergelijken, behalve misschien met Eritrea, het is niet zomaar een Afrikaans land. Het is werkelijk een cultuur op zichzelf, en ik denk niet dat je in de huidige wereld een land vindt waar je je nog zo overal in de middeleeuwen waant (behalve in de hoofdstad).

Laatst gewijzigd door tomm : 23 augustus 2009 om 22:15.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 22:29   #16
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Hij is nog vrij populair in Ethiopië, maar meer als cultsymbool en symbool van de oorlog tegen Italië. Overigens is ook de in het Westen verguisde Mengistu erg populair in Ethiopië. De enige die niemand populair vindt, behalve de Tigraërs uit het noorden (waar de huidige president van afstamt)
Maar iedereen geeft wel toe dat Ethiopië een van de minst ontwikkelde landen ter wereld was bij het overlijden van de keizer, nog volstrekt met beide voeten in de middeleeuwen. (niet dat het nu zo anders is, na decennia oorlogen. Toch werd onder Mengistu een deel van het platteland van electriciteit voorzien en werd een begin genomen met het uitbouwen van een gezondheidszorg en onderwijs voor de boerenbevolking, voordien totaal onbestaande).
Ethiopië kun je met geen enkel ander land vergelijken, behalve misschien met Eritrea, het is niet zomaar een Afrikaans land. Het is werkelijk een cultuur op zichzelf, en ik denk niet dat je in de huidige wereld een land vindt waar je je nog zo overal in de middeleeuwen waant (behalve in de hoofdstad).
Toch ergens verbazend, want Ethiopië heeft toch een uitgebreide culturele geschiedenis, van lang voor de komst van de kolonisator. (Ik haal me beelden voor ogen van heel oude kerken, waar Jezus en dergelijke als zwarten afgebeeld worden?)
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2009, 12:27   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.446
Standaard

Is er daar in Ethiopie overigens ook niet een soort tempel waarvan men beweert dat daar de Ark van het verbond bewaard wordt ? Ik dacht daar ooit eens een documentaire over gezien te hebben.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 10:46   #18
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Naast alle discussies over Duitse Führers en Romeinse keizers, nu wat minder cliche gedoe.

Wat vinden jullie van de laatste neguse negest? Is hij een dienaar van zijn land die zijn volk van het kolonialisme heeft bewaard, of is hij een slaaf van de grootmachten?
Is hij een nakomeling van eeuwenoude adel, of is hij een zelfgoed tiran die zijn volk uitbuitte?

Begint eraan he mannen.
Bob Marley - Jah Live
"Jah Live" is a song by Bob Marley & The Wailers, released as a single in 1975. The song was recorded and released within days following the death of Haile Selassie whom Rastafarians believe was the third incarnation of God, called Jah. The song was written as a message to the world that Haile Selassie had not died as detractors of the Rastafarian religion claimed. When the song was released, Selassie was assumed dead but his body would not be recovered until the early 1990s. Rastafarians believed there was no body since Selassie was immortal. Marley was prescient in response to the news that no body had not been found saying, "Yuh cyant kill God".
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 18:11   #19
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Naast alle discussies over Duitse Führers en Romeinse keizers, nu wat minder cliche gedoe.

Wat vinden jullie van de laatste neguse negest? Is hij een dienaar van zijn land die zijn volk van het kolonialisme heeft bewaard, of is hij een slaaf van de grootmachten?
Is hij een nakomeling van eeuwenoude adel, of is hij een zelfgoed tiran die zijn volk uitbuitte?

Begint eraan he mannen.

Ik weet niks over die man dus ik kan er niet op antwoorden.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2011, 19:31   #20
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ik weet niks over die man dus ik kan er niet op antwoorden.
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be