Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 september 2011, 07:31   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Referenda zijn per definitie echte democratie. Het volk spreekt zich uit voor of tegen iets. Het kan niet democratischer zijn dan dat.
Je stelling is even eenzijdig als de boutade: "water is leven".
Die boutade is heel erg juist in heel veel context en omstandigheden ... tot je in dat water verdrinkt.

Simpeler gezegd: het moet werkbaar zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2011, 07:37   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
erger voor ons is dat de mensen achteraf zouden zeggen "waarom zegt ge niets, hadden we dat geweten !!". Vanzelf gaat er niets gebeuren natuurlijk dus we moeten wel wat zagen. Subsidies op kosten van de belastingbetaler vermijd dat natuurlijk maar daar komen we niet voor in aanmerking.

Paul
Moesten we voor iedere zot die op een zeepkist wilt kruipen om zijn gedacht te zeggen, subsidies moeten voorzien ...

jullie denken natuurlijk dat jullie van het niveau zijn zoals Groen!, die een erg jonge partij is .... maar wel op eigen benen levensvatbaar geworden is;
en jullie denken natuurlijk dat jullie een haar beter zijn dan dingen zoals WOW, ROSSEM en LDD, die het ook op eigen benen kunnen bewijzen hebben dat ze, eens in het parlement of gemeenteraad, een boodschap hebben.


Subsidies !! Wie denken jullie dat jullie zijn ? Het Museum voor Schone Kunsten ??
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2011, 07:41   #23
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Moesten we voor iedere zot die op een zeepkist wilt kruipen om zijn gedacht te zeggen, subsidies moeten voorzien ...

jullie denken natuurlijk dat jullie van het niveau zijn zoals Groen!, die een erg jonge partij is .... maar wel op eigen benen levensvatbaar geworden is;
en jullie denken natuurlijk dat jullie een haar beter zijn dan dingen zoals WOW, ROSSEM en LDD, die het ook op eigen benen kunnen bewijzen hebben dat ze, eens in het parlement of gemeenteraad, een boodschap hebben.


Subsidies !! Wie denken jullie dat jullie zijn ? Het Museum voor Schone Kunsten ??
Ik denk dat ge nog altijd niet begrepen hebt wat we voorstellen. Wij hebben zelf geen boodschap buiten de beslissing van de burgers zelf.
En wij vragen geen subsidies, wat wij wel kunnen doen is het subsidieren van partijen aan de burgers voorleggen en zien wat die beslissen.


Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 15 september 2011 om 07:42.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2011, 09:40   #24
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je stelling is even eenzijdig als de boutade: "water is leven".
Dat is het niet, de juiste boutade zou zijn "H2O is zuiver water".
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2011, 16:08   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ik denk dat ge nog altijd niet begrepen hebt wat we voorstellen. Wij hebben zelf geen boodschap buiten de beslissing van de burgers zelf.
En wij vragen geen subsidies, wat wij wel kunnen doen is het subsidieren van partijen aan de burgers voorleggen en zien wat die beslissen.


Paul
Ge klinkt al gelijk een echte politieker: "waar de mensen echt mee bezig zijn" ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2011, 16:20   #26
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ge klinkt al gelijk een echte politieker: "waar de mensen echt mee bezig zijn" ...
Inderdaad ge begint het in te zien.

Iedereen mag een voorstel indienen ter bespreking. Dat kan geammendeerd worden en bediscuteerd maar de indiener(s) blijven meester van hun voorstel.
Eens zij menen dat ze het voorstel kunnen lanceren wordt er gevraagd dat ze een maatschappelijk draagvlak aantonen voor hun voorstel.
In de geest van de handtekeningwerving van de klassieke referenda.
Als dat draagvlak kan aangetoond worden (bv 2% van de kiesgerechtigden) dan wordt het voorstel aan alle burgers voorgelegd en de uitslag bepaald het partijstandpunt dat dan verdedigd wordt door de verkozenen.
Meer is het eigenlijk niet.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 15 september 2011 om 16:20.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2011, 16:44   #27
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het goede aan dit forum is net dat er ook andere opinies aan bod kunnen komen dan de gratis publiciteit van de grote machtspartijen.
Akkoord.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Die kan uw initiatief niet leveren.
Ook akkoord. Ik ben ook voor directe democratie in een bepaalde vorm, maar de manier waarop men het hier tracht te bereiken is nadelig voor zij die het willen: iemand die niet op de partij stemt kan EN op de voor hem/haar minst slechte andere partij stemmen EN die kan extra invloed uitoefenen via 3D, terwijl wie op 3D stemt enkel invloed kan uitoefenen via 3D.

Daarom lijkt het me beter directe democratie in te voeren via partijen (of politici) die ook eigen standpunten hebben, en de directe democratie pas voor bevoegdheden toe te passen wanneer je de wet zo hebt kunnen veranderen dat het een direct democratische bevoegdheid is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Referenda zijn per definitie echte democratie. Het volk spreekt zich uit voor of tegen iets. Het kan niet democratischer zijn dan dat.
Nog eens akkoord.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Simpeler gezegd: het moet werkbaar zijn.
Ik heb ook weinig vertrouwen in de traditionele vorm van directe democratie, doch ondertussen ben ik ervan overtuigd dat er ook werkbare en efficiënte direct democratische systemen uitgedacht kunnen worden.

Stop niet met denken wanneer je nadelen ziet, denk integendeel na hoe die nadelen eruit te verwijderen. Dat heb ik in ieder geval gedaan, terwijl ik eerst weinig vertrouwen had in directe democratie, en ik ben ervan overtuigd dat er nog vele anderen zijn die ook werkbare voorstellen hebben.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 15 september 2011 om 16:46.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2011, 16:54   #28
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Akkoord.



Ook akkoord. Ik ben ook voor directe democratie in een bepaalde vorm, maar de manier waarop men het hier tracht te bereiken is nadelig voor zij die het willen: iemand die niet op de partij stemt kan EN op de voor hem/haar minst slechte andere partij stemmen EN die kan extra invloed uitoefenen via 3D, terwijl wie op 3D stemt enkel invloed kan uitoefenen via 3D.

Daarom lijkt het me beter directe democratie in te voeren via partijen (of politici) die ook eigen standpunten hebben, en de directe democratie pas voor bevoegdheden toe te passen wanneer je de wet zo hebt kunnen veranderen dat het een direct democratische bevoegdheid is.



Nog eens akkoord.



Ik heb ook weinig vertrouwen in de traditionele vorm van directe democratie, doch ondertussen ben ik ervan overtuigd dat er ook werkbare en efficiënte direct democratische systemen uitgedacht kunnen worden.

Stop niet met denken wanneer je nadelen ziet, denk integendeel na hoe die nadelen eruit te verwijderen. Dat heb ik in ieder geval gedaan, terwijl ik eerst weinig vertrouwen had in directe democratie, en ik ben ervan overtuigd dat er nog vele anderen zijn die ook werkbare voorstellen hebben.
Ik beweer ook niet dat 3D het eindpunt zou zijn. Het is volgens mij wel de enige mogelijkheid om de druk op de traditionele partijen op te voeren. Het afgeven van de beslissingsmacht zal niet vanzelf gebeuren. Stel u voor dat eerst de grondwet moet veranderd worden (art 33). Dan zijt ge nog tien jaar bezig en dan is het nog afwachten wat de politici ervan gemaakt hebben.
Daarom: NU de voet tussen de deur en laten zien dat het anders kan.
Aan verbeteringen kan dan altijd nog gesleutreld worden, die worden dan door de burgers zelf beslist.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 15 september 2011 om 16:54.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2011, 22:00   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Het simplistisch verbond.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2011, 21:57   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Hoeveel draden zijn er inmiddels opgestart door dat obscure groepje met zeven aanhangers ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2011, 09:06   #31
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoeveel draden zijn er inmiddels opgestart door dat obscure groepje met zeven aanhangers ?
He is juist de bedoeling dat het aantal vermeerderd natuurlijk eens men inziet dat he tde enige weg is om tot echte democratie te komen. Er zullen wel altijd mensen zijn die een "grote leider" nodig hebben, ook voor hen moet er plaats zijn natuurlijk.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be