Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 november 2012, 10:10   #1
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard Turkse lessen zorgen niet voor kennis Nederlands, Arabisch of Chinees

Tien jaar nadat men in Nederland tot diezelfde conclusie kwam en een jaar of vijf nadat men in Belgie toch nog eens probeerde heeft men ook in Gent ontdekt dat leren lezen en schrijven in het Turks, en de rest van de lesjes in het Turks krijgen er niet toe leidt dat men Nederlands leert. Heel moeilijke conclusie. Een beetje gezond verstand zou toch onmiddellijk denken dat indien je tien jaar lang in het Chinees les hebt gekregen, je toch automatisch Papiamento en Arabisch moet kunnen spreken en schrijven nietwaar? Toch blijkt het niet zo te zijn. Oekandana.

Citaat:
GENT - Turks in de klas is goed voor het welbevinden van de kinderen, maar het verbetert hun taalvaardigheid niet.

Moet je mordicus het Nederlands opleggen op school of mag de moedertaal van de kinderen van vreemde afkomst ook een plaats krijgen? De stad Gent heeft het sinds 2008 laten onderzoeken in eerst vier, later vijf basisscholen, stedelijke en katholieke. In die scholen lieten de leraren kinderen af en toe hun thuistaal gebruiken. Om hun gevoelens te uiten, tijdens een groepswerk of als ze iets moesten opzoeken.

In twee van deze scholen ging het project nog een stap verder. Kinderen van het eerste en het tweede leerjaar mochten er in het Turks leren lezen en schrijven. In de veronderstelling dat dat hun taalvaardigheid, zowel in het Turks als later in het Nederlands, zou verbeteren.

Onderzoekers van de Universiteit Gent en de KU Leuven begeleidden het project. Uit hun eindrapport komen twee conclusies naar voor.

Allereerst: het informele gebruik van de thuistaal is goed voor het welbevinden van de kinderen. Ze voelen zich meer zelfverzekerd. En het staat het leren van het Nederlands kennelijk niet in de weg.

Maar van de groep die intensiever Turks mocht gebruiken, vallen de resultaten tegen. Hun taalvaardigheid is niet beter dan die van kinderen in andere scholen, niet voor Nederlands en vreemd genoeg ook niet voor Turks. Wel scoren ook deze kinderen hoger op welbevinden en op betrokkenheid. De motivatie voor lezen lag ook hoger, stelde een leerkracht Turks vast.

Veelheid aan talen

‘Voor het beleid is dit duidelijk', concludeert de afscheidnemende schepen van Onderwijs, Rudy Coddens (SP.A). ‘De thuistaal toestaan mag. Wie hamert op Nederlands-en-niets-dan-het-Nederlands heeft ongelijk, want het is niet negatief voor het beheersen van onze taal.'
‘Maar onderwijzen in de thuistaal is geen succes, moeten we toegeven. Daarvoor was het project ook te beperkt, met slechts vier uur per week. Uit internationaal onderzoek is gebleken dat het pas effect heeft als het over meerdere jaren volgehouden wordt. Het botst ook met de nieuwe realiteit: we hebben geen scholen meer met overwegend Turkse kinderen. Er is nu een veelheid aan talen.'Het nieuwe stadsbestuur zal het informeel toelaten van thuistalen in scholen aanmoedigen.
http://www.standaard.be/artikel/deta...21122_00378684





Citaat:
Uit internationaal onderzoek is gebleken dat het pas effect heeft als het over meerdere jaren volgehouden wordt.
Hoezo? welk "internationaal onderzoek"? In Nederland viel het toch ook tegen? en hoeveel jaar willen ze dan in het Turks onderwijzen? 2x6 jaar? zodat ze onmiddellijk in het Nederlands naar de unief zullen kunnen?

Het informeel toelaten van thuistalen wordt dan toch nog AANGEMOEDIGD! Flink zo! leren onze eigen kinderkes tenminste ook wat Turks, Arabisch, Farsi, Berbers, Indisch, en een klets afrikaanse talen. Verrijkend is dat.

Ik spaar ondertussen voor privé onderwijs voor mijn kleinkinderen.

Stel je voor dat ze van school worden gestuurd zoals dat Engels meisje dat als "racist" werd gebrandmerkt omdat ze vroeg in een ander groepje een taak te mogen maken, vermits ze in haar groepje enkel in het Farsi praatten en de domme geit verstond dat niet. Zulke racistische vragen stellen mag niet in het London van 2012.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 12:51   #2
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Stel je voor dat ze van school worden gestuurd zoals dat Engels meisje dat als "racist" werd gebrandmerkt omdat ze vroeg in een ander groepje een taak te mogen maken, vermits ze in haar groepje enkel in het Farsi praatten en de domme geit verstond dat niet. Zulke racistische vragen stellen mag niet in het London van 2012.
Dit zou je toch als muziek in de oren moeten klinken? Jij steunt toch ook Zionisten die iedere Palestijn die die niet wil oprotten uit zijn geboorteland uitschelden voor "racist" en "antisemiet"?

Mijn verschil met jou is dat ik zulke zaken aanklaag, of ze nu in Londen of in Gaza gebeuren.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 13:19   #3
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het informeel toelaten van thuistalen wordt dan toch nog AANGEMOEDIGD!
Het zou onnozel zijn om dat niet te doen, wanneer uit onderzoek blijkt dat:

Citaat:
Het informele gebruik van de thuistaal is goed voor het welbevinden van de kinderen. Ze voelen zich meer zelfverzekerd. En het staat het leren van het Nederlands kennelijk niet in de weg.
Of heb je liever dat de kinderen met een andere thuistaal zich slecht voelen op school en niet zelfzeker zijn? En zo ja, met welke idiote reden dan wel?
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 13:39   #4
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Of heb je liever dat de kinderen met een andere thuistaal zich slecht voelen op school en niet zelfzeker zijn?
Waarom zou een kind dat Nederlands als instructietaal krijgt zich ''slecht'' voelen op school? Dat blijkt uit?

*noot: In Brussel bv spreekt het overgrote deel van de kinderen op Nederlandse scholen thuis een andere taal. Zo wat?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

.... leren onze eigen kinderkes tenminste ook wat Turks, Arabisch, Farsi, Berbers, Indisch, en een klets afrikaanse talen. Verrijkend is dat.

....
Het is idd zeer verrijkend, en verstandig, om het taalonderwijs op Vlaamse Scholen drastisch te vernieuwen. Afschaffing van de verplichting op het Frans. En invoering van keuzetalen als Turks, Arabisch, Farsi, Ligala, Spaans, Russisch, Hindi, enzv...

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 23 november 2012 om 13:39.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 13:56   #5
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Of heb je liever dat de kinderen met een andere thuistaal zich slecht voelen op school en niet zelfzeker zijn? En zo ja, met welke idiote reden dan wel?
Uiteraard zou ik niet DURVEN !

Het is veel beter dat de kinderen zich welbevinden als ze onder mekaar turks kunnen spreken zodat ze geen oefening in het Nederlands krijgen, en zodat ze bovendien lekker in het geniept kunnen roddelen over niet-turkssprekenden !
Tenslotte is onder mekaar turks, arabisch, berbers of koeterwaals spreken veel beter voor hun verdere ontwikkeling en taalkennis in de toekomst.

En mijn kinderen leren dan ook hoe ze zich moeten gedragen in het Turks, arabisch of whatever.
Over hun "welbevinden" gaan we ons niet drukmaken zeker hé.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 14:01   #6
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Dit zou je toch als muziek in de oren moeten klinken? Jij steunt toch ook Zionisten die iedere Palestijn die die niet wil oprotten uit zijn geboorteland uitschelden voor "racist" en "antisemiet"?

Mijn verschil met jou is dat ik zulke zaken aanklaag, of ze nu in Londen of in Gaza gebeuren.
zo te zien ben ik al volkomen geïntegreerd. Ik begrijp totaal niet waarover je het hebt.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 14:59   #7
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Waarom zou een kind dat Nederlands als instructietaal krijgt zich ''slecht'' voelen op school? Dat blijkt uit?
Beter lezen, Eberhard, Nederlands als "instructietaal" staat nergens ter discussie. Het punt is dat uit onderzoek blijkt dat de kinderen zich beter voelen en meer zelfvertrouwen krijgen als ze hun thuistaal tussendoor mogen/kunnen gebruiken. Het gaat hier om basisscholen hé, waar dus ook de kleuterscholen bij horen.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 15:04   #8
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Uiteraard zou ik niet DURVEN !

Het is veel beter dat de kinderen zich welbevinden als ze onder mekaar turks kunnen spreken zodat ze geen oefening in het Nederlands krijgen, en zodat ze bovendien lekker in het geniept kunnen roddelen over niet-turkssprekenden !
Tenslotte is onder mekaar turks, arabisch, berbers of koeterwaals spreken veel beter voor hun verdere ontwikkeling en taalkennis in de toekomst.

En mijn kinderen leren dan ook hoe ze zich moeten gedragen in het Turks, arabisch of whatever.
Over hun "welbevinden" gaan we ons niet drukmaken zeker hé.
je hebt het artikel niet goed gelezen. het heeft geen effect, dus ook geen negatief. dus of ze nu Turks spreken onder elkaar of Nederlands, het maakt niet uit, behalve dat ze zich beter gaan voelen.

maar dat is uiteindelijk het probleem niet, het probleem is dat een goed geïntegreerde Turk, Marokkaan, Tunesiër, .... trouwt met iemand van Turkije, Marokko, Tunesië, ... en dat daardoor het kind geen Nederlands spreekt maar Turks of Arabisch.

Als 2 goed geïntegreerde Vlamingen van vreemde afkomst met elkaar zouden trouwen, die hun kinderen zullen meer dan waarschijnlijk in het Nederlands opgevoed worden. Dat zou een pak oplossen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 15:08   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Beter lezen, Eberhard, Nederlands als "instructietaal" staat nergens ter discussie. Het punt is dat uit onderzoek blijkt dat de kinderen zich beter voelen en meer zelfvertrouwen krijgen als ze hun thuistaal tussendoor mogen/kunnen gebruiken. Het gaat hier om basisscholen hé, waar dus ook de kleuterscholen bij horen.
ik zie wel voordelen in hoor, maar je zit met nog een probleem. Hoe ga je als leerkracht nog de controle kunnen houden over je leerlingen als ze tegen elkaar in een taal bezig zijn die je niet verstaat?

Ze kunnen elkaar staan verwijten zonder dat je er iets van snapt.

Op 1 van mijn trainingen heb ik dat trouwens meegemaakt, 2 spelers van Turkse afkomst, 5e studiejaar, waren tijdens een pauze tegen elkaar in het Turks bezig, zonder 1 spier te vertrekken. Nadien komt er een andere speler bij mij om te zeggen dat ze tegen elkaar van alles aan het zeggen waren en dat ze afgesproken hadden om na de training te vechten.
Vanaf dan zijn ze bij mij verplicht altijd Nederlands te spreken.
Goed, blijkbaar heb ik daarmee de naam om racist te zijn bij sommige autochtonen, maar de spelers van Turkse afkomst hebben er geen probleem mee.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 15:11   #10
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het is veel beter dat de kinderen zich welbevinden als ze onder mekaar turks kunnen spreken
Ja dus zo blijkt uit onderzoek.

Citaat:
zodat ze geen oefening in het Nederlands krijgen,
Die oefening maakt klaarblijkelijk geen verschil voor hun Nederlands, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek (ja, dat is vergeleken!).

Citaat:
en zodat ze bovendien lekker in het geniept kunnen roddelen over niet-turkssprekenden !
Roddelen gebeurt altijd in het geniep, daar heb je echt geen andere taal voor nodig. En het gaat hier over basisscholen en dus ook kleuterscholen, circe. Ik weet niet wat jij daar allemaal uitstak, maar "roddelen" is daar nu niet echt aan de orde.

Citaat:
En mijn kinderen leren dan ook hoe ze zich moeten gedragen in het Turks, arabisch of whatever.
Over hun "welbevinden" gaan we ons niet drukmaken zeker hé.
Erg hé, geconfronteerd worden met andere talen. Dat is echt gevaarlijk hoor! Dat is echt vergelijkbaar met kinderen die zich nog niet goed kunnen uitdrukken in het Nederlands dan maar te negeren.

Ik weet trouwens niet of jij recent nog in basisscholen bent geweest? De meeste allochtonen spreken daar ondertussen ook gewoon Nederlands tegen elkaar hoor...
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 15:26   #11
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Tien jaar nadat men in Nederland tot diezelfde conclusie kwam en een jaar of vijf nadat men in Belgie toch nog eens probeerde heeft men ook in Gent ontdekt dat leren lezen en schrijven in het Turks, en de rest van de lesjes in het Turks krijgen er niet toe leidt dat men Nederlands leert. Heel moeilijke conclusie. Een beetje gezond verstand zou toch onmiddellijk denken dat indien je tien jaar lang in het Chinees les hebt gekregen, je toch automatisch Papiamento en Arabisch moet kunnen spreken en schrijven nietwaar? Toch blijkt het niet zo te zijn. Oekandana.



http://www.standaard.be/artikel/deta...21122_00378684






Hoezo? welk "internationaal onderzoek"? In Nederland viel het toch ook tegen? en hoeveel jaar willen ze dan in het Turks onderwijzen? 2x6 jaar? zodat ze onmiddellijk in het Nederlands naar de unief zullen kunnen?

Het informeel toelaten van thuistalen wordt dan toch nog AANGEMOEDIGD! Flink zo! leren onze eigen kinderkes tenminste ook wat Turks, Arabisch, Farsi, Berbers, Indisch, en een klets afrikaanse talen. Verrijkend is dat.

Ik spaar ondertussen voor privé onderwijs voor mijn kleinkinderen.

Stel je voor dat ze van school worden gestuurd zoals dat Engels meisje dat als "racist" werd gebrandmerkt omdat ze vroeg in een ander groepje een taak te mogen maken, vermits ze in haar groepje enkel in het Farsi praatten en de domme geit verstond dat niet. Zulke racistische vragen stellen mag niet in het London van 2012.
Ik heb geen zin meer om nog trager Nederlands te praten. Acrobatie met de handen uit te halen. Of Frans te spreken dat correcter is dan wat ik hoor.

En ik ben zeker niet van plan om mijn kleinkinderen (als ze komen) aan dat regime gewoon te laten worden.

Als politici onze regios willen vrijgeven. Dan doen ze maar op.

Eergisteren zat ik op een bus en een jonge man zat aan zijn GSM in een Malinese taal. Er zaten maar weinig mensen op de bus. Luid deed hij zijn verhaal want hij was er zeker van dat niemand er iets van zou begrijpen. Dat gebeurt wel meer.En ik kon niet anders doen dan te luisteren. Wat ving ik op? 'maison sociale' en er is een vliegtuigmaatschappij die een ticket Brussel-Mali verkoopt voor 600 euro.
En achter me zat een Congolese die in paniek sloeg omdat de bus wegens werken een omweggetje maakte. Dat was in het Frans. En ik zat tussen Leuven en Tienen, in vrij ruraal gebied dus.

Mijn oude moeder zit geregeld op de bus en zij heeft meermaals gezegd dat ze het niet fijn vindt om op een bus te zitten waar iedereen haar Nederlands begrijpt maar waar zij niets begrijpt van wat die andere mensen zeggen.

Het kan alleen maar erger worden als ze in het onderwijs de rode loper uitleggen voor talen die nooit aan onze grenzen zelfs gesproken werden.

Waarom moeten kinderen extra voordelen krijgen omdat hun ouders te tam zijn en zelfs onwillig zijn om zich te integreren?

Wat gebeurt er met onze kinderen die zich tussen al die vreemde talen een weg moeten banen? Tot op de bus?
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 15:26   #12
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik zie wel voordelen in hoor, maar je zit met nog een probleem. Hoe ga je als leerkracht nog de controle kunnen houden over je leerlingen als ze tegen elkaar in een taal bezig zijn die je niet verstaat?

Ze kunnen elkaar staan verwijten zonder dat je er iets van snapt.

Op 1 van mijn trainingen heb ik dat trouwens meegemaakt, 2 spelers van Turkse afkomst, 5e studiejaar, waren tijdens een pauze tegen elkaar in het Turks bezig, zonder 1 spier te vertrekken. Nadien komt er een andere speler bij mij om te zeggen dat ze tegen elkaar van alles aan het zeggen waren en dat ze afgesproken hadden om na de training te vechten.
Vanaf dan zijn ze bij mij verplicht altijd Nederlands te spreken.
Goed, blijkbaar heb ik daarmee de naam om racist te zijn bij sommige autochtonen, maar de spelers van Turkse afkomst hebben er geen probleem mee.
Maar het gaat dan ook niet over leerlingen gewoon onderling maar hun eigen taal te laten gebruiken wanneer ze maar willen. Het gaat er enerzijds om de kinderen de mogelijkheid te geven zich ook al eens in hun thuistaal uit te drukken (en dit onder de begeleiding van volwassenen die die thuistaal ook machtig zijn, eventueel ouders) en anderzijds die talen ook aan bod te laten komen in bijvoorbeeld liedjes, projecten,...
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 15:29   #13
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

[quote=Edina;6429102]Het zou onnozel zijn om dat niet te doen, wanneer uit onderzoek blijkt dat:



Of heb je liever dat de kinderen met een andere thuistaal zich slecht voelen op school en niet zelfzeker zijn? En zo ja, met welke idiote reden dan wel?[/QUOTE]

Is dat niet eerder een vraag die je aan de ouders van die kinderen dient te stellen?
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 15:30   #14
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Maar het gaat dan ook niet over leerlingen gewoon onderling maar hun eigen taal te laten gebruiken wanneer ze maar willen. Het gaat er enerzijds om de kinderen de mogelijkheid te geven zich ook al eens in hun thuistaal uit te drukken (en dit onder de begeleiding van volwassenen die die thuistaal ook machtig zijn, eventueel ouders) en anderzijds die talen ook aan bod te laten komen in bijvoorbeeld liedjes, projecten,...
maw in zééééér uitzonderlijke situaties. Komen die ooit voor?

die talen aan bod laten komen in liedjes, ok, maar welke talen ga je dan nemen en welke niet? in sommige klassen zitten er kinderen met 10 verschillende talen.

dat lijkt me toch allemaal moeilijk realiseerbaar hoor.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 15:35   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.400
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Hoe ga je als leerkracht nog de controle kunnen houden over je leerlingen als ze tegen elkaar in een taal bezig zijn die je niet verstaat?
Ik zou het anders durven bekijken. Hoe gaat U les geven aan leerlingen die uw taal niet machtig zijn?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 15:36   #16
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik zou het anders durven bekijken. Hoe gaat U les geven aan leerlingen die uw taal niet machtig zijn?
maar daar gaat het niet over hé. er staat nergens dat ze geen Nederlands moeten spreken in de les. het gaat over de pauzes en andere contactmomenten.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 15:42   #17
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maw in zééééér uitzonderlijke situaties. Komen die ooit voor?
Hoezo, komen die ooit voor? Daar draaide dit project nu net om! En nee, het gaat niet over "zeeeer uitzonderlijke situaties". Ze mogen ook wel eens onderling in hun thuistaal spreken tussendoor dus, maar het gaat om meer dan dat.

Citaat:
die talen aan bod laten komen in liedjes, ok, maar welke talen ga je dan nemen en welke niet? in sommige klassen zitten er kinderen met 10 verschillende talen.

dat lijkt me toch allemaal moeilijk realiseerbaar hoor.
Hoezo moeilijk realiseerbaar? Het project heeft juist aangetoond dat dit wel realiseerbaar is!

Citaat:
In twee stedelijke (Piramide en Mandala) en twee vrije (Mozaïek en Sint-Salvator) basisscholen met zowat 80% anderstalige leerlingen zullen activiteiten ontwikkeld worden waarin de in de klas aanwezige meertaligheid positief onder de aandacht gebracht wordt: bijvoorbeeld met verhaaltjes en liedjes uit de verschillende taalgroepen, de opbouw van een meertalige muurkrant of klaswand waarop de meest gehanteerde schoolse begrippen, ook
formuleringen van verwelkoming, korte opdrachten, geruststellen van jongste kleuters e.d. zowel visueel als verbaal zijn opgenomen, …
Van sommige taalgroepen zullen we voor die aandacht voor de thuistalen van de kinderen doorheen de hele basisschool professionele vertegenwoordigers kunnen inschakelen: bijvoorbeeld begeleidsters uit buitenschoolse opvang of leerkrachten die zowel Turks als Nederlands spreken. Van andere taalgroepen zullen we de ‘native speakers’ wellicht in de eerste plaats bij de ouders moeten zoeken. Maar daarin ligt dan weer een grote kans om deze
ouders meer en zinvol te betrekken bij het onderwijs of de opvang van hun kinderen.
Bron
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 15:44   #18
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je hebt het artikel niet goed gelezen. het heeft geen effect, dus ook geen negatief. dus of ze nu Turks spreken onder elkaar of Nederlands, het maakt niet uit, behalve dat ze zich beter gaan voelen.
Ik noteer dat U vindt dat het oefenen van een taal buiten de lesuren totaal GEEN EFFECT heeft op de kennis en vlotheid van de taal.
Het belangrijkste is dus dat de turkjes zich beter gaan voelen.
Vervelend dat ik dan toevallig een vijfjarig turkske ken dat zich helem�*�*l niet beter is gaan voelen in de school waar alle marokkaantjes zich beter voelden omdat ze marokkaans konden praten onder mekaar. Het Turkske is dus maar naar een andere school verhuisd waar alle kindjes nederlands spraken, en daar voelde het Turkske zich wèldegelijk een pak beter en bovendien verbeterde zijn Nederlands in een ongelooflijk snel tempo.

Versta je met zo'n voorbeeld wèl wat ik bedoel?




Citaat:
maar dat is uiteindelijk het probleem niet, het probleem is dat een goed geïntegreerde Turk, Marokkaan, Tunesiër, .... trouwt met iemand van Turkije, Marokko, Tunesië, ... en dat daardoor het kind geen Nederlands spreekt maar Turks of Arabisch.
Dat is natuurlijk een tweede hoofdprobleem.
De mama van het Turkse in mijn voorbeeld is een zuid-Europese mevrouw die hier ook maar kwam aanwaaien. Werkt niet, leeft van OCMW en spreekt amper Nederlands.





Citaat:
Als 2 goed geïntegreerde Vlamingen van vreemde afkomst met elkaar zouden trouwen, die hun kinderen zullen meer dan waarschijnlijk in het Nederlands opgevoed worden. Dat zou een pak oplossen.
Niet racistisch worden hé man! dat mag niet hoor.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 23 november 2012 om 15:46.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 15:46   #19
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Beter lezen, Eberhard, Nederlands als "instructietaal" staat nergens ter discussie. Het punt is dat uit onderzoek blijkt dat de kinderen zich beter voelen en meer zelfvertrouwen krijgen als ze hun thuistaal tussendoor mogen/kunnen gebruiken. Het gaat hier om basisscholen hé, waar dus ook de kleuterscholen bij horen.
Ah, de kleuterscholen. Ik zie niet in waarom nr 6 van hiernaast zijn eigen 'Palestijns' moet horen. Het enige wat die thuis deed was vijftig keren per dag een sirene opzetten van jewelste. (waardig voor het Guinessboek). Ik heb die nooit een woord horen zeggen en de muren zijn dun. Nu dat die naar de kleuterschool gaat, is het heel wat minder. Hij heeft er als het ware leren praten. Eigenlijk is dat kind pas aan zijn leven begonnen op een Nederlandse kleuterschool waar eindelijk iemand begrijpt dat hij wilt leren en dingen wilt verkennen. Chapeau voor die juf! Die het vuile werk doet voor een vadsige macho vent die niet wilt integreren en zijn vrouw opsluit en tevens nog eens de lef heeft om tegen andere mensen te zeggen dat ze best niets tegen zijn vrouw zeggen. En niets tegen zijn zes kinderen.
En wie mag het vuile werk doen na die kleuterjuf? De meester of de juf van het lagere? Daarna alle leerkrachten van het secundaire?
En als macho papa de sterrekes ziet vliegen als de puberteit aanbreekt (drie zonen), dan zullen we nog eens een tolk moeten betalen zeker voor het CLB en de flikken? Want meneer de macho spreekt geen Nederlands en hij heeft nooit geweten wat zijn kinderen op school hebben geleerd. En daar zouden de mensen van hier moeten voor opdraaien?
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 15:47   #20
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Hoezo, komen die ooit voor? Daar draaide dit project nu net om! En nee, het gaat niet over "zeeeer uitzonderlijke situaties". Ze mogen ook wel eens onderling in hun thuistaal spreken tussendoor dus, maar het gaat om meer dan dat.



Hoezo moeilijk realiseerbaar? Het project heeft juist aangetoond dat dit wel realiseerbaar is!



Bron
maar het gaat hier over iemand die Turks spreekt, en wat doe je met de Syriërs? of de Marokkanen? of de Indiërs?

het lijkt me vooral een bijkomende last voor het onderwijzend personeel. het is kan een mooi project zijn met positief resultaat, maar het gaat enorm veel tijd en manuren kosten.

Daarnaast heb je ook mensen die absoluut willen dat hun kinderen in het Nederlands studeren en spreken. Zo zijn er in Zele Turkstalige ouders die hun zonen expres naar een sportvereniging sturen zodat ze daar ook Nederlands spreken. Voor die mensen zou het een ramp zijn dat hun kinderen opeens wel Turks mogen spreken.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be