Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 mei 2010, 12:45   #1
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard Religie kan je gezondheid schade toebrengen

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/a...n-sterft.dhtml

Nogmaals een voorbeeld van hoe religieus fundamentalisme je gezondheid kan schaden
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 12:51   #2
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht

Nogmaals een voorbeeld van hoe religieus fundamentalisme je gezondheid kan schaden
Ik durf er geen geld op te verwedden wat schadelijker is : R F of HLN
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 13:23   #3
Seppe Cools
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 november 2009
Berichten: 254
Standaard

Dit is geen religieus fundamentalisme.

En al die mensen dat zeggen dat het zijn eigen keuze is... nee.
Hij geloofde in Jehova. Jehova heeft gezegd dat extern bloed ontvangen niet mag. Keuze? Nee.
Dit is een slachtoffer van religie. Het zoveelste...
__________________
Ik hoor bij geen enkele partij. Wanneer ik ga stemmen, stem ik puur strategisch.

Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 18 mei 2010 om 13:26.
Seppe Cools is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 13:25   #4
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/a...n-sterft.dhtml

Nogmaals een voorbeeld van hoe religieus fundamentalisme je gezondheid kan schaden
Het ongeval was schadelijker voor de gezondheid dan de religie. Hij heeft niemand iets aangedaan en hij zou overigens van de transfusie nog HIV of hepatitis-B kunnen krijgen. Ik ken schadelijker religies dan deze.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 14:10   #5
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het ongeval was schadelijker voor de gezondheid dan de religie. Hij heeft niemand iets aangedaan en hij zou overigens van de transfusie nog HIV of hepatitis-B kunnen krijgen. Ik ken schadelijker religies dan deze.
Goh ja zeg, heeft die kerel weer chance gehad. Hij had AIDS kunnen hebben. Gelukkig is hij "maar" dood.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 14:24   #6
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Goh ja zeg, heeft die kerel weer chance gehad. Hij had AIDS kunnen hebben. Gelukkig is hij "maar" dood.
Er sterven meer mensen door andermans overtuiging dan door eigen overtuiging. Daar moet eens wat over schrijven. Ik gun iedereen zijn eigen manier om te sterven.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 15:26   #7
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Er sterven meer mensen door andermans overtuiging dan door eigen overtuiging. Daar moet eens wat over schrijven. Ik gun iedereen zijn eigen manier om te sterven.

Als een ouder aan een kind verteld dat het de genen van superman heeft, dat kind gelooft dat en "vliegt" uit het raam van de 10de verdieping.
Ga je dat dan ook zeggen?
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 15:40   #8
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Als een ouder aan een kind verteld dat het de genen van superman heeft, dat kind gelooft dat en "vliegt" uit het raam van de 10de verdieping.
Ga je dat dan ook zeggen?
Ik ken dat geval niet. U bent aan het fantaseren. Voor een zinvolle discussie moeten we over reële dingen praten.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 15:51   #9
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik ken dat geval niet. U bent aan het fantaseren. Voor een zinvolle discussie moeten we over reële dingen praten.
Nochtans bij mijn weten al twee keer voorgevallen.

Maar soit, als je het bestaan van filosofie wil ontkennen om toch maar de vraag te kunnen ontwijken, dan weet ik al genoeg. Hopelijk besef je het zelf ook.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 18:43   #10
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het ongeval was schadelijker voor de gezondheid dan de religie. Hij heeft niemand iets aangedaan en hij zou overigens van de transfusie nog HIV of hepatitis-B kunnen krijgen. Ik ken schadelijker religies dan deze.


Ik heb al veel onnozele zever gelezen op dit forum, maar dit is toch wel weer een van de dieptepunten...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 18:44   #11
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik ken dat geval niet. U bent aan het fantaseren. Voor een zinvolle discussie moeten we over reële dingen praten.
Zoals over "heilig bloed" zeker?

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 18:50   #12
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Nochtans bij mijn weten al twee keer voorgevallen.

Maar soit, als je het bestaan van filosofie wil ontkennen om toch maar de vraag te kunnen ontwijken, dan weet ik al genoeg. Hopelijk besef je het zelf ook.
Waar was er sprake van filosofie? Ik heb geen filosofische uitspraak van je gezien. En je hebt mijn opmerkingen niet herkent als filosofisch? Jammer voor jou.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 18:51   #13
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Zoals over "heilig bloed" zeker?
U bent abuis, niets is heilig. U dacht dat leven heilig was?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 19:32   #14
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Indien je "Jehova's getuigen" of "jehova" in je titel had, dan had je misschien een beetje gelijk, maar religie? Op die manier veralgemenen is gewoon schofterig.

Natuurlijk bedoel ik hier met religie de seculiere betekenis van religie, niet de islamitische betekenis. In de islam is alles wat je volgt en denkt (of wat jouw wereldbeeld en levensbeschouwing beïnvloedt/bepaalt) een religie.

The Meanings Of The Holy Qur'an
by Abdullah Yusufali


Chapter 109. The Disbelievers, Atheists

1. Say : O ye that reject Faith!
2. I worship not that which ye worship,
3. Nor will ye worship that which I worship.
4. And I will not worship that which ye have been wont to worship,
5. Nor will ye worship that which I worship.
6. To you be your Way, and to me mine.

http://www.islam101.com/quran/yusufAli/

To you be your Way, and to me mine, moet een moslim zeggen tegen iedereen ongeacht zijn religie (christendom, heidendom, atheïsme, liberalisme, communisme enzovoort enz).

De regel in de islam kun je altijd en overal toepassen naar aanleiding van mogelijke schadelijke gevolgen:
The Consumption of Harmful Things is Haram(1)

A general rule of the Islamic Shari'ah is that it is haram for the Muslim to eat or drink anything which may cause his death, either quickly or gradually, such as poisons, or substances which are injurious to health or harmful to his body. It is also haram to eat or drink large quantities of a substance if large quantities of it cause illness. For the Muslim is not entirely his own master; he is also an asset to his religion and his ummah (the Muslim nation), and his life, health, wealth, and all that Allah has bestowed upon him are a trust with him which he is not permitted to diminish. Says Allah Subhanahu wa Ta'ala: And do not kill yourselves; indeed, Allah is ever Merciful to you. (4:29)

He also says: And do not be cast into ruin by your own hands.... (2:195)

And His Messenger (peace be on him) said: "Do not harm yourself or others.'' (Reported by Ahmad and Ibn Majah.)

As an application of this principle, we may say that if it is proved that the use of tobacco is injurious to health, it is haram, especially for a person whose physician has advised him to stop smoking. Even if it is not injurious to health, it is still a waste of money, spent neither for religious nor for secular benefit, and the Prophet (peace be on him) forbade wasting of property. (Reported by al-Bukhari.) This becomes the more serious when the money is otherwise needed for the sustenance of oneself or one's family.

http://www.witness-pioneer.org/vil/B...2s1pre.htm#The




______
(1) Haram = (the prohibited or unlawful): That which the Law-Giver has absolutely prohibited; anyone who engages in it is liable to incur the punishment of Allah in the Hereafter as well as a legal punishment in this world.

Laatst gewijzigd door porpo : 18 mei 2010 om 19:35.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 19:50   #15
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Indien je "Jehova's getuigen" of "jehova" in je titel had, dan had je misschien een beetje gelijk, maar religie? Op die manier veralgemenen is gewoon schofterig.

Natuurlijk bedoel ik hier met religie de seculiere betekenis van religie, niet de islamitische betekenis. In de islam is alles wat je volgt en denkt (of wat jouw wereldbeeld en levensbeschouwing beïnvloedt/bepaalt) een religie.

The Meanings Of The Holy Qur'an
by Abdullah Yusufali


Chapter 109. The Disbelievers, Atheists

1. Say : O ye that reject Faith!
2. I worship not that which ye worship,
3. Nor will ye worship that which I worship.
4. And I will not worship that which ye have been wont to worship,
5. Nor will ye worship that which I worship.
6. To you be your Way, and to me mine.

http://www.islam101.com/quran/yusufAli/

To you be your Way, and to me mine, moet een moslim zeggen tegen iedereen ongeacht zijn religie (christendom, heidendom, atheïsme, liberalisme, communisme enzovoort enz).

De regel in de islam kun je altijd en overal toepassen naar aanleiding van mogelijke schadelijke gevolgen:
The Consumption of Harmful Things is Haram(1)

A general rule of the Islamic Shari'ah is that it is haram for the Muslim to eat or drink anything which may cause his death, either quickly or gradually, such as poisons, or substances which are injurious to health or harmful to his body. It is also haram to eat or drink large quantities of a substance if large quantities of it cause illness. For the Muslim is not entirely his own master; he is also an asset to his religion and his ummah (the Muslim nation), and his life, health, wealth, and all that Allah has bestowed upon him are a trust with him which he is not permitted to diminish. Says Allah Subhanahu wa Ta'ala: And do not kill yourselves; indeed, Allah is ever Merciful to you. (4:29)

He also says: And do not be cast into ruin by your own hands.... (2:195)

And His Messenger (peace be on him) said: "Do not harm yourself or others.'' (Reported by Ahmad and Ibn Majah.)

As an application of this principle, we may say that if it is proved that the use of tobacco is injurious to health, it is haram, especially for a person whose physician has advised him to stop smoking. Even if it is not injurious to health, it is still a waste of money, spent neither for religious nor for secular benefit, and the Prophet (peace be on him) forbade wasting of property. (Reported by al-Bukhari.) This becomes the more serious when the money is otherwise needed for the sustenance of oneself or one's family.

http://www.witness-pioneer.org/vil/B...2s1pre.htm#The




______
(1) Haram = (the prohibited or unlawful): That which the Law-Giver has absolutely prohibited; anyone who engages in it is liable to incur the punishment of Allah in the Hereafter as well as a legal punishment in this world.
Wel, wel. Daar is-ie weer, onze doordrammer!

Porpo, jongen, als je hier koranverzen komt spammen, zelfs in het Engels, zul je niet kunnen voorkomen dat een aantal forummers met een elementair gevoel voor literair talent daaruit concluderen dat Allah een afschuwelijk stuntelig dichter was, om van de diepgang van zijn ideeën, nou ja ideeën, te zwijgen...

Door de koran te publiceren kun je alleen maar de mohammedanerij nog belachelijker helpen maken dan ze voor weldenkende mensen al is.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 18 mei 2010 om 19:51.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 20:32   #16
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Waar was er sprake van filosofie? Ik heb geen filosofische uitspraak van je gezien. En je hebt mijn opmerkingen niet herkent als filosofisch? Jammer voor jou.
Jij zei dat je alleen over reeele zaken zinvolle discussie kan hebben. Dat noem ik filosofie ontkennen.
Citaat:
In plaats van empirische experimenten baseert men zich op redeneringen en gedachte-experimenten, door zorgvuldig de filosofische problemen te formuleren en door te zoeken naar oplossingen en argumenten die deze oplossingen ondersteunen.
maar ondertussen heb je nog mooi het onderwerp ontweken.
Een paar tips:
- je kan nu beginnen discuteren over de definitie van filosofie
- je kan heel schijnheilig vragen "wat was de vraag nu ook al weer" en zo weer uitstel binnenhalen.
- je kan beweren dat je de vraag niet wou ontwijken en het daardoor weer doen.

Ga je gang, ben benieuwd naar je creativiteit.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 21:08   #17
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Elke extremistische overtuiging is een gevaar (voor de gezondheid). Het is ook al voorgevallen dat mensen met kanker zich wendden tot alternatieve geneeswijzen en zo hun dood onvermijdelijk maakten.

Wat dit thema met religie in het algemeen te maken heeft, zoals in de titel staat, snap ik niet goed.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 21:31   #18
Seppe Cools
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 november 2009
Berichten: 254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Elke extremistische overtuiging is een gevaar (voor de gezondheid). Het is ook al voorgevallen dat mensen met kanker zich wendden tot alternatieve geneeswijzen en zo hun dood onvermijdelijk maakten.

Wat dit thema met religie in het algemeen te maken heeft, zoals in de titel staat, snap ik niet goed.
pff moet ik het nog 100 keer herhalen ofzo ?
Nuja, ik heb het gezegd, zoek zelf maar. Dat is mijn antwoord.

Uw redenering is als volgt:
"Geloven in God" = Religie
"Geloven in wat God heeft gezegd" = extremistische overtuiging

Hypocriet. Zo kan ik ook pro-religie zijn ja
__________________
Ik hoor bij geen enkele partij. Wanneer ik ga stemmen, stem ik puur strategisch.

Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 18 mei 2010 om 21:38.
Seppe Cools is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 21:32   #19
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
U bent abuis, niets is heilig. U dacht dat leven heilig was?
"Heilig
Een helikopter bracht het slachtoffer naar het ziekenhuis voor een bloedtransfusie, die de jongen weigerde. Getuigen van Jehova geloven dat bloed heilig is, en dat transfusies verboden zijn door de Bijbel. McAuley overleed zes uur later
."

U wou over "reële dingen" praten?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 21:47   #20
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
"Heilig
Een helikopter bracht het slachtoffer naar het ziekenhuis voor een bloedtransfusie, die de jongen weigerde. Getuigen van Jehova geloven dat bloed heilig is, en dat transfusies verboden zijn door de Bijbel. McAuley overleed zes uur later
."

U wou over "reële dingen" praten?
Wat klaag je toch Raf, jij als verdediger van abortus en euthanasie. Als die jongen geen bloed wil, dan zou jij net moeten gaan dansen op zijn graf. Je kan het zien als een soort van euthanasie.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be