Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Deense cartoons
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht.

 
 
Discussietools
Oud 7 februari 2006, 22:19   #1
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter
 
Salmon L.A.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2005
Berichten: 2.140
Standaard Gaat het nog om het afbeelden van Mohammed?

Aanvankelijk was mijn reactie ook verontwaardiging omdat moslims aan de pers van een gelaïciseerd land hun middeleeuwse regels willen opleggen (afbeeldingsverbod is een irrationele middeleeuwse regel, waar voor mijn part moslims zich aan mogen houden als ze dat leuk vinden, maar ongelovigen of christenen zijn daar niet door gebonden).

Maar nu blijkt hoe langer hoe meer dat het niet zozeer gaat om het afbeelden van Mohammed, maar om de misplaatste veralgemening dat alle moslims, tot en met de profeet Mohammed, voorstanders van het terrorisme zouden zijn.

Dit laatste wil ik niet verdedigen. Dat is bewuste aanwakkering van vreemdelingenhaat.

Het is dan weer geen goede zaak voor de gewone moslims dat de reacties in landen als Libanon, Syrië, Saoedi-Arabië, Afghanistan, Iran en Indonesië (enzovoorts) zo gewelddadig zijn. Dat versterkt alleen de vooroordelen tegen die godsdienst met een escalatie van xenofobie tot gevolg.

Laat ze in die landen een voorbeeld nemen aan de moslims die op 5 februari in Brussel betoogd hebben. Spontaan en diep verontwaardigd, maar geweldloos en waardig.
__________________
Dit citaat van max4westland dateert van 7 oktober 2006:
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."

Laatst gewijzigd door Salmon L.A. : 7 februari 2006 om 22:23.
Salmon L.A. is offline  
Oud 7 februari 2006, 22:24   #2
longhorn
Minister-President
 
longhorn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2005
Berichten: 5.721
Standaard

En hoeveel moslims betogen er in Brussel als er weer ergens een hoop onschuldigen opgeblazen worden in naam van hun religie?
longhorn is offline  
Oud 7 februari 2006, 23:20   #3
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht

En hoeveel moslims betogen er in Brussel als er weer ergens een hoop onschuldigen opgeblazen worden in naam van hun religie?
Dat komt, dat komt. Geef hen nog een klein beetje tijd, sta hen toe zich te organiseren.


Rome is ook niet op één dag gebouwd.
De slavernij is ook niet van de ene op de andere dag afgeschaft.
djimi is offline  
Oud 7 februari 2006, 23:21   #4
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salmon L.A. Bekijk bericht

Laat ze in die landen een voorbeeld nemen aan de moslims die op 5 februari in Brussel betoogd hebben. Spontaan en diep verontwaardigd, maar geweldloos en waardig.
Dank je.
djimi is offline  
Oud 7 februari 2006, 23:28   #5
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dat komt, dat komt. Geef hen nog een klein beetje tijd, sta hen toe zich te organiseren.


Rome is ook niet op één dag gebouwd.
De slavernij is ook niet van de ene op de andere dag afgeschaft.
De slavenhandel is afgeschaft door de blanken...
carlgustaaf is offline  
Oud 7 februari 2006, 23:55   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salmon L.A. Bekijk bericht
Maar nu blijkt hoe langer hoe meer dat het niet zozeer gaat om het afbeelden van Mohammed, maar om de misplaatste veralgemening dat alle moslims, tot en met de profeet Mohammed, voorstanders van het terrorisme zouden zijn.
Correctie: Mohammed was voor terrorisme (al werd het in die tijd natuurlijk nog niet zo genoemd). In de koran staan er verzen die oproepen tot het "vrees werpen" bij de vijand opdat die zich uiteindelijk tot de islam bekere. Daarenboven is het leven van Mohammed een grote opeenstapeling van plunderingen, oorlogen, moorden, doodslag...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 8 februari 2006, 00:08   #7
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salmon L.A. Bekijk bericht
Maar nu blijkt hoe langer hoe meer dat het niet zozeer gaat om het afbeelden van Mohammed, maar om de misplaatste veralgemening dat alle moslims, tot en met de profeet Mohammed, voorstanders van het terrorisme zouden zijn.

Dit laatste wil ik niet verdedigen. Dat is bewuste aanwakkering van vreemdelingenhaat.
http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=52
StevenNr1 is offline  
Oud 8 februari 2006, 00:34   #8
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter
 
Salmon L.A.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2005
Berichten: 2.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
De slavenhandel is afgeschaft door de blanken...
Nadat ze (we, want ik ben ook een blanke) er eeuwen van geprofiteerd hebben, is het aantal blanken dat beschaamd was over zoveel wreedheid geleidelijk (en na tal van slavenopstanden die door andere blanken vaak bloedig werden onderdukt - soms ook met steun van christelijke instanties) tot het inzicht gekomen dat die ellendige slavenhandel onmenselijk was.

De officiële afschaffing van de slavernij (en de apartheid in Zuid-Afrika) was een belangrijke stap voorwaarts in de geschiedenis van de mens. In de praktijk is er echter nog heel wat verdoken slavernij - ook van racistische aard. Maar het klopt en het is hoopval dat niemand daar nog openlijk de verdediging van opneemt.
De afschaffing of het spontaan verdwijnen van irrationele, onderdrukkende religieuze regels - en dat zal ook alleen maar geleidelijk kunnen - zal een volgende noodzakelijke stap zijn. Ik weet niet of ik dat nog in mijn leven mag meemaken.
__________________
Dit citaat van max4westland dateert van 7 oktober 2006:
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."

Laatst gewijzigd door Salmon L.A. : 8 februari 2006 om 00:38.
Salmon L.A. is offline  
Oud 8 februari 2006, 00:45   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salmon L.A. Bekijk bericht
Nadat ze (we, want ik ben ook een blanke) er eeuwen van geprofiteerd hebben, is het aantal blanken dat beschaamd was over zoveel wreedheid geleidelijk (en na tal van slavenopstanden die door andere blanken vaak bloedig werden onderdukt - soms ook met steun van christelijke instanties) tot het inzicht gekomen dat die ellendige slavenhandel onmenselijk was.
"We" (sic) hebben er niet "eeuwen" van geprofiteerd. In de middeleeuwen was slavernij afgeschaft. Pas in de Renaissance, nadat het Westen weer in contact was gekomen met de islamitische wereld, nam het de slavernij over van de moslims.

De slavernij werd niet gesteund door "christelijke instanties". Denken we maar aan Pieter van Gent (Pedro de Gante), verdediger van de indianen en van de slaven in de Spaanse kolonies.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 8 februari 2006, 00:57   #10
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter
 
Salmon L.A.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2005
Berichten: 2.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"We" (sic) hebben er niet "eeuwen" van geprofiteerd. In de middeleeuwen was slavernij afgeschaft. Pas in de Renaissance, nadat het Westen weer in contact was gekomen met de islamitische wereld, nam het de slavernij over van de moslims.

De slavernij werd niet gesteund door "christelijke instanties". Denken we maar aan Pieter van Gent (Pedro de Gante), verdediger van de indianen en van de slaven in de Spaanse kolonies.
Ja, die eenzame Pieter van Gent, die heel zijn leven tevergeefs oproeide tegen het mensbeeld dat de Spaanse veroveraars en hun Europese achterban koesterden, was een grote, tragische figuur - waar we bijna niks meer over kunnen lezen - een compleet vergeten humanitaire held.

Je gaat die illustere uitzondering toch niet afschilderen als het prototype van de 16de-eeuwse blanke?
__________________
Dit citaat van max4westland dateert van 7 oktober 2006:
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."

Laatst gewijzigd door Salmon L.A. : 8 februari 2006 om 00:57.
Salmon L.A. is offline  
Oud 8 februari 2006, 00:57   #11
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Beste JvdB,

Misschien een aardige bijkomstigheid voor een gelovig katholieK:
De Imam die naar het midden-oosten op reis ging met de cartoons om herrie te trappen heet:....................Laban! (Eerlijk waar)
Hertog van Gelre is offline  
Oud 8 februari 2006, 01:04   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salmon L.A. Bekijk bericht
Ja, die eenzame Pieter van Gent, die heel zijn leven tevergeefs oproeide tegen het mensbeeld dat de Spaanse veroveraars en hun Europese achterban koesterden, was een grote, tragische figuur - waar we bijna niks meer over kunnen lezen - een compleet vergeten humanitaire held.

Je gaat die illustere uitzondering toch niet afschilderen als het prototype van de 16de-eeuwse blanke?
Dit laatste heb ik helemaal niet gezegd. 't Ging over uw stelling dat de "christelijke instanties" hun zegen over de slavernij gaven... Ongetwijfeld waren er bisschoppen of priesters die het goed vonden, maar daar tegenover stonden er ook anderen.

Inderdaad, bij ons is Pieter van Gent vergeten. Niet echter in Mexico.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 8 februari 2006, 01:07   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Beste JvdB,

Misschien een aardige bijkomstigheid voor een gelovig katholieK:
De Imam die naar het midden-oosten op reis ging met de cartoons om herrie te trappen heet:....................Laban! (Eerlijk waar)
Ik zie het verband niet, hoor. Laban is een Oud-Testamentische naam die al in Genesis wordt aangetroffen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 8 februari 2006, 01:08   #14
democratsteve
Minister-President
 
democratsteve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarenboven is het leven van Mohammed een grote opeenstapeling van plunderingen, oorlogen, moorden, doodslag...
Dat van de christelijke kerk daarentegen is natuurlijk een toonbeeld van verdraagzaamheid.8)
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
democratsteve is offline  
Oud 8 februari 2006, 01:13   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve Bekijk bericht
Dat van de christelijke kerk daarentegen is natuurlijk een toonbeeld van verdraagzaamheid.8)
Blijkbaar snapt u niet goed waarover het gaat. Dus maar even herhalen, nl. de stichters van beide religies. Jezus tegenover Mohammed. Er gaapt een wereld van verschil tussen beiden: de een was vredelievend, de ander bekeerde mensen met het zwaard op hun keel.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 8 februari 2006, 01:16   #16
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie het verband niet, hoor. Laban is een Oud-Testamentische naam die al in Genesis wordt aangetroffen.
Van Dale, Groot woordenboek der nederlandse taal:

La'ban (bijb.) naam van de inhalige en bedrieglijke schoonvader van Jacob. - (zegsw.) vee of tuig van Laban, doortrapt, laaghartig volk.

Ik vond het toevallig dat iemand die door zijn doen en laten nu al minstens 5 doden op zijn geweten heeft en zich desondanks nog steeds deens noemt, deze naam draagt.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 8 februari 2006, 01:19   #17
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter
 
Salmon L.A.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2005
Berichten: 2.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit laatste heb ik helemaal niet gezegd. 't Ging over uw stelling dat de "christelijke instanties" hun zegen over de slavernij gaven... Ongetwijfeld waren er bisschoppen of priesters die het goed vonden, maar daar tegenover stonden er ook anderen.

Inderdaad, bij ons is Pieter van Gent vergeten. Niet echter in Mexico.
Stop nu toch eens met uw klassieke verdraaiingen van andermans woorden.
Ik heb geschreven dat er "soms" christelijke instanties waren die steun gaven aan slavenondrukkers. Dat eufemisme was voor mijn doen een zeer gematigde stelling, dat geef ik toe, maar daar wilde ik overduidelijk - zou ik denken - niet mee zeggen dat alle christelijke instanties in alle eeuwen de slavendrijvers goed gezind waren. En gelukkig zijn er in latere tijden meer christenen geweest die in de geest van Peter van Gent gehandeld hebben tegenover Afrikanen, Indianen en andere verschoppelingen. En nogmaals, zij werden niet altijd gesteund door alle christelijke instanties om het nog maar eens eufemistisch te formuleren.
__________________
Dit citaat van max4westland dateert van 7 oktober 2006:
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."

Laatst gewijzigd door Salmon L.A. : 8 februari 2006 om 01:23.
Salmon L.A. is offline  
Oud 8 februari 2006, 01:25   #18
democratsteve
Minister-President
 
democratsteve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salmon L.A. Bekijk bericht
Stop nu toch eens met uw klassieke verdraaiingen van andermans woorden.
Ik heb geschreven dat er "soms" christelijke instanties waren die steun gaven aan slavenondrukkers. Dat eufemisme was voor mijn doen een zeer gematigde stelling, dat geef ik toe, maar daar wilde ik overduidelijk - zou ik denken - niet mee zeggen dat alle christelijke instanties in alle eeuwen de slavendrijvers goed gezind waren.
Correctemundo!
Om nog maar te zwijgen over het feit dat VdB blijkbaar vergeet dat 99% van die blanke slavenhandelaars én -houders, zichzelf als beschaafde, godvrezende christenen beschouwden.
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
democratsteve is offline  
Oud 8 februari 2006, 01:33   #19
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter
 
Salmon L.A.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2005
Berichten: 2.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve Bekijk bericht
Correctemundo!
Om nog maar te zwijgen over het feit dat VdB blijkbaar vergeet dat 99% van die blanke slavenhandelaars én -houders, zichzelf als beschaafde, godvrezende christenen beschouwden.
We mogen elkaar ook al eens gelijk geven hé Steve!
__________________
Dit citaat van max4westland dateert van 7 oktober 2006:
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."
Salmon L.A. is offline  
Oud 8 februari 2006, 02:06   #20
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
De slavenhandel is afgeschaft door de blanken...
In Amerika gebeurde dit omdat het industriële Noorden het wilde gebruiken als een strategisch wapen (de collaborerende staten zoals Missouri kregen wel nog toestemming, na de oorlog werden de "black codes" oogluikend toegestaan om het federale model in stand te houden), in Zuid-Amerika gebeurde dit pas na druk door Engeland omdat de producten uit hun eigen koloniën niet konden opboksen tegen de grote slavenplantages in bv. Argentinië. Schuldslavernij in de vorm van horigen en lokale prinsen werd tot de onafhankelijkheid van India gebruikt om de stroom van grondstoffen te consolideren. In compagniekoloniën werd er carte blanche gegeven, de instituten mochten beheerd worden door private ondernemers.
__________________

Laatst gewijzigd door Praetorian : 8 februari 2006 om 02:23.
Praetorian is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be