Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 februari 2013, 08:05   #1
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard Gnosis

De Nag Hammadi geschriften.

Door de vondst van de Nag Hammadi geschriften in 1945 in de Egyptische woestijn is het christendom verrijkt met ketterse geschriften, bekend als de gnostisch, die een ander beeld schetsen van Jezus en de Bijbel dan door de kerk wordt geleerd, zowel door de katholieken als de protestanten, die zich op de Bijbel beroepen, waarvan het nieuwe testament slechts 4 evangeliën kent, terwijl er veel meer zijn geweest, die niet zijn erkend en ook zelfs hevig bestreden.
De kerk heeft als een tiran geheerst en er is zelfs een kruistocht tegen de gnostische Katharen in Zuid-Frankrijk gevoerd om ze allemaal uit te roeien.
Met christelijke liefde had dit niks te maken.
Het was het tegendeel daarvan: de duivel op de troon van Rome.
Het is deze kerk die nog altijd heerst en zich rustig voort blijft zetten door de zoveelste Paus te kiezen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 09:14   #2
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

2 - Jezus in de mens zelf.

De Gnosis geeft een andere kijk op de figuur van Jezus, niet als iemand die werkelijk heeft bestaan, dus op aarde heeft gelopen, maar als een godheid in de hemel is en die iedereen in zichzelf kan vinden als eigen diepste wezen.

Ja, hoe zou het ook anders kunnen zijn wil die ene Jezus van de kerk alle miljoenen gebeden van de christenen gelijk aan kunnen horen?
Hij zou er gek van worden, maar als Hij in iedereen bestaat is het geen probleem er voor iedereen te zijn.
Bovendien: in de hemel zijn wonderen ook geen probleem, maar op aarde zijn ze een zeldzaamheid, zo niet onmogelijk.
Ik heb tenminste nooit iemand over het water zien lopen of op zien staan uit de doden.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2013, 12:34   #3
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

3 - Het absolute onderscheid van goed en kwaad.

Een eigenaardige trek van de Gnosis is het strenge onderscheid van goed en kwaad en wel zo dat tussen beiden geen eenheid zou wezen.
Het hemelse is daarin het goede en de wereld, het stoffelijke, alleen maar kwaad.
En Jahweh, de God der Joden, is in de visie der gnostici een minderwaardige godheid, een demiurg, die alleen maar het aardse heeft geschapen, de duivel zelf dus.*
De ware God is het Pleroma, het eeuwige licht, gelijk aan de hemel.

*Dit volgens sommige gnostici dan, want binnen de gnosis bestaan velerlei richtingen en velerlei ideeën.
Een ander idee is dat de schepping noch goed, noch kwaad zou zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Demiurg
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2013, 14:37   #4
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

4 - Ook Jezus sterft aan de zonden der wereld.

Dat laatste van Carpocrates komt ook bij het christendom voor, want Jezus sterft immers aan de zonden der mensen om aldus tot de hemel terug te kunnen keren.
Het zijn dan wel niet Zijn eigen zonden, maar Hij heeft zich met de zonden der wereld geïdentificeerd, op zich genomen, dus dat komt eigenlijk op hetzelfde neer dat de wereld zondig zou zijn, dus verkeerd.

Zelf ben ik een andere mening toegedaan dat goed en kwaad zowel in de wereld bestaan als ook in de hemel.
De wereld is niet alleen maar verkeerd en in de hemel is het niet alleen maar goed.
Dat is een verkeerd idee.
Wel is de hemel hoger gesublimeerd, vrijer in de fantasie der eindeloos vele mogelijkheden, zoals deze zich openbaart in de droom en de kunst, de religie en de filosofie.
Maar ook daarin is het negatieve, het kwaad, de duisternis en zonder dat zou het ook maar vreselijk saai wezen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2013, 16:00   #5
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

5 - de gnostische leer en het katholicisme.

Vergelijken we de gnostische leer met het christendom, dan heeft de eerste voor de hemel gekozen tegen de boze wereld als het aardse, en heeft de katholieke kerk gekozen voor de aardse wereldmacht, met name door zich aan de Romeinse keizer Constantijn de Grote over te geven, die zich in 312 tot de christelijke leer bekeerde* en daarna hoofd van de kerk werd, bisschoppen aanstelde en ontsloeg en in 325 het eerste christelijke concilie van Nicea bijeen riep.
Aldus werd het christendom verraden aan wereldse machtspolitiek.

*Deze bekering had alleen maar een agressief doel om zijn vijand Maxentius bij de Milvise brug te overwinnen, want de keizer zou een christelijk teken tegen de hemel hebben gezien met de woorden: in hoc signo vinces (in dit teken zal je overwinnen).
Dit had natuurlijk niks met enig liefdevolle christelijke leer van doen, maar was pure machtspolitiek.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 10:23   #6
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

6 - de kruistocht tegen de Katharen.

Hoe christelijk de katholieke kerk wel niet is, is ook nog eens tot uitdrukking gekomen in een kruistocht tegen de gnostische Katharen in Zuid-Frankrijk aan het begin van de dertiende eeuw (in 1209 door paus Innocentius III).
Dat wat er nog over bleef werd volledig uitgeroeid door de inquisitie.
Aldus bleek de kerk de Duivel zelf te zijn en hadden de Katharen het kruis van Christus op zich genomen.
En de mentaliteit van de kerk is sindsdien wel verbeterd, maar is nog steeds erg conservatief en niet met zijn tijd meegegaan.
Met liefde heeft het nog steeds niks te maken als de vrouw wordt beschouwd als een broedmachien' die zoveel mogelijk katholieke kindertjes moet baren, condooms worden verboden terwijl daar toch aids mee kan worden voorkomen en de priesters blijven volharden in het celibaat als zou de vrouw nog steeds een zondig wezen zijn.
En dan het laatste schandaal dat priesters zich aan kleine jongetjes vergrijpen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 10:43   #7
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Harrie, jij lijkt me zeer goed op de hoogte van de Hermetica en Gnostiek. Misschien heb je hier wat aan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Zoroastrianism
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 13:05   #8
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Harrie, jij lijkt me zeer goed op de hoogte van de Hermetica en Gnostiek. Misschien heb je hier wat aan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Zoroastrianism
De religie van Zarathustra vind ik zeer interessant en daarvan heb ik al dingen verwerkt in mijn Epos.

http://home.kpn.nl/wegge168/Frame-nederlands.html

Als strijd tussen goed en kwaad (Ahura Mazda tegen Ahriman), denk ik dat het ook de grondslag is van het Jodendom (door de Babylonische Ballingschap).

Maar dit is in het Engels (daar ben ik niet zo goed in) en ik heb het al in het Nederlands op mijn bladwijzer staan.

Bedankt.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 15:17   #9
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De religie van Zarathustra vind ik zeer interessant en daarvan heb ik al dingen verwerkt in mijn Epos.
Als strijd tussen goed en kwaad (Ahura Mazda tegen Ahriman), denk ik dat het ook de grondslag is van het Jodendom (door de Babylonische Ballingschap).
Bedankt.
Ongetwijfeld is dit de basis geweest van het joods monotheïsme,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyrus_II_de_Grote
maar ook Achnaton's monotheïsme. Dank zij de Amarna ' brieven ' weten we dat er een drukke correspondentie was met het Meden-rijk. Tel Genesis ( Babylonië ) en Exodus ( Egypte ) samen en het judaïsme is geboren. Voor mij ben je zeker geen trol.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 16:11   #10
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ongetwijfeld is dit de basis geweest van het joods monotheïsme,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyrus_II_de_Grote
maar ook Achnaton's monotheïsme. Dank zij de Amarna ' brieven ' weten we dat er een drukke correspondentie was met het Meden-rijk. Tel Genesis ( Babylonië ) en Exodus ( Egypte ) samen en het judaïsme is geboren. Voor mij ben je zeker geen trol.
Dank je wel.

Dat van die Amarna brieven en het Medenrijk was me niet bekend.
Maar hier lees ik inderdaad over een contact met Babylonië.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amarna-brieven

Wel heb ik Freuds boek over het Monotheïsme gelezen dat volgens hem Mozes het monotheïsme van Achnaton heeft overgenomen en aan de Joden heeft doorgegeven.

http://tegenlichters.wordpress.com/2...-en-akhenaten/
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 19:06   #11
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Wel heb ik Freuds boek over het Monotheïsme gelezen dat volgens hem Mozes het monotheïsme van Achnaton heeft overgenomen en aan de Joden heeft doorgegeven.

http://tegenlichters.wordpress.com/2...-en-akhenaten/
Ik heb het boek van Osman, maar dit is niet de hele geschiedenis. ' Mozes ' bevat meerdere personen zoals bv. Kamose en Ahmose waar men één van de vluchten kan vinden: De doortocht van de Rode zee, wat eigenlijk het noorden van de Rietzee/schelfzee moet zijn. Hier zit de geschiedenis veweven van de explosie van Thera ( let eens op de data van Kamose en de link naar Thera. De dwangarbeid ga je vinden bij de (herop-)bouw van Pi-Ramesses. De vlucht van het hoofdpersonage Achnaton uit Amarna voor Horemheb is nog een deel. Het rieten mandje ga je vinden bij Sargon van Akkad. De ' Mozesberg ' van Achnaton ligt in Edom. Nogal wat he ? ( dank je voor de link )

Laatst gewijzigd door Aton : 26 april 2013 om 19:07.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 19:14   #12
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik heb het boek van Osman, maar dit is niet de hele geschiedenis. ' Mozes ' bevat meerdere personen zoals bv. Kamose en Ahmose waar men één van de vluchten kan vinden: De doortocht van de Rode zee, wat eigenlijk het noorden van de Rietzee/schelfzee moet zijn. Hier zit de geschiedenis veweven van de explosie van Thera ( let eens op de data van Kamose en de link naar Thera. De dwangarbeid ga je vinden bij de (herop-)bouw van Pi-Ramesses. De vlucht van het hoofdpersonage Achnaton uit Amarna voor Horemheb is nog een deel. Het rieten mandje ga je vinden bij Sargon van Akkad. De ' Mozesberg ' van Achnaton ligt in Edom. Nogal wat he ? ( dank je voor de link )
Ik heb het gelezen.
Wel een beetje kort door de bocht allemaal.
Maar ik heb wel meer over die dingen gelezen, dus zo'n beetje ken ik het wel.
Alleen van Kamose en Ahmose had ik nog niet eerder vernomen.
Hebben zich blijkbaar voor mij verscholen....

Laatst gewijzigd door harriechristus : 26 april 2013 om 19:19.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 19:29   #13
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ik heb het gelezen.
Wel een beetje kort door de bocht allemaal.
Bedoel je de tekst in uw link Osman of mijn post ?
Citaat:
Maar ik heb wel meer over die dingen gelezen, dus zo'n beetje ken ik het wel.
Alleen van Kamose en Ahmose had ik nog niet eerder vernomen.
Hebben zich blijkbaar voor mij verscholen....
En de link van Assyrië ( zoroaster ) en Egypte was de schoonvader van Achnaton : Yoeya, in het grote boek beter bekend als Jozef. Zijn dochter was de tweede vrouw van Achnaton.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2013, 07:32   #14
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Bedoel je de tekst in uw link Osman of mijn post ?
Ik bedoel dat als je iets schrijft dat je dan duidelijk moet uitleggen wat je bedoelt en niet met korte afgebeten zitten, waarvan ik dan zelf moet zoeken wat je zou kunnen bedoelen te zeggen.

Citaat:
En de link van Assyrië ( zoroaster ) en Egypte was de schoonvader van Achnaton : Yoeya, in het grote boek beter bekend als Jozef. Zijn dochter was de tweede vrouw van Achnaton.
En dit is ook weer zo'n onduidelijke zin en grammaticaal ook niet juist.
Was Egypte de schoonvader van Achnaton?
Nee toch.
Ik moet het drie of vier keer lezen om te raden wat je nou bedoelt.
Teveel informatie op een warrige manier door elkaar heen gegooid.

Je noemt jezelf Aton, maar ik denk dat Aton zelf er niet blij mee zou zijn.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2013, 17:03   #15
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

7 - esoterisch en exoterisch.

De verhouding van de Gnosis tot die van het officiële christendom van de katholieke kerk en het protestantisme is deze dat de Gnosis esoterisch is en het christendom exoterisch.
De eerste heeft dan ook voor de hemel gekozen en de laatste voor de aarde en met name voor de wereldse macht.
Niet alleen het katholicisme, maar ook het protestantisme heeft zich in wereldse zaken zeer goed weten te vinden.
Onze moderne wereld is er de getuigenis van.
Totaal in strijd met de leer van Jezus is de westerse, zogenaamd christelijke wereld, vreselijk rijk geworden.
Dus niet alleen de Paus is de duivel op aard', ook de rest kan er wat van en zelfs beter.
Kapitalisme en christendom zijn dikke vrienden.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2013, 18:03   #16
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Was Egypte de schoonvader van Achnaton?
Nee toch.
Nee, natuurlijk niet. Mijn fout.
Citaat:
En de link van Assyrië ( zoroaster ) en Egypte was de schoonvader van Achnaton : Yoeya, in het grote boek beter bekend als Jozef. Zijn dochter was de tweede vrouw van Achnaton.
Er had moeten staan:
En de link van Assyrië en Egypte. De schoonvader van Achnaton was Yoeya. In het grote boek beter bekend als Jozef. Zijn dochter was de tweede vrouw van Achnaton.

Citaat:
Ik moet het drie of vier keer lezen om te raden wat je nou bedoelt.
Teveel informatie op een warrige manier door elkaar heen gegooid.
Kan ik zeker begrijpen. Kwam zeker door wat teveel weglaten en te vlug verstuurd zonder na te lezen. M'n verontschuldigingen en hoop op een volledige aflaat.

Citaat:
Je noemt jezelf Aton, maar ik denk dat Aton zelf er niet blij mee zou zijn.
Weze de goden deze sterveling genadig.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2013, 20:21   #17
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Nee, natuurlijk niet. Mijn fout.

Er had moeten staan:
En de link van Assyrië en Egypte. De schoonvader van Achnaton was Yoeya. In het grote boek beter bekend als Jozef. Zijn dochter was de tweede vrouw van Achnaton.
Bedoel je hier mee dat Joeya ook in de Bijbel vermeld staat en wel als Jozef?
Citaat:
Kan ik zeker begrijpen. Kwam zeker door wat teveel weglaten en te vlug verstuurd zonder na te lezen. M'n verontschuldigingen en hoop op een volledige aflaat.


Weze de goden deze sterveling genadig.
Ik heb nog een vraag.
Dat van die Yoeya, die Jozef moet zijn, toch niet de Jozef van Jezus neem ik aan?

harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2013, 20:57   #18
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Bedoel je hier mee dat Joeya ook in de Bijbel vermeld staat en wel als Jozef?
Yep.
Citaat:
Ik heb nog een vraag.
Dat van die Yoeya, die Jozef moet zijn, toch niet de Jozef van Jezus neem ik aan?
Wat ben jij toch opmerkzaam.

Laatst gewijzigd door Aton : 18 mei 2013 om 20:57.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2013, 06:03   #19
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Yep.

Wat ben jij toch opmerkzaam.
Ja, ja, slim ben ik wel, maar nochtans zit ik hier dan met zo'n 1376 jaar verschil tussen de tijd van Achnaton en die van Jezus.

Maar daar zit jij natuurlijk niet mee.....Yoeya = Jozef?........
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2013, 08:07   #20
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Maar daar zit jij natuurlijk niet mee.....Yoeya = Jozef?...
Niet jouw papa natuurlijk, maar Jozef die volgens het Grote Verhalenboek door zijn broers in Egypte is achtergelaten en het nog ver geschopt heeft aan het hof in Egypte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Yuya
Na DNA onderzoek blijkt dat Toetje dan toch de kleinzoon te zijn van opa Yoeya.
http://www.youtube.com/user/brandoquilici
Het is niet zo dat Charlton Heston de hoofdrol had in het Mozesverhaal, maar Achnaton, de papa van Toetje. ( Heston speelt mee in de remake : barslecht ) Verder in de aftiteling nog Kamose, Ahmose, Horemheb en Ramses als stand-in's.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be