Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 november 2012, 15:54   #21
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Maar het gaat dan ook niet over leerlingen gewoon onderling maar hun eigen taal te laten gebruiken wanneer ze maar willen. Het gaat er enerzijds om de kinderen de mogelijkheid te geven zich ook al eens in hun thuistaal uit te drukken (en dit onder de begeleiding van volwassenen die die thuistaal ook machtig zijn, eventueel ouders) en anderzijds die talen ook aan bod te laten komen in bijvoorbeeld liedjes, projecten,...
Dat is in de praktijk niet mogelijk. Jij denkt alleen maar aan Marokkanen of aan Turken.

Mijn buren zijn Congolees, Palestijns-Jordaans, Somalisch, Marokkaans en Koerdisch. Dat zijn allemaal verschillende talen. De Koerdische mensen zijn geïntegreerd. De Congolezen gaan naar Brussel. Maar de anderen kunnen elkaar niet zien of rieken. Hoe ga je dat practisch regelen?
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 15:58   #22
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Maar het gaat dan ook niet over leerlingen gewoon onderling maar hun eigen taal te laten gebruiken wanneer ze maar willen. Het gaat er enerzijds om de kinderen de mogelijkheid te geven zich ook al eens in hun thuistaal uit te drukken (en dit onder de begeleiding van volwassenen die die thuistaal ook machtig zijn, eventueel ouders) en anderzijds die talen ook aan bod te laten komen in bijvoorbeeld liedjes, projecten,...
Ik vraag me af onder welke kerktoren U woont.
In Antwerpen zijn er meer dan 200 nationaliteiten. Hoeveel "eigen taal" leerkrachten voorziet U per studiejaartje?

Of moeten de minderheidjes zich dan maar minder wel behagen? de vlamingskes, de portugeeskes, de spanjaardjes, de roemeentjes (nee, de roma krijgen eigen taalonderwijs zeker? dat is een gediscrimineerde groep), de italiaantjes mogen ook hun plan trekken, de zweedjes en de finnekes daar trekken we ons niks van aan want die zijn wit en racistisch. Maar de egyptenaartjes krijgen OALT (onderwijs in allochtone landstalen) (behalve de koptjes, die zijn christenen en moeten zich maar aanpassen) etc.. etc...
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 23 november 2012 om 16:00.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 15:59   #23
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Hoezo, komen die ooit voor? Daar draaide dit project nu net om! En nee, het gaat niet over "zeeeer uitzonderlijke situaties". Ze mogen ook wel eens onderling in hun thuistaal spreken tussendoor dus, maar het gaat om meer dan dat.



Hoezo moeilijk realiseerbaar? Het project heeft juist aangetoond dat dit wel realiseerbaar is!



Bron
M.a.w. ga je van het onderwijs een derde-wereld niveau onderwijs maken.

Zuivere bezigheidstherapie gemixed met een babysit- element. Heel handig voor allochtone lesgevers die van pedagogie niet veel kaas gegeten hebben.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 16:02   #24
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
M.a.w. ga je van het onderwijs een derde-wereld niveau onderwijs maken.

Zuivere bezigheidstherapie gemixed met een babysit- element. Heel handig voor allochtone lesgevers die van pedagogie niet veel kaas gegeten hebben.
en Edina is bereid daar een extra 10% van haar inkomen aan te spenderen. Is dat niet lief van haar? Nu moet Edina nog leren om in 200 talen "als 't u blieft" te zeggen, anders verstaan ze haar niet.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 19:10   #25
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.205
Standaard

Dat is toch echt jou letterlijke citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Of heb je liever dat de kinderen met een andere thuistaal zich slecht voelen op school en niet zelfzeker zijn?
Nergens wordt beweerd in jouw onderzoek dat kinderen zich slecht voelen in Nederlands.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ze mogen ook wel eens onderling in hun thuistaal spreken tussendoor dus, maar het gaat om meer dan dat.
In Brussel zijn er veel Nederlandse scholen die dat de kinderen verbieden. En is Nederlands ook op de speelplaats verplicht.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Daarnaast heb je ook mensen die absoluut willen dat hun kinderen in het Nederlands studeren en spreken. ....
Zo zijn er veel migranten. Die willen/eisen niets liever dan (goed) Nederlands op de school van hun kind.

Lessen in ''eigen taal'' zijn vooral een paternalistische uitwas van de goedbedoelende witmang.


Veel van die eigen talen zijn overigens wél heel waardevol als deel van het curriculum in het middelbaar. Want waarom we in de Vlaamse scholen ons zouden moeten beperken tot 3 Europese talen, waarvan 2 versleten, is me een raadsel. Er moeten mogelijkheden komen om tijdens het middelbaar vreemde opkomende talen te verwerven/perfectioneren.


In landen als Nederland kan dat al jaren.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 23 november 2012 om 19:10.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 19:22   #26
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Veel van die eigen talen zijn overigens wél heel waardevol als deel van het curriculum in het middelbaar. Want waarom we in de Vlaamse scholen ons zouden moeten beperken tot 3 Europese talen, waarvan 2 versleten, is me een raadsel. Er moeten mogelijkheden komen om tijdens het middelbaar vreemde opkomende talen te verwerven/perfectioneren.
de "waarde" van een taal hangt gewoon af van de economische toestand.

Op dit ogenblik is engels de wereldtaal die de economie in het westers halfrond beheert, Spaans is ook een zeer waardevolle taal.
Waarom onze kinderen zich zouden moeten inspannen om berbers te leren is me een raadsel; Turks als "congétaal" kan leuk zijn, maar de kans dat je nederlands- duits- of engelstalige turken tegenkomt in Bodrum of Antalya is stukken hoger dan dat je ergens in Anatolië op je eentje een rondreis gaat maken waar je dan vier jaar Turks voor hebt moeten studeren. Ik zie niet in waarom men die verloftalen verplicht zou moeten aanleren in het middelbaar. Later kan je gerust avondschool volgen om desnoods Senegalees te gaan leren.

Ten tijde van de kolonisatie van Congo leerden (sommige) kolonialen de plaatselijke talen, maar ik zie niet in waarom vlaamse kinderkes in vlaamse scholen daarom in hun middelbare schooljaren hun tijd zouden moeten besteden aan het leren van het Kikongo.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 23 november 2012 om 19:25.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 19:39   #27
pintjeeuh
Provinciaal Statenlid
 
pintjeeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2008
Locatie: huisje
Berichten: 608
Standaard

"Turkse lessen zorgen niet voor kennis Nederlands, Arabisch of Chinees "

Pfff, wat hadden ze gedacht?
pintjeeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 20:11   #28
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pintjeeuh Bekijk bericht
"Turkse lessen zorgen niet voor kennis Nederlands, Arabisch of Chinees "

Pfff, wat hadden ze gedacht?
ha tiens, ze dachten dat als je de kinderen drie jaar totaal in het turks naar school laat gaan dat ze dan het "verdriet van België" konden lezen zeker?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 20:16   #29
pintjeeuh
Provinciaal Statenlid
 
pintjeeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2008
Locatie: huisje
Berichten: 608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ha tiens, ze dachten dat als je de kinderen drie jaar totaal in het turks naar school laat gaan dat ze dan het "verdriet van België" konden lezen zeker?
Dat ze dit soort dingen proberen te verkopen aan de burger is eigenlijk al een belediging op zich
pintjeeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 20:28   #30
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pintjeeuh Bekijk bericht
Dat ze dit soort dingen proberen te verkopen aan de burger is eigenlijk al een belediging op zich
dat vind ik dus ook.

Maar gelukkig zijn er nog Edina's die het belangrijker vinden dat de turkse kindjes een beter "welbehagen" hebben in school. Dat is toch de reden waarom ze naar school gaan nietwaar?

------------------------------------------

Ik zag trouwens deze week een opmerkelijk(?) verschijnsel.

Ik liep in Sint Niklaas op het uur dat de kleuter en lagere school gedaan was. Hopen hoofddoekmama's met buggy's met een kleutertje, kwamen de broertjes en zusjes van school ophalen. In feite zag de straat zwart van de doekjes zullen we maar zeggen.
Toen ik een halfuur later terug voorbij diezelfde school liep waren er nog tamelijk veel kinderen op de speelplaats aan het spelen in de nabewaking. en wat viel me op? Allemaal WITTE kinderkes in die nabewaking, geen verrijkertjes te bespeuren.
Blijkbaar zijn al die witte kindjes hun mama nog dapper aan het werk rond die tijd. Het was zeer opvallend.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 23 november 2012 om 20:29.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2012, 01:28   #31
KAHRAMAN Yücel
Schepen
 
Geregistreerd: 23 oktober 2003
Locatie: Beringen
Berichten: 436
Stuur een bericht via Instant Messenger naar KAHRAMAN Yücel
Standaard

Ik heb vroeger Turks gehad in de lagere school, het deed mijn Nederlands niet beter op worden maar daarvoor was het ook niet bedoeld. Leren over Ataturk en de Turkse geschiedenis vind ik niks bijdragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Kennis over Turkije leer je zowieso in de geschiedenislessen, meer is niet nodig voor iemand die hier woont. Als je meer interesse hebt, dan kunnen naschoolse cursussen of boeken en dergelijke buiten de school je honger wel stillen.
Ik ben nu wel blij dat ik Turks heb gehad omdat ik die taal nu wel degelijk kan lezen en schrijven maar dat ook pas na verdere bijscholing op latere leeftijd en dit op persoonlijke tijdstippen en wegens persoonlijke interesse.
Ik vind wel dat je nu meer hebt aan Turks, Arabisch, Chinees, Engels en Spaans dan aan Frans.
__________________
Natuurlijk willen gewone burgers geen oorlog, maar uiteindelijk, het zijn de leiders van een land die de macht bezitten, en de mensen naar je toe trekken is heel gemakkelijk, maakt niet uit of het democratie, fascisme, een parlement en zelfs al communisme is. Het enigste wat je moet doen is ze vertellen dat ze aangevallen worden, hun nationalistische gevoelens aanwakkeren en ze een gevaar aangeven. Het werkt overal.
KAHRAMAN Yücel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 13:54   #32
Wimpeus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 1.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Of heb je liever dat de kinderen met een andere thuistaal zich slecht voelen op school en niet zelfzeker zijn? En zo ja, met welke idiote reden dan wel?
Een politiek correcte dooddoener: als jarenlang onderzoek staalhard bewijst dat anderstalig onderwijs geen meetbare positieve invloed heeft, gaat men de maatregel dan maar verdedigen door te schermen met quasi onmeetbare, subjectieve gevoelens als 'welbehagen' en 'zelfzekerheid'.
Probleem is wel dat zelfzekerheid op school wellicht sterk gerelateerd is aan het niveau van het onderwijs. Hoe lager het niveau, hoe makkelijker het kind kan volgen en hoe zelfzekerder het zich zal voelen.
Spijtig genoeg zit de arbeidsmarkt niet te wachten op mensen wiens enige/voornaamste kwalificatie is dat ze zich goed voelden op school.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 11:01   #33
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar het gaat hier over iemand die Turks spreekt, en wat doe je met de Syriërs? of de Marokkanen? of de Indiërs?
Zoals je kan lezen, rekent men daarvoor op de participatie van de ouders. Dat lijkt me nu net een extra pluspunt, de ouders bij de school betrekken!

Citaat:
het lijkt me vooral een bijkomende last voor het onderwijzend personeel. het is kan een mooi project zijn met positief resultaat, maar het gaat enorm veel tijd en manuren kosten.
Uit het onderzoek blijkt nochtans dat de leerkrachten het niet als belastend ervoeren.

Citaat:
Daarnaast heb je ook mensen die absoluut willen dat hun kinderen in het Nederlands studeren en spreken. Zo zijn er in Zele Turkstalige ouders die hun zonen expres naar een sportvereniging sturen zodat ze daar ook Nederlands spreken. Voor die mensen zou het een ramp zijn dat hun kinderen opeens wel Turks mogen spreken.
Maar ze blijven toch in het Nederlands studeren en blijven op school ook Nederlands spreken. Het enige verschil is eigenlijk dat hun thuistaal geen taboe meer is en zo hoort het wat mij betreft ook te zijn. Dat allochtonen goed Nederlands leren spreken is zeer belangrijk, maar dat is geen reden om hun eigenheid te negeren. Uit het onderzoek blijkt ook dat er geen negatief effect is op het leren van dat Nederlands, dus ik zie eigenlijk het probleem totaal niet. Tenzij wat pilaarbijterij.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 11:09   #34
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Maar ze blijven toch in het Nederlands studeren en blijven op school ook Nederlands spreken. Het enige verschil is eigenlijk dat hun thuistaal geen taboe meer is en zo hoort het wat mij betreft ook te zijn. Dat allochtonen goed Nederlands leren spreken is zeer belangrijk, maar dat is geen reden om hun eigenheid te negeren. Uit het onderzoek blijkt ook dat er geen negatief effect is op het leren van dat Nederlands, dus ik zie eigenlijk het probleem totaal niet. Tenzij wat pilaarbijterij.
een vriendin leerkracht van me kon die "eigenheid" dagelijks aan den lijve ondervinden. In plaats van dat kinderen op de spleelplaats lekker multicultureel speelden, had je het groepje turkjes, het groepje arabiertjes, het groepej berbertjes, Syriertjes, Pakistaantjes en noem maar op. De twee vlamingskes waren in de minderheid en konden verder genegeerd worden.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 11:17   #35
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik vraag me af onder welke kerktoren U woont.
In Antwerpen zijn er meer dan 200 nationaliteiten. Hoeveel "eigen taal" leerkrachten voorziet U per studiejaartje?

Of moeten de minderheidjes zich dan maar minder wel behagen? de vlamingskes, de portugeeskes, de spanjaardjes, de roemeentjes (nee, de roma krijgen eigen taalonderwijs zeker? dat is een gediscrimineerde groep), de italiaantjes mogen ook hun plan trekken, de zweedjes en de finnekes daar trekken we ons niks van aan want die zijn wit en racistisch. Maar de egyptenaartjes krijgen OALT (onderwijs in allochtone landstalen) (behalve de koptjes, die zijn christenen en moeten zich maar aanpassen) etc.. etc...
In tegenstelling tot jou, woon ik zoals u heel goed weet ondertussen, niet onder een kerktoren. Ik woon zelfs meer bepaald in Borgerhout. En je moet beter lezen, het gaat niet over taalleerkrachten, maar over personen die daar bij af en toe is komen helpen, zoals begeleidsters uit de buitenschoolse opvang, maar dus ook ouders. Met als bijkomende doelstelling de ouders meer bij de school te betrekken. En dus daarom ook de ouders (beter) Nederlands te leren.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 11:52   #36
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
In tegenstelling tot jou, woon ik zoals u heel goed weet ondertussen, niet onder een kerktoren. Ik woon zelfs meer bepaald in Borgerhout. En je moet beter lezen, het gaat niet over taalleerkrachten, maar over personen die daar bij af en toe is komen helpen, zoals begeleidsters uit de buitenschoolse opvang, maar dus ook ouders. Met als bijkomende doelstelling de ouders meer bij de school te betrekken. En dus daarom ook de ouders (beter) Nederlands te leren.
hoooo... zo had ik het niet begrepen.
Dus de kinderen mogen onder elkaar Turks spreken en dat zorgt ervoor dat de mama en de papa Nederlands leren! De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
zou dat ook helpen bij Chinezen? Of moeten die eerst Berbers leren?
En wat met de inboorlingskes? krijgen die de mogelijkheid om arabisch te leren van de mama van Mohammed of zo? Je kan niet vooruitziend genoeg zijn nietwaar? Dus turks sprekend in de school zorgt ervoor dat Jelle en Koen niet enkel arabisch maar ook chinees leren van de papa van mustafa! we zijn er.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 30 november 2012 om 11:54.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 12:01   #37
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
M.a.w. ga je van het onderwijs een derde-wereld niveau onderwijs maken.

Zuivere bezigheidstherapie gemixed met een babysit- element. Heel handig voor allochtone lesgevers die van pedagogie niet veel kaas gegeten hebben.
Je vergist je. Het probleem in ons onderwijs is dat er nog steeds geen gelijke kansen zijn. De sociaal-economische positie is bepalend voor de schoolresultaten. En wij scoren zowat het slechtste van de geïndustrialiseerde landen wat betreft de schoolresultaten van allochtonen. Een duidelijk teken aan de wand dat er dus dingen anders moeten.

Laatst gewijzigd door Edina : 30 november 2012 om 12:02.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 12:01   #38
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht

Maar ze blijven toch in het Nederlands studeren en blijven op school ook Nederlands spreken. Het enige verschil is eigenlijk dat hun thuistaal geen taboe meer is en zo hoort het wat mij betreft ook te zijn. ....
Dan zet je liever de volgende stap.

Thuistalen van veel allochtonen zijn dermate belangrijke talen, Arabisch, Spaans, Turks, Hindi, Frans, Chinees, Russisch, etc, dat deze talen een volwaardige status verdienen op elke Vlaamse school (middelbaar), en gewoon aan alle leerlingen ter keuze zouden moeten worden aangeboden.
Waarom zou een autochtone Vlaam zich niet mogen en kunnen bekwamen in het Arabisch?

We hebben geen reserve-Franstaligen nodig, maar specialisten.
Voorts zal de invoering van bv het Turks als keuzetaal, juist leiden tot een opwaardering van de perceptie en status van die taal in Vlaanderen.
En niet het apart houden van groepjes ''Turken'' in het onderwijs.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 12:04   #39
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Je vergist je. Het probleem in ons onderwijs is dat er nog steeds geen gelijke kansen zijn. De sociaal-economische positie is bepalend voor de schoolresultaten. En wij scoren zowat het slechtste van de geïndustrialiseerde landen wat betreft de schoolresultaten van allochtonen. Een duidelijk teken aan de wand dat er dus dingen anders moeten.
Allahtoonse inwijkelen scoren dan weer in ALLE landen heel laag.
Landen met hoofdzakelijk aziatische inwijkelingen scoren dan weer een pak hoger.

Maar dat zal mijn racistische kijk op die statistieken wel zijn.

Ik vraag me nog altijd af wat Peter en Jelle moeten doen in de klas als de mama van Mustafa Nederlands komt leren omdat ze onder mekaar turks mogen spreken.
Leren vingerke draaien? of zullen ze tegen mekaar wat Nederlands spreken zodat hun ouders Chinees kennen op het einde van de rit?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 30 november 2012 om 12:06.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 12:08   #40
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Allahtoonse inwijkelen scoren dan weer in ALLE landen heel laag.
Landen met hoofdzakelijk aziatische inwijkelingen scoren dan weer een pak hoger.

Maar dat zal mijn racistische kijk op die statistieken wel zijn.

Ik vraag me nog altijd af wat Peter en Jelle moeten doen in de klas als de mama van Mustafa Nederlands komt leren omdat ze onder mekaar turks mogen spreken.
Leren vingerke draaien? of zullen ze tegen mekaar wat Nederlands spreken zodat hun ouders Chinees kennen op het einde van de rit?
je kan er niet naast kijken dat allochtonen in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg het véél beter doen dan allochtonen in Vlaanderen. het gaat nochtans over dezelfde groepen, er is weinig verschil in.

Hoe komt dit? allemaal de fout van de Vlaamse allochtonen? of scheelt er toch iets aan het beleid?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be