Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 augustus 2008, 11:19   #1
centrist
Burger
 
centrist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2008
Locatie: verweg
Berichten: 194
Standaard Stratego (1): N-VA

Het is absoluut windstil momenteel. Nergens wat nieuws te bespeuren, ook niet van de wijzen. Stilte voor de storm, wellicht.

Tijd om eens iets anders te doen op dit forum: in plaats van steeds te reageren op allerlei nieuwtjes (klein en groot), stel ik voor dat we eens een spelletje stratego spelen. Ik weiger namelijk te geloven dat de hoofdrolspelers gewoon thuis of in het buitenland onder een boom de tijd zitten te verdrijven. Zij zijn zeker bezig allerlei scenario's, reacties en zetten te bedenken.

In deze eerste aflevering bekijken we de N-VA. Is er hier iemand die gelooft dat zij gewoon wachten op acties van anderen, en op hun eigen ledencongres?

Mijn persoonlijk gedacht: BDW en anderen zijn aan het berekenen wat hun het best gaat uitkomen bij de komende verkiezingen. Hun kartel met CD&V is tot hiertoe grotendeels een overweldigend succes gebleken (het land is op luttele jaartjes ge-out als totaal onbestuurbaar, dankzij het kartel), mits enkele pijnlijke aanvaringen.

Een meer dan waarschijnlijke mislukking in september plaatst hen dan ook voor een verscheurende keuze: blijven vastklampen op een of andere manier, of (weliswaar versterkt) naar de oppositie gaan waar ze minder resultaten zullen boeken. Ik denk dus dat ze het eerste zullen kiezen, maar niet zonder het land nog dieper in de crisis te duwen.

Maar wellicht zien de echte strategen onder jullie nog allerlei andere, boeiende opties voor de N-VA? Of gaan ze ten onder aan de plannen van de andere (grotere) spelers?
__________________
Ik ben radikaal centrist, en absoluut relativist.
centrist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 12:02   #2
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Ik denk niet dat de NVA iets te willen heeft, tenslotte is er het ACW dat de regering op koers wil houden zonder staatshervorming of wat dan ook. Langs de andere kant is er de "Vlaamse" CD&V die proberen van Leterme te laten doen wat het ACW niet wil.

NVA staat er besluiteloos bij en kijkt ernaar met groeiende ongerustheid.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 12:23   #3
lollysticky
Minister
 
lollysticky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 3.803
Standaard

ik zou toch wachten op het resultaat van het ledencongres voor verdere uitspraken te doen (niet dat ik meer weet ze :/)
__________________
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum)
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 27 augustus 2008 om 12:23.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 12:29   #4
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door centrist Bekijk bericht
Het is absoluut windstil momenteel. Nergens wat nieuws te bespeuren, ook niet van de wijzen. Stilte voor de storm, wellicht.

Tijd om eens iets anders te doen op dit forum: in plaats van steeds te reageren op allerlei nieuwtjes (klein en groot), stel ik voor dat we eens een spelletje stratego spelen. Ik weiger namelijk te geloven dat de hoofdrolspelers gewoon thuis of in het buitenland onder een boom de tijd zitten te verdrijven. Zij zijn zeker bezig allerlei scenario's, reacties en zetten te bedenken.

In deze eerste aflevering bekijken we de N-VA. Is er hier iemand die gelooft dat zij gewoon wachten op acties van anderen, en op hun eigen ledencongres?

Mijn persoonlijk gedacht: BDW en anderen zijn aan het berekenen wat hun het best gaat uitkomen bij de komende verkiezingen. Hun kartel met CD&V is tot hiertoe grotendeels een overweldigend succes gebleken (het land is op luttele jaartjes ge-out als totaal onbestuurbaar, dankzij het kartel), mits enkele pijnlijke aanvaringen.

Een meer dan waarschijnlijke mislukking in september plaatst hen dan ook voor een verscheurende keuze: blijven vastklampen op een of andere manier, of (weliswaar versterkt) naar de oppositie gaan waar ze minder resultaten zullen boeken. Ik denk dus dat ze het eerste zullen kiezen, maar niet zonder het land nog dieper in de crisis te duwen.

Maar wellicht zien de echte strategen onder jullie nog allerlei andere, boeiende opties voor de N-VA? Of gaan ze ten onder aan de plannen van de andere (grotere) spelers?
Het lijkt me niet zo moeilijk.
Het zijn harde werkers, dus ze onderhandelen in een kasteeltje in Frankrijk, net zo lang tot en accoord in de steigers staat.
NV-A heeft een hotline met Peeters.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 27 augustus 2008 om 12:30.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 12:36   #5
kaptenkirk
Partijlid
 
kaptenkirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2005
Berichten: 292
Standaard

Ik zag gisteren een visioen. LDD wordt de grootste partij. Het kegelt Bert Bibber en de rest van zijn familie Flodder het land uit, Vlaanderen wordt een republiek en alle flitspalen worden ter compensatie aan de walen geschonken. Brussel wordt een vazalstaat van Vlaanderen met aan het hoofd BDW.

Aangezien we nu een een politieke komkommertijd zitten, kon ik nix belachelijker bedenken.
kaptenkirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 12:52   #6
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

Brussel wordt een vazalstaat van Vlaanderen met aan het hoofd BDW.

bdw is antwaarpeneir , wie dat hoofd niet wordt weet ik wel : Bertje Bleiter
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 12:54   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
ik zou toch wachten op het resultaat van het ledencongres voor verdere uitspraken te doen (niet dat ik meer weet ze :/)
de garanties zijn er niet, De Wever heeft al gezegd dat ze uit de regering stappen (waar ze nooit hebben ingezeten). de vraag is gewoon: stappen ze uit het kartel of laten ze CD&V kiezen??
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 13:00   #8
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

de vraag is gewoon: stappen ze uit het kartel of laten ze CD&V kiezen ??

de telling der stemmen op hun congres zal alles bepalen , cdnv kan inderdaad alsnog doorgaan met het kartel maar dan blaast het zn eigen eerste minister op
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 13:14   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
de vraag is gewoon: stappen ze uit het kartel of laten ze CD&V kiezen ??

de telling der stemmen op hun congres zal alles bepalen , cdnv kan inderdaad alsnog doorgaan met het kartel maar dan blaast het zn eigen eerste minister op
de telling der stemmen is niet belangrijk, iedereen weet dat 100% van de NVA-leden zal oordelen dat er te weinig op tafel ligt en dat dus de NVA uit de regering moet stappen. daar is geen discussie over.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 13:19   #10
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de telling der stemmen is niet belangrijk, iedereen weet dat 100% van de NVA-leden zal oordelen dat er te weinig op tafel ligt en dat dus de NVA uit de regering moet stappen. daar is geen discussie over.
Voordat BDW zijn laatste "red Belgie van de separatisten" speech houdt zeker?
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 13:28   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaptenkirk Bekijk bericht
Ik zag gisteren een visioen. LDD wordt de grootste partij. Het kegelt Bert Bibber en de rest van zijn familie Flodder het land uit, Vlaanderen wordt een republiek en alle flitspalen worden ter compensatie aan de walen geschonken. Brussel wordt een vazalstaat van Vlaanderen met aan het hoofd BDW.

Aangezien we nu een een politieke komkommertijd zitten, kon ik nix belachelijker bedenken.
Het kan inderdaad niet belachelijker dan dat.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 13:37   #12
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Moest ik de N-VA strateeg zijn zou ik het waarschijnlijk niet anders doen dan zoals het nu gedaan wordt. Kijk maar wat er gebeurt: N-VA houdt een vrij gematigde visie aan in het separatistische kamp, in die zin dat N-VA voor een 'onderhandelde' scheiding gaat. Wat de staatshervormingen betreft, hebben ze de afgelopen jaren keer na keer deadlines opgeschoven en onderhandelingen een "kans gegeven", met andere woorden wat men N-VA niet kan verwijten is dat het een extremistische partij is.
Het spel is bijzonder tactisch gespeeld: N-VA heeft het Belgische overlegmodel nog redelijk wat kansen gegeven, maar de Franstalige onverzettelijkheid die veel fanatieker is heeft serieuze onderhandelingen onmogelijk gemaakt.
Kortom, N-VA heeft zo aan iedereen laten zien dat Belgique niet meer functioneert. Maar zelf moeten ze daar niet de schuld van krijgen, ze hebben de onderhandelingen immers kansen genoeg gegeven, de Franstaligen wilden gewoon niet meewerken en d�*t is wat nu bij veel mensen is blijven hangen. Schitterend toch?

Ik weet niet of dat de bewuste strategie was van de N-VA, maar het resultaat is er wel: de afgelopen twee jaar is de Vlaamse zaak in veel grotere kringen beginnen leven dan in de tien jaar daarvoor.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 13:49   #13
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Moest ik de N-VA strateeg zijn zou ik het waarschijnlijk niet anders doen dan zoals het nu gedaan wordt. Kijk maar wat er gebeurt: N-VA houdt een vrij gematigde visie aan in het separatistische kamp, in die zin dat N-VA voor een 'onderhandelde' scheiding gaat. Wat de staatshervormingen betreft, hebben ze de afgelopen jaren keer na keer deadlines opgeschoven en onderhandelingen een "kans gegeven", met andere woorden wat men N-VA niet kan verwijten is dat het een extremistische partij is.
Het spel is bijzonder tactisch gespeeld: N-VA heeft het Belgische overlegmodel nog redelijk wat kansen gegeven, maar de Franstalige onverzettelijkheid die veel fanatieker is heeft serieuze onderhandelingen onmogelijk gemaakt.
Kortom, N-VA heeft zo aan iedereen laten zien dat Belgique niet meer functioneert. Maar zelf moeten ze daar niet de schuld van krijgen, ze hebben de onderhandelingen immers kansen genoeg gegeven, de Franstaligen wilden gewoon niet meewerken en d�*t is wat nu bij veel mensen is blijven hangen. Schitterend toch?

Ik weet niet of dat de bewuste strategie was van de N-VA, maar het resultaat is er wel: de afgelopen twee jaar is de Vlaamse zaak in veel grotere kringen beginnen leven dan in de tien jaar daarvoor.
De "onderhandeling" van NV-A en FDF is een zuivere constructie van een "perceptie" van onderhandelen. Bij voorbaat gaven beide aan dat er van
een compromis absoluut geen sprake kon zijn m.a.w. er is nog nooit in de afgelopen anderhalf jaar "onderhandeld". Mijn waarnbeming over de gevoerde onderhandelingen is dat ze het niveau van een veemarkt net niet halen :
het surrealistische wonder België brengt intussen wel bekwame figuren voort zoals een Rogge, een Piron, de wereldvoorzitter van de organisatie die AIDS bestrijdt (ik ben zijn naam eventjes kwijt) en diverse anderen ...
Ik geloof dat al deze fibguren "thuis" geleerd hebben hoe het niet moet...
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 13:50   #14
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Voordat BDW zijn laatste "red Belgie van de separatisten" speech houdt zeker?
BDW als musical : Don't cry for me Flanders...
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 14:02   #15
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
BDW als musical : Don't cry for me Flanders...
Miischien wel, er zitten mogelijkheden in. Bart Peeters kan ook meedoen, want we sijn al so klein meneer.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 15:41   #16
kaptenkirk
Partijlid
 
kaptenkirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2005
Berichten: 292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het kan inderdaad niet belachelijker dan dat.
Toch wel hoor, wat dacht je van het volgende...

Na het congres van NVA gebeurt er nix, alles blijft bij het oude. De drie fosielen beslissen om nog een tijdje verder te "onderhandelen" tot 6 december. Vervolgens wordt er beslist om in 's lands belang de lopende zaken af te handelen tot in 2009.
kaptenkirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 15:49   #17
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaptenkirk Bekijk bericht
Toch wel hoor, wat dacht je van het volgende...

Na het congres van NVA gebeurt er nix, alles blijft bij het oude. De drie fosielen beslissen om nog een tijdje verder te "onderhandelen" tot 6 december. Vervolgens wordt er beslist om in 's lands belang de lopende zaken af te handelen tot in 2009.
dat zou het horror-scenario zijn voor NVA.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 15:55   #18
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Men moet zo blind zijn als een ….. om niet in te zien dat de N-VA 'de' Vlaamse zaak (samen met 'meneer' Leterme' in een stroomversnelling heeft gebracht...

Als ik in hun plaats zat, ik zou in elk geval de ledenvergadering na die van de CD&V houden...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 18:52   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Horror scenario?

Ik denk het niet. Integendeel zelfs. Als N-VA dat strategisch speelt kan dat scenario leiden tot een situatie waarbij de N-VA zich op de borst kan kloppen en zeggen: 'we hebben als goede staatsmannen de onderhandelingen alle kansen gegeven, maar we moeten "helaas" vaststellen dat Belgique niet meer functionneert en deze politieke crisis zal niet meer opgelost kunnen geraken'.

Moest er 'niks' gebeuren zou dat voor de N-VA zelfs een fantastische zaak kunnen zijn, als ze het tenminste tactisch aanpakken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 18:55   #20
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
De "onderhandeling" van NV-A en FDF is een zuivere constructie van een "perceptie" van onderhandelen. Bij voorbaat gaven beide aan dat er van
een compromis absoluut geen sprake kon zijn m.a.w. er is nog nooit in de afgelopen anderhalf jaar "onderhandeld". Mijn waarnbeming over de gevoerde onderhandelingen is dat ze het niveau van een veemarkt net niet halen :
het surrealistische wonder België brengt intussen wel bekwame figuren voort zoals een Rogge, een Piron, de wereldvoorzitter van de organisatie die AIDS bestrijdt (ik ben zijn naam eventjes kwijt) en diverse anderen ...
Ik geloof dat al deze fibguren "thuis" geleerd hebben hoe het niet moet...
Allé, als ik je goed begrijp is de impasse waarin we nu al meer dan 15 maanden verkeren het gevolg van de veemarktmentaliteit van het FDF en de N-VA. Indien het zo simpel was hadden "ze" deze marktkramers allang aan de deur gezet teneinde de serieuze onderhandelingen voort te zetten tussen de serieuze mensen, met een pak toegevingen aan de Franstaligen tot gevolg, onderhandelingen op zijn Belgisch dus. Een beetje grond afstaan aan de Franstaligen, de incivieke burgemeesters benoemen, een nationale kieskring invoeren, daar kan je als ernstige burger toch over onderhandelen, nietwaar.
Weet je wat? Vervang de drie musketiers door de zeer wijze mensen die je hierboven opgesomd hebt en den Belgiek zal terug de grandeur van de vroegere decennia terugvinden. Het moet afgelopen zijn met dat eeuwige gekanker. Dat den Belgiek op apegaaien ligt is toch maar alleen te danken aan die dwarsliggers van de N-VA. Problemen? Er zijn geen problemen in het glorieuze België.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be