Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Hoe sta jij tegenover de 'verschijning' in Lourdes?
Ik geloof in de verschijning van de moeder van God 9 15,25%
Ik geloof niet in de verschijning van de moerder van God 43 72,88%
Ik geloof wel in een verschijning, maar niet in het Godsdienstige 4 6,78%
Ik geloof in een verschijning, maar denk dat de RKK het claimde 3 5,08%
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 februari 2008, 21:36   #21
Schuppezot
Schepen
 
Schuppezot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2008
Locatie: De Kempen, Vlaanderen
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
@system en schuppezot :

Ik zeg niet dat er een demon of gevallen engel verschenen is, ik zeg enkel dat het zou kunnen. Ik was er niet bij toen en weet dus ook niet wat daar gebeurd is. Maar maria was het zeker niet. Die demonen kunnen enkel doen wat God hen laat doen, maar ze kunnen wel degelijk verschijnen en zich voordoen als iemand anders (bijv in dit geval dan Maria).


@Cybele , wat bedoel je daarmee ?? Creationisten hebben niks te maken met Lourdes, dat is de katholieke kerk en de paus ...... .
dirk001, laat die fictieve sprookjestheoriën van u toch voor wat ze zijn en wees realistisch.
Er kunnen onmogelijk gevallen engelen, demonen noch maria's zijn verschenen, aangezien deze wezens fantasiewezens zijn waarvan het misschien wel boeiend zou zijn dat ze zouden bestaan, maar die in werkelijkheid niet bestaan.

Wat er kan gebeurt zijn:
-niks
-een halve gare (levende mens!) deed zich voor als moeder Maria.
__________________
"When every benefit received is a right, there is no place for good manners, let alone for gratitude." - T. Dalrymple
Schuppezot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2008, 20:17   #22
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
dirk001, laat die fictieve sprookjestheoriën van u toch voor wat ze zijn en wees realistisch.
Er kunnen onmogelijk gevallen engelen, demonen noch maria's zijn verschenen, aangezien deze wezens fantasiewezens zijn waarvan het misschien wel boeiend zou zijn dat ze zouden bestaan, maar die in werkelijkheid niet bestaan.

Wat er kan gebeurt zijn:
-niks
-een halve gare (levende mens!) deed zich voor als moeder Maria.

Tja u bent ook niet bevooroordeeld he ? Je mag op voorhand nooit iets uitsluiten anders kan je nooit objectief onderzoek doen naar dit soort fenomenen.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2008, 22:49   #23
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Hier is een goed artikel over een andere verschijning, maar wat geldt voor deze verschijning geldt ook voor diegene waar men over praat in dit topic. Het artikel legt klaar en duidelijk uit waarom het niet Maria was en zelfs niet eens van God afkomstig was, maar wel van de duivel (satan) :

Het artikel komt van gotquestions.org.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 00:17   #24
Schuppezot
Schepen
 
Schuppezot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2008
Locatie: De Kempen, Vlaanderen
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Tja u bent ook niet bevooroordeeld he ? Je mag op voorhand nooit iets uitsluiten anders kan je nooit objectief onderzoek doen naar dit soort fenomenen.
Maar om zich daarom, zoals in de webpagina die u opgaf, zich te baseren op de bijbel?

Dat is ten eerste geen wetenschappelijk boek, maar een religieus boek en ten tweede was de wetenschap in de tijd dat dat boek werd geschreven door niet-wetenschappers nog erg primitief.
__________________
"When every benefit received is a right, there is no place for good manners, let alone for gratitude." - T. Dalrymple

Laatst gewijzigd door Schuppezot : 24 februari 2008 om 00:17.
Schuppezot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 22:45   #25
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
ma 11/02/08 - Vandaag is het precies 150 jaar geleden dat de maagd Maria voor de eerste keer aan de toen 14-jarige Bernadette Soubirous verschenen 'zou' zijn. Anderhalve eeuw later trekken jaarlijks zo’n 6 miljoen bedevaarders naar Lourdes en zijn er 67 wonderbaarlijke genezingen erkend.

VRT.

Sommige media zetten de verschijning in vraag, andere niet...wat denkt u ervan?
Ik geloof in de verschijning, op de meest onmogelijke plaatsen in het Vlaamse land, van grote en kleine Lourdesgrotten.







Wat dit te betekenen heeft, en waarom men dit doet, heb ik nooit ten volle begrepen.





Het gaat om een soort kunstmatig, door de katholieke kerk gelanceerd volksgeloof, maar de bedoeling van deze onderneming is voor mij duister. Wat wilde men hiermee bereiken? Ik heb er geen flauw idee van; maar het effect is zeker surrealistisch.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 23:01   #26
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik denk dat wie denkt dat 'verschijningen' écht zijn, een vijs los hebben.
Dat kan niet hé knuppel, want een normale mens is niet met vijzen in elkaar gezet, maar dat die een flinke slag van de molen heeft gekregen is wel zeker. In Antwerpen zeggen ze, der is ne'n oek af.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2008, 10:49   #27
Bolsjewiek
Minister
 
Bolsjewiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Limburg
Berichten: 3.697
Standaard

Het zou goed kunnen dat er een "verschijning" was, maar de Kerk claimt het om haar "geloofwaardigheid" te staven.
__________________
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen"
Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2008, 12:25   #28
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
I
Het gaat om een soort kunstmatig, door de katholieke kerk gelanceerd volksgeloof, maar de bedoeling van deze onderneming is voor mij duister.
Ik ga hier niet volledig mee akkoord. Toevallig doe ik momenteel in het licht van mijn meesterproef wat onderzoek dat een zijpad 'Lourdes' beslaat. Ik meen te begrijpen dat het fenomeen ontstond in de lijn van een lange traditie van 'Maagdverschijningen' in de streek waar Soubirous leefde. Voor de één of andere reden geraakte de massa echter bij haar in de ban van het verhaal, dat sterker in zijn schoenen stond dan elders. Pas toen de massa (letterlijk) sterk overwoog naar het geloof in deze ene verschijning, volgde de ultramontane hoge klasse. Het was vooral de arbeidende middenklasse en de brede clerus die niet veel moesten hebben van het verhaal --- de wereld van het plebs, kunstenaars en 'bourgeoisie' sloot echter een merkwaardig pact.

Het is op initiatief en met fondsen van deze bourgeoisie in Vlaanderen die talloze keren de grot lieten nabouwen --- en niet zozeer van de Kerk zelf (die, zoals met alle verschijningen in die tijd, eerder afzijdig was). Bijvoorbeeld in Ranst, nabij Zevenbergen (niet ver van waar ik woon).

Natuurlijk kunnen we dit geheel plaatsen in het katholiek reveil, dat naar de einde van de 19de eeuw een persoonlijker, duisterder en teruggetrokkener karakter had: wat de belangstelling voor de belevenis van Soubirous (maar ook de hernieuwde interesse in mysticisme en de talloze jong gestorven diepgelovige nonnen) verklaart.

Zeggen dat de Kerk dit lanceerde, zou ik dus niet ondersteunen.

Laatst gewijzigd door lombas : 27 februari 2008 om 12:25.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 13:40   #29
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Verschijningen zijn er altijd al geweest en werden altijd in de eerste plaats door de heersende religie gerecupereerd of afgedaan als een "demonische verleiding van het kwade".
Nu kent de medische wetenschap het verschijnsel zeer goed. Begeef je met volle overgave aan alcoholisch of ander druggenot en weldra zal je verschijningen zien, zonder daarom zelf aan schizofrenie te lijden.

Ik kan me best voorstellen dat extreme religiositeit tot een mystieke staat kan lijden die je inderdaad verschijningen inclusief boodschappenbrengende doet waarnemen.

De laatste waren er rond de jaren 1980 in Kroatië geloof ik & tegenwoordig neemt men Jezus nogal eens waar in diverse omstandigheden in de "Bible Belt".

In Geert Mak's "in europa" was een spiegel te zienj waarin fervente Mussolinifans het gelaat van de Duce nog altijd waarnemen.

Ik verwacht dat binnenkort Staf De Clercq of Karel Dillen of zo van die figuren nog wel eens zullen verschijnen.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2008, 15:17   #30
Bertie
Parlementslid
 
Bertie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 1.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Zeggen dat de Kerk dit lanceerde, zou ik dus niet ondersteunen.
Toch wel, feitelijk.

Als de kerk geen cruciale steun had gegeven was het verhaal alleen maar bergdorpsroddel gebleven.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2008, 17:40   #31
ElFlamencoLoco
Minister
 
ElFlamencoLoco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Toch wel, feitelijk.

Als de kerk geen cruciale steun had gegeven was het verhaal alleen maar bergdorpsroddel gebleven.
De Kerk heeft in eerste instantie de jonge Bernadette niét gesteund. Haar vraag aan pastoor Peyramale om een kapel aan de grot te laten bouwen en er in processie naartoe te trekken stuitte op een botte weigering van zijn kant. "Ik heb geen geld voor die kapel", wierp de priester tegen.

Waarschijnlijk was 's mans tegenwerping terecht, want Lourdes was toendertijd niet veel meer dan een groot bergdorp met naar verluidt nogal wat armoede. Geld zal er dus zeker niet teveel geweest zijn om aan de fratsen van een veertienjarig kind gevolg te geven; een veertienjarige die dan ook nog niet bepaald een goede naam had. Want Bernadette kon de catechismuslessen niet volgen, omdat zij nauwelijks Frans sprak. Zoals vele kinderen toen bezocht ook zij de school eerder sporadisch, en groeide ze op met de streektaal van ginder. (En wie ooit dat bergtaaltje heeft horen praten, wéét dat het totaal onverstaanbaar is, zelfs voor wie Frans als moedertaal spreekt; het is nl. half Occitaans, half Aragonees.) Een tweede punt waarom zij niet bepaald graag gezien was, is dat haar vader beticht werd van het stelen van een paar zakken graan - de familie Soubirous behoorde tot de armste huishoudens van het dorp. (Een klacht waarvoor hij later wel werd vrijgesproken.)

Al deze stukken zijn terug te vinden in de archieven van de burgerlijke overheden. Ook de verslagen van de verhoren van het meisje door de gendarmes zijn bewaard gebleven. Uit die verslagen blijkt een vastberaden Bernadette, zelfs nadat zij door haar moeder, die bij de verhoren aanwezig was, werd aangemoedigd om toe te geven dat het allemaal één grote grap betrof. Ondanks dat zij stevig werd aangepakt door de gendarmes, gaf ze geen krimp, dit terwijl haar moeder meermaals in zwijm viel. In het 19e eeuwse Frankrijk waren Kerk en Staat eerder bittere tegenstanders; een burgerlijke overheid zou nooit documenten bijhouden die de Kerk te zeer in de kaart speelden.

Uit die archieven blijkt ook dat - opnieuw - de burgerlijke overheden een schutting rond de grot lieten optrekken, en dat zij vader Soubirous onder druk zetten om zijn dochter daar uit de buurt te houden. Men vreesde nl. voor opstootjes, gezien steeds meer mensen bij elke nieuwe verschijning het meisje naar de grot begeleidden. Onlusten was wel het laatste dat men zichzelf toewenste - zo dacht men tenminste in het gemeentehuis erover.

Ook pastoor Peyramale had aanvankelijk weinig op met Bernadette. Pas toen zij hem meedeelde dat de "Witte Dame" haar gezegd had dat zij de Onbevlekte Ontvangenis was, veranderde de priester zijn houding en werd het meisje zijn beschermeling. En wel omdat amper 4 jaar daarvoor paus Pius IX het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis had afgekondigd. In een tijd zonder media was dit niet bepaald voorpaginanieuws, en in het "achterlijke" Lourdes nog veel minder. De kans dat Bernadette die uitdrukking "Onbevlekte Ontvangenis" ergens gehoord zou hebben is quasi nihil - naar alle waarschijnlijkheid was alleen de geestelijkheid (goed) op de hoogte van 's paus uitspraken. Waar dat kind die uitdrukking dan vandaan haalde blijft tot op vandaag een mysterie dat... nauwelijks anders te verklaren valt dan vanuit een geloof dat O.-L.-Vrouw écht aan haar verschenen is.

Volgens Bernadette heeft Maria die woorden tot haar gericht in het dialect, de enige taal die zij sprak: "Que soy era Immaculada Councepciou." (Ik ben de Onbevlekte Ontvangenis.) Dat die vijf woorden uit de mond van een kind van 14 zelfs een achterdochtige pastoor konden overtuigen, en hem zijn angst voor problemen met de burgerlijke overheden deden overwinnen (door Bernadettes zijde te kiezen), dát is de kern van Lourdes, méér dan de al dan niet waarheidsgetrouwe toevoegingen in het verhaal die alles zo nodig een romantisch tintje moeten geven.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
El Flamenco Loco is niet dom, en toch diepgelovig.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 23:04   #32
BlueThunder
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 september 2006
Berichten: 1.699
Standaard

GOOGLE heeft het gezicht van Jezus vastgelegd - in het midden van een veld.
Satelliet foto’s lijken het bebaarde gezicht van Jezus die staart naar grond in Oost-Hongarije te onthullen.
Eagle-eyed webbrowsers merkte dit op bij het zoeken op Google Maps naar beelden van landbouwgrond.



Vorige maand berichtten we hoe de Zoon van God zijn gezicht was gespot in het bakvet van een pan met spek.

http://www.dailytelegraph.com.au/new...-1225858618245
BlueThunder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 09:41   #33
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
ma 11/02/08 - Vandaag is het precies 150 jaar geleden dat de maagd Maria voor de eerste keer aan de toen 14-jarige Bernadette Soubirous verschenen 'zou' zijn. Anderhalve eeuw later trekken jaarlijks zo’n 6 miljoen bedevaarders naar Lourdes en zijn er 67 wonderbaarlijke genezingen erkend.

VRT.

Sommige media zetten de verschijning in vraag, andere niet...wat denkt u ervan?
Een 14-jarige puberende chick ziet iets zweven en wordt geloofd?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 09:43   #34
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlueThunder Bekijk bericht
GOOGLE heeft het gezicht van Jezus vastgelegd - in het midden van een veld.
Satelliet foto’s lijken het bebaarde gezicht van Jezus die staart naar grond in Oost-Hongarije te onthullen.
Eagle-eyed webbrowsers merkte dit op bij het zoeken op Google Maps naar beelden van landbouwgrond.
Mensen zijn geprogrammeerd om overal gezichten in te zien. Heb je nodig om op tijd vriend en vijand te kunnen onderscheiden in de Afrikoinsa steppe
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 09:54   #35
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid
 
Bottenskrapet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2009
Locatie: TAZ
Berichten: 792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Mensen zijn geprogrammeerd om overal gezichten in te zien.
Bron?
__________________
"Throw a stone in any direction, and you will hit Kali Yuga"
Bottenskrapet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 10:02   #36
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bottenskrapet Bekijk bericht
Bron?
General knowledge
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 10:09   #37
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid
 
Bottenskrapet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2009
Locatie: TAZ
Berichten: 792
Standaard

Klinkt als een religieus dogma aangezien ge geen bewijs hebt. Pedofiel!
__________________
"Throw a stone in any direction, and you will hit Kali Yuga"
Bottenskrapet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 10:15   #38
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bottenskrapet Bekijk bericht
Klinkt als een religieus dogma aangezien ge geen bewijs hebt. Pedofiel!
"Onnozelaar", "Pedofiel"

Is dat echt nodig?
Of is dat uw 'stijl'?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 6 mei 2010 om 10:15.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 10:28   #39
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
"Onnozelaar", "Pedofiel"

Is dat echt nodig?
Of is dat uw 'stijl'?
Vergeef het hem, hij is een gelovige.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 10:46   #40
Seppe Cools
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 november 2009
Berichten: 254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Mensen zijn geprogrammeerd om overal gezichten in te zien. Heb je nodig om op tijd vriend en vijand te kunnen onderscheiden in de Afrikoinsa steppe
Cdude heeft hier al gepost wat ik wou zeggen
Cdude onderhoudt zijn kennis tenminste met wat men vandaag weet.
Er zijn hier een pak mensen op het forum die dat beter ook eens zouden doen, alvorens hun o-zo-belangrijke-mening te geven.

"De maagd Maria verschijnt", ma man toch.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bottenskrapet Bekijk bericht
Bron?
Het is niet de taak van Cdude om hier een bron van te geven,
maar het is uw taak om uw luie kont op te heffen en uw algemene kennis gigantisch uit te breiden.

Cdude steekt zijn tijd in het uitbreiden van zijn kennis, en dan zijn er mensen als u (die er overduidelijk geen tijd in hebben gestoken) die verwachten dat Cdude nog eens extra tijd gaat steken in het zoeken en geven van de bron ervan.
Schaam u diep.
__________________
Ik hoor bij geen enkele partij. Wanneer ik ga stemmen, stem ik puur strategisch.

Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 6 mei 2010 om 10:54.
Seppe Cools is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be