Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 januari 2012, 19:02   #1
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard Belasting op consumptie , de meest sociale en de meest eerlijke belasting.

Belasting op consumptie is de meest social en de meest eerlijke belasting .

Hoe meer je verdient hoe meer je consumeert en dus hoe meer je betaald , een klein verdiener kan niet veel consumeren , dus geen probleem.

Belasting op consumptie is niet te ontduiken , omdat bij belasting op consumptie de winkelier een speciale betaalterminal zou krijgen met gesplitse betaling .waarbij de persentage belasting direct naar de overheid zou gaan en dhet deel verkochte handelswaar dus naar de winkelier.

Bovendien is de regulator van belasting op consumptie zeer eenvoudig en flexibel bij te sturen , vb meer voor luxe goederen en minder voor levensnoodzakelijke producten , Zo kan men vb ipv ingewikkelde subside aan de landbouwers gemakkelijk vervangen door minder Belasting op consumptie te heffen op vlees of groenten

Bovendien heeft belasting op consumptie in mijn ogen een heel leuk dubieus kantje dat heel leuk is meegenomen ...... Voor het eerst in de geschiedenis zou ook een zwartwerker , een overvaller , een drugsdaeler , een oneerlijk persoon , een ilegaal, en alle andere die het niet zo nauw neemt met de regels flink wat belasting betalen , wie kan daar nu tegen zijn .

Ook een toerist die hier consumeert betaald belasting , en de controle op mensen kan heel wat minder complex .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 19:53   #2
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Belasting op consumptie is de meest social en de meest eerlijke belasting .

Hoe meer je verdient hoe meer je consumeert en dus hoe meer je betaald , een klein verdiener kan niet veel consumeren , dus geen probleem.
Voordat ik mij hier in verdiep merk ik op dat de belasting op consumptie wat betreft de EU enigszins gelijk moet zijn. Anders wordt shoppen in het buitenland wellicht erg aantrekkelijk.

Als er geen inkomstenbelasting meer is kan men van zijn geld in het buitenland gemakkelijk grond en vastgoed aanschaffen en bijvoorbeeld emigreren na pensioneren.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 20:29   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Belasting op consumptie is de meest social en de meest eerlijke belasting .
Lijkt mij niet.
Lage lonen hebben heel hun loon nodig om te leven.
Hoge lonen consumeren maar een heel klein deeltje van hun loon
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 20:52   #4
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Lijkt mij niet.
Lage lonen hebben heel hun loon nodig om te leven.
Hoge lonen consumeren maar een heel klein deeltje van hun loon
Dan maken "hoge lonen" met het niet-bestede deel van hun inkomen de rest van de bevolking welvarender.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 20:55   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Dan maken "hoge lonen" met het niet-bestede deel van hun inkomen de rest van de bevolking welvarender.
Schaf dan de belasting af.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 21:34   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Belastingen is piraterij.
Het legaal afhandig maken van een ander zijn geld.
Niks anders dan dat.

Nu er zijn belasting paradijzen ontstaan door piraten, maar ik vrees dat dit er voor ons niet inzit.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 22:55   #7
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Voordat ik mij hier in verdiep merk ik op dat de belasting op consumptie wat betreft de EU enigszins gelijk moet zijn. Anders wordt shoppen in het buitenland wellicht erg aantrekkelijk.

Als er geen inkomstenbelasting meer is kan men van zijn geld in het buitenland gemakkelijk grond en vastgoed aanschaffen en bijvoorbeeld emigreren na pensioneren.
Natuurlijk moet dit op Europees niveau worden bekeken of toegepast . In vlaanderen alleen , dat geet niet natuurlijk .

Maar dat daardoor de prijs voor de consument zou stijgen is NIET juist
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 22:57   #8
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Lijkt mij niet.
Lage lonen hebben heel hun loon nodig om te leven.
Hoge lonen consumeren maar een heel klein deeltje van hun loon
De tijd dat mensen veel geld spaarden is voorbij , groot verdieners consumeren behoorlijk meer , en vooral meer luxe producten die je hoger kan belasten .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 23:00   #9
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Belastingen is piraterij.
Het legaal afhandig maken van een ander zijn geld.
Niks anders dan dat.

Nu er zijn belasting paradijzen ontstaan door piraten, maar ik vrees dat dit er voor ons niet inzit.
Niet mee akkoord . belastingen zijn nodig om wegen , scholen , infrastructuur te betalen , maar in de huidige tijd is er wel wat te veel van het goede .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 23:45   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Niet mee akkoord . belastingen zijn nodig om wegen , scholen , infrastructuur te betalen , maar in de huidige tijd is er wel wat te veel van het goede .
Er zijn grenzen aan alles.
En ze zitten er lang en veel over.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 04:57   #11
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Belasting op consumptie is de meest social en de meest eerlijke belasting .

Hoe meer je verdient hoe meer je consumeert en dus hoe meer je betaald , een klein verdiener kan niet veel consumeren , dus geen probleem.

Belasting op consumptie is niet te ontduiken , omdat bij belasting op consumptie de winkelier een speciale betaalterminal zou krijgen met gesplitse betaling .waarbij de persentage belasting direct naar de overheid zou gaan en dhet deel verkochte handelswaar dus naar de winkelier.

Bovendien is de regulator van belasting op consumptie zeer eenvoudig en flexibel bij te sturen , vb meer voor luxe goederen en minder voor levensnoodzakelijke producten , Zo kan men vb ipv ingewikkelde subside aan de landbouwers gemakkelijk vervangen door minder Belasting op consumptie te heffen op vlees of groenten

Bovendien heeft belasting op consumptie in mijn ogen een heel leuk dubieus kantje dat heel leuk is meegenomen ...... Voor het eerst in de geschiedenis zou ook een zwartwerker , een overvaller , een drugsdaeler , een oneerlijk persoon , een ilegaal, en alle andere die het niet zo nauw neemt met de regels flink wat belasting betalen , wie kan daar nu tegen zijn .

Ook een toerist die hier consumeert betaald belasting , en de controle op mensen kan heel wat minder complex .
Leuk idee, zelfs uitvoerbaar wegens de technologische mogelijkheden maar onaanvaardbaar voor de elite, de rijken en de groot verdieners want die voelen hun dan weer door de sossen onterecht leeg geroofd.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 05:09   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Leuk idee, zelfs uitvoerbaar wegens de technologische mogelijkheden maar onaanvaardbaar voor de elite, de rijken en de groot verdieners want die voelen hun dan weer door de sossen onterecht leeg geroofd.
Tiens, ik zou eerder denken dat de sossen daar gloeiend tegen zijn. Dat is toch wat ze hier in Frankrijk roepen, en de vakbonden nog harder.

Het probleem met BTW is dat die niet progressief is, en je kan rijken dus niet meer dan proportioneel uit hun zakken kloppen. Dat doen sossen niet graag, die willen het geld gaan halen waar het zit (behalve als het bij hen zit).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 05:57   #13
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ook een toerist die hier consumeert betaald belasting , en de controle op mensen kan heel wat minder complex .
Dit is één van de manieren om de lasten op arbeid omlaag te halen (of helemaal te elimineren). Ik laat de optie zeker open. Momenteel verander ik over deze optie om de paar dagen van gedacht.

Maar hoe ga je vermijden dat er dingen stiekem geproduceerd worden en stiekem op de zwarte markt verkocht worden? Ik ben nog niet zo zeker dat dit zwartwerk -of gelijkaardige mechanismen- zal uitbannen, hoor. En dan kan ik echt wel wat alternatieven bedenken die op dat vlak beter scoren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Tiens, ik zou eerder denken dat de sossen daar gloeiend tegen zijn. Dat is toch wat ze hier in Frankrijk roepen, en de vakbonden nog harder.

Het probleem met BTW is dat die niet progressief is, en je kan rijken dus niet meer dan proportioneel uit hun zakken kloppen. Dat doen sossen niet graag, die willen het geld gaan halen waar het zit (behalve als het bij hen zit).
Het is sowieso een illusie dat belastingen hier progressief op het inkomen geheven zouden worden. Dat is enkel zo voor inkomens uit arbeid, en de hoogste inkomens zijn gemiddeld in hogere proporties uit andere bronnen. Het is best mogelijk dat de verschuiving naar BTW de belasting net gemiddeld progressiever maakt.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 07:41   #14
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Belasting op consumptie is de meest social en de meest eerlijke belasting .

Hoe meer je verdient hoe meer je consumeert en dus hoe meer je betaald , een klein verdiener kan niet veel consumeren , dus geen probleem.

Belasting op consumptie is niet te ontduiken , omdat bij belasting op consumptie de winkelier een speciale betaalterminal zou krijgen met gesplitse betaling .waarbij de persentage belasting direct naar de overheid zou gaan en dhet deel verkochte handelswaar dus naar de winkelier.

Bovendien is de regulator van belasting op consumptie zeer eenvoudig en flexibel bij te sturen , vb meer voor luxe goederen en minder voor levensnoodzakelijke producten , Zo kan men vb ipv ingewikkelde subside aan de landbouwers gemakkelijk vervangen door minder Belasting op consumptie te heffen op vlees of groenten

Bovendien heeft belasting op consumptie in mijn ogen een heel leuk dubieus kantje dat heel leuk is meegenomen ...... Voor het eerst in de geschiedenis zou ook een zwartwerker , een overvaller , een drugsdaeler , een oneerlijk persoon , een ilegaal, en alle andere die het niet zo nauw neemt met de regels flink wat belasting betalen , wie kan daar nu tegen zijn .

Ook een toerist die hier consumeert betaald belasting , en de controle op mensen kan heel wat minder complex .
Waarom een speciale betaalterminal?
Extra kosten die we extra zullen moeten betalen.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 1 februari 2012 om 07:42.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 07:44   #15
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Lijkt mij niet.
Lage lonen hebben heel hun loon nodig om te leven.
Hoge lonen consumeren maar een heel klein deeltje van hun loon
Weet ik niet hoor.
Lage lonen krijgen meer doordat er minder of geen lasten afgehouden worden bij het loon dat de baas moet betalen.
Binnenlandse producten kunnen beterkoop worden, buitenlandse (buiten Europa) worden iets duurder.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 07:46   #16
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Niet mee akkoord . belastingen zijn nodig om wegen , scholen , infrastructuur te betalen , maar in de huidige tijd is er wel wat te veel van het goede .
En vooral om degenen diet niet willen / kunnen werken te onderhouden. Ook het geld voor de vele gelukszoekers die we hier mogen "verwelkomen" moet ergens vandaan komen.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 08:11   #17
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nu er zijn belasting paradijzen ontstaan door piraten, maar ik vrees dat dit er voor ons niet inzit.
Ik hou je niet tegen, veel plezier daar in je belastingparadijs!
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 08:17   #18
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Waarom een speciale betaalterminal?
Extra kosten die we extra zullen moeten betalen.
Belasting op consumptie bestaat natuurlijk al: BTW. En het principe van BTW lijkt heel eenvoudig, maar in feite is het een bijzonder complexe - en bijzonder fraudegevoelige - belasting.
Herinner je de ophef toen de regering aan de horeca het gebruik van een geregistreerde kassa wilde verplichten? Hint: het probleem was niet de prijs van de kassa...
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 08:33   #19
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
De tijd dat mensen veel geld spaarden is voorbij , groot verdieners consumeren behoorlijk meer , en vooral meer luxe producten die je hoger kan belasten .
Dat lijkt me toch niet zo simpel. Een Mercedes S500 lijkt me een luxeproduct, een VW Golf waarschijnlijk niet. Ga je dan een verschillende belastingvoet daarop heffen? Ga je een andere BTW hanteren als iemand een villa van een miljoen neerzet, dan bij de bouw van een rijhuisje?
Wat je wel kunt doen - wat momenteel ook gebeurt - is stellen dat levensnoodzakelijke producten zoals voeding een lager BTW-percentage krijgen. En bescheiden inkomens besteden heel waarschijnlijk een veel groter deel van hun inkomsten daaraan. Maar ook dan ... kaviaar valt ook onder 6% ...
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 10:47   #20
Nunt
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 januari 2011
Berichten: 526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Lijkt mij niet.
Lage lonen hebben heel hun loon nodig om te leven.
Hoge lonen consumeren maar een heel klein deeltje van hun loon
Maar waarom zou je het inkomen van de rijken willen belasten? Als ze het niet consumeren, dan gebruiken ze hun inkomen eigenlijk niet. Ze lenen het uit aan bedrijven of aan andere mensen die dat geld wel voor zichzelf gebruiken. Maar geld dat je spaart, dat gebruik je niet voor jezelf. Pas als je consumeert gebruik je je inkomen voor jezelf.
Nunt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be