Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juni 2008, 16:32   #1
Peter1968
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 juni 2008
Berichten: 3
Standaard Koopkracht - prijzen van vastgoed

De koopkracht daalt, dat is algemeen geweten.
Bij het zoeken naar een appartement in de omgeving van Machelen kwam ik op de site www.vastgoed-online.be met statistieken over de prijzen van vastgoed in Vlaanderen . Tot mijn verbazing zag ik dat de prijs van huizen en gronden de afgelopen 5 jaar bijna verdubbelde... Ik sta nu voor de moeilijke keuze: moet ik een appartement kopen of blijven huren???

Ik hoorde dat de huizenprijs aan een plafond zit, en dat deze eventueel gaan dalen de komende jaren... Weet iemand hierover meer?

Alle input hierover is welkom!!

Peter
Peter1968 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 16:35   #2
pibo®
Parlementslid
 
pibo®'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.992
Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

mijn bankdirecteur zegt me dat de prijzen misschien een beetje stabiel kunnen blijven , zakken zeker niet ! , trouweens moesten de prijzen dalen , dan stijgen de leningen !
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 17:58   #3
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter1968 Bekijk bericht
De koopkracht daalt, dat is algemeen geweten.
Bij het zoeken naar een appartement in de omgeving van Machelen kwam ik op de site www.vastgoed-online.be met statistieken over de prijzen van vastgoed in Vlaanderen . Tot mijn verbazing zag ik dat de prijs van huizen en gronden de afgelopen 5 jaar bijna verdubbelde... Ik sta nu voor de moeilijke keuze: moet ik een appartement kopen of blijven huren???

Ik hoorde dat de huizenprijs aan een plafond zit, en dat deze eventueel gaan dalen de komende jaren... Weet iemand hierover meer?

Alle input hierover is welkom!!

Peter
Algemeen is kopen beter dan huren, als je ervan uit gaat dat je het aangekochte goed minstens een 5 jaar in bezit zal houden. Als je van plan bent het maar 2 jaar te houden liggen de zaken anders. Belangrijke factor hierin is dat je een hypothecaire lening kan inbrengen bij je belastingen.

Bedenk dat iets aankopen ook op een zekere manier 'gedwongen sparen' is.

Voor zover ik weet - maar ik beweer niet een expert te zijn - zijn er in veel regio's de laatste jaren (te) veel nieuwbouwappartementen gebouwd zodat je daar een zeker overaanbod hebt wat de prijs wat kan drukken.

Daarentegen: tenzij de rentevoeten plots enorm zouden gaan stijgen - weinig waarschijnlijk gezien de expliciete anti-inflatie opdracht van de ECB - denk ik niet dat het gemiddelde prijsniveau de komende jaren sterk zal zakken. (Ik denk ook niet dat het sterk zal stijgen btw)

M.a.w. als je iets ziet dat je graag zou kopen en je kan het je permitteren zou ik dat doen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 18:07   #4
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Kopen als jonge mens blijft nog steeds een aanrader,zelf als je wat dieper in de geldbeugel moet schieten
Wel zal je wat meer moeten spreiden in de tijd,dus jong beginnen is de boodschap
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 18:09   #5
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
mijn bankdirecteur zegt me dat de prijzen misschien een beetje stabiel kunnen blijven , zakken zeker niet ! , trouweens moesten de prijzen dalen , dan stijgen de leningen !
Jou bankdirecteur is een verstandig man.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 18:31   #6
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Waarom zouden de prijzen in godsnaam zakken als de wereldbevolking blijft stijgen en de economie moet groeien (als we zelf niet genoeg kinderen maken importeren we wel mensen).
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 19:14   #7
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Waarom zouden de prijzen in godsnaam zakken als de wereldbevolking blijft stijgen en de economie moet groeien (als we zelf niet genoeg kinderen maken importeren we wel mensen).

Ik denk dat van bepaalde types woningen op middellange termijn de prijzen wel zullen zakken. I.e. grote huizen. Ouderen wonen vaak liever in een flatje en met een vergrijzende bevolking betekent dat dus dat er nogal wat daarvan op de markt gaan komen. Voor de vandaag meestal kleinere gezinnen zijn zo'n huizen vaak niet interessant wegens 'te' groot.

Daarnaast is de prijs van dergerlijke woningen veelal zo hoog geworden dat die zelfs voor (heel) goed verdienende tweeverdieners niet meer te betalen zijn.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat het overaanbod op die markt gewoon gaat verdijnen door die huizen af te breken of bvb op te delen in appartementen.

Alleszins is er geen reden om aan te nemen dat we hier amerikaanse toestanden gaan meemaken. De oorzaak van de crisis daar is dat men er leningen heeft gegeven aan mensen waarvan ze wisten dat die geen schijn van kans hadden die lening te blijven betalen. Dat is in Belgique niet het geval, i.e. de banken zijn hier nogal strikt op dat vlak.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 21:07   #8
pibo®
Parlementslid
 
pibo®'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.992
Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Jou bankdirecteur is een verstandig man.

daarmee vertrouw ik hem dus ........
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 21:54   #9
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

niets zo bedrieglijk als consensus over een belegging waarmee je enkel kan winnen.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 07:48   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.155
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Waarom zouden de prijzen in godsnaam zakken als de wereldbevolking blijft stijgen en de economie moet groeien (als we zelf niet genoeg kinderen maken importeren we wel mensen).
waarom zouden de prijzen niet zakken
- Belgie is goedkoop vergeleken met het UK- FR - D - NL...
- Belgie is vermogensvriendelijk
- Belgie is goed om te leven
- inflatiebestendige investering
- (ver)bouwen wordt duurder

waarom zouden de prijzen wel zakken
- Interest stijgt een beetje
- Beurs gaat slecht dus


Het is een continue tradeoff. ALleen bijlange niet zo efficient als de beurs.

Waar ik meer van droom is een EFFICIENTIE in de transacties zoals op de beurs;.. Dus alle informatie digitaal klaar zetten, volledige transparantie van de prijzen, permanente valuatie van uw woning versus beursprijzen, veranderen van fiskale statuten van huurinkomsten als gewone inkomsten en opheffen van de limieten in de vennootschappen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 11:01   #11
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

In Wallonië komen wonen! Gisteren naar een publieke verkoop geweest van alleenstaande woning van het jaar 2000 op 1123 m² grond: toewijs 97.000 euro!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 11:57   #12
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Van oudsher is een eigen huis de beste en prioritaire belegging geweest.

Een beetje moeilijker in de beginjaren, maar daarna...

Op veel prijsdalingen zou ik persoonlijk niet hopen.
De komende jaren gaat er nog veel raar volk La Belgique binnenkomen, die willen allemaal wonen, na de hongerstaking in een kerk.

Wallonie is haast op alle gebied goedkoper om te wonen / leven.

En... je hoeft er niet te werken.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 13:54   #13
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter1968 Bekijk bericht
De koopkracht daalt, dat is algemeen geweten.
Bij het zoeken naar een appartement in de omgeving van Machelen kwam ik op de site www.vastgoed-online.be met statistieken over de prijzen van vastgoed in Vlaanderen . Tot mijn verbazing zag ik dat de prijs van huizen en gronden de afgelopen 5 jaar bijna verdubbelde... Ik sta nu voor de moeilijke keuze: moet ik een appartement kopen of blijven huren???

Ik hoorde dat de huizenprijs aan een plafond zit, en dat deze eventueel gaan dalen de komende jaren... Weet iemand hierover meer?

Alle input hierover is welkom!!

Peter
Ik zou toch een beetje wachten tot wanneer de prijzen zich gestabiliseerd hebben. 2007 was een fantastisch jaar voor de vastgoedsector maar niet noodzakelijk voor de kopers, de prijzen staan hoog en volgen de markt, op korte termijn kunnen de prijzen zakken maar op lange termijn ben je natuurlijk steeds veiliger en rijker met een eigen woning. Het is zoals met de beurs over enkele maanden weten we welke richting het gaat. Voorlopig stijgen de prijzen voor energie en voedsel nog steeds, het is dus afwachten of ook bij ons geen mensen verplicht zullen zijn hun woning te verkopen. Hoe meer huizen te koop aangeboden worden hoe lager de prijs.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 12 juni 2008 om 13:55.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 14:03   #14
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
niets zo bedrieglijk als consensus over een belegging waarmee je enkel kan winnen.
Tenzij je natuurlijk eind vorig jaar kocht want de prijzen zijn inmiddels al wat gezakt, ook woningen volgen de wereldeconomie. Bij veel werk en lage inflatie is het heel interessant kopen, bij hoge inflatie en een kwakkelende economie al heel wat minder, niets is erger dan stagflatie stijgende inflatie en dalende bedrijfswinsten want dan zijn er zeer weinig kopers in de markt.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 12 juni 2008 om 14:06.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 14:16   #15
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.155
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Van oudsher is een eigen huis de beste en prioritaire belegging geweest.

Een beetje moeilijker in de beginjaren, maar daarna...

Op veel prijsdalingen zou ik persoonlijk niet hopen.
De komende jaren gaat er nog veel raar volk La Belgique binnenkomen, die willen allemaal wonen, na de hongerstaking in een kerk.

Wallonie is haast op alle gebied goedkoper om te wonen / leven.

En... je hoeft er niet te werken.
wat de terechte communautaire opmerking oplevert, dat als zone A goedkoper is om te leven wonen en werken dan zone B, of het zin heeft om één minimumloon, en een werkloosheidsuitkerings-barema te hanteren.

Wat in zone B een werkloosheidsgraad van 3% oplevert, gaat in zone A dan een evenwicht bereiken van 20% werkloosheid.

Stel u voor dat je in Europa één werkloosheidsvergoeding met barema 1000euro invoert. Wordt volledig ex-oostblok werkloos en met toch een superlevensstandaard. Ben je dan communautair, ben je dan discriminerend of ben je dan racistisch als je zegt dat elke zone zijn eigen sociaal systeem moet op poten zetten ??

Antwoord: NEE


Zelfs binnen ons belgisch systeem bestaan er discriminaties:
- zelfstandige krijgt niets, maar betaalt ook minder...
- ambtenaar versus privé ?
- CEO versus bediende ?
- bediende versus arbeider ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 14:35   #16
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Waarom zouden de prijzen in godsnaam zakken als de wereldbevolking blijft stijgen en de economie moet groeien (als we zelf niet genoeg kinderen maken importeren we wel mensen).
De economie moet groeien ja, maar zal ze groeien ? Bij stijgende inflatie, hogere energie-en voedselprijzen en een stijgende wereldbevolking is dat maar de vraag want veel daling zit daar dan niet in. Hoe meer mensen naar een produkt vragen hoe meer dat produkt gaat kosten.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 14:36   #17
Sodomis
Gouverneur
 
Sodomis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2006
Berichten: 1.253
Standaard

Ik wacht met kopen...

1) Huizen blijven VEEL langer te koop staan dan vorige jaren...
2) Vastgoed in de USA, Spanje & UK zijn sinds vorig jaar GEKELDERD.
Ook in Nederland gaan de prijzen naar beneden.
3) Volgens de wereldbank zijn de prijzen in België 17% te hoog.
4) Volgens Freya VDB houden de immo's de prijzen kunstmatig hoog...
5) Laat een schatter komen om een vastgoed OP WAARDE te schatten & de prijs is DE HELFT van wat er gevraagd wordt.
6) Reken erop dat de volgende 20 jaar de babyboomers gaan doodvallen
& het aanbod groter gaat worden...
7) De bouwsector kampt met moeilijkheden omdat er overaanbod is.

Volgens mij krijgen we een correctie naar beneden...
__________________
"Military justice is to justice what military music is to music." G. Marx
Sodomis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 15:13   #18
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Van oudsher is een eigen huis de beste en prioritaire belegging geweest.

Een beetje moeilijker in de beginjaren, maar daarna...

Op veel prijsdalingen zou ik persoonlijk niet hopen.
De komende jaren gaat er nog veel raar volk La Belgique binnenkomen, die willen allemaal wonen, na de hongerstaking in een kerk.

Wallonie is haast op alle gebied goedkoper om te wonen / leven.

En... je hoeft er niet te werken.
Waarom is Wallonië goedkoper om te wonen /leven??

Ik zou zelfs zeggen integendeel, behalve de vastgoedprijzen.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 15:46   #19
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
mijn bankdirecteur zegt me dat de prijzen misschien een beetje stabiel kunnen blijven , zakken zeker niet ! , trouweens moesten de prijzen dalen , dan stijgen de leningen !
Deze bankdirektuer verdient de nobelprijs. Heeft hij zich persoonlijk garant gesteld voor eventuele verliezen die jij zou kunnen hebben?

Las ik niet dat tussen 1978 en 1981 de prijzen van vastgoed in Belgie zijn gezakt met 40%, en dat het vervolgens 20 jaar heeft geduurd voor iemand die kocht in 1978 terug reeel op hetzelfde prijsniveau voor zijn huis zat?

Het zal je maar overkomen, dan bij jij degene geweest die iemands anders pensioen heeft veiliggesteld.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 23:16   #20
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Deze bankdirektuer verdient de nobelprijs. Heeft hij zich persoonlijk garant gesteld voor eventuele verliezen die jij zou kunnen hebben?

Las ik niet dat tussen 1978 en 1981 de prijzen van vastgoed in Belgie zijn gezakt met 40%, en dat het vervolgens 20 jaar heeft geduurd voor iemand die kocht in 1978 terug reeel op hetzelfde prijsniveau voor zijn huis zat?

Het zal je maar overkomen, dan bij jij degene geweest die iemands anders pensioen heeft veiliggesteld.
Wie in 78 kocht is misschien wel slechter af dan wie in 81 gekocht heeft, maar nog altijd veel beter af dan degene die van 1970 tot 81 heeft liggen huren om dan iets te kopen. Of stel jij je persoonlijk garant dat we weer in het equivalent van 78 zijn aanbeland?

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 12 juni 2008 om 23:17.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be