Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 december 2015, 16:17   #1
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.434
Standaard Producten met opzettelijke aanpassingen om levensduur in te korten

Ik vind het nuttig om zulke ervaringen te delen.
Wie dus zulke voorbeelden weet, ....
Ik zal beginnen met een recente die ik ontdekte.
Een weinig opvallende, je moet eropkomen.
Het product is een spatlap voor een fietswiel.
Je weet wel, zo een omgekeerde V - vormig stuk rubber dat op de achterkant van spatbord vooraan zit, en water / vuil weghoudt van ketting en blad. Achteraan kan ook, bvb om fietstassen of hetgeen op je bagagerek minder of niet vuil te laten maken.

De fabrikant is onduidelijk.
Er staat "DEPOSE" op, en in het midden een logo dat bestaat uit een dubbelgeschreven X met links een V en rechts een D. "V X D"
Ik had er maanden terug 2 gekocht en gemonteerd. Toen was het me niet opgevallen.
Maar nu 2 bijgekocht, en wel.
Er zitten 2 strips metaal aan:
- 1 die ingegoten zit in de rubber, aan de smalle kant van de afgetopte V. Die is niet verzinkt.
- 1 die erbuiten op vast zit met 1 centrale rivet. Die is verzinkt.
De strips, de uiteinden ervan, plooi je over je spatbord randen, en zo hangt ie dus vast.
Toen ik het 2de paar kocht merkte ik op dat de rubber, op 1 van 2 vierkante "dunnere" plaatsen, wat af was, en je een stukje van de ingegoten strip zag (zo weet ik dat ze niet verzinkt is).
Je zag er wat roest. De rubber is op die vierkante stukken zo dun dat ze al weg was van loutere opslag / hanteren door de verkoper.
Verder, wat eerst leek op een decoratief patroon (twee rijen bobbeltjes) waren eigenlijk gaatjes in de rubber. Kleine perforaties van een paar mm. En met de lamp zag je daar inderdaad ook het metaal.
Tenslotte, zag ik gisteren een spatlap (wel andere fabrikant) op de weg liggen en ik reed terug om hem op te pikken (ik doe dat wel vaker, stukken rubber / spatbord zijn altijd goede bricoleer onderdelen). Die was eraf gevallen door een aan 1 kant kapotgeroest plaatje. Dat plaatje wordt immers scherp geplooid rond het spatbord, en roest bij scherpe plooien is erg nefast).
En toen viel mijn frank. Die perforaties, net op een plaats waar water en vuil constant tegen wordt geworpen, net op plaatsen waar de metalen strip geplooid zit, zorgen voor het loskomen en onbruikbaar worden van de spatlap.
Ik kan geen enkel ander nut bedenken voor die perforaties.
Ik heb de spatlappen op die plaatsen met siliconen overlaagd. Iets dat ik ook doe met de rivetten van de spatborden, want ik weet ook daar uit ervaring dat die roesten, en je spatbord steeds losser komt te zitten, ratelt, tot finaal los en kapot.
En zo (hoop ik toch) die geplande kortere levensduur een hak gezet.

Dit zijnde de eerste ervaring.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2015, 17:12   #2
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

De laadkabels van Apple ipads (lightning kabels) breken na een paar weken gebruik. Dat kan niet anders dan expres gedaan zijn, geen enkele andere kabel is zo fragiel. Elke keer 19,90 € in de pocket.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2015, 17:52   #3
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Mercedes

Tijdje geleden een computersysteem gezien bij een bevriende carrossier waarmee hij kon inloggen op de regeleenheden van de wagen. Voor een ampul van een koplamp staat een levensduur in uren geprogrammeerd. Levensduur overschreden, de lamp gaat uit. Hij kon het aantal getelde uren gebruik aanpassen. Telkens ging de lamp aan en uit.

Zelfde met ABS en nog een aantal andere zaken.

Nu zal Mercedes niet de enige zijn...
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2015, 20:07   #4
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
De laadkabels van Apple ipads (lightning kabels) breken na een paar weken gebruik. Dat kan niet anders dan expres gedaan zijn, geen enkele andere kabel is zo fragiel. Elke keer 19,90 € in de pocket.
Tiens, de mijne gaat al meer dan 3 jaar mee. (nog de originele)
Het is wel zo dat kabels met gewone PVC-omhulling na verloop van tijd verharden en breken, doordat de weekmakers die er inzitten (meestal ftalaten) langzaam verdampen. Bij mij gebeurt dat altijd met oortelefoontjes: ik heb er al gehad van 1.50€ tot 25€, breken doen ze allemaal na ~6 maanden.

Wat helpt is van de kabels te bewaren in het originele PVC zakje, maar dat is niet altijd handig.

Laatst gewijzigd door Wapper : 13 december 2015 om 20:08.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2015, 20:14   #5
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

"Aluminium" borstelstelen...
Je zou denken: zo licht, dat moet aluminium zijn, dat oxydeert niet noemenswaardig,dat gaat levenslang mee.
Vergeet het maar: ze worden gemaakt uit ~1mm dik ijzer met een soort aluminiumkleurige sierlaag die begint te schilferen na 1 jaar, waardoor het ijzer roest, enzovoort. Brol.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 12:10   #6
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
"Aluminium" borstelstelen...
Je zou denken: zo licht, dat moet aluminium zijn, dat oxydeert niet noemenswaardig,dat gaat levenslang mee.
Vergeet het maar: ze worden gemaakt uit ~1mm dik ijzer met een soort aluminiumkleurige sierlaag die begint te schilferen na 1 jaar, waardoor het ijzer roest, enzovoort. Brol.
Laat me raden : made in China?

Tip : neem een magneet als je zoiets gaat kopen.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Laatst gewijzigd door non-conformist : 14 december 2015 om 12:10.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 12:17   #7
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
De laadkabels van Apple ipads (lightning kabels) breken na een paar weken gebruik. Dat kan niet anders dan expres gedaan zijn, geen enkele andere kabel is zo fragiel. Elke keer 19,90 € in de pocket.
Nog nooit meegemaakt. Alle Apple kabels die ik ooit gekocht heb (en dat is ondertussen toch al een poosje) werken nog. En dan behandel ik ze niet bepaald met zachtheid...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 12:18   #8
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
"Aluminium" borstelstelen...
Je zou denken: zo licht, dat moet aluminium zijn, dat oxydeert niet noemenswaardig,dat gaat levenslang mee.
Vergeet het maar: ze worden gemaakt uit ~1mm dik ijzer met een soort aluminiumkleurige sierlaag die begint te schilferen na 1 jaar, waardoor het ijzer roest, enzovoort. Brol.
Als er op het lable staat "aluminium" en het blijkt dus geen aluminium te zijn, dan ben je gewoon bedrogen, en dan moet je je geld terug krijgen.
Als het echter om gewoon verchroomd staal gaat, en je zelf het verschil niet kent, tja...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 12:18   #9
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
"Aluminium" borstelstelen...
Je zou denken: zo licht, dat moet aluminium zijn, dat oxydeert niet noemenswaardig,dat gaat levenslang mee.
Vergeet het maar: ze worden gemaakt uit ~1mm dik ijzer met een soort aluminiumkleurige sierlaag die begint te schilferen na 1 jaar, waardoor het ijzer roest, enzovoort. Brol.
Als er op het lable staat "aluminium" en het blijkt dus geen aluminium te zijn, dan ben je gewoon bedrogen, en dan moet je je geld terug krijgen.
Als het echter om gewoon verchroomd staal gaat, en je zelf het verschil niet kent, tja...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 12:18   #10
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
"Aluminium" borstelstelen...
Je zou denken: zo licht, dat moet aluminium zijn, dat oxydeert niet noemenswaardig,dat gaat levenslang mee.
Vergeet het maar: ze worden gemaakt uit ~1mm dik ijzer met een soort aluminiumkleurige sierlaag die begint te schilferen na 1 jaar, waardoor het ijzer roest, enzovoort. Brol.
Als er op het lable staat "aluminium" en het blijkt dus geen aluminium te zijn, dan ben je gewoon bedrogen, en dan moet je je geld terug krijgen.
Als het echter om gewoon verchroomd staal gaat, en je zelf het verschil niet kent, tja...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 12:43   #11
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Nog nooit meegemaakt. Alle Apple kabels die ik ooit gekocht heb (en dat is ondertussen toch al een poosje) werken nog. En dan behandel ik ze niet bepaald met zachtheid...
2.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2015, 19:16   #12
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.434
Standaard

Eigenlijk is dat voorbeeld van laadkabels naast de kwestie. Verchroomd staal is geen techniek / middel om de levensduur in te korten, maar een kostprijs gerelateerde keuze. Mijn voorbeeld van die fiets-spatlappen houdt extra werk in voor de producent: hij moet gaatjes ponsen in het rubber om het metaal bloot te maken en zo toegankelijk voor vocht waardoor roest optreedt.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2015, 21:07   #13
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als er op het lable staat "aluminium" en het blijkt dus geen aluminium te zijn, dan ben je gewoon bedrogen, en dan moet je je geld terug krijgen.
Als het echter om gewoon verchroomd staal gaat, en je zelf het verschil niet kent, tja...
Een borstelsteel is geen voedingsproduct, daar moet niks op staan.
Die staan gewoon met 25 in een rek en op het prijsetiket erboven staat "borstelsteel, 1.50 mtr, 30 mm".
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2015, 21:27   #14
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Tiens, de mijne gaat al meer dan 3 jaar mee. (nog de originele)
Het is wel zo dat kabels met gewone PVC-omhulling na verloop van tijd verharden en breken, doordat de weekmakers die er inzitten (meestal ftalaten) langzaam verdampen. Bij mij gebeurt dat altijd met oortelefoontjes: ik heb er al gehad van 1.50€ tot 25€, breken doen ze allemaal na ~6 maanden.

Wat helpt is van de kabels te bewaren in het originele PVC zakje, maar dat is niet altijd handig.
Wel die van ons hebben het nooit meer dan een paar maand uitgehouden. En door die ervaring zijn we er juist uiterst voorzichtig mee, maar -- no avail -- ze breken na een tijdje of de connector valt gewoon uiteen.
En als ik zo op internet de klachten en huis-tuin-en-keuken middeltjes zie om de levensduur wat op te krikken, dan zijn wij zeker niet de enige die daar problemen mee hebben.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 09:47   #15
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Lederen riemen van karton met een ultradun laagje leder (en extra gaatjes om vlugger te scheuren).

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 21 december 2015 om 09:51.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 10:17   #16
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Bij de Fyra: alles.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 13:33   #17
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.049
Standaard

-Aanstekers gaan nogal snel kapot terwijl je de "vloeistof" nog ziet zitten; alleen die van "bic" zijn wel vrij goed.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 13:59   #18
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Stoomoven Miele één week voor (gelukkig maar) afloop waarborg: kapot, weerstanden(beiden!?) aan de massa !!
Hadden we die oven minder gebruikt, viel het defect erna; kosten enkele 100€.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 14:40   #19
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
-Aanstekers gaan nogal snel kapot terwijl je de "vloeistof" nog ziet zitten; alleen die van "bic" zijn wel vrij goed.
Investeren in een zippo. Dat heeft meer stijl dan zo'n licht-blauwe bic aansteker.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 14:49   #20
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Zoek naar 'geprogrameerde overbodigheid'. Als men werkelijk bezorgt zou zijn om het milieus verdient dit thema primordiale aandacht. Voor een keer zal de consument er wel bij varen in plaats van dat het hem duurder wordt gemaakt zogezgd om voor het milieu te zorgen.

Inktpatronen voor printers hebben soms chips die zo geprogrmeerd zijn dat vervulling onmogelijk gemaakt wordt. Ik leerde dat in Bolivia waar men eerst die chips dient te herprogrmeren om de de wegwerpatronen herbruikbaar te maken.

De levensdur van lampen is een ander voorbeeld. LED is in principe quasi onverslijtbaar maar daar hebben fabrikanten al een klus aangepast.

En dan maar klagen over milieu...
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be