Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 augustus 2006, 15:31   #1
Mamaloe
Schepen
 
Mamaloe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2006
Berichten: 443
Standaard NEE lokt 14 procent van kiezers

Wat lees ik me nu toch weer in de Standaard:

Citaat:

ANTWERPEN - NEE, de protestbeweging die de kiezer de kans wil geven om een proteststem uit te brengen bij de komende gemeenteraadsverkiezingen, heeft de afgelopen maanden een telefonische peiling gehouden bij 136.509 Antwerpenaren.
Van de 18.451 mensen die ingingen op de peiling zei 40 procent ontevreden te zijn met de Antwerpse politiek. Op de vraag of ze ook NEE zullen stemmen op 8 oktober, antwoordde 14 procent ja, 5 procent waarschijnlijk en 35 procent misschien.

,,Wij hopen dat deze resultaten niet representatief zijn, maar ze zijn hoe dan ook zorgwekkend'', zegt Jan De Bruyn, lijsttrekker van NEE. De protestbeweging ontstond zowat een jaar geleden. NEE heeft geen partijprogramma en zegt elke stem op haar te betreuren, maar wil de kiezer de mogelijkheid geven om zijn of haar stem te ontnemen aan de politieke partijen.

,,Uit de cijfers van de vorige gemeenteraadsverkiezingen blijkt immers dat de stem van meer dan 19 procent van de kiesgerechteigde Antwerpenaars leuk verdeeld werd onder de partijen. Dat is de stem van meer dan 60.000 of één op vijf kiesgrechtigden. Dit kan de 14 procent NEE-stemmers van onze peiling verklaren'', aldus De Bruyn.

Dotatiegeld teruggestort

Krijgt NEE na 8 oktober een zetel in de gemeenteraad, dan zal er op alle voorstellen symbolisch ’nee’ worden gestemd. Een loon van de overheid zal de zetelende vertegenwoordiger van NEE niet aanvaarden. ,,Wij zullen elke vergoeding die ons door de overheid wordt aangeboden, weigeren. Meer nog, wij zullen het dotatiegeld terugstorten aan de belastingbetaler'', zegt Bachir Boumaäza, derde plaats op de NEE-lijst.
Ik geloof nooit dat die knakkers daadwerkelijk 14 procent van de stemmen gaan halen in Antwerpen. Aan die telefonische peiling heb ik zelf ook meegedaan, maar man man man, wat was die manipulatief zeg! Ze bellen je dan op, leggen even in 10 seconden uit waar "NEE" voor staat, en stellen je dan doodleuk letterlijk de vraag: "ZOU U NEE STEMMEN?" (Je hebt al bijna een halve minuut nodig voor je door hebt dat je die vraag dus ook gewoon met "nee" mag beantwoorden...)

Daarenboven vind ik zo'n protestpartij-die-geen-partij-wil-zijn eigenlijk toch wel een behoorlijk puberaal initiatief. Hun standpunt is dat ze op elk voorstel, van eender welke politieke partij, neen gaan stemmen. Of dat voorstel nu goed is of slecht is... Als deze "partij" bij de gemeenteraadsverkiezingen zitjes haalt, dan brengt dat Antwerpen alleen maar dichter bij de totale bestuurlijke crisis.
__________________
"Nee, onze wetenschap is geen illusie. Een illusie zou het zijn te geloven dat wij uit andere bron zouden kunnen krijgen wat zij ons niet geven kan" - Sigmund Freud
Mamaloe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 15:48   #2
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Deze partij heeft geen enkel nut. Doordat ze steeds "Nee" stemmen is het gemakkelijk om een voorstel zo te stellen dat "Nee" positief zal uitkomen voor diegene die het voorstel indient.

Bv. Iemand wil de bibliotheken privatiseren. Hij zou normaal een voorstel indienen: "Gaan we de bibliotheken privatiseren?". Nu weet hij echter dat hij een voordeel heeft door zijn voorstel anders te formuleren namelijk: "Gaan we de bibliotheken niet privatiseren?"
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 15:53   #3
Mamaloe
Schepen
 
Mamaloe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2006
Berichten: 443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Deze partij heeft geen enkel nut. Doordat ze steeds "Nee" stemmen is het gemakkelijk om een voorstel zo te stellen dat "Nee" positief zal uitkomen voor diegene die het voorstel indient.

Bv. Iemand wil de bibliotheken privatiseren. Hij zou normaal een voorstel indienen: "Gaan we de bibliotheken privatiseren?". Nu weet hij echter dat hij een voordeel heeft door zijn voorstel anders te formuleren namelijk: "Gaan we de bibliotheken niet privatiseren?"
Ha! Zo had ik het zelfs nog niet bekeken!

Maar dan moeten alle andere partijen die normaal "ja" zouden stemmen hun stemgedrag ook 100 procent omgooien natuurlijk.
__________________
"Nee, onze wetenschap is geen illusie. Een illusie zou het zijn te geloven dat wij uit andere bron zouden kunnen krijgen wat zij ons niet geven kan" - Sigmund Freud
Mamaloe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 15:54   #4
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Inderdaad te zot voor woorden. Maar zot zijn doet geen zeer.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:09   #5
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Inderdaad te zot voor woorden. Maar zot zijn doet geen zeer.
Gedwongen worden om een keuze te maken tussen verschillende gekken die dan nog eens de macht opeisen om eigendom afhandig te maken om hun gekke ideaal-maatschappij op te richten doet des te meer zeer.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:28   #6
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mamaloe Bekijk bericht
Daarenboven vind ik zo'n protestpartij-die-geen-partij-wil-zijn eigenlijk toch wel een behoorlijk puberaal initiatief. Hun standpunt is dat ze op elk voorstel, van eender welke politieke partij, neen gaan stemmen. Of dat voorstel nu goed is of slecht is... Als deze "partij" bij de gemeenteraadsverkiezingen zitjes haalt, dan brengt dat Antwerpen alleen maar dichter bij de totale bestuurlijke crisis.

Ik vind die partij een goed initiatief en ze heeft zeker zijn nut. Er zijn een hoop mensen niet tevreden met de gang van zaken in de politiek tout court. Voor degenen die het beu zijn maar in het VB geen alternatief zien is er nu een derde optie. (en zo zijn er héél veel)

Ik interpreteer het als een schreeuw om grondige hervorming van het politieke systeem naar een stuk meer demo- en een stuk minder particratie.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 18 augustus 2006 om 16:29.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:30   #7
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik vind die partij een goed initiatief en ze heeft zeker zijn nut. Er zijn een hoop mensen niet tevreden met de gang van zaken in de politiek tout court. Voor degenen die het beu zijn maar in het VB geen alternatief zien is er nu een derde optie. (en zo zijn er héél veel)

Ik interpreteer het als een schreeuw om grondige hervorming van het politieke systeem naar een stuk meer demo- en een stuk minder particratie.
Misschien wel, maar wat gaat het effect zijn van deze partij als ze deelneemt aan de macht: Meer macht voor diegene die een voorstel indient (zie ook mijn eerste post in deze draad)
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:31   #8
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Liever dat ze daarop stemmen dan op het VB.

There, I said it.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:34   #9
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Ik heb eigenlijk het liefst dat *iedereen* blanco stemt.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:52   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Ik heb eigenlijk het liefst dat *iedereen* blanco stemt.
Nee Niet stemmen, dat is de boodschap.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:55   #11
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Een peiling bij 136.000 Antwerpenaars... hilarisch!

Nee zeg, even serieus. Hoe kan je dit nu ernstig nemen.

Laatst gewijzigd door De Garde : 18 augustus 2006 om 16:55.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 16:59   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Een peiling bij 136.000 Antwerpenaars... hilarisch!

Nee zeg, even serieus. Hoe kan je dit nu ernstig nemen.
?

Dat is een pak hoor. Hier hebben ze ook getelefoneerd.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:03   #13
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Een peiling bij 136.000 Antwerpenaars... hilarisch!

Nee zeg, even serieus. Hoe kan je dit nu ernstig nemen.
Wel, ik kan het ook nauwelijks geloven. Maar ook bij ons hebben ze gebeld.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:23   #14
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Het toont vooral de crisis aan waarin de burgerlijke partijen zich bevinden. De mensen beseffen zeer goed dat welk bolletje je nu ook leurt, het programma dat effectief wordt uitgevoerd er een is van liberalisering, flexibilisering, uitverkoop en afbouw van openbare diensten. Dat een partij die beweert gewoon NEE te zeggen al succes kan krijgen is een veeg teken aan de wand. Het toont de nood aan aan een echt links oppositie-partij, een brede arbeiderspartij waarin de arbeiders en hun gezinnen zich kunne herkennen, en die ze alsd hun partij ervaren.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:36   #15
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Het toont vooral de crisis aan waarin de burgerlijke partijen zich bevinden. De mensen beseffen zeer goed dat welk bolletje je nu ook leurt, het programma dat effectief wordt uitgevoerd er een is van liberalisering, flexibilisering, uitverkoop en afbouw van openbare diensten. Dat een partij die beweert gewoon NEE te zeggen al succes kan krijgen is een veeg teken aan de wand. Het toont de nood aan aan een echt links oppositie-partij, een brede arbeiderspartij waarin de arbeiders en hun gezinnen zich kunne herkennen, en die ze alsd hun partij ervaren.
Of een rechtse
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:37   #16
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Nee Niet stemmen, dat is de boodschap.
Soit, ik ben nog aan het twijfelen. Niet gaan stemmen resulteert uiteindelijk tijdens de telling toch ook in een blanco-stem, niet?

Weet iemand trouwens wat ongeveer de grootte-orde is van de boete die wordt uitgereikt bij het niet-stemmen?
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:39   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Soit, ik ben nog aan het twijfelen. Niet gaan stemmen resulteert uiteindelijk tijdens de telling toch ook in een blanco-stem, niet?
Nope. Ik heb het speciaal aan Van Dun gevraagd.

Citaat:
Weet iemand trouwens wat ongeveer de grootte-orde is van de boete die wordt uitgereikt bij het niet-stemmen?
Iets van een €54. Die je weigert te betalen, uiteraard.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:41   #18
Mamaloe
Schepen
 
Mamaloe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2006
Berichten: 443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik vind die partij een goed initiatief en ze heeft zeker zijn nut. Er zijn een hoop mensen niet tevreden met de gang van zaken in de politiek tout court. Voor degenen die het beu zijn maar in het VB geen alternatief zien is er nu een derde optie. (en zo zijn er héél veel)

Ik interpreteer het als een schreeuw om grondige hervorming van het politieke systeem naar een stuk meer demo- en een stuk minder particratie.
Een "derde optie" die eigenlijk geen "optie" is. Ik ben zeker geen aanhanger van het Belang, maar die hebben tenminste nog zoiets als een programma en programmapunten.

Dit NEE beweert te protesteren tegen de politiek in het algemeen, maar stel nu eens dat ze daadwerkelijk 14 procent zouden halen, wat dan? Dan verlámmen ze mogelijk juist de hele Antwerpse politiek, en maken ze het dus alleen nog maar erger dan het al was.
__________________
"Nee, onze wetenschap is geen illusie. Een illusie zou het zijn te geloven dat wij uit andere bron zouden kunnen krijgen wat zij ons niet geven kan" - Sigmund Freud

Laatst gewijzigd door Mamaloe : 18 augustus 2006 om 17:42.
Mamaloe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:46   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ze nemen trouwens geen stemmen af van het VB, dus ze maken de situatie enkel leuker.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:48   #20
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Nope. Ik heb het speciaal aan Van Dun gevraagd.



Iets van een €54. Die je weigert te betalen, uiteraard.
Worden de cijfers van de niet-stemmers dan eigenlijk vrijgegeven? Als je daar in de media over leest spreken die meestal maar over een schatting, terwijl het exacte percentage toch perfect te berekenen valt.

Nu heb ik ineens wel zin om niet te gaan stemmen.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be