Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

 
 
Discussietools
Oud 19 december 2011, 11:26   #461
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Er zijn nog maar twee over omdat de anderen de taal niet meer machtig zijn. Maw uw talenkennis gaat achteruit.
C'est �* dire ...De kennis van "le français" gaat achteruit, maar in plaats daarvan gaat die van het Engels vooruit. En steeds meer mensen worden zich bewust van het grote belang van een goede kennis van het Duits.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline  
Oud 19 december 2011, 21:26   #462
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.108
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Et alors? Er zijn aan die Rijselse balie waarschijnlijk ook geen Nederlandse, Duitse of Engelse advokaten geaccrediteerd. So what? Waarom moeten er per se Vlaamse advokaten geaccrediteerd worden? Onze taal is het Nederlands en onze belangrijkste en eerste vreemde taal is het Engels, ook al is dat in het Vlaams onderwijs nog steeds niet doorgedrongen.
Sorry Quercus, ik moet je ongelijk geven: in Rijsel gebeurt het regelmatig dat (West)Vlamingen voor de rechtbank komen, hetzij als slachtoffer, beklaagde of getuige. Het is heel belangrijk dat die mensen hun zaak kunnen uitleggen aan een advokaat die perfekt Nederlands spreekt.
Boduo is offline  
Oud 19 december 2011, 23:26   #463
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Een vlaming past zich aan als ie in Wallonië gaat wonen.
Een franstalig eist dat Vlaanderen zich aanpast aan hem als ie in Vlaanderen komt wonen.

Voort de rest kunt u voor mij de pot op. Ik pas me nu gewoon aan aan uw niveau.
Kent u alle Franstaligen die in Vlaanderen wonen? Natuurlijk niet maar u hebt gewoon stereotypes over Franstaligen, net als de meeste Vlaams-Nationalisten.
Everytime is offline  
Oud 19 december 2011, 23:28   #464
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bokkenreyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Locatie: Limburg
Berichten: 15.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Kent u alle Franstaligen die in Vlaanderen wonen? Natuurlijk niet maar u hebt gewoon stereotypes over Franstaligen, net als de meeste Vlaams-Nationalisten.
Ik denk eer dat het omgekeerde het geval is!
__________________
Als Raf je nog ooit op een taalfout wijst, dan kun je genieten van zijn eigen taalblunder op:
http://forum.politics.be/showthread....175318&page=23




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 19 december 2011, 23:28   #465
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Illuminatus Bekijk bericht
En de Vlaamse boerkes trappen massaal in die val...une fois des paysans, toujours des paysans....
Dat was natuurlijk ook altijd de bedoeling.
discuz is offline  
Oud 19 december 2011, 23:34   #466
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Aaaaah! Daar hebben we het! Wel het pleit voor jou dat je toch zo eerlijk bent een verklaring te geven voor jouw standpunt. Niet iedereen is hier zo, integendeel, er zijn er die hier die héél angstvallig erover waken dat niets, maar dan ook niets omtrent hun identiteit aan het licht komt.

Je bent dus in feite een "bekeerling". Nu ja, dat is uw volste recht. L'amour n'est-ce-pas? Ik heb ook een grote belangstelling voor bepaalde aspecten van de Franse cultuur, meer bepaald de literatuur. Dat heb ik evenwel in een nog grotere mate voor de Italiaanse en de Britse. En dat heeft niet voor gevolg dat ik van mijn eigen identiteit afstap. Evenmin belet het mij een klare kijk en een duidelijke mening te hebben over deze staat, la Belgique, die twee naties omvat met totaal verschillende publieke opinies, politieke voorkeuren en beleidskeuzes. Jij kunt Vlaanderen dan wel een provinciaal nest vinden, maar dat belet niet dat een sterk groeiend aantal Vlamingen dit provinciaal nest liever veel meer of zelfs volledig autonoom wil zien bestuurd worden, los van de francofone bemoeienissen en bevrijd van het bloedzuiger-effect van de volstrekt on-transparante transfers.

Hou je dus verder maar warm aan "les lumières de la langue et de la civilisation française", maar wij kijken er wel wat meer genuanceerd tegenaan.
Dat is hun volste recht maar dat is ook enkel en alleen hun probleem als ze het beu met de Franstaligen zijn.
Everytime is offline  
Oud 19 december 2011, 23:42   #467
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Ik denk eer dat het omgekeerde het geval is!
Ah ja? Franstaligen bezoeken nog steeds evenveel Vlaanderen als vroeger zonder rekening te nemen met wat de Vlamingen over de Franstaligen denken en ze hebben totaal gelijk, wat mij betreft. De meeste Franstaligen hebben geen stereotypes over Vlamingen, ze weten dat het Vlaams-Nationalisme een realiteit is maar ze nemen dit niet au sérieux. Er zijn Vlamingen die niet op hun gemak zijn met al die Franstaligen in Vlaanderen, dat weet ik. Maar het is hun probleem.

Laatst gewijzigd door Everytime : 19 december 2011 om 23:49.
Everytime is offline  
Oud 20 december 2011, 00:03   #468
Vladja
Burger
 
Geregistreerd: 7 december 2011
Berichten: 110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Dit is de lijst van de 10 grootste Fransen allertijden : 1. Charles de Gaulle 2. Louis Pasteur 3. Abbé Pierre 4. Marie Curie 5. Coluche 6. Victor Hugo 7. Bourvil 8. Molière 9. Jacques-Yves Cousteau 10. Edith Piaf

Napoleon komt er niet eens in voor. Na de vakantie mag je nog eens proberen ...
Ik denk dat u eerder al ik vakantiesferen vertoeft als dit uw enig tegenargument is.

Enkele opmerkingen:
1) Uw reactie gaat aan de essentie van dit bericht voorbij

2) U verwijst naar één dergelijk lijstje, terwijl er honderden, zo niet duizenden dergelijke lijstjes circuleren. Elke dergelijke lijst is subjectief, zeker een lijst die tot stand gekomen is via een televisieprogramma.

3) Wat het lijstje in kwestie betreft:
a) Dat een bekende komiek uit de 20ste eeuw op de 4de plaats eindigt, zegt duidelijk dat het meer over 'bekendheid' dan 'grootsheid' ging.
b) Napoleon komt wel degelijk in de lijst voor. Hij staat op plaats 16, net voor Louis de Funès.
c) Het programma lokte veel kritiek uit bij historici, omdat het programma enkel dieper inging op recente bekende figuren, en nauwelijks aandacht besteedde aan historische figuren. Het feit dat Napoleon dan nog op de 16de plaats eindigde, is dan veelzeggend.
d) Napoleon staat hoger in de lijst dan andere belangrijke historische figuren zoals Louis XIV, Karel de Grote, Jeanne d'Arc, Voltaire, Rousseau enz.

4) Ik bedoelde niet dat elke Fransman Napoleon als zijn lichtend voorbeeld neemt. Ik bedoel gewoon dat veel Fransen (niet iedereen) hem nog zien als de grootste historische figuur uit hun geschiedenis. Bij veel Franse historici moet je nog steeds zwijgen over de nederlaag van Napoleon. En je moet maar eens op Franse fora rondkijken, daar wordt hij nog altijd omschreven als 'de grootste strateeg aller tijden', 'de grootste held ter wereld', 'het grootste genie van de menselijke geschiedenis', enz. In het museum van Waterloo zal je dan in het Frans quasi geen enkel boek vinden over Wellington, maar wel honderden over Napoleon.
Vladja is offline  
Oud 20 december 2011, 00:08   #469
Vladja
Burger
 
Geregistreerd: 7 december 2011
Berichten: 110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Het in verhouding hoge gehalte aan komieken valt wel op !
En dan reken ik daar Charles de Gaulle en Abbé pierre nog niet bij!
De lijst werd dan ook genadeloos door historici afgekraakt. Het programma zou beter 'de meest bekende Fransen aller tijden in 2005' als naam gehad hebben. Historische figuren kwamen nauwelijks aan bod in het programma, de focus lag op recente bekende Fransen.
Vladja is offline  
Oud 20 december 2011, 00:11   #470
Vladja
Burger
 
Geregistreerd: 7 december 2011
Berichten: 110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Sorry Quercus, ik moet je ongelijk geven: in Rijsel gebeurt het regelmatig dat (West)Vlamingen voor de rechtbank komen, hetzij als slachtoffer, beklaagde of getuige. Het is heel belangrijk dat die mensen hun zaak kunnen uitleggen aan een advokaat die perfekt Nederlands spreekt.
Ik ben het er perfect mee eens dat dergelijke mensen een beroep moeten kunnen doen op een advocaat die perfect Nederlands spreekt.
Vladja is offline  
Oud 20 december 2011, 06:35   #471
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ga naar huis, moeke heeft viskes gebakken.
Bart heeft meer bereikt dan u denkt.
Zonder de hete adem van Bart in hun nek waren de akkoorden nog dramatischer voor Vlaanderen.

De traditio's hebben schrik van Bart en bij uitbreiding van de N-VA. Waarom vormen ze overal kartels denkt u?
Hier staat eigenlijk dat Bart het niet beter zou gedaan hebben ?
Henri1 is offline  
Oud 20 december 2011, 06:37   #472
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Kent u alle Franstaligen die in Vlaanderen wonen? Natuurlijk niet maar u hebt gewoon stereotypes over Franstaligen, net als de meeste Vlaams-Nationalisten.
2.
Henri1 is offline  
Oud 20 december 2011, 08:09   #473
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Kent u alle Franstaligen die in Vlaanderen wonen? Natuurlijk niet maar u hebt gewoon stereotypes over Franstaligen, net als de meeste Vlaams-Nationalisten.
uiteraard zijn dat stereotypes. maar als je ziet hoeveel stemmen het FDF krijgt in Vlaanderen, kan je je toch ergens een idee maken over hoe die mensen denken over het Nederlands en Vlaanderen.

het VB of de N-VA krijgen zoveel stemmen niet in Wallonië hoor.....
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline  
Oud 20 december 2011, 08:12   #474
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ah ja? Franstaligen bezoeken nog steeds evenveel Vlaanderen als vroeger zonder rekening te nemen met wat de Vlamingen over de Franstaligen denken en ze hebben totaal gelijk, wat mij betreft. De meeste Franstaligen hebben geen stereotypes over Vlamingen, ze weten dat het Vlaams-Nationalisme een realiteit is maar ze nemen dit niet au sérieux. Er zijn Vlamingen die niet op hun gemak zijn met al die Franstaligen in Vlaanderen, dat weet ik. Maar het is hun probleem.
en ondertussen zijn er nog steeds geen toenaderingen van Franstaligen die in Vlaanderen wonen naar de Vlamingen. Dat zien we alweer bij de heisa daar in Grimbergen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline  
Oud 20 december 2011, 11:33   #475
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.108
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
uiteraard zijn dat stereotypes. maar als je ziet hoeveel stemmen het FDF krijgt in Vlaanderen, kan je je toch ergens een idee maken over hoe die mensen denken over het Nederlands en Vlaanderen.

het VB of de N-VA krijgen zoveel stemmen niet in Wallonië hoor.....
Vlijm, laat hem janken: NVA gaat nog altijd vooruit in de peilingen: d�*t is belangrijk !

Boduo is offline  
Oud 20 december 2011, 11:47   #476
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Vlijm, laat hem janken: NVA gaat nog altijd vooruit in de peilingen: d�*t is belangrijk !

neen, dat is het minst belangrijke. het belangrijkste is dat gans Vlaams-Brabant tot conflictgebied is uitgeroepen door de Franstaligen en dat de Nederlandstalige partijen aan tafel dit toelaten.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline  
Oud 21 december 2011, 00:28   #477
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en ondertussen zijn er nog steeds geen toenaderingen van Franstaligen die in Vlaanderen wonen naar de Vlamingen. Dat zien we alweer bij de heisa daar in Grimbergen.
Denkt u niet dat het ver gaat? Iemand aangeven omdat hij geen Nederlands in een winkel spreekt? Is Vlaanderen totaal gek aan het worden? Vlaanderen is vooral ziek van zijn nationalisme.
Everytime is offline  
Oud 21 december 2011, 00:33   #478
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.514
Standaard

Franstalige Belgen zijn vooral ziek in hun waanvoorstellingen over onze regio. Ze leiden dan ook evenzeer aan de 'Belgische ziekte'.
Weyland is offline  
Oud 21 december 2011, 10:18   #479
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Denkt u niet dat het ver gaat? Iemand aangeven omdat hij geen Nederlands in een winkel spreekt? Is Vlaanderen totaal gek aan het worden? Vlaanderen is vooral ziek van zijn nationalisme.
Daar gaat het helemaal niet om.
Iedereen mag gelijk welke taal spreken in gelijk welke Grimbergse winkel.
Er is NOOIT een kliklijn geweest om iemand die geen NL spreekt aan te klagen.
Wel was de -ondertussen afgeschafte- kliklijn geinspireerd op het feit dat de gemeente haar winkeliers (niet diens klanten !!) vroeg om hun klanten in het NL te verwelkomen in hun winkels.

Gelieve te feiten niet te verdraaien !
Correct blijven is blijkbaar niet je grootste kunde.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline  
Oud 21 december 2011, 19:44   #480
Illuminatus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 december 2011
Berichten: 1.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Verval niet in het Godwin-syndroom, als de Franse cultuur je tenminste toelaat te weten wat zoiets is.

Je bent dus een-en-al beate bewondering voor "le français". Maar hoe zit het met je kennis van het Engels? Want uw "français" is eigenlijk flink gedegradeerd "sur le plan mondial". Ook in de ex-Franse kolonies in Afrika wordt steeds meer op het Engels overgeschakeld wanneer het om buitenlandse betrekkingen gaat. En het Duits vriend? Oui oui, "le Schleu" is terug zeer sterk in kracht aan het toenemen. En dat zal er in de toekomst niet op verminderen. In jou plaats zou ik toch wel regelmatig wat afstand nemen van de zo notoire "exception française".
Mijn Engels is net zo goed als mijn Frans. Dat hoeft ook niet te verwonderen aangezien ik zoals alle Vlamingen reeds van kindsbeen af naar ondertitelde programma's kijk. Iets wat de Fransen ons benijden nota bene! Ook bij mij gaan de haren rechtop staan als ik Tom Cruise in 't Frans bezighoor...brrrr En mijn Duits is voldoende om mijn plan te trekken, het verstaan is voor mij als Limburger alles behalve moeilijk " As iech plat kal dan stoan iech al heul weit". Ik snoer de ééntalige Walen dan ook steeds de mond door ze er vriendelijk op te wijzen dat ik meer 'Belg' ben dan zij ooit zullen zijn......
Illuminatus is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be