Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 april 2014, 19:56   #33501
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als u nu denkt dat de tweetaligen allemaal Vlaams-Brabants spraken bij hun thuis, dan zit u goed fout. Heel veel Vlaamse inwijkelingen in Brussel spraken het Vlaams uit de Vlaanders omdat zij inwijkelingen waren uit die streken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Daar ging de discussie niet over.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 april 2014 om 19:57.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2014, 20:10   #33502
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard


Inderdaad, ik moet u recht geven.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2014, 20:40   #33503
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
^ Degene het formulier "tweetalig" hebben ingevuld mag je ook tot Vlamingen rekenen want die waren min of meer de "laatste generatie" van Vlamingen (hun kinderen zullen uitsluitend Frans spreken).
Dat ge die tot de Vlamingen mag rekenen was nu net mijn punt.

Maar dat was daarom niet noodzakelijk de laatste generatie. Met hun kinderen spraken ze hun dialekt. En die kinderen gaven dat door aan hun kinderen ALS de partner niet Franstalig was.
Schematisch voorgesteld:
F + N = F
N + N = N

Het teloorgaan van het dialekt in Brabant vanaf pakweg de jaren '80 betekende voor Brussel een ernstige klap voor de tweetaligheid.
Toen men aan de kinderen het dialekt niet meer doorgaf maar de standaardtaal betekende dat in de praktijk een eentalig Franse opvoeding vermits men vanaf dan zowel thuis als op school nog Frans hoorde.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 april 2014 om 20:59.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2014, 20:55   #33504
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Het Nederlands wint veld in Brussel. Alleen, wat geduld hebben.
Nur Geduld Leute, der Sieg kommt bald, zei den Dolf.

Citaat:
Bovendien heeft het Nederlands nu niet alleen concurrentie van het Frans, maar ook van andere talen.
Welneen, op termijn gaan die anderstaligen geassimileerd worden tot grotendeels Franstaligen, vermits de Vlaamse gemeenschap weigert van massaal te investeren in ht NL-onderwijs.

Het bittere bij uw vermeende stelling dat het Nederlands zogegegd vooruitgaat, waar ik overigens niets van zie, is dat het zou kunnen vooruitgegaan hebben had men niet nagelaten van .....ja, altijd hetzelfde, massaal te investeren in het NL-onderwijs.
De vraag ernaar is zeer intens maar uit een zekere kortzichtigheid weigert men van het ijzer te smeden als het heet is. En zodoende missen we een historisch momentum om de Kulturele Reconquista te voltrekken.
Dat is het namelijk énige wat de verfransingsmachine, waarvan het F-onderwijs de onbetwiste motor is, kan stokken in de wielen steken.

En voor ge mij verkeerd begrijpt: in absolute cijfers uitgedrukt gaan de Nederlandstaligheid er misschien vooruit.
In relatieve cijfers waarbij men NL procentueel vergelijkt met F is er echter een duidelijke achteruitgang.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 april 2014 om 21:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2014, 02:37   #33505
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Eerder achtergebleven dan achtergesteld
Volgens mij zijn die mensen daar te veel te conservatief en te weinig ondernemend.
Er zitten veel PVV stemmers,logisch dat er weinig toekomst is voor dat gebied.
Pardonez moi? Achtergesteld, dat moet blijken uit hoe het verdergaat. Achtergebleven? Dan wil ik als Brabander wel weten waar u vandaan komt.
Conservatief zijn en ondernemend zijn, sluit elkaar totaal niet uit, ooit van de VS gehoord?
Nu geef ik meteen toe, dat West Brabant ondernemender zou kunnen zijn. Wat niet helpt is de sectoren waar de regionale overheden op in zetten, dat zou tenminste deels vernieuwender kunnen zijn.

Verder schamen we ons ook niet, dat wij de Defensie-provincie zijn van Nederland.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2014, 07:40   #33506
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Pardonez moi? Achtergesteld, dat moet blijken uit hoe het verdergaat. Achtergebleven? Dan wil ik als Brabander wel weten waar u vandaan komt.
Conservatief zijn en ondernemend zijn, sluit elkaar totaal niet uit, ooit van de VS gehoord?
Nu geef ik meteen toe, dat West Brabant ondernemender zou kunnen zijn. Wat niet helpt is de sectoren waar de regionale overheden op in zetten, dat zou tenminste deels vernieuwender kunnen zijn.

Verder schamen we ons ook niet, dat wij de Defensie-provincie zijn van Nederland.


In de kernregio wonen circa 730.000 mensen. De hightech-, automotive en maakindustrie en hightech services bieden meer dan 550.000 arbeidsplaatsen en jaarlijks gaat er ruim twee miljard euro om aan R&D.

Zuidoost-Brabant is de nummer één van Europa in patentdichtheid. Meer dan 50% van de jaarlijkse patentaanvragen in Nederland komt uit Brainport. Zuidoost-Brabant behoort, als enige Nederlandse regio, tot de 25 meest innovatieve regio’s van Europa uit het Regional Innovation Scoreboard 2009.

Enkele bekende uitvindingen zijn de MRI-scanner van Philips en de elektronenmicroscoop van FEI Company. Producten en diensten uit Brainport zijn goed voor 24% van de Nederlandse export. Daarmee is de regio de grootste exportregio van Nederland.
http://www.regioinbedrijf.nl/brabant...informatie-zo/
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2014, 07:47   #33507
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Verder schamen we ons ook niet, dat wij de Defensie-provincie zijn van Nederland.
Zou ik me vooral niet voor schamen. Dankzij Defensie ontstaat er in Brabant een vliegtuigindustrie welke van flink belang is.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2014, 08:25   #33508
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Pardonez moi? Achtergesteld, dat moet blijken uit hoe het verdergaat. Achtergebleven? Dan wil ik als Brabander wel weten waar u vandaan komt.
Conservatief zijn en ondernemend zijn, sluit elkaar totaal niet uit, ooit van de VS gehoord?
Nu geef ik meteen toe, dat West Brabant ondernemender zou kunnen zijn. Wat niet helpt is de sectoren waar de regionale overheden op in zetten, dat zou tenminste deels vernieuwender kunnen zijn.

Verder schamen we ons ook niet, dat wij de Defensie-provincie zijn van Nederland.
Ik had het niet over de regio Eindhoven ,maar over de regio Roozendaal.
Het is al lang bekend dat de regio Eindhoven even belangrijk voor Nederland is dan de Randstad.
Daarom begrijp ik de reactie niet om heel Brabant er bij te halen.

Laatst gewijzigd door cato : 20 april 2014 om 08:31.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2014, 15:15   #33509
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ik had het niet over de regio Eindhoven ,maar over de regio Roozendaal.
Het is al lang bekend dat de regio Eindhoven even belangrijk voor Nederland is dan de Randstad.
Daarom begrijp ik de reactie niet om heel Brabant er bij te halen.
Ik had het over West Brabant of beter westelijk West Brabant, de regio Roosendaal - Bergen op Zoom. (Rozendaal ligt in de buurt van Arnhem).

De regio Eindhoven allicht zelfs de economische motor, maar zeker de meest innovatieve regio van het land.
West Brabant heeft (nog) niet echt een sector waar ze uitblinken. Verder zit het banenverlies vooral in de industriële sector.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 20 april 2014 om 15:25.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2014, 10:29   #33510
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik had het over West Brabant of beter westelijk West Brabant, de regio Roosendaal - Bergen op Zoom. (Rozendaal ligt in de buurt van Arnhem).

De regio Eindhoven allicht zelfs de economische motor, maar zeker de meest innovatieve regio van het land.
West Brabant heeft (nog) niet echt een sector waar ze uitblinken. Verder zit het banenverlies vooral in de industriële sector.
U vergeet kennelijk het complex Moerdijk met alle industrie en bedrijvigheid daar.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2014, 00:25   #33511
Calvinist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 april 2013
Locatie: Conservatief Nederland
Berichten: 821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Pardonez moi? Achtergesteld, dat moet blijken uit hoe het verdergaat. Achtergebleven? Dan wil ik als Brabander wel weten waar u vandaan komt.
Conservatief zijn en ondernemend zijn, sluit elkaar totaal niet uit, ooit van de VS gehoord?
Nu geef ik meteen toe, dat West Brabant ondernemender zou kunnen zijn. Wat niet helpt is de sectoren waar de regionale overheden op in zetten, dat zou tenminste deels vernieuwender kunnen zijn.

Verder schamen we ons ook niet, dat wij de Defensie-provincie zijn van Nederland.
Ach, laat hem maar, de meeste Brabo,s weten wel beter. Woensdrecht is amper 10 km vandaan van mijn geboortedorp en daar word binnen een aantal jaren de JSF geproduceerd. Maar goed om nou even op die oelewapper terug te komen.
Cato kan maar van 2 regio,s vandaan komen. Het oerrode Nederlandhatende eurofiele Noorden van het land of 1 of andere yuppenwijk uit de randstad. In het Godsvrezende Zeeland waar ik vandaan kom wordt er evengoed handel gedreven enkel hangen ondernemers bij ons niet echt zo,n muffe jaren 70 cultureel-marxistisch gedachtegoed aan als al die enge Noorderlingen. Ik zeg het nog; een links-liberale samenleving heeft geen smaak en ruikt verschrikkelijk. De stank van het egoisme van ongelovige honden ruik je al op mijlen afstand.

Laatst gewijzigd door Calvinist : 22 april 2014 om 00:27.
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2014, 10:26   #33512
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Ach, laat hem maar, de meeste Brabo,s weten wel beter. Woensdrecht is amper 10 km vandaan van mijn geboortedorp en daar word binnen een aantal jaren de JSF geproduceerd. Maar goed om nou even op die oelewapper terug te komen.
Cato kan maar van 2 regio,s vandaan komen. Het oerrode Nederlandhatende eurofiele Noorden van het land of 1 of andere yuppenwijk uit de randstad. In het Godsvrezende Zeeland waar ik vandaan kom wordt er evengoed handel gedreven enkel hangen ondernemers bij ons niet echt zo,n muffe jaren 70 cultureel-marxistisch gedachtegoed aan als al die enge Noorderlingen. Ik zeg het nog; een links-liberale samenleving heeft geen smaak en ruikt verschrikkelijk. De stank van het egoisme van ongelovige honden ruik je al op mijlen afstand.
Nog pakweg 100.000 gelovige honden -protestanten in Zeeland- beneden de kartholieke Moerdijk. Nou ja, wat nog katholiek is.
Met de protestanten in Zeeland schiet het tegenwoordig overigens ook al niet bar meer op, ze dunnen uit.
Met al die Belgen die er komen wonen - positieve effecten - richting een overwegend katholiek Zeeland
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2014, 11:03   #33513
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Ach, laat hem maar, de meeste Brabo,s weten wel beter. Woensdrecht is amper 10 km vandaan van mijn geboortedorp en daar word binnen een aantal jaren de JSF geproduceerd. Maar goed om nou even op die oelewapper terug te komen.
Cato kan maar van 2 regio,s vandaan komen. Het oerrode Nederlandhatende eurofiele Noorden van het land of 1 of andere yuppenwijk uit de randstad. In het Godsvrezende Zeeland waar ik vandaan kom wordt er evengoed handel gedreven enkel hangen ondernemers bij ons niet echt zo,n muffe jaren 70 cultureel-marxistisch gedachtegoed aan als al die enge Noorderlingen. Ik zeg het nog; een links-liberale samenleving heeft geen smaak en ruikt verschrikkelijk. De stank van het egoisme van ongelovige honden ruik je al op mijlen afstand.
By the way, er wordt geen enkele F35 geproduceerd in Woensdrecht. Onderdelen worden al jaren in diverse bedrijven en fabrieken in Nederland geproduceerd.
Ook in het door uw verguisde linkse Noorden bijvoorbeeld

Waar u mogelijk op doelt is het onderhoudscentrum voor de motoren, als wel tal van andere andere luchtvaartbedrijven die op woensdrecht geconcentreerd zijn en worden (Boeing etc)

Sinds jaren wordt er in Nederland mee geproduceeerd aan de Apache en Chinook. Alle gondels voor gemoderniseerde Apaches van de Amerikanen werden in Nederland geproduceerd (700 sets)
Het enige NL bedrijf, buiten de US, dat opledingen verzorgd voor de Chinook op Woensdrecht. Uit diverse landen worden technici hier opgeleid, bijv Austalië
Ook voor de Apache is het de bedoeling dat technici hier opgeleid gaan worden.
De verwachting is dat binnen 10 jaar er een kleine 150 kleine en grote luchtvaartbedrijven bij zullen komen op Woensdrecht.

JSF is overigens de naam van het programma, niet de naam van het vliegtuig. Het eerste vliegende prototype: X-35
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2014, 22:23   #33514
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Mooi zo, ook op provinciaal niveau ziet men het niet meer zitten met de megaprovincie Utrecht/Noord-Holland/Flevoland.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederlan...rovincie.dhtml

"Een gebrek aan visie". Dit kabinet in een notendop.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.

Laatst gewijzigd door Cloggie : 22 april 2014 om 22:23.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2014, 23:01   #33515
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Mooi zo, ook op provinciaal niveau ziet men het niet meer zitten met de megaprovincie Utrecht/Noord-Holland/Flevoland.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederlan...rovincie.dhtml

"Een gebrek aan visie". Dit kabinet in een notendop.
Meen dat de provincies nooit werkelijk voor geweest zijn. Plasterk wil het toch doorzetten. Kan zoiets eigenlijk wel, democratisch gezien?

Vraag me af of er ook maar één provincie voor te vinden zal zijn? In mijn optiek moet dit ook zeker niet gaan gebeuren.
De staat is al machtig genoeg, in de huidige structuur is er nog enigszins sprake van een buffer.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 08:25   #33516
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Vraagje.

In Nederland is er een politiek op gang gekomen die alles behalve rooskleurig is. Vooral voor oudere mensen. Die mogen nu pas naar een ouderlingentehuis als ze zo goed als dement zijn bij manier van spreken. En niet eerder.

Is dit zo?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 17:31   #33517
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Vraagje.

In Nederland is er een politiek op gang gekomen die alles behalve rooskleurig is. Vooral voor oudere mensen. Die mogen nu pas naar een ouderlingentehuis als ze zo goed als dement zijn bij manier van spreken. En niet eerder.

Is dit zo?
Zo goed als? Dan moet diegene echt wel flink dement zijn voordat deze geplaats kan worden
Er gaan 800 instellingen dicht en 80.000 verliezen hun werk in gezondheidszorg.

Met vriendelijke dank aan ex minister Hans Hoogervorst (VVD) die de zaak mee naar de kloten heeft geholpen door de gezondheidszorg te privatiseren.
Bedankt Hans. Zoals iemand 2000 jaar geleden ooit aangaf ...het is volbracht

Laatst gewijzigd door Adrian M : 23 april 2014 om 17:48.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 17:57   #33518
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Zo goed als? Dan moet diegene echt wel flink dement zijn voordat deze geplaats kan worden
Er gaan 800 instellingen dicht en 80.000 verliezen hun werk in gezondheidszorg.

Met vriendelijke dank aan ex minister Hans Hoogervorst (VVD) die de zaak mee naar de kloten heeft geholpen door de gezondheidszorg te privatiseren.
Bedankt Hans. Zoals iemand 2000 jaar geleden ooit aangaf ...het is volbracht
Tja, dit is de prijs die wij voor Europa moeten betalen. Altijd weer de gekke Henkie van Europa.

Er wordt ook altijd gewezen op de situatie in Duitsland, want daar moeten de kinderen voor de ouders zorgen. Omdat de kosten hiervoor erg hoog oplopen plaatsen Duitsers hun ouders in Duitstalige bejaardentehuizen in Oosteuropese landen, is een een stuk goedkoper. Geld kun je tenslotte maar één keer uitgeven.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 23 april 2014 om 18:13.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 20:13   #33519
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Tja, dit is de prijs die wij voor Europa moeten betalen. Altijd weer de gekke Henkie van Europa.

Er wordt ook altijd gewezen op de situatie in Duitsland, want daar moeten de kinderen voor de ouders zorgen. Omdat de kosten hiervoor erg hoog oplopen plaatsen Duitsers hun ouders in Duitstalige bejaardentehuizen in Oosteuropese landen, is een een stuk goedkoper. Geld kun je tenslotte maar één keer uitgeven.
Europa klopt in dit geval niet, Nederland loopt hierin ver voorop. In landen als bijv. Noorwegen, UK en ook Frankrijk is privatisering marginaal.

Quote: De beoogde private constructie in de nieuwe zorgverzekeringswet is uniek binnen Europa.
In Scandinavië bestaat een sterk geloof in de publieke sector en verlopen de ontwikkelingen langzaam. In het VK is geen sprake van een expliciet privatiseringsbeleid. In Frankrijk zijn verschuivingen zeer beperkt gebleven.
(Weet niet meer welk of waarvan daan gequote)

Interessant misschien, toen er toe overgegaan werd was er geen enkel voorbeeld in de wereld bekend dat geprivatieerd goedkoper zou zijn, alle dg bestaande systemen waren duurder.

Hoe dit z'n werk gaat? Wel, het stikt van de onstane bedrijfjes en bedrijven en die willen vooral graag verdienen waar veel geld te halen is.
Een verzekeringsmaatschappij gaat in zee met de goedkoopste aanbieder, het interesseert ze geen reet met wie, wat of hoe ze dit doen.
Al zetten ze bij wijze van spreken een straatveger in met een EHBO diploma.

Heb zoiets meegemaakt met een patient die naar huis ging. Een bedrijf(je) had het voor elkaar gebokst om 24 uur continue zorg te bieden.
Probleempje ... de mensen met de kwalificaties die het moesten doen bleken ze niet te hebben. Vervolgens kregen ze één dag scholing in een ziekenhuis ergens anders en kwamen bij mij op afdeling twee dagen waarna ik ze moest toetsen.
Gewoon bussiness, er werd me duidelijk gemaakt dat het wel de bedoeling was dat ze zouden slagen.
Onze eigen mensen moeten voldoen aan kwaliteitseisen, plus voldoende ervaring en zou dit onmogelijk zijn.

Het is behoorlijk specialistisch werk waar veel kennis en kennis van apparatuur voor vereist is. Plus een aantal handelingen welke in ziekenhuizen vaak alleen door specialisten worden verricht.
Als bij mij iemand nieuw begint duurt het minimaal een jaar voordat hij of zij redelijk uit de voeten kan en is daarna nog een finke tijd zoet.
Een paar keer is het dan ook flink fout gegaan in die thuissituatie.

Kreeg vandaag een brief van m'n werkgever. Professionele zorg is geen recht meer en wij moeten ons anders op gaan stellen. Mensen voorhouden en leren dat ze dit deels door familie, buren of wie dan ook moeten laten verrichten. Alswel tevens zelf mee zullen moeten bekostigen.
Zie je overigens al, een nieuw gebouwd verzorgingshuis bij ons met appartementen.
De zorg daar moet geheel door bewoners zelf ingekocht worden. Dan heb je alleen personeel wat langskomt, maar alles wat ze nodig hebben dienen bewoners zelf voor te zorgen.
Geen catherzakje meer in huis mevr? ...Nou laten we deze maar zitten totdat u ze weer in huis hebt.

Stervensduur, iemand met een klein pensioentje kan het wel vergeten om in zo'n appartement terecht te komen. Business is business, dus nu wordt overwogen om te investeren in luxe appartementen voor kapitaalkrachtigen. Verzekeringsmaatschappijen zien dit wel zitten als een zorginstelling hiertoe overgaat, levert flink geld op

Veel mensen gaan tussen wal en schip vallen daar ook de Thuiszorg verder afgebouwd wordt. Specialistische teams (infusen etc) die wij leverden om daar hulp te bieden zijn kortgeleden opgedoekt. Hoe dit nu verder moet?
Infuus zetten, misschien een goede bijverdienste voor (ex) junkies

Laatst gewijzigd door Adrian M : 23 april 2014 om 20:19.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2014, 21:49   #33520
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Het is echt een deprimerend verhaal Adrian.

We gaan steeds meer Amerika achterna. Ieder voor zich, en God voor ons allen.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be