Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 oktober 2016, 21:35   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.098
Standaard VW 600km op batterij, ze kunnen wel met de rug tegen de muur.

http://www.vroom.be/nl/autonieuws/vo..._content=blok1

spectaculair
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2016, 23:31   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Maar nog een paar jaar verwijderd van verkoop....

De Opel Ampera-e is er wel al.......
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 05:06   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Nogmaals: ik vind die persartikels zeer eigenaardig.
Vooral een soort van eenzijdigheid.

Want volgens mij is "alles behalve één ding" klaar om zo'n auto nu onmiddellijk te produceren, mits de ombouw van een bestaande fabriek.

En dat ene ding is de batterij. Met drie aspecten: capaciteit, duur van lading en veiligheid.

De elektrische motor en gans de software: dat kan wellicht nog verbeterd worden, maar niet spectaculair. Op die motor zitten amper energieverliezen op (tegenover een verbrandingsmotor: amai !)
De elektrische auto moet natuurlijk ook zeer licht zijn. Dat kan nu al geproduceerd worden. Zelfs al zijn er hier toch nog enige technische nieuwigheden mogelijk.


Besluit: ik snap niet waarom dergelijke artikelen zich niet beperken rond de innovaties van de batterij. Wat heb ik nu in dat artikel gelezen over die batterij ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 05:23   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
............. Dat kan nu al geproduceerd worden. Zelfs al zijn er hier toch nog enige technische nieuwigheden mogelijk.


Besluit: ik snap niet waarom dergelijke artikelen zich niet beperken rond de innovaties van de batterij. Wat heb ik nu in dat artikel gelezen over die batterij ?

.
Het is dan juist die "batterij" die essentieel is,van strategisch belang.
Doordat de autofabrikanten NIET kiezen voor uitwisselbare batterijpakketten (In het beste geval voor universele laad-stekkers) zullen ze ons,de klanten,bij ons p*tje hebben....op een manier die we van andere sectoren (ik denk aan software,bijvoorbeeld)niet meer zouden aanvaarden.

Zo een "electrisch gedoe" mag dan wel allemaal modern zijn,maar de fabrikanten blijven ervoor kiezen om hun autos te veranderen in "creaties" die er uitzien zoals de huidige kromme automobielen,met al hun bobbels en lijnen en wratten en vervormingen.....(foeilelijk en zeker onpraktisch voor vlotte uitwisseling van technologie)


Hopelijk zal Google,en het Europees Parlement(!!) zich eens met de zaak bemoeien....want een wereld van niet-uitwisselbare auto-batterij-pakketten lijkt me o n a c c e p t a b e l en schrikwekkend duur.Het lijkt me namelijk redelijk onwaarschijnlijk dat zo een pakket 10 jaar mee zal gaan.

Laatst gewijzigd door kelt : 5 oktober 2016 om 05:27.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 06:25   #5
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar nog een paar jaar verwijderd van verkoop....

De Opel Ampera-e is er wel al.......
Bijna even groot als een Opel Corsa maar wel 3 keer zo duur.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 06:26   #6
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nogmaals: ik vind die persartikels zeer eigenaardig.
Vooral een soort van eenzijdigheid.

Want volgens mij is "alles behalve één ding" klaar om zo'n auto nu onmiddellijk te produceren, mits de ombouw van een bestaande fabriek.

En dat ene ding is de batterij. Met drie aspecten: capaciteit, duur van lading en veiligheid.

De elektrische motor en gans de software: dat kan wellicht nog verbeterd worden, maar niet spectaculair. Op die motor zitten amper energieverliezen op (tegenover een verbrandingsmotor: amai !)
De elektrische auto moet natuurlijk ook zeer licht zijn. Dat kan nu al geproduceerd worden. Zelfs al zijn er hier toch nog enige technische nieuwigheden mogelijk.


Besluit: ik snap niet waarom dergelijke artikelen zich niet beperken rond de innovaties van de batterij. Wat heb ik nu in dat artikel gelezen over die batterij ?

.
Je begrijpt dus niet dat "The show must go on".....
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 07:43   #7
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.098
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het is dan juist die "batterij" die essentieel is,van strategisch belang.
Doordat de autofabrikanten NIET kiezen voor uitwisselbare batterijpakketten (In het beste geval voor universele laad-stekkers) zullen ze ons,de klanten,bij ons p*tje hebben....op een manier die we van andere sectoren (ik denk aan software,bijvoorbeeld)niet meer zouden aanvaarden.

Zo een "electrisch gedoe" mag dan wel allemaal modern zijn,maar de fabrikanten blijven ervoor kiezen om hun autos te veranderen in "creaties" die er uitzien zoals de huidige kromme automobielen,met al hun bobbels en lijnen en wratten en vervormingen.....(foeilelijk en zeker onpraktisch voor vlotte uitwisseling van technologie)


Hopelijk zal Google,en het Europees Parlement(!!) zich eens met de zaak bemoeien....want een wereld van niet-uitwisselbare auto-batterij-pakketten lijkt me o n a c c e p t a b e l en schrikwekkend duur.Het lijkt me namelijk redelijk onwaarschijnlijk dat zo een pakket 10 jaar mee zal gaan.

Europa zou beter een batterij standaard zetten (gewoon afmeting aansluiting koeling standaard koppelingen maken)
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 07:43   #8
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.098
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het is dan juist die "batterij" die essentieel is,van strategisch belang.
Doordat de autofabrikanten NIET kiezen voor uitwisselbare batterijpakketten (In het beste geval voor universele laad-stekkers) zullen ze ons,de klanten,bij ons p*tje hebben....op een manier die we van andere sectoren (ik denk aan software,bijvoorbeeld)niet meer zouden aanvaarden.

Zo een "electrisch gedoe" mag dan wel allemaal modern zijn,maar de fabrikanten blijven ervoor kiezen om hun autos te veranderen in "creaties" die er uitzien zoals de huidige kromme automobielen,met al hun bobbels en lijnen en wratten en vervormingen.....(foeilelijk en zeker onpraktisch voor vlotte uitwisseling van technologie)


Hopelijk zal Google,en het Europees Parlement(!!) zich eens met de zaak bemoeien....want een wereld van niet-uitwisselbare auto-batterij-pakketten lijkt me o n a c c e p t a b e l en schrikwekkend duur.Het lijkt me namelijk redelijk onwaarschijnlijk dat zo een pakket 10 jaar mee zal gaan.

Europa zou beter een batterij standaard zetten (gewoon afmeting aansluiting koeling standaard koppelingen maken)
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 09:09   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Zal pas voor 2020 zijn, en het zal afhangen wie al die accupacks gaat maken of leveren. Want bij Tesla-Panasonic hoeven ze niet te vragen, die hebben alle accupacksleveringen naar andere merken stopgezet:
https://fd.nl/ondernemen/1147246/tes...utofabrikanten

VW en andere merken zullen dus voor hun eigen gigantische accufabrieken moeten zorgen, of importer€n uit Azië... ik tip op dat laatste... wslk uit China dan, die zetten zoiets sneller recht als andere landen.

Want VW-Chef Müller heeft onlangs gezegd* dat ze geen eigen batterijfabriek zullen bouwen. En zonder massa´s accupacks kun je geen E-autos in massaproductie maken hé...
* http://www.auto-motor-und-sport.de/n...t-1033338.html

Wat me ook verwondert is dat van de in mei ´16# aangekondigde VW Golf E met 36 kWh groot accupack er nog altijd geen prijs van die wagen bekend is, zou einde 2016 op de markt komen.. . Scheelt er iets met de leveringen van die accupacks?
De huidige Golf E heeft nu 24 kWh en kost 35k, die zal dus vervangen worden door de 35,8 kWh-versie...
# http://insideevs.com/2017-volkswagen...l-world-range/
#
Citaat:
http://www.heise.de/autos/artikel/VW...6-3213682.html

23.05.2016
VW e-Golf: Größere Batterie mit 35,8 kWh ab Ende 2016

Volkswagen hat im Rahmen des ePrix Berlin eine größere Batterie für den e-Golf angekündigt: Statt bisher 24,2 stehen zum Jahresende 35,8 Kilowattstunden (kWh) zur Verfügung. Das entspricht einem Plus von rund 48 Prozent. Der überarbeitete e-Golf wird keine Ergänzung, sondern ein Ersatz für die aktuelle Version – das unterscheidet den Volkswagen vom Nissan Leaf und dem BMW i3, wo die kleineren Batterien vorerst im Programm bleiben.

Einen Preis nannte Volkmar Tanneberger, Leiter Elektrik- und Elektronik-Entwicklung, noch nicht. Zurzeit kostet ein e-Golf mindestens 34.900 Euro, wobei vier Türen, Navigationssystem sowie LED-Scheinwerfer serienmäßig sind. Zum Vergleich: Ein Nissan Leaf 30 kWh ist ab 34.385 Euro zu haben; für den i3 27 kWh ruft BMW wenigstens 36.150 Euro auf.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2016 om 09:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 09:31   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Europa zou beter een batterij standaard zetten (gewoon afmeting aansluiting koeling standaard koppelingen maken)
Dan moeten ze wel eerst grote batterijfabrieken bouwen, al iets gehoord Paul?

Dit is het enige wat ik vind, tot 30 GWh/jaar tegen 2020 (maar 30 GWh zal zeker niet voldoende zijn voor een massaproductie voor meerdere automerken)
Citaat:
http://www.smarterworld.de/smart-pow...rtikel/130285/

BMZ: 30 GWh Kapazität bis 2020:
Größte Li-Ionen-Batterienfertigung Europas geht in Betrieb
12.05.2016

Bis 2020 will die BMZ die Produktionsflächen in Deutschland mehr als vervierfachen und nimmt jetzt die ersten beiden neuen Produktions-, Logistik-und Bürogebäude in Karlstein-Großwelzheim in Betrieb.
Außerdem will BMZ voraussichtlich gegen Ende des Jahres den Prototyp einer ganz neuen Li-Ionen-Batterie vorstellen: Sie soll gegenüber den heutigen Zellen im Standardformat 18650 eine 100 Prozent höhere Lebensdauer, 68 Prozent mehr Leistung, 88 Prozent mehr Energie, einen um 400 Prozent höheren Ladestrom und eine bis zu 60 Prozent höhere Kapazität erreichen.
Vergelijk Tesla Gigafactory I projectie tot 50 GWh/jaar in 2018 (= 500.000 �* 100 kWh... ), later naar 150 GWh. Natuurlijk maakt Gigafactory ook Powerwalls enz... 50 GWh zou voldoende zijn voor 500.000 auto´s/jaar en de rest van de accupacks voor andere doeleinden.
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gigafa...d_construction

Tesla expects that Gigafactory 1 will reduce the production cost for their electric vehicle battery and Powerwall and Powerpack packs by 30%. Its projected capacity for 2018 is 50 GWh/yr of battery packs and its final capacity upon completion of entire factory is 150 GWh/yr. This would enable Tesla to produce 1,500,000 cars per year ...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2016 om 09:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 10:28   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

vervolg, men probeert de studie VW ID al met de Ampera E 60 kWh te vergelijken en men weet er zo goed als niets over, enkel de afmetingen, de VW ID zal wel achtertractie zijn (Ampera E voortractie), maar beide auto´s liggen nog onder de VW Golf afmetingen (lengte 4,26 m) dus bijlange geen concurrentie voor de veel grotere Tesla 3.

Citaat:
http://www.auto-motor-und-sport.de/n...-11561205.html
Vergleich von Serien-Elektro-Auto und Concept Car

VW ruft mit dem I.D. den Paradigmenwechsel beim Antrieb aus. Opel hat den offensichtlich bereits hinter sich – 2017 rollt das Elektroauto Ampera-e mit gut 500 Kilometer Reichweite zu den ersten Kunden. Erster Vergleich des beiden ähnlich großen Elektroautos. ...
even vertalend samenvatten als ik goed gelezen heb...

1. Opel Ampera E komt 2e semester 2017, vermoedelijk 35.000 € maar zal van de bvb 4000 € D-premie zeker kunnen genieten. Dus uiteindelijk 31.000 € waar dus geen enkel concurrent in Europa tegenover kan staan (toch niet voor dat rijbereik), behalve de basis Tesla 3 die gaat komen in 2018.
- afmetingen: lengte 4,17 m, wielbasis 2,6 m
- voorwielaandrijving, geen 4x4 voorzien.
- kofferruimte: 381 liter (wat relatief zeer zwak is voor een E-wagen, die normaal nog een extra kofferruimte vooraan heeft, de Ampera heeft die niet)
- gewicht 1650 kg
- Vmax gelimiteerd op 155 kmh
- prijs: geschatte 35.000 €, premies volgens land moeten nog afgetrokken worden.

2. VW ID basismodel of topmodel ?
- vermoedelijk pas 2020
- accupack ? voor dat rijbereik vermoedelijk minimum 55 kWh, hangt af van de energiekwaliteiten anno 2019-2020, dit voor het topmodel (MEB platform => navenant meer wielbasis).
- afmetingen: lengte maar 4,10 m, wielbasis wel enorme 2,75 m voor die wagenlengte.
- achtertractie: dit kan een extra kofferruimte geven vooraan
- kofferuimte wslk toch meer dan Opel, en nog eens meer binnenruimte door langere wielbasis.
- vermogen: 170 PK
- Vmax gelimiteerd op 160 kmh
- prijs groot vraagteken, maar ams schat toch onder 30.000 €, of vergelijkbaar met een dan normale VW Golf van 170 PK/dezelfde prestaties, men gaat er wslk vanuit dat de accupacks tegen 2020 veel goedkoper gaan zijn dan vandaag.
- zal zeker niet van een premie kunnen genieten.

(III) . de Tesla 3 speelt bij de grotere middenklassewagens, eerder premiummerken en dat voor geschatte prijzen van 35 k �* 55 k, achtertractie- en vierwieltractie-versies, diverse accupacks vanaf wslk 45 �* 70 kWh mogelijk, wslk ook nog van de premie genietend kan dat enkele duizenden Euro´s minder worden.
Leveringstermijn Europa? Vermoedelijk 3-4e trimester 2018, toch voor diegene die vroeg genoeg gereserveerd hebben.

afmetingen volgens Wiki:

Citaat:
Electric range Minimum 215 mi (346 km) range (EPA-rated)[1]
Dimensions
Wheelbase 2,870 mm (113 in) est.[2]
Length 4,676 mm (184.1 in) est.[2]
Width 1,885 mm (74.2 in) est.[2]
Height 1,435 mm (56.5 in) est.[2]
De Tesla 3 zou daarmee een halve meter langer zijn dan de Opel..., en de wielbasis is zelfs 27 cm langer....
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2016 om 10:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 12:52   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.098
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dan moeten ze wel eerst grote batterijfabrieken bouwen, al iets gehoord Paul?

Dit is het enige wat ik vind, tot 30 GWh/jaar tegen 2020 (maar 30 GWh zal zeker niet voldoende zijn voor een massaproductie voor meerdere automerken)


Vergelijk Tesla Gigafactory I projectie tot 50 GWh/jaar in 2018 (= 500.000 �* 100 kWh... ), later naar 150 GWh. Natuurlijk maakt Gigafactory ook Powerwalls enz... 50 GWh zou voldoende zijn voor 500.000 auto´s/jaar en de rest van de accupacks voor andere doeleinden.
een minuutje
volgens mij is de ideal plaats voor een batterijfabriek dicht bij de zwaarste grondstof, of dicht bij een haven en dicht bij de afnemer. Een kwestie van de transportkosten te minimaliseren.

die fabriek van muskie ligt daar op spotgoedkope grond in the middel of nowhere. Dus ik weet eigenlijk niet of ze daar nu zo ideaal ligt.

Op het einde van de rit zal het gaan over zo goedkoop mogelijk grondstoffen vervoeren, en zo goedkoop mogelijk verwerken, en zo goedkoop mogelijk een batterij bouwen
Opschalen van productie is 1, strategische locatie is 2, verkoop is 3, strategisch voordeel is 4
alles is belangrijk

Bij mijn weten hebben ze goedkope grond, een overgedimmensioneerde fabriek waar nog niet eens 5% van gebruikt wordt. Een productie die aan het starten is in samenwerking met partner panasonic. Een ontwerp van batterij waarvan ik niet direct weet of ze nu strategisch hogere densiteit heeft dan de conullega's. En waarschijnlijk wel een goed koelsysteem zodat ze niet oververhit tijdens fast recharge decharge etc

En voor de rest: ligging ver van de consument. Grondstoffen ver van de fabriek. Dus dat is twee keer goederen transporteren. Nu toegegeven een batterijpack van 10.000 euro kan wel wat overhead slikken. Maar volgens mij is het de bedoeling dat die zakt naar 1.000 euro... En dan wordt in feite niet de ligging in de woestijn belangrijk, maar een ligging dicht ibj een haven zoals een staalfabriek best dicht bij de haven ligt, en dus goedkoop grondstoffen kan kopen op een wereldmarktprijs, en grondstoffen kan verwerken en produkten goedkoop kan afleveren aan een wereldmarkt

Laatst gewijzigd door brother paul : 5 oktober 2016 om 12:52.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 13:53   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
een minuutje
volgens mij is de ideal plaats voor een batterijfabriek dicht bij de zwaarste grondstof, of dicht bij een haven en dicht bij de afnemer. Een kwestie van de transportkosten te minimaliseren.

die fabriek van muskie ligt daar op spotgoedkope grond in the middel of nowhere. Dus ik weet eigenlijk niet of ze daar nu zo ideaal ligt.
Niet zo ver van # Lithium-mijnen (200 miles) met het meeste voorraden in de USA en ook de lithium mijnen in Noord-Mexico is niet zo extreem ver. Wat denk je Paul?
# http://fortune.com/2015/09/16/tesla-...actory-nevada/

Uiteraard wil Musk zijn Gigafactory zoveel mogelijk laten draaien op zonne- en windenergie, toch maar eens informeren waarom Gigafactory daar in de buurt van Reno, Nevada ligt, op ca. 30 km van metropoolregio Reno dat > 700.000 inwoners telt. En andere kleine steden van 20.000-60.000 inwoners liggen ook niet veraf.
https://www.google.be/maps/dir/Reno,...39.5379876!3e0

Het aantal zonne-uren bvb ? (het ganse dak ~ 70 voetbalvelden groot ligt vol zonnepanelen) De windmolens die op de heuvels kunnen staan in de onmiddelijke buurt? Geothermie in de grond?



Citaat:
http://www.sprout.nl/artikel/innovat...as-gigafactory
10 duizelingwekkende feiten over Tesla's Gigafactory
1...
6. Alleen groene energie
De volledige fabriek draait uiteindelijk op duurzame energie. De daken worden uitgerust met zonnepanelen, er komen extra zonnepanelen op de heuvels in de omgeving en het bedrijf maakt gebruik van windenergie. Ook de hitte van de grond zelf, de zogeheten geothermische energie, benut de Gigafactory.
7..10

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2016 om 14:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 14:16   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Hoe spijtig ook (want ik gun de Arabieren niet zoveel euro's voor mijn naft en stookolie), maar ik vermoed dat de hybride auto's nog een hele tijd de uitsluitend elektrische zullen voorgaan.

Dan kan je vb. 20 tot 50 km in iedere rit vrij kiezen welk gedeelte je elektrisch rijdt, en geen paniek om niet plat te vallen onderweg.
Die tussenstap is al redelijk mooi.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 14:26   #15
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Is de software gecontroleerd op 'gesjoemel'?
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 14:34   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoe spijtig ook (want ik gun de Arabieren niet zoveel euro's voor mijn naft en stookolie), maar ik vermoed dat de hybride auto's nog een hele tijd de uitsluitend elektrische zullen voorgaan.

Dan kan je vb. 20 tot 50 km in iedere rit vrij kiezen welk gedeelte je elektrisch rijdt, en geen paniek om niet plat te vallen onderweg.
Die tussenstap is al redelijk mooi.

.
Je moet wel ook de nadelen van hybride voertuigen bekijken... (soit ieder zijn keuze...)

Paniek voor plat te vallen onderweg? Dat zal toch wel met 30-60 kWh auto´s lang verleden tijd zijn. Wat is dat toch met dat paniekerig autovolkje tegenwoordig? Mss is er ook paniek om met een fossiele auto zonder benzine te vallen oei oei, of de naftpomp is gesloten op de zondag ofzo, of wegens verlof gesloten. Terwijl men een E-wagen desnoods bij elke boer kan opladen in niemandsland.

Soit de praktijk duidt nu al aan dat de verkoop van de even dure plug-in hybrides lijkt maar niet echt te lukken en verminderd zelfs tov pure E-wagens. Terwijl het in Europa nog 50-50 is, is het in China reeds in 2015 60-40 in het voordeel van E-wagen-verkoop. En in China doen ze zeker ook verre verplaatsingen.
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/China
(zelfs de verkoop van hybride bussen in China valt stil...)

Even een recentere link nemen, er worden nu bijna 4 maal meer EV verkocht als plug in hybrides (PHEV):
Citaat:
http://www.forbes.com/sites/tychodef.../#51435a271f19

JUL 22, 2016

The Boom Goes On: China's Electric Car Sales Up 162% So Far This Year

The spectacular growth of the New Energy Vehicle (NEV) market in China continues; state media reports that sales were up a massive 162% to 170,000 units in the first half of the year. NEVs include pure-electric vehicles (EV) and plug-in hybrid electric vehicles (PHEV).

The 170,000 NEVs were divided by 134,000 EVs and 36,000 PHEVs.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2016 om 14:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 14:48   #17
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Paniek voor plat te vallen onderweg? Dat zal toch wel met 60 kWh auto´s verleden tijd zijn. Mss is er ook paniek om met een fossiele auto zonder benzine te vallen oei oei.
Met een busje van 5 liter benzine of diesel ben je gedepanneerd; Een emmertje met enkele KWh zie ik Touring of VAB nog niet onmiddellijk brengen...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 5 oktober 2016 om 14:49.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 14:55   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Met een busje van 5 liter benzine of diesel ben je gedepanneerd; Een emmertje met enkele KWh zie ik Touring of VAB nog niet onmiddellijk brengen...
Maar dat bus hebt je niet bij de hand?

Hoeft ook niet, aan elke stekker kun je opladen.

En een emmertje KWh brengen-laden gaat wel in de praktijk bij bepaalde E-wagens. Maar de vraag is hoe blind en dom kun je zijn je accu volledig plat te rijden en dus alle waarschwuwingssignalen negeren? Alleszins nog dommer als een fossiele auto zonder brandstof te rijden.

En in nood kun je een E-wagen nog altijd takelen of afslepen, dan laadt hij zelfs bij tijdens het afslepen, wie weet kun je na een tiental kms, weer alleen verder tot aan de volgende charger:
https://www.youtube.com/watch?v=5Sujv90PLLY
na 10 km afslepen had de Nissan Leaf terug genoeg stroom voor 35 km...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2016 om 15:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 14:58   #19
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
een minuutje
volgens mij is de ideal plaats voor een batterijfabriek dicht bij de zwaarste grondstof, of dicht bij een haven en dicht bij de afnemer. Een kwestie van de transportkosten te minimaliseren.

die fabriek van muskie ligt daar op spotgoedkope grond in the middel of nowhere. Dus ik weet eigenlijk niet of ze daar nu zo ideaal ligt.

Op het einde van de rit zal het gaan over zo goedkoop mogelijk grondstoffen vervoeren, en zo goedkoop mogelijk verwerken, en zo goedkoop mogelijk een batterij bouwen
Opschalen van productie is 1, strategische locatie is 2, verkoop is 3, strategisch voordeel is 4
alles is belangrijk

Bij mijn weten hebben ze goedkope grond, een overgedimmensioneerde fabriek waar nog niet eens 5% van gebruikt wordt. Een productie die aan het starten is in samenwerking met partner panasonic. Een ontwerp van batterij waarvan ik niet direct weet of ze nu strategisch hogere densiteit heeft dan de conullega's. En waarschijnlijk wel een goed koelsysteem zodat ze niet oververhit tijdens fast recharge decharge etc

En voor de rest: ligging ver van de consument. Grondstoffen ver van de fabriek. Dus dat is twee keer goederen transporteren. Nu toegegeven een batterijpack van 10.000 euro kan wel wat overhead slikken. Maar volgens mij is het de bedoeling dat die zakt naar 1.000 euro... En dan wordt in feite niet de ligging in de woestijn belangrijk, maar een ligging dicht ibj een haven zoals een staalfabriek best dicht bij de haven ligt, en dus goedkoop grondstoffen kan kopen op een wereldmarktprijs, en grondstoffen kan verwerken en produkten goedkoop kan afleveren aan een wereldmarkt
In Nevada zijn enkele lithium mijnen waar Tesla contracten mee heeft, Californie ligt op rijafstand en is een van hun grootste markten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 16:16   #20
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Met een busje van 5 liter benzine of diesel ben je gedepanneerd; Een emmertje met enkele KWh zie ik Touring of VAB nog niet onmiddellijk brengen...
In de VS heeft de AAA (de "Touring" van Amerika zeg maar) reeds depanagewagens met mobiele opladers om gestrande elektrische voertuigen uit de nood te helpen...



Of in Japan:

Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be