Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 november 2012, 19:36   #1
ZXL
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 december 2005
Berichten: 22
Thumbs down Wij vrezen dat men wil komen tot een prestatiegebonden systeem

Artikel in De Tijd over besparingen in jobs bij de Federale Overheid en tijdskrediet (5jaar!! ) wat op zich een zeer klein lichtpunt is in de begrotingsklucht.

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...71063-4002.art

Ik weet niet of de quote hieronder uit de context is gehaald maar het feit dat ze vrezen om op basis van hun prestaties beoordeeld te worden toont aan hoe erg het wel gesteld is met de mentaliteit de vakbonden...

Citaat:
Als gevolg van het begrotingsakkoord zullen de volgende twee jaar zo'n 4.000 banen verdwijnen bij de federale overheidsdiensten. Slechts één op de drie vertrekkende ambtenaren zal nog worden vervangen. Ook de bevorderingen zullen vanaf 1 januari 2013 worden geblokkeerd: er komt een nieuw systeem. Loopbaanonderbreking zal nog slechts één jaar zonder motivatie kunnen. Nu is dat vijf jaar.

...

Algemeen secretaris Guido Rasschaert van ACOD erkent dat een aantal taken geïnformatiseerd kunnen worden, maar vreest toch voor een afbouw van de dienstverlening. "De burger zal dit voelen". Hij wijst erop dat de jongste jaren de sociale departementen systematisch personeel verloren, in tegenstelling tot bijvoorbeeld veiligheidsdepartementen. "Hoelang kan de overheid dit nog volhouden? De controles op BTW-fraude of voedselveiligheid noodzaken voldoende personeel".

Ook het blokkeren van bevorderingen bij de federale overheidsdiensten stuit op ongenoegen van het ACOD. De blokkering zou volgens de staatssecretaris 100 miljoen euro opleveren, geld dat hij wil investeren in een ander promotiesysteem. "Wij vrezen dat men wil komen tot een prestatiegebonden systeem. Als de sociale partners geen akkoord hierover vinden tegen september volgend jaar, wint de regering sowieso 100 miljoen euro", zegt de ACOD-secretaris.

Tenslotte wordt het stelsel van de loopbaanonderbreking in de ambtenarij hervormd. Enkel de eerste 12 maanden kan men hier gebruik van maken zonder motivatie, de volgende periode wordt slechts toegestaan op basis van motivatie. "We vrezen dat hierdoor veel aanvragen zullen geweigerd worden", aldus Rasschaert.
...
ZXL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 19:40   #2
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZXL Bekijk bericht
Artikel in De Tijd over besparingen in jobs bij de Federale Overheid en tijdskrediet (5jaar!! ) wat op zich een zeer klein lichtpunt is in de begrotingsklucht.

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...71063-4002.art

Ik weet niet of de quote hieronder uit de context is gehaald maar het feit dat ze vrezen om op basis van hun prestaties beoordeeld te worden toont aan hoe erg het wel gesteld is met de mentaliteit de vakbonden...
Het hangt af van hoe je dat interpreteert, ik vind het normaal dat iemand met een handicap ook deftig betaald wordt hoewel hij misschien minder rendabel is.
Iedereen zou moeten kunnen werken naar zijn mogelijkheden.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 19:58   #3
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZXL Bekijk bericht
Artikel in De Tijd over besparingen in jobs bij de Federale Overheid en tijdskrediet (5jaar!! ) wat op zich een zeer klein lichtpunt is in de begrotingsklucht.

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...71063-4002.art

Ik weet niet of de quote hieronder uit de context is gehaald maar het feit dat ze vrezen om op basis van hun prestaties beoordeeld te worden toont aan hoe erg het wel gesteld is met de mentaliteit de vakbonden...
Schande dat dat vandaag nog niet het geval is.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 20:20   #4
Doa
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 december 2009
Berichten: 741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Het hangt af van hoe je dat interpreteert, ik vind het normaal dat iemand met een handicap ook deftig betaald wordt hoewel hij misschien minder rendabel is.
Iedereen zou moeten kunnen werken naar zijn mogelijkheden.
waarom zou er dan nog iemand rendabel werken als hij toch hoe dan ook goed betaald word?
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 20:21   #5
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
waarom zou er dan nog iemand rendabel werken als hij toch hoe dan ook goed betaald word?
Wat wil je doen met mentaal gehandicapten?
Ik zeg niet dat ze even veel betaald moeten worden.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 20:33   #6
ZXL
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 december 2005
Berichten: 22
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Wat wil je doen met mentaal gehandicapten?
Ik zeg niet dat ze even veel betaald moeten worden.
Het feit dat ze niet even veel betaald moeten worden is toch op zich een prestatiegebonden vergoeding?
ZXL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 20:35   #7
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZXL Bekijk bericht
Het feit dat ze niet even veel betaald moeten worden is toch op zich een prestatiegebonden vergoeding?
Eigenlijk wel, ja.

Ik denk gewoon dat ik dat systeem minder extreem zie dan anderen.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 21:01   #8
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.327
Standaard

Het is vooral schrijnend hoe vakbonden blijkbaar liever jobs zien verdwijnen dan dat ze die voordelen zouden loslaten. Als men nu eens in al die overheidsorganisaties zou beginnen met het wegwerken van alle overdreven verschillen met gewone werknemers (tijdskrediet, opzeg, aantal feestdagen...), zou men waarschijnlijk al veel kunnen besparen en zouden er heel wat minder banen sneuvelen.
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 10:20   #9
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Belachelijk. Waarom maken we eigenlijk woorden vuil aan zulke evidenties?

Ik heb zelf een prestatiegebonden verloning. Mijn overuren worden zo bvb uitetaald waardoor een harde werker meer loon heeft dan iemand die regelmatig geniet van een vrije middag. Zo heb ik op een zonnige zomerdag de keuze tussen 50 euro meer verdienen of een paar uurtjes aan het strandje liggen. Soms het een, soms het ander. Een week met deadlines wissel ik dan weer af met een week halftijds. Zo kan ik zelf mijn verloning samenstelling in extra verlof dan wel extra geld. In totaliteit betekent dit dat ik mij best goed voel hier

Laatst gewijzigd door Effect : 26 november 2012 om 10:27.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 10:30   #10
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Een ambtenaar wordt ingepompt dat, zolang hij de procedure volgt, hij altijd een paraplu heeft. Hoe traag en inefficiënt je ook bent, procedure volgen = safe. Om 16.30 kan je beschikken, werk af of niet. Wie maalt daar nu om. Zolang je de volgende dag om 09.00 inklokt zit je goed.

Als daar dan plots bijkomt dat je verwacht bent resultaten af te leveren is die paraplu weg. En drupt de verantwoordelijkheid langzaam in hun kraag...
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 13:53   #11
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Het hangt af van hoe je dat interpreteert, ik vind het normaal dat iemand met een handicap ook deftig betaald wordt hoewel hij misschien minder rendabel is.
Iedereen zou moeten kunnen werken naar zijn mogelijkheden.
En de mogelijkheid tot presteren moet eerlijk verdeeld worden. Als de vriendjes van de chef alle leuke werkjes krijgen en je zelf bovengemiddeld met uw duimen moet zitten draaien omdat je gewoon geen werk krijgt, dan sta je daar als je op uw prestaties wordt beoordeeld.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 14:54   #12
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
En de mogelijkheid tot presteren moet eerlijk verdeeld worden. Als de vriendjes van de chef alle leuke werkjes krijgen en je zelf bovengemiddeld met uw duimen moet zitten draaien omdat je gewoon geen werk krijgt, dan sta je daar als je op uw prestaties wordt beoordeeld.
In het geval van prestatiegebaseerde verloning zou de conclusie duidelijk zijn: ontslag aanbieden aan de chef.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 16:07   #13
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
In het geval van prestatiegebaseerde verloning zou de conclusie duidelijk zijn: ontslag aanbieden aan de chef.
1.Chef beoordelen op het efficiënt inzetten van zijn personeel.
2.Boetes voor bedrijven en administraties met hoger dan gemiddeld ziekteverzuim.
3.Ik ben actief op zoek naar managementfuncties in de privé. Foert voor mijn vaste benoeming: wat heb je eraan als ze constant met uw cojones rammelen?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.

Laatst gewijzigd door Libro : 26 november 2012 om 16:09.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2013, 12:14   #14
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

loon naar prestatie? WTF? Dan moeten mensen effectief gaan werken? Nee nee, daar houdt de vakbond wel een fles bier voor.... (ik zou zeggen een stokje, maar dat lijkt teveel op werkgerief, en daar zijn ze allergisch voor)
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2013, 15:29   #15
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Wij vrezen dat zolang de bonden hun macht niet wordt ingeperkt nog veel meer bedrijven zullen vertrekken.

En we naar Griekse toestanden afglijden.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2013, 16:41   #16
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Wij vrezen dat zolang de bonden hun macht niet wordt ingeperkt nog veel meer bedrijven zullen vertrekken.

En we naar Griekse toestanden afglijden.
Vakbonden ?
Nog nooit miserie mee gehad.
Al dat gezeur over vakbonden is niet besteed aan Erik Van Zele, manager van Barco.
"Je moet een intelligente dialoog aangaan met die mensen"
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2013, 17:01   #17
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Bespeur ik daar sarcasme?

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 3 januari 2013 om 17:01.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2013, 17:40   #18
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Bespeur ik daar sarcasme?
Als je mijn post bedoelt: realisme
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be