Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 februari 2017, 18:08   #21
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hilarisch dat bepaalde mensen problemen proberen op te lossen die puur zijn veroorzaakt door hun ondoordachte aankoop.

"De verkoper heeft het gedaan".

Als je dat zegt, ben je een beetje lomp. Of naief.
Ik zeg nergens dat de verkoper het gedaan heeft.
Maar ik vind het wel een beetje onfair dat hij bij de aankoop niets heeft gezegd over mogelijke problemen met de roetfilter bij het soort ritten die wij maken (hij was op de hoogte van de regelmatige 'korte' ritten) maar nu wel plots met de vinger wijst naar net die ritten en zelfs meegeeft dat hij wel meerdere klanten heeft met dat probleem.

Ma soit, hij is en blijft een verkoper natuurlijk, ik neem het hem zelfs niet kwalijk maar ik zou het wel op prijs stellen als ik nu wat duidelijkheid krijg over hoe we dit probleem in de toekomst gaan aanpakken en daar heb ik vooralsnog geen antwoord op gekregen.

En dan mag jij mij naief noemen als je wil maar op wie kan je dan als consument nog vertrouwen als je niet thuis bent in het autotechnische gebied?
Of moet ik eerst een cursus autotechniek gaan volgen vooraleer een nieuwe wagen aan te schaffen?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 18:30   #22
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Komaan Tavek, ieder zijn domein van expertise.
Een schoenmaker zal waarschijnlijk ook bedenkingen hebben bij de aankoop van uw schoenen. In het geval van autoverkopers gaat geen enkele de waarheid aan een mogelijke koper zijn neus hangen.
Ben je diesel-gate al vergeten? En dat zijn dan de constructeurs zelf.
Helemaal mee eens.
En dat een autoverkoper niet de hele waarheid zal vertellen weet ik ook al langer dan vandaag. Maar 'niet de hele waarheid vertellen' of 'onvermijdbare problemen doodzwijgen' vind ik nog een heel verschil.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 22:00   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Ik heb pertang nog niet zoveel gehoord in mijn vriendenkring dat er zoveel problemen zijn met roetfilters.
Daarom zouden we wel eens geobjectiveerde cijfers moeten kunnen vernemen, in plaats van wat forumgelul.

Zijvraagje: waarom zouden de autoconstructeurs geen waarschuwingslampje voorzien hebben, als er vb. al vier verbrandingen afgebroken werden ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 22:04   #24
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb pertang nog niet zoveel gehoord in mijn vriendenkring dat er zoveel problemen zijn met roetfilters.
Daarom zouden we wel eens geobjectiveerde cijfers moeten kunnen vernemen, in plaats van wat forumgelul.

Zijvraagje: waarom zouden de autoconstructeurs geen waarschuwingslampje voorzien hebben, als er vb. al vier verbrandingen afgebroken werden ?

.
Volgens mij is het een broodje aap verhaal.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 22:14   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Volgens mij is het een broodje aap verhaal.
Nope, het is een gegeven dat roetfilters op diesels die geen kilometers maken ferme probleemkindjes zijn.

En dikke kosten voor de mensen die er niks van kennen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 22:32   #26
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nope, het is een gegeven dat roetfilters op diesels die geen kilometers maken ferme probleemkindjes zijn.

En dikke kosten voor de mensen die er niks van kennen.
Tsja, net zoals Schoof ben ik nog nooit iemand tegengekomen die het voorgehad heeft
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 22:37   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Tsja, net zoals Schoof ben ik nog nooit iemand tegengekomen die het voorgehad heeft
Met mijn vorige wagen, de Combo, was het een probleem.
Een dure optie die me klauwen met geld zou gekost hebben als mijn garagist niet zo klantvriendelijk zou zijn.
Met mijn huidige wagen is het geen punt, want voor korte stukken gebruiken we nu de motorscooter.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 22:47   #28
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met mijn vorige wagen, de Combo, was het een probleem.
Een dure optie die me klauwen met geld zou gekost hebben als mijn garagist niet zo klantvriendelijk zou zijn.
Met mijn huidige wagen is het geen punt, want voor korte stukken gebruiken we nu de motorscooter.
Nuja, in ieder geval zou 30 km toch moeten volstaan om de roetfilter op temperatuur te krijgen. Als je dan nog problemen hebt vermoed ik dat er iets anders fout zit.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 23:52   #29
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Tsja, net zoals Schoof ben ik nog nooit iemand tegengekomen die het voorgehad heeft
Even Google gebruiken, zoekterm "roetfilter probleem".
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 23:56   #30
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Die problemen bestaan. Wij hebben een wagen moeten wegdoen omdat de roetfilter constant verstopte. Vooral in de winter, mijn vrouw moest slechts enkele km tot haar werk.

Maar we hebben dan nagedacht en vervangen door een benzine.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2017, 00:10   #31
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Nuja, in ieder geval zou 30 km toch moeten volstaan om de roetfilter op temperatuur te krijgen. Als je dan nog problemen hebt vermoed ik dat er iets anders fout zit.
30 km tijdens de zomer en met het gaspedaal flink ingedrukt.
Tijdens zeer koude winterdagen en met een rijstijl waarmee je de snelheidsbeperkingen respecteert zou het best wel kunnen dat uw roetfilter nooit warm genoeg wordt.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2017, 04:00   #32
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.736
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik zeg nergens dat de verkoper het gedaan heeft.
Maar ik vind het wel een beetje onfair dat hij bij de aankoop niets heeft gezegd over mogelijke problemen met de roetfilter bij het soort ritten die wij maken (hij was op de hoogte van de regelmatige 'korte' ritten) maar nu wel plots met de vinger wijst naar net die ritten en zelfs meegeeft dat hij wel meerdere klanten heeft met dat probleem.
Mijn auto wordt in mei 5 jaar en over die regelmatig korte ritten had ik het ook met de garagist.
Hij verzekerde mij dat met het type van auto dat ik kocht (Renault Clio DC 90) geen enkel probleem zou zijn.
Hout vast houden maar tot hiertoe heeft hij gelijk.

Ik moet wel zeggen dat ik in het weekende langere afstanden doe ( 100 - 200 km) waarvan veel autostrade.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2017, 04:59   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Nuja, in ieder geval zou 30 km toch moeten volstaan om de roetfilter op temperatuur te krijgen. Als je dan nog problemen hebt vermoed ik dat er iets anders fout zit.
30km is een kort stuk voor een deftige wagen. De meeste wagens in Blegiê halen dat niet als woon-werk verkeer.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2017, 12:02   #34
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb pertang nog niet zoveel gehoord in mijn vriendenkring dat er zoveel problemen zijn met roetfilters.
Daarom zouden we wel eens geobjectiveerde cijfers moeten kunnen vernemen, in plaats van wat forumgelul.
Mijn excuses voor mijn forumgelul maar het was mij ook niet te doen om een ellenlange discussie over roetfilters uit te lokken.
Ik stelde mijn probleem voor (en of de rest van de wereld daar nu wel of geen last van heeft interesseert mij niet echt) in K&K maar omdat de moderatie het nodig vond om die draad naar "milieu" te verplaatsen lijkt het alsof ik een aanklacht tegen alle roetfilters en betrokken garagisten begon.
Het was pas toen ik begon rond te neuzen naar meerdere meldingen van het probleem dat ik merkte dat ik echt niet de enige ben.

Citaat:
Zijvraagje: waarom zouden de autoconstructeurs geen waarschuwingslampje voorzien hebben, als er vb. al vier verbrandingen afgebroken werden ?
Dat lampje is er en gaat na 6 pogingen branden. Maar dan wil het zeggen:"Ga naar uw garagist, er zijn problemen met uw roetfilter die u zelf, al rijdt u in 1 ruk naar Madrid en terug, niet meer opgelost krijgt."

Op mijn vraag waarom er geen lampje is dat aangeeft dat er een regeneratie aan de gang is wist mijn garagist ook geen antwoord te geven. Bij vrachtwagens komt het blijkbaar wel voor, zo'n lampje. Bij personenwagens ben ik het nog niet tegengekomen.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2017, 12:04   #35
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Volgens mij is het een broodje aap verhaal.
Citaat:
Tsja, net zoals Schoof ben ik nog nooit iemand tegengekomen die het voorgehad heeft
Tsja, ik ben ook nog niemand tegengekomen die aids heeft. Vandaar dat ik er ook niet in geloof...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2017, 12:25   #36
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Hoe zie jij dat bij jou auto?
Ik heb er geen waarschuwingslichtje voor, je hoort het niet aan de motor en ik merk ook niks aan het vermogen ofzo...
Ik merk het enkel als het te laat is nl. als ik de motor stilleg en de koelventilators blijven draaien. Die doen dat om de hitte van de regenerende filter onder de auto vandaan te blazen als je hem tijdens een regeneratie stillegt. Maar door het stilleggen is de regeneratie dan al onderbroken...
Als uw verbruik met enkele liters/100 km omhoog gaat dan is er een regeneratie bezig. De motor spuit veel meer brandstof in om de roetfilter schoon te branden.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2017, 12:31   #37
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Als uw verbruik met enkele liters/100 km omhoog gaat dan is er een regeneratie bezig. De motor spuit veel meer brandstof in om de roetfilter schoon te branden.
Eindelijke een goeie, bruikbare tip!
Thx!!

Nu nog effe uitdokteren hoe ik de boordcomputer zo ver krijg dat hij mijn verbruik in realtime op het scherm wil toveren.
Moet te doen zijn.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2017, 12:46   #38
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.319
Standaard

Ik denk trouwens dat er heel wat mensen zijn die totaal geen idee hebben van de aanwezigheid van zo'n roetfilter.
Mijn vorige (diesel)wagen dateerde van 2008 en had er geen.

Bij de aankoop is mij ook niet gewezen op die roetfilter of eventuele problemen bij kleine ritten al had ik in de brochure al wel gelezen dat er eentje gemonteerd is. Maar je gaat er als consument toch van uit dat als men iets standaard op een wagen monteert, het ook wel naar behoren zal werken, in alle mogelijke omstandigheden.

En ja, misschien maak ik te veel korte ritten om voor diesel te kiezen maar ik rijd al heel mijn leven dergelijke ritten met een diesel en heb nooit problemen gehad. En eerlijk is eerlijk; in ons kleine, volgebouwde landje zijn er heus wel meer mensen wiens woon-werk-verkeer minder dan 20a25km enkel bedraagt. We zijn niet allemaal vertegenwoordigers eh? En dan heb ik het nog enkel maar over woon-werk verkeer. Naar de bakker, naar de sportclub, naar vrienden, uit eten,... veelal ritten die bij de meeste mensen korter zijn dan 25km.

Soit; mijn punt blijft; als een wagen uitgerust is met een onderdeel dat er niet tegen kan dat je vaak ritten maakt korter dan 25km is zo'n wagen niet geschikt voor het Belgische verkeer. Van welk ander product zouden we zo'n beperking aanvaarden? Toch zeker als er nergens melding van wordt gemaakt bij aankoop?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2017, 12:53   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik denk trouwens dat er heel wat mensen zijn die totaal geen idee hebben van de aanwezigheid van zo'n roetfilter.
Mijn vorige (diesel)wagen dateerde van 2008 en had er geen.
De grootste hoop van het kiesvee heeft nog niet eens een idee hoe een brandstofmotor werkt.



Citaat:
Soit; mijn punt blijft; als een wagen uitgerust is met een onderdeel dat er niet tegen kan dat je vaak ritten maakt korter dan 25km is zo'n wagen niet geschikt voor het Belgische verkeer. Van welk ander product zouden we zo'n beperking aanvaarden? Toch zeker als er nergens melding van wordt gemaakt bij aankoop?
Het staat in de handleiding van elke wagen, u weet wel, dat redelijk stevig stukje papier dat je zelden ter hand neemt. Misschien om uit te vogelen waar de bedieningen zitten, maar daar stopt het zowat bij.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2017, 19:17   #40
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De grootste hoop van het kiesvee heeft nog niet eens een idee hoe een brandstofmotor werkt.
Inderdaad. Net zoals het grootste deel van de mensen niet eens een idee heeft hoe een koelkast, een microgolfoven, een computer, een smartphone of een broodrooster werkt.
Wil dat zeggen dat die mensen daarom geen recht hebben op een volledige uitleg of op een fatsoenlijke werking van zo'n produkt?

Citaat:
Het staat in de handleiding van elke wagen, u weet wel, dat redelijk stevig stukje papier dat je zelden ter hand neemt. Misschien om uit te vogelen waar de bedieningen zitten, maar daar stopt het zowat bij.
Ja? Zeker van?
In de handleiding van mijn wagen staat er in elk geval niks van. Het enige wat er over de roetfilter instaat (en ja, ik heb heel die blok papier doorploegd) is dat je wanneer er "DPF System Check Req" op het scherm verschijnt je best zo snel mogelijk de dealer opzoekt. En dat had ik zonder de handleiding zelf ook wel door.
Verder wordt er met geen letter over de roetfilter (of zijn werking) gerept.

Nu ik op internet wat dingen opgezocht heb over die roetfilter en ik er al meermaals met mijn dealer over gesproken hebt wordt me 1 ding alvast duidelijk: de autoconstructeurs zitten er zelf ook mee gewrongen. Ze moeten die dingen inbouwen maar ze krijgen meer en meer ontevreden klanten over de vloer die ze eigenlijk niet kunnen helpen en waar ze geen oplossing voor hebben.
Mij werd in eerste instantie ook aangeraden om enkel nog diesel van A-merken te tanken. Dat "ging het probleem zeker oplossen".
Kortom; ze weten het zelf ook niet meer.

Maar toch ligt het volgens u nog steeds aan consumenten omdat die niet genoeg verstand hebben van autotechniek?
Tjsa...
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 5 februari 2017 om 19:28.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be