Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 augustus 2007, 09:10   #121
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
U heeft echter geen idee wat mijn invalshoek. Net zoals uw reactie op mijn post gaat het om pure frustratie of fanatiek geloof in dat ik als waal enkel maar wil profiteren.
Geachte Santos,
Vlamingen denken niet dat elke Waal enkel maar wil profiteren.
Maar vlamingen denken wel dat Wallonië schrik heeft om zelf verantwoordelijk te zijn voor eigen bestuur. En dat Wallonië verkiest om de zekerheid van de transfers niet kwijt te spelen. Daarom verkiezen ze de bestaande toestand.
Daarom is Wallonië voor de eenheid van België, dus niet uit liefde voor het vaderland.
Jij hebt me vroeger reeds gezegd dat Walen het ons kwalijk nemen het land te willen splitsen. De reden is duidelijk.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 09:18   #122
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
U doet een poging om zinnen te schrijven maar desondanks ontbreken uw zinnen een inleiding van uw argumentatie of een bevestigend einde. Met moeite heeft u in het midden van een zin een onderwerp dat met moeite een argument kan worden genoemd. En aangezien u blijkt kennis gegeven te hebben van mijn invalshoek zou dit moeten duidelijk zijn.
U moet niets. Maar kan u het bovenstaande eens herschrijven in begrijpelijk Nederlands? Of als het aan mij ligt, kan iemand anders het misschien eens voor u doen?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 09:27   #123
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Geachte Santos,
Vlamingen denken niet dat elke Waal enkel maar wil profiteren.
Maar vlamingen denken wel dat Wallonië schrik heeft om zelf verantwoordelijk te zijn voor eigen bestuur. En dat Wallonië verkiest om de zekerheid van de transfers niet kwijt te spelen. Daarom verkiezen ze de bestaande toestand.
Daarom is Wallonië voor de eenheid van België, dus niet uit liefde voor het vaderland.
Jij hebt me vroeger reeds gezegd dat Walen het ons kwalijk nemen het land te willen splitsen. De reden is duidelijk.
Ik sprak mij niet uit over "de vlamingen", in geen enkel opzicht heb ik een veralgemening doorgetrokken. Ik nam mij zelf als voorbeeld en ik denk dat tot op heden ik dat recht heb.
Ik kan ergens wel geloven dat jij het misschien wel zo ziet dat wallonie schrik heeft om op eigen benen te staan en daar heb ik alle begrip voor. Maar ik denk niet dat men kan ontkennen dat er wel vlamingen zijn die vinden dat walen profiteren netzo als er walen zijn die vinden dat vlamingen een bende rechtse egoisten zijn.
Nogmaals ik steun geen enkel van deze veralgemeende visie's en als ik zei dat de walen het de vlamingen kwalijk nemen is wat er in de pers en onder mensen gezegd is.
Ik versta uw reactie wel maar had u verder gelezen dan had u ook mijn reactie moeten verstaan en dit had ik eerlijk gezegd ook verwacht van u maar blijkbaar was ik mis.

Laatst gewijzigd door santos : 30 augustus 2007 om 09:29.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 11:09   #124
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ik sprak mij niet uit over "de vlamingen", in geen enkel opzicht heb ik een veralgemening doorgetrokken. Ik nam mij zelf als voorbeeld en ik denk dat tot op heden ik dat recht heb.
Ik kan ergens wel geloven dat jij het misschien wel zo ziet dat wallonie schrik heeft om op eigen benen te staan en daar heb ik alle begrip voor. Maar ik denk niet dat men kan ontkennen dat er wel vlamingen zijn die vinden dat walen profiteren netzo als er walen zijn die vinden dat vlamingen een bende rechtse egoisten zijn.
Nogmaals ik steun geen enkel van deze veralgemeende visie's en als ik zei dat de walen het de vlamingen kwalijk nemen is wat er in de pers en onder mensen gezegd is.
Ik versta uw reactie wel maar had u verder gelezen dan had u ook mijn reactie moeten verstaan en dit had ik eerlijk gezegd ook verwacht van u maar blijkbaar was ik mis.
Beste Santos,
Men mag natuurlijk niet een hele gemeenschap 'veroordelen' om wille van enkelingen die zich misdragen. volledig akkoord.
Maar als bepaalde misbruiken zich zeer dikwijls voordoen gedurende lange tijd zonder dat er verbetering te bespeuren is, dan is het onvermijdelijk dat die gemeenschap als geheel een slechte naam krijgt.
Als één VW op 1000 problemen oplevert is er niets aan dehand.
Als 100 VW op 1000 problemen oplevert gedurende jaren, dan krijgt VW een slechte naam, alhoewel er nog 900 goede VW zijn.
Vlaanderen betaalt al vele jaren vele miljarden aan Wallonië zonder resultaat. Het is onvermijdelijk dat Wallonië daardoor een slechte naam krijgt, alhoewel er nog veel goede Walen zijn.
En Vlaanderen is inderdaad eerder rechts. Sarkozy ook. Wat is daar mis mee?
Maar dat één Waal zegt dat Vlaanderen egoïstisch is, dat is te gek voor woorden;

Laatst gewijzigd door luc broes : 30 augustus 2007 om 11:10.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 12:11   #125
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Ik heb op zich niets tegen rechts en ook niets tegen meer bevoegdheden voor de deelstaten ik heb alleen iets tegen het feit dat we belgie zouden opblazen. Wat betreft het VB ben ik ook niet altijd akkoord met hun standpunten tov allochtonen en heb ik en waarschijnlijk anderen meer een probleem met de manier waarop ze zich soms uiten. Alhoewel velen dit apprecieren aangezien de N-VA hetzelfde doel heeft in sommige aspecten maar het op een slinkse manier aan de man brengt.
Ik denk dat ik wel al meermaals herhaald heb dat de Walen ook fout dragen maar gewoon de geldkraan toedraaien heeft nog nooit een oplossing gebracht in een conflikt en ik zie dit nu ook niet als oplossing.

"Ik versta uw reactie wel maar had u verder gelezen dan had u ook mijn reactie moeten verstaan en dit had ik eerlijk gezegd ook verwacht van u maar blijkbaar was ik mis."
Dit was geen reactie op uw inhoudelijk deel van uw post maar eerder op het feit dat u mijn woorden uit de context haalde waarin deze geplaatst waren. Namelijk op een inhoudsloze reactie op mijn post.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 13:32   #126
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
1) Ik heb op zich niets tegen rechts en ook niets tegen meer bevoegdheden voor de deelstaten ik heb alleen iets tegen het feit dat we belgie zouden opblazen.
2) Wat betreft het VB ben ik ook niet altijd akkoord met hun standpunten tov allochtonen en heb ik en waarschijnlijk anderen meer een probleem met de manier waarop ze zich soms uiten. Alhoewel velen dit apprecieren aangezien de N-VA hetzelfde doel heeft in sommige aspecten maar het op een slinkse manier aan de man brengt.
3) Ik denk dat ik wel al meermaals herhaald heb dat de Walen ook fout dragen maar gewoon de geldkraan toedraaien heeft nog nooit een oplossing gebracht in een conflikt en ik zie dit nu ook niet als oplossing.

4)"Ik versta uw reactie wel maar had u verder gelezen dan had u ook mijn reactie moeten verstaan en dit had ik eerlijk gezegd ook verwacht van u maar blijkbaar was ik mis."
Dit was geen reactie op uw inhoudelijk deel van uw post maar eerder op het feit dat u mijn woorden uit de context haalde waarin deze geplaatst waren. Namelijk op een inhoudsloze reactie op mijn post.
1) België levert ons Vlamingen veel meer nadeel op dan voordeel. Dus geen meerwaarde. Waarom zougen we dan België behouden?
2) Ik vind het VB-standpunt tov allochtonen juist maar soms te brutaal verpakt. Het standpunt van de 'democratische' partijen vind ik meestal verkeerd. Belgische nationaliteit verlenen aan moeilijk integreerbare vreemdelingen zonder taalkennis is een tijdbom.
3) De geldkraan laten openstaan zorgt voor de huidige problemen.
Een aanvaardbaar compromis zou kunnen zijn: geleidelijke vermindering van de transfers bv 10% per jaar.
4) Ik ben er mij niet van bewust dat ik je woorden uit hun context gehaald heb (waardoor ze een andere betekenis zouden krijgen).
Indien dat wèl zo is dan mijn verontschuldigingen.
Ik kan niet steeds op alles reageren. Daarom haal ik er één punt uit, en reageer daarop. Ik denk dat die reactie juist is en helemaal niet inhoudsloos;
Ter verduidelijking: Ik ben ervan overtuigd dat de Franstaligen voor de eenheid van België zijn omdat ze er voordeel bij hebben (oa de transfers).
De Vlamingen zijn voor meer autonomie omdat ze in het huidig systeem overwegend nadelen zien.

Als ik hier een fout maak, toon dit dan aan.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 13:50   #127
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

1) Volledig mee eens, maar ik ben van mening dat er nog steeds een oplossing mogelijk is om de situatie te keren. Vlaanderen als republiek gaat ook nadelen opleveren die moeilijk in te schatten zijn vandaag de dag. Het zou zonde zijn van je eigen graf te graven in actie van blind geloof.

2) Ik denk dat we daarin niet zo heel ver van elkaar verwijderd zijn van mening. Zoals ik al zei, op sommige punten hebben ze gelijk en ik geloof ook niet in de snel belg wet bvb.

3) Wat ik mij afvraag is, stel dat we nog steeds 1 regering hadden en waarin vlamingen de meerderheid hadden. Met een verkiezingsuitslag zoals vandaag hadden vele zaken gewoon kunnen gestemd worden. En uiteindelijk zou ook wallonie daar beter van worden, in ieder geval had ik het liever zo gezien.

4) Dat inhoudsloos sloeg niet op jou posts, anders denk ik dat onze toch wel behoorlijke discussies uitgedraaid waren op een sisser. EN mijn post was dus wel uit de context gehaald maar dat kon je alleen weten door de reacties van Kortaf te lezen.
Ben ook van overtuigd dat uw visie klopt, maar laat mij dan toch stellen dat die vooral de Waalse politiek is en niet zo zeer de bevolking. Ik ken genoeg Walen die zich suf zoekn achter een job. Die niet tevreden zijn met het bestuur. Die klagen en zeggen dat ze een voorbeeld moeten nemen aan Vlaanderen. Maar die willen nog steeds 1 geheel. De taalkwestie is een andere zaak, daar kan ik mij niet over uiten aangezien ik aan de zuidelijke kant woon van ons landje. Dit is iets wat geen of nauwelijks draagvlak heeft bij de walen maar enkel bij de "franstalige" die in de rand wonen. U mag niet vergeten dat FDF enkel scoort in die gebieden.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 15:42   #128
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
1) Volledig mee eens, maar ik ben van mening dat er nog steeds een oplossing mogelijk is om de situatie te keren. Vlaanderen als republiek gaat ook nadelen opleveren die moeilijk in te schatten zijn vandaag de dag. Het zou zonde zijn van je eigen graf te graven in actie van blind geloof.

2) Ik denk dat we daarin niet zo heel ver van elkaar verwijderd zijn van mening. Zoals ik al zei, op sommige punten hebben ze gelijk en ik geloof ook niet in de snel belg wet bvb.

3) Wat ik mij afvraag is, stel dat we nog steeds 1 regering hadden en waarin vlamingen de meerderheid hadden. Met een verkiezingsuitslag zoals vandaag hadden vele zaken gewoon kunnen gestemd worden. En uiteindelijk zou ook wallonie daar beter van worden, in ieder geval had ik het liever zo gezien.

4) ...Ben ook van overtuigd dat uw visie klopt, maar laat mij dan toch stellen dat die vooral de Waalse politiek is en niet zo zeer de bevolking. Ik ken genoeg Walen die zich suf zoekn achter een job. Die niet tevreden zijn met het bestuur. Die klagen en zeggen dat ze een voorbeeld moeten nemen aan Vlaanderen. Maar die willen nog steeds 1 geheel. De taalkwestie is een andere zaak, daar kan ik mij niet over uiten aangezien ik aan de zuidelijke kant woon van ons landje. Dit is iets wat geen of nauwelijks draagvlak heeft bij de walen maar enkel bij de "franstalige" die in de rand wonen. U mag niet vergeten dat FDF enkel scoort in die gebieden.
1) Ik respecteer je mening, maar ik denk dat België ons 'graf' is zoals we reeds al te dikwijls ervaren hebben.
En dat gaat niet over 'blind geloof' maar wel over harde cijfers en feiten.
3) De Franstaligen zullen nooit (en terecht) zich schikken volgens de Vlaamse meerderheid.
4) Dat geloof ik best, maar de Waalse politici worden wel verkozen door de Walen, dus...
Het zou goed zijn moesten de Walen openlijk de agressieve FDF (die vlaamse gemeenten wil aanhechten bij Brussel) afkeuren. Maar dar gebeurt niet. FDF en MR is dezelfde patij! Dus...

Toch bedankt voor de redelijke discussie.
Moesten wij samen op Hertoginnedal zitten zouden we mogelijk tot een deftig compromis komen!?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 15:54   #129
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
1) Ik respecteer je mening, maar ik denk dat België ons 'graf' is zoals we reeds al te dikwijls ervaren hebben.
En dat gaat niet over 'blind geloof' maar wel over harde cijfers en feiten.
3) De Franstaligen zullen nooit (en terecht) zich schikken volgens de Vlaamse meerderheid.
4) Dat geloof ik best, maar de Waalse politici worden wel verkozen door de Walen, dus...
Het zou goed zijn moesten de Walen openlijk de agressieve FDF (die vlaamse gemeenten wil aanhechten bij Brussel) afkeuren. Maar dar gebeurt niet. FDF en MR is dezelfde patij! Dus...

Toch bedankt voor de redelijke discussie.
Moesten wij samen op Hertoginnedal zitten zouden we mogelijk tot een deftig compromis komen!?
Die fars van MR en FDF die wordt wel op vele plaatsen slecht onthaald. Maar de provincie luxemburg is niet sterk rood gekleurd en die zitten echt te wachten tot ze van dirupo en de zijnen verlost zijn. De "hoop" is bij MR nu net zoals de vlamingen de hoop bij CD&V-NVA hebben gelegd.
Ik ben alvast overtuigd dat als zelfs 2 "gewone" burgers zich kunnen vinden in elkaars ideeen dat andere dat ook kunnen. Ik sta bvb ook niet achter het korte NON, maar net zo min sta achter het ontploffen van belgie.
Ik ben voor confederalisme want op economisch vlak en imago is belgie te belangrijk ook voor vlaanderen. Ik ben daarom geen monarchist maar geloof ook niet echt in een president. Ik denk minder geld voor het koningshuis en een ceremoniele waarde is misschien een betere oplossing.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 18:00   #130
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann Bekijk bericht
Waarom zou ik rood moeten worden? Ik hou wel van mijn huidige kleur. De Morgen is een schijtkrant (alle kranten overigens maar De Morgen nog het meest naar mijn gedacht) en eenieder die daar artikels voor schrijft is imo van hetzelfde niveau.
Uw huiswerk:
Zoek op:
de verschillen tussen

-journalist en docent
-redactioneel artikel en brief

Neem er gerust uw tijd voor.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 19:21   #131
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Die fars van MR en FDF die wordt wel op vele plaatsen slecht onthaald. Maar de provincie luxemburg is niet sterk rood gekleurd en die zitten echt te wachten tot ze van dirupo en de zijnen verlost zijn. De "hoop" is bij MR nu net zoals de vlamingen de hoop bij CD&V-NVA hebben gelegd.
Ik ben alvast overtuigd dat als zelfs 2 "gewone" burgers zich kunnen vinden in elkaars ideeen dat andere dat ook kunnen. Ik sta bvb ook niet achter het korte NON, maar net zo min sta achter het ontploffen van belgie.
Ik ben voor confederalisme want op economisch vlak en imago is belgie te belangrijk ook voor vlaanderen. Ik ben daarom geen monarchist maar geloof ook niet echt in een president. Ik denk minder geld voor het koningshuis en een ceremoniele waarde is misschien een betere oplossing.
Mbt MR. Er is imo een groot verschil tussen de 'waalse' MR en de Brusselse 'MR'. Een 'waalse' MR zou beter alle banden met het FDF breken en de brusselse MR voor het blok zetten om een eigen partij te worden of hetzelfde te doen, dat zou de verhoudingen met Vlaanderen een stuk verbeteren imo.

Mbt meerwaarde van België: ik zie die niet. Mijn ervaring is dat in het buitenland het imago van België erg slecht is. (Wat ik niet verwijt aan walen of vlamingen maar gewoon vaststel)
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 19:31   #132
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
We hebben beide gelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey:
Droom verder, denk ik dan.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey
Maar laat ik daar wat verder op ingaan.
Jij denkt - en wees eerlijk - dat de belastingsdruk in een onafhankelijk Vlaanderen naar de 25% zal zakken?
Sure, als het elders kan, waarom niet ?
http://www.taxci.nl/read/belastingtarieven_europa

Onderleg jij nu eens - en wees eerlijk - waarom een aanslag van 25 % eventueel niet zou kunnen.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be