Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 april 2017, 06:47   #101
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Omdat het identiek dezelfde Zuil is die geld in handen krijgt.
Als we naar strikte scheiding kerk en staat willen evolueren moet ook dat kluwen zelf bedruipend worden of door een publiek orgaan worden bestuurd.
Ik denk dat de financiering scholen en gebouwen voor erediensten reeds strikt gescheiden is.

Het is niet omdat een bepaalde zuil zich tot taak gesteld heeft om de mensen te onderwijzen, dat deze zuil daar ook middelen uit onttrekt.

U weet net zo goed als ik dat het provinciaal en het staatsonderwijs veel meer uit de ruif halen dan het Katholiek onderwijs.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 06:49   #102
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ja, en dat is net het rare!
Mormonisme ook niet. Getuigen van Jehova ook niet.
Ofwel subsidiëren we alle hokus pokus, ofwel geen één. Maar een selectie maken op basis van arbitraire criteria is onrechtvaardig.

Gelooft u eigenlijk echt dat Jezus kon toveren?

De toetsing wordt gemaakt door de kiezer. En aangezien die meer en meer atheistisch worden, komt er een punt dat die niet meer wil betalen voor de hobby van gelovigen. Dat is gewoon een rechtvaardigheids principe.
.
Dit is wel het toppunt! Ik als atheist, moet heel mijn leven al betalen voor uw hobby, namelijk het aanbidden van een ingebeeld opperwezen! Betaalt gij voor mijn hobby's,? Néé, die betaal ik zelf! Vindt gij dat onrechtvaardig? Néé! Gij vindt dat normaal! Nee! Dit is absoluut onwerkbaar!
Dus "De vergiet op het hoofd beweging" gaan we ook financieren?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 17 april 2017 om 06:49.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 07:19   #103
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.770
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Over het onderhoud van de gebouwen wordt er toch niet gesproken.
Daarbij krijgt het officieel onderwijs een pak meer subsidies dan het vrij onderwijs.
Ook het eigendomsrecht over het scholen patrimonium zal vroeg of laat wel eens het onderwerp worden van politiek debat. Niet dat ik dat de eerste 10 jaar zie gebeuren. De demografische eliminatie van de religieuzen is niet meer om te keren, maar nog niet voltooid.
In een quasi seculiere maatschappij kan het niet blijven duren dat men honderden miljoenen bouwsubsidie per jaar stopt in een net dat aan alle publieke controle ontsnapt. Waar het eigendomsrecht van die gebouwen overgaat naar schimmige religieuze ordes die weggestopt zitten in een kluwen van VZW's.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 07:49   #104
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ja, en dat is net het rare!
Mormonisme ook niet. Getuigen van Jehova ook niet.
Ofwel subsidiëren we alle hokus pokus, ofwel geen één. Maar een selectie maken op basis van arbitraire criteria is onrechtvaardig.

Gelooft u eigenlijk echt dat Jezus kon toveren?
Dat is niet zo raar, vermits zo een zaken historisch groeien en/of te maken heeft met het aantal volgers. Hoeveel leden telt de georganiseerde handoplegging bv?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
De toetsing wordt gemaakt door de kiezer. En aangezien die meer en meer atheistisch worden, komt er een punt dat die niet meer wil betalen voor de hobby van gelovigen. Dat is gewoon een rechtvaardigheids principe
50% + 1 van de kudde die voor mij als individu bepaalt wat nuttig is of niet en waar mijn geld dus al dan niet naartoe mag gaan, daar is helemaal niks rechtvaardig aan.

Trouwens je schiet je zelf in de voet wat als dat de manier is waarop jij bepaalt of iets al dan niet 'nuttig' is, dan moet je erkennen dat tot nader orde de financiering van de katholieke eredienst nuttig is, vermits de partijen verkozen door de kiezer het tot nu toe zo laten.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dit is wel het toppunt! Ik als atheist, moet heel mijn leven al betalen voor uw hobby, namelijk het aanbidden van een ingebeeld opperwezen! Betaalt gij voor mijn hobby's,? Néé, die betaal ik zelf! Vindt gij dat onrechtvaardig? Néé! Gij vindt dat normaal!
Ik zeg helemaal nergens dat ik dat normaal vind. Jij bent degene die gelovigen iets wil afpakken, terwijl ze voor de rest gewoon belastingen moeten blijven betalen zoals iedereen.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 08:02   #105
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Omdat het identiek dezelfde Zuil is die geld in handen krijgt.
Als we naar strikte scheiding kerk en staat willen evolueren moet ook dat kluwen zelf bedruipend worden of door een publiek orgaan worden bestuurd.
Het juiste antwoord was 'niks'. Klinieken en scholen hebben niks te maken met de financiering van erediensten.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 08:14   #106
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Omdat het identiek dezelfde Zuil is die geld in handen krijgt.
Er is geen ''De Zuil'' die zomaar 'geld in handen krijgt'. Dat zijn praatjes uit de jaren 70'

Ziekenhuizen en scholen zijn instellingen van openbaar nut, die onderworpen zijn aan de staat, en die gewoon openstaan voor iedereen. Of dacht jij dat de Paus algemeen directeur is van de OLV-ziekenhuizen en de Heilig Hartcolleges? De publieke gelden die naar zo een instelling gaan, heeft absoluut niks te maken met de financiering van erediensten.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Als we naar strikte scheiding kerk en staat willen evolueren moet ook dat kluwen zelf bedruipend worden of door een publiek orgaan worden bestuurd.
'Strikte scheiding kerk en staat', wat bedoel je daar eigenlijk precies mee? Wil dat zeggen dat de staat zich niet meer gaat moeien met wat er in kerken (of synagoges of moskeeën) wordt gezegd? Gaat de staat zich niet meer moeien met het educatief project van katholieke scholen?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 08:15   #107
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Het is geen kwestie van geloven. Onderzoek waarnaar ik hier boven heb gelinkt toont aan dat VB-kiezers het minst gelovig zijn van allemaal. Heb je die link bekeken?

En 'verzet' tegen abortus en euthanasie is een groot woord. Ik hoor het VB daar eigenlijk nooit over praten. Het staat in het partij programma, dat wel.. Benieuwd of het er in 2019 nog in staat. Alexnadra Colen, belagrijkste vertegenwoordiger van de zogenaamde katholieke strekking binnen het VB, verliet de partij al jaren geleden omdat ze er naar eigen zeggen 'geen rol meer had te spelen'.

Bovendien: het is niet omdat je tegen abortus bent, dat je katholiek bent.. Filip Dewinter is volgens mij ook tegen abortus, maar geen katholiek.



Ik hoop dat als christen helemaal niet, maar ik kan wel de realiteit erkennen. Velen op dit forum zitten mentaal vast in het politiek paradigma van de jaren 70'. De N-VA heeft met het katholicisme niks, maar dan ook niks te maken. Waar ''rechtse'' partijen in de jaren 70'-80' ideologisch voor stonden, is iets helemaal anders dan waar ''rechtse'' partijen vandaag voor staan.




M.a.w. je kan niet bewijzen dat hij katholiek is, je kan geen enkele bron aanhalen waarin hij zegt dat hij gelovig is.

''hij komt uit een katholiek nest''. Bourgeois is 65, welke 65-jarige Vlaming komt niet uit een katholiek gezin? Dat bewijst absoluut niks.




Bron??

Welke fundamentele verschillen zijn er dan op ethisch vlak tussen N-VA, Open Vld en SPA?

In 2003 zijn gesprekken gevoerd tussen N-VA en VLD voor een kartel. N-Va is daar uiteindelijk niet mee doorgegaan omwille van een gebrek aan vertrouwen. Met meningsverschillen over ethische thema's had dat niks te maken.

Je insinueert er m.a.w. gewoon op los..
Het onderzoek waarvan sprake vermeld gewoon dat niemand van de VB steekproef op god rekent om problemen op problemen op te lossen, dit is iets anders dan er niet in te geloven.

Ik zou niet weten waarom een atheïstische partij een verbod op abortus in zijn programma zou zetten en van Dewinter weet ik niet indien hij katholiek is.

Trouwens, het is al bij al een perceptie. Ik kan natuurlijk niets bewijzen, het is de perceptie dat ik heb van de verschillende partijen en personen en ik ben een gewone kiezer, aan hen dus om de perceptie te wijzigen. Maar reacties zoals dit weekend bevestigen enkel deze perceptie.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 08:42   #108
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Over het onderhoud van de gebouwen wordt er toch niet gesproken.
Daarbij krijgt het officieel onderwijs een pak meer subsidies dan het vrij onderwijs.
Alhoewel het hier nog lang niet gaat over het onderwijs (de draad gaat over het beredderen van godsdiensten, en niet van onderwijs), is zo'n verschillend systeem van subsidiëring van onderwijssystemen hopeloos ingewikkeld en wellicht discriminerend.
Afschaffen dus. Later. Eerst de betaling van pastoors en co afschaffen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 08:48   #109
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Het onderzoek waarvan sprake vermeld gewoon dat niemand van de VB steekproef op god rekent om problemen op problemen op te lossen, dit is iets anders dan er niet in te geloven.
Dat is helemaal geen 'VB steekproef', maar sociologisch onderzoek van Mark Elchardus (VUB). Als je dat onderzoek in twijfel trekt, ok, met welke argumenten? En welke argumenten heb je die het tegendeel aantonen?

Dus het al dan niet rekenen op God voor persoonlijke problemen toont voor u niet aan of iemand al dan niet (of in meer of mindere mate) gelovig is?? Wat toont voor u dan wel aan of iemand gelovig is of niet?



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik zou niet weten waarom een atheïstische partij een verbod op abortus in zijn programma zou zetten en van Dewinter weet ik niet indien hij katholiek is.
Gelukkig is er google..

Citaat:
"Met het kruis zijn we niet ineens een katholieke partij", zegt Dewinter die zichzelf als vrijzinnig beschouwt.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-a...llah-a3049115/

Citaat:
'Als vrijzinnige ben ik tegen abortus. Omdat ik het recht op leven respecteer.
http://www.filipdewinter.be/dewinter...-lauwe-geesten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Trouwens, het is al bij al een perceptie. Ik kan natuurlijk niets bewijzen, het is de perceptie dat ik heb van de verschillende partijen en personen en ik ben een gewone kiezer, aan hen dus om de perceptie te wijzigen. Maar reacties zoals dit weekend bevestigen enkel deze perceptie.
LOL iemand anders kan UW interpretatie niet wijzigen eh..

Je zegt het goed, je hebt geen bewijs, alleen 'percepties' (= een fobie voor alles wat - hoe vaag ook - in verband kan worden gebracht met het christendom)
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 08:48   #110
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
...
Ziekenhuizen en scholen zijn instellingen van openbaar nut, die onderworpen zijn aan de staat, en die gewoon openstaan voor iedereen.
...
Ziekenhuizen en scholen van de christelijke zuil doen wat taken van openbaar nut (en vaak doen ze dat zeer goed).
Maar hun eerste bedoeling is en blijft van de macht van de zuil te bestendigen en uit te breiden. Macht: invloed en geld.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 08:51   #111
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ziekenhuizen en scholen van de christelijke zuil doen wat taken van openbaar nut (en vaak doen ze dat zeer goed).
Hoezo 'wat' taken van openbaar nut? Wat doen ze verder dan nog?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar hun eerste bedoeling is en blijft van de macht van de zuil te bestendigen en uit te breiden. Macht: invloed en geld.

.
Bron?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 08:53   #112
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
...
'Strikte scheiding kerk en staat', wat bedoel je daar eigenlijk precies mee? Wil dat zeggen dat de staat zich niet meer gaat moeien met wat er in kerken (of synagoges of moskeeën) wordt gezegd?
...
Als ge niet snapt wat dat betekent, dan is een simplistisch voorbeeldje op zijn plaats.
De hells angels.
De staat subsidieert die niet.
De staat bepaalt niet waar ze dit of volgend weekend een toerke gaan rijden.

Maar de staat voorziet wel in een verkeersreglement en in rechtbanken, om in het oog te houden:
- dat ze verkeersveilig rijden
- dat als ze drugs verhandelen of iets anders illegaals, dat ze een goede kans hebben om het spek aan hun kloten te krijgen.

Ewel: just hetzelfde met de godsdiensten.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 08:56   #113
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Hoezo 'wat' taken van openbaar nut? Wat doen ze verder dan nog?



Bron?
Ik ga nogmaals een simplistisch voorbeeld geven:
als christelijke scholen een misviering organiseren, dan is dat geen taak van openbaar nut.

Bron: het naïef verbond.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 09:07   #114
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Een grondwetsartikel ter verandering indienen voor volgende legislatuur noem jij sito presto?
Zonder akkoord over een effectieve wijziging in de volgende legislatuur heeft dat toch niet veel zin?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
En ja, ik ben van mening dat SP.A, Groen en de CD&V alle machtsstructuren ongemoeid willen laten...
Niet vergeten dat ook N-VA de islamitische machtsstructuur ongemoeid wil laten eh.. Immers, De Wever en Homans willen de erkenning van die Diyanetmoskeeën intrekken, niet omdat het moskeeën zijn, maar omdat ze onder invloed/controle staan van de Turkse staat. Nergens hebben ze gezegd dat moskeeën totu court geen subsidie mag ontvangen. Is dat volgens u te wijten aan hun 'islamitische achterban'?


Maar serieus, De Wever staat wel positiever tegenover de Katholieke Kerk dan tegenover de islam bv. Maar dat heeft louter te maken met een culturele onderbuikreflex, want hij is zelfverklaard ongelovig. En het heeft al zéker niks te maken met een katholieke achterban van N-VA.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 09:08   #115
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Dat is een kleine minderheidsstroming binnen het VB. De VB-aanhang is de meest atheïstische van alle partijen, althans volgens een onderzoek van Mark Elchardus.

...

http://www.vub.ac.be/TOR/wp-content/...-Elchardus.pdf
...
Ik heb de link eens gecheckt en moet tot de bevinding komen dat jij ofwel ons bewust misleidt, ofwel dat jij slordig leest en/of onthoudt.

De studie ging over 25- tot 35-jarige Belgen.

Bllijkbaar is er dus in deze leeftijdscategorie een conclusie te trekken: de blok-stemmers onder hen zijn minst religieus.

Maar wat met de oudere blokkers ?

Citaat:
ELCHARDUS: Dat is pure strategie, dat doen ze om zich af te zetten tegen de islam. Van alle partijen is het Vlaams Belang bij ons het
minst religieus. Ik ben volop bezig met een studie over 25- tot 35-jarige Belgen, en wat zij voelen en denken. Een van de vragen die
we stellen, luidt: reken je nog op God om persoonlijke of maatschappelijke problemen op te lossen? Bij de VB-kiezers in de steekproef
zegt niemand ja.
Geloofwaardigheid vertrekt in galop, maar komt slechts terug in stap.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 09:14   #116
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Dat is helemaal geen 'VB steekproef', maar sociologisch onderzoek van Mark Elchardus (VUB). Als je dat onderzoek in twijfel trekt, ok, met welke argumenten? En welke argumenten heb je die het tegendeel aantonen?

Dus het al dan niet rekenen op God voor persoonlijke problemen toont voor u niet aan of iemand al dan niet (of in meer of mindere mate) gelovig is?? Wat toont voor u dan wel aan of iemand gelovig is of niet?





Gelukkig is er google..



http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-a...llah-a3049115/



http://www.filipdewinter.be/dewinter...-lauwe-geesten



LOL iemand anders kan UW interpretatie niet wijzigen eh..

Je zegt het goed, je hebt geen bewijs, alleen 'percepties' (= een fobie voor alles wat - hoe vaag ook - in verband kan worden gebracht met het christendom)

Allemaal gerommel in de marge. Dewinter beschouwt zichzelf als vrijzinnige, maar hij wil wel de christelijke tradities in eer houden. Waarom? Een vrijzinnige moet nu net die tradities altijd in vraag blijven stellen, dit is dus een waardeloze vorm van vrijzinnigheid in mijn ogen.

Daarenboven stelt hij in één van de artikels zelf dat veel mensen in zijn partij overtuigd katholiek zijn, net mijn punt.

En wat betreft het niet geloven in god, indien iemand op god rekent om problemen op te lossen dan kan men ervan dat deze gelovig is, maar indien iemand niet op god rekent om problemen op te lossen kan men er niet van uit gaan dat men niet gelovig is.

De prof in kwestie had m.i. een agenda tijdens dit interview. Dit was geen wetenschappelijk artikel maar een politiek interview, dit is iets gans anders.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 09:14   #117
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ga nogmaals een simplistisch voorbeeld geven:
als christelijke scholen een misviering organiseren, dan is dat geen taak van openbaar nut.

Bron: het naïef verbond.

.
Christelijke scholen organiseren geen misviering, ze wonen er hoogstens een bij. Ik kan de keren dat ik met mijn middelbare school naar een misviering ben geweest op één hand tellen. De taak vd scholen is het organiseren van onderwijs, en dat doen ze dan ook binnen de lijnen die de staat uiteenzet. Dat daar soms uitstappen of excursies enz.. komen bij kijken die sommige ouders 'onnuttig' vinden doet daar niks aan af. Dat geldt trouwens ook voor het GO.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 09:15   #118
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De studie ging over 25- tot 35-jarige Belgen.
.
Ook al.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 09:15   #119
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb de link eens gecheckt en moet tot de bevinding komen dat jij ofwel ons bewust misleidt, ofwel dat jij slordig leest en/of onthoudt.

De studie ging over 25- tot 35-jarige Belgen.

Bllijkbaar is er dus in deze leeftijdscategorie een conclusie te trekken: de blok-stemmers onder hen zijn minst religieus.

Maar wat met de oudere blokkers ?

Geloofwaardigheid vertrekt in galop, maar komt slechts terug in stap.

.
Is er ook een studie gedaan over hoeveel 25 tot 35 jarigen voor de Seniorenpartij stemmen?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 09:17   #120
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb de link eens gecheckt en moet tot de bevinding komen dat jij ofwel ons bewust misleidt, ofwel dat jij slordig leest en/of onthoudt.

De studie ging over 25- tot 35-jarige Belgen.

Bllijkbaar is er dus in deze leeftijdscategorie een conclusie te trekken: de blok-stemmers onder hen zijn minst religieus.

Maar wat met de oudere blokkers ?



Geloofwaardigheid vertrekt in galop, maar komt slechts terug in stap.

.
Ik moet jullie niet altijd de pap in de mond geven eh

Het ging hier om de vermeende katholieke achterban van N-VA of VB. Jullie hebben het bestaan daarvan op geen enkele manier kunnen aantonen. Het onderzoek waar ik naar verwijs dekt idd een bepaalde leeftijdscategorie, maar het onderzoek waar jullie naar verwijzen is... onbestaande.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be